Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Je mag één dag in de geschiedenis meemaken. Welke kies je en waarom?

De landing van Columbus op Cuba (of daar in de buurt).
Hoe verbaasd moeten de mensen daar zijn geweest.

De dag dat ik werd geboren, op sombere dag in het midden van de week, in de avond. Dat had ik als kind al uitgevogeld met behulp van een eeuwige kalender. Ik had ook een krant met de gebeurtenissen van die dag. Een en al rampen.

Dus dat zou ik bewust mee willen maken, maar dat kan natuurlijk niet met het verstand en de zintuigen van een 0-jarige baby. Dus ik zou er wederom niets van merken zoals de eerste keer.

wild-flower schreef op 25-03-2025 om 13:35:

[..]

Ik ook . Of ik ga met Mozes de berg Sinaï op , om de twee stenen tabletten met de tien geboden te ontvangen

Om ze ook kapotgesmeten te zien worden?

.Afgezien van ethische, geschiedenis beïnvloedende effecten, ik zou ern Neanderthaler-kind graag willen leren lezen. Oftewel, uitvinden hoe groot het verschil is tussen de huidige mens met andere takken in de evolutie.

Ik denk ook bevrijdingsdag. Denk dat dit een enorm impactvolle dag is geweest voor velen wat in het geheugen gegrift staat en een keten aan emoties heeft losgemaakt.
Op iets kleinere schaal de val van de Berlijnse muur.

Ik zou mijn man willen meenemen naar de Elfstedentocht van 1963 om te zien of hij die ook uit zou kunnen rijden (net zoals hij bij recentere edities heeft gedaan.

haarklover schreef op 25-03-2025 om 19:56:

De doorbraak van de Atlantische oceaan naar de Middellandse Zee!
Dat moet een gigantische waterval geweest zijn!

(dan wil ik het wel veilig vanuit de lucht bekijken, denk ik).

Dat is ook zeker een mooie en die ene meteoriet die de dinosausrussen uitroeide

De laatste 11Stedentocht, maar dan had ik heb ook geschaatst. De kans dat deze tocht ooit nog terug komt lijkt me miniem, maar ik hoop er wel vurig op. Lijkt me heel bijzonder om uit te schaatsen. 

wild-flower schreef op 25-03-2025 om 13:35:

[..]

Ik ook . Of ik ga met Mozes de berg Sinaï op , om de twee stenen tabletten met de tien geboden te ontvangen

Het scheiden van de Rode Zee lijkt mij indrukwekkender. 

De toren van Babel wil ik ook wel zien, toen iedereen nog dezelfde taal sprak.

Auwereel schreef op 25-03-2025 om 21:34:

[..]

Hij kreeg ze nog een keer, dus ze moet wel zorgen dat ze bij de eerste versie is.

Auwereel schreef op 25-03-2025 om 21:34:

[..]

Ja hoor . Ik wil alleen kijken van wie hij ze nou precies krijgt 

Diyer schreef op 25-03-2025 om 21:56:

Ik denk ook bevrijdingsdag. Denk dat dit een enorm impactvolle dag is geweest voor velen wat in het geheugen gegrift staat en een keten aan emoties heeft losgemaakt.
Op iets kleinere schaal de val van de Berlijnse muur.

Maar dit is, net als veel andere dingen, niet 1 dag. De bevrijding van Nederland vond plaats van september 1944 t/m juni 1945.

Moeilijk om 1 dag iets mee te maken. Ik zou niet kunnen kiezen, vind zoveel interessant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.