Huiskamer
madee
22-10-2025 om 18:31
Het grote THEE-topic
Naar aanleiding van een afbuiging in een ander topic 🤪
Vertel hier alles over je theefavorieten, -ergernissen en -belevenissen.
Hoe drink jij het, wat vind je lekker/vies, etc. Kom maar op 🫖
ZonDee
24-10-2025 om 08:44
Schommelstoel schreef op 23-10-2025 om 07:05:
Thee
![]()
Ik ben wel een beetje een theesnob: Pickwick, Lipton of huismerk komt er hier niet in. Dat is niet veel meer dan theegruis in een (soms zelfs plastic) zakje.
Ik zet thuis zelf altijd losse thee, koop graag (online) in bij De Pelikaan of De Theefabriek.
Favorieten zijn jasmijnthee voor in de ochtend, Rose Congou of Darjeeling voor in de middag en sterke Earl/Lady Gray in de avond. Thee met gekke smaakjes laat ik aan me voorbij gaan.Als het dan toch een keer zakjes moeten zijn, dan die van Twinnings of Dilmah.
Ah gelukkig een mede thee snob. Hier ook geen micro plastic zakjes. Onderweg altijd zakjes van Yogi thee mee. ❤️ de theefabriek.
Ademes
24-10-2025 om 09:17
Hier ook een theedrinker! En dan het liefst losse thee. Ik drink weinig thee met smaakjes, vooral zwarte thee of kruidenthee. Rooibos kreeg ik vroeger heel veel bij mijn moeder, dat drink ik nu niet meer. Wat ik heel lekker vind, is lapsang souchong. Maar misschien ben ik dan ook wel een theesnob
Op mijn werk heb ik altijd Clipper thee staan, de zakjes die ze daar hebben vind ik niet echt lekker.
Fiorah
24-10-2025 om 10:13
Ik drink alle thee behalve sinaasappel, mandarijn, en chocolade-sinaasappel (brrr). Ik heb wel (decadente) voorkeur: liever geen thee met cacao, cichorei of korenbloem en liever geen zwarte thee met vruchtensmaak, maar als ik ergens ben waar ze alleen dat hebben, drink ik het zeker wel.
Als ik mag kiezen, liefst uit een theeglas van dik glas met een oor.
Fiorah
24-10-2025 om 10:16
Vrijevlinder schreef op 23-10-2025 om 11:46:
Ik drink kruidenthee, maar zo te lezen zijn er niet veel die dit doen. Op bepaalde markten staat een vrouw die ze zelf mengt, allemaal biologisch en daar koop ik vaak van.
Ik hou ook van kruidenthee! Maar ik vind het wel moeilijk om favoriete smaakjes te vinden. Want ik hou wel van gemengd inderdaad. Welke combinaties vind jij lekker?
Er is ook thee van wilder land, daar zit geen thee in maar kruiden. Daar zitten ook lekkere combi's in.
Schommelstoel
24-10-2025 om 16:01
madee schreef op 23-10-2025 om 08:28:
[..]
Ik heb juist bij die losse thee altijd van dat gruis onderin mijn kopje, omdat er altijd wel een deel uit het thee-ei ontsnapt. En ik weet nooit hoeveel erin moet. Alleen daarom al gebruik ik alleen theezakjes.
Ik doelde meer op dat veel theezakjes juist vol zitten met theegruis, wat niet veel meer is dan 'afval' van de theefabriek Het overblijfsel van de losse blaadjes thee. Dat geldt niet voor alle zakjes, maar wel voor de goedkopere huismerken en Pickwick etc.
Voor losse thee gebruik je ongeveer een theelepel per kopje van 200ml, maar dat kun je naar smaak aanpassen natuurlijk, gewoon proberen wat je lekker vindt.
Koettie
24-10-2025 om 16:15
Even opgezocht wat er eigenlijk in mn favoriet Boswandeling van Wilderland zit. Moerasspirea, dropplant, dennennaald, vlierbes, guldenroede.
En de opkikkerblend is Paardenbloemblad, weegbree, venkel, salie, goudsbloem.
MiniJCW
24-10-2025 om 16:31
Ik ben een parttime theesnob. Chai moet echt goed zijn, liefst zelfgemaakt. Anders van een theewinkel of desnoods van Yogi. Verder drink ik graag zoethout (of met zoethout ein), ook het liefst van een theewinkel. English Breakfast of English Blend van mij het goedkoopste van het goedkoopste zijn. Dat drink ik heel licht en is eigenlijk meer water met een kleurtje.
Citroengraag
24-10-2025 om 16:44
Koettie schreef op 24-10-2025 om 16:15:
Even opgezocht wat er eigenlijk in mn favoriet Boswandeling van Wilderland zit. Moerasspirea, dropplant, dennennaald, vlierbes, guldenroede.
Een wildplukcursus wat voor je? Ik gooi heel van wat je genoemd hebt wel vers in een pot. Wilderland heb ik geprobeerd, maar de meeste mixen vond ik te vlak. Weegbree vult lekker op en is goed voor je longen, maar echt vies! Lekkere zelfgeplukte combi's vind ik : munt/moederkruid, of Den/spar met wilgenroosje. Als ik vocht vasthoud: groene thee met braamblad en brandnetel.
Wilgenroosje werd al in de oertijd als thee gedronken, lang voor de handel met Azie!
MijnNaamIsHaas73
24-10-2025 om 17:18
Ik drink veel thee. S ochtends altijd Earl grey bij het ontbijt, biologische van de lidl.
Overdag op m'n werk zakjes matige thee, groene citroen of citroen gember.
S avonds thuis maak ik losse thee die ik bij een theewinkel in de stad haal. Iets van sencha mandarijn (heel subtiel, heel anders dan vruchtensmaakjes van pickwick ed) of witte champagne, witte thee met een soort cassissmaak.
Verder tussendoor ook wel chai of womens energy, beide van yogi.
Ik heb vandaag een adventsdoosje van yogi meegenomen, misschien ontdek ik nog nieuwe toppers.
Verder vind ik rooibos, vanille, caramel, honing en dat soort smaken echt niet lekker.
Koettie
24-10-2025 om 17:38
Citroengraag schreef op 24-10-2025 om 16:44:
[..]
Een wildplukcursus wat voor je? Ik gooi heel van wat je genoemd hebt wel vers in een pot. Wilderland heb ik geprobeerd, maar de meeste mixen vond ik te vlak. Weegbree vult lekker op en is goed voor je longen, maar echt vies! Lekkere zelfgeplukte combi's vind ik : munt/moederkruid, of Den/spar met wilgenroosje. Als ik vocht vasthoud: groene thee met braamblad en brandnetel.
Wilgenroosje werd al in de oertijd als thee gedronken, lang voor de handel met Azie!
Ik had een tijdje een (moes)tuintje, toen plukte/droogde ik ook zelf thee. Oa roos, paardebloem, citroenmelisse, munt. Maar helaas nu flatje dus bestellen is stuk makkelijker!
Fiorah
24-10-2025 om 17:38
Koettie schreef op 24-10-2025 om 16:15:
Ik vind de F***ing Fris en Smokey Blend lekker.
madee
24-10-2025 om 18:14
Ik zie hier allerlei soorten voorbijkomen waar ik nog nooit van gehoord heb. Wij hebben hier geen thee/koffiewinkel dus moeten het doen met wat de supermarkt en horeca bieden. Ik drink graag de restjes thee/gruis in een zakje op 😉
MildredRatched
24-10-2025 om 21:56
Ik drink graag thee, maar ben geen theesnob. Op werk hebben we alleen maar kleine kopjes, dus dan drink ik het uit mijn thermosfles, gewoon met heet water uit de kraan
meestal hebben we thee van pickwick, clipper of huismerk van Jumbo of Lidl.
Ik drink graag kaneel, herfstmix of iets met gember. Ook verse gemberthee vind ik lekker.
Geen early grey of english breakfast, al weet ik ook niet echt het verschil tussen die 2.
Ik zag op de AH website een nieuwe pickwick mix “evening blend”. Die vind ik ook wel lekker klinken.
Koettie
25-10-2025 om 11:35
Fiorah schreef op 24-10-2025 om 17:38:
[..]
Ik vind de F***ing Fris en Smokey Blend lekker.
Smokey vind ik niet zo maar Fris wel lekker inderdaad!
Knutselkei
25-10-2025 om 16:14
Net bij dochter in Nijmegen geweest en daar bij het Theezaakje zo leuk geholpen. Heerlijk thee met fantastische namen uitgezocht. Cabarethee, power to the pear,Nimweegs kopje. Dat wordt uitvogelen welke ik het lekkerste ga vinden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.