Huiskamer
madee
22-10-2025 om 18:31
Het grote THEE-topic
Naar aanleiding van een afbuiging in een ander topic 🤪
Vertel hier alles over je theefavorieten, -ergernissen en -belevenissen.
Hoe drink jij het, wat vind je lekker/vies, etc. Kom maar op 🫖
amarna
22-10-2025 om 19:43
Sterk met 1 klontje suiker. Engelse melange van Lipton of Pickwick. Mijn all-time favoriete thee is Earl Grey van Harrods. Bracht ik jaarlijks uit Londen mee maar daar komen we door mobiliteitsproblemen niet meer. Eigenlijk is Earl Grey thee met fruitsmaak terwijl ik smaakjesthee meestal helemaal niet lekker vind.
Chai met veel kaneel vind ik ook lekker.
madee
22-10-2025 om 19:51
Ik vergeet de onsmakelijke kamille- en brandnetelthee…die heb ik voor mijn gezondheid een tijd gedronken maar bah, ik moest altijd kokhalzen bij de laatste slokken.
Ik maak alleen maar per kop.
afrodite05
22-10-2025 om 19:57
Van huis uit "moesten" we altijd ontbijten met een kop English breakfast. Ik houd daar niet van, zeker niet als hij zo sterk wordt gemaakt als hoe mijn ouders het deden. Zelf drink ik in de ochtend liever een groene thee of brandnetelthee. Toen mijn moeder een keer bij ons bleef slapen, was ze hoogst verontwaardigd dat ze groene thee bij haar ontbijt kreeg. Ja sorry, ik heb die English breakfast niet eens in huis...
Overdag drink ik graag wisselende thee, bijvoorbeeld Russian Earl Grey (Lipton), Orange Jaipur (Lipton) of groene thee met citrus. Mijn ljevelings groene thee is een groene met sinaasappel en mandarijn van Lipton. Blijkbaar ben ik van de citrussmaken. Andere fruitsmaken hoef je bij mij niet te proberen (aardbeien, bosvruchten, mango etc), net als dingen als kaneel, sterrenmix, zoethout. Helaas zijn dat de smaakjes die op mijn werk in overvloed staan. Volgens mij vindt niemand die lekker, want ze blijven altijd over. Als er dan eens een andere smaak is, bijvoorbeeld simpele groene thee of Ceylon ofzo, is het binnen een dag weg. Op, of een paar extra zakjes veilig gesteld (maak ik me ook weleens schuldig aan, maar ik neem ook wel zakjes mee van huis als ik zeker lekkere thee wil). We hebben het al vaak aangegeven welke thee we willen, maar inkoop is hardnekkig. Rooibos drink ik in mijn zwangerschap, maar niet per se omdat ik het lekker vind. Ik heb ook van die theeparels, bolletjes jasmijnthee van een theezaakje, maar die pak ik bijna nooit.
Thuis drink ik mijn thee uit een groot glazen theekopje, met oor, maar ik houd hem eigenlijk nooit bij het oor vast. Alleen als kind erbij zit houd ik hem normaal vast, iets met het goede voorbeeld geven. Maar het liefst vouw ik mijn handen om het glas (redelijk vuurvaste handen), met wijsvinger, middelvinger en ringvinger van mijn rechterhand door het oor.
Man maakt het overigens geen bal uit, hij drinkt mee met wat ik maak. Ik geloof dat hij het verschil niet echt proeft ofzo (chronisch verkouden). Hij drinkt de thee wel kouder dan ik. Als ik aan mijn derde kop toe ben, is hij halverwege zijn eerste kop.
Deci
22-10-2025 om 19:58
Ik drink meest Earl Grey of de 'gewone' thee. Ceylon, gember en munt vind ik ook lekker. Het moet hete thee zijn en niet warm of lauw .
En alsjeblieft niet uit zo'n dubbelwandig glas. Dan voel je dus nooit aan het glas hoe warm je thee is en verbrand je geheid je mond...
Knutselkei
22-10-2025 om 20:01
Smorgens en met de lunch english breakfast thee met zoetjes. Tussendoor ook rooibos orange van de LIDL of een groene thee. Alles loei en loeiheet uit een grote theebeker met oor.
Soms een vruchtenthee maar nooig bosvruchten,daar zit iets in waar ik dus niet tegen kan,die jeukt in mijn neus en keel.De Pickwick fruit infusion hebben we op mijn werk voor de kinderen. Daar krijg ik toch van de rode thee last van! Echt hoesten en kriebel in mijn keel en jeuk tot in mijn oren...Wat daar in zit??
Gember af en toe en zelf een nepthee maken met schijfje sinaasappekl,schijfje gember en wat kaneel doe ik ook wel.
Niet: zoethout etc brrrrr.....
Hekel: Thee uit een automaat :gatver!!
Ik zal van de week eens naar de theezaak gaan en verse thee uit gaan zoeken. Kadootje voor mezelf 
ToetieToover
22-10-2025 om 20:06
In mijn tuin staat verveine, citroenmelisse, brandnetel, tijm, salie en munt speciaal voor de thee. In de winter drink ik meer gemberthee en soms chai thee (van zelfgemaakte specerijenmix).
Ik drink alleen losse thee, meestal gezet in zo’n french press -die dus nooit voor koffie wordt gebruikt (oei dat is vies, thee uit een koffiekan!).
Favoriet is witte en groene thee. Eventueel met rozenknoppen. In de zomer met verse rozenblaadjes.
Mijn all time favoriet, die drink ik altijd als eerste liter thee van de dag, is zwarte Turkse thee, per 500 gramsverpakking te koop in de toko. Daarna volgt pas een liter van iets uit bovengenoemde categorieën. Dat wisselt dus.
Nooit zakjes. Geen zoethout of drop of anijssmaakjes. Nooit chemische smaakjes.
Geef mij dan maar heet water!
Bakblik
22-10-2025 om 20:09
afrodite05 schreef op 22-10-2025 om 19:57:
Van huis uit "moesten" we altijd ontbijten met een kop English breakfast. Ik houd daar niet van, zeker niet als hij zo sterk wordt gemaakt als hoe mijn ouders het deden. Zelf drink ik in de ochtend liever een groene thee of brandnetelthee. Toen mijn moeder een keer bij ons bleef slapen, was ze hoogst verontwaardigd dat ze groene thee bij haar ontbijt kreeg. Ja sorry, ik heb die English breakfast niet eens in huis...
Overdag drink ik graag wisselende thee, bijvoorbeeld Russian Earl Grey (Lipton), Orange Jaipur (Lipton) of groene thee met citrus. Mijn ljevelings groene thee is een groene met sinaasappel en mandarijn van Lipton. Blijkbaar ben ik van de citrussmaken. Andere fruitsmaken hoef je bij mij niet te proberen (aardbeien, bosvruchten, mango etc), net als dingen als kaneel, sterrenmix, zoethout. Helaas zijn dat de smaakjes die op mijn werk in overvloed staan. Volgens mij vindt niemand die lekker, want ze blijven altijd over. Als er dan eens een andere smaak is, bijvoorbeeld simpele groene thee of Ceylon ofzo, is het binnen een dag weg. Op, of een paar extra zakjes veilig gesteld (maak ik me ook weleens schuldig aan, maar ik neem ook wel zakjes mee van huis als ik zeker lekkere thee wil). We hebben het al vaak aangegeven welke thee we willen, maar inkoop is hardnekkig. Rooibos drink ik in mijn zwangerschap, maar niet per se omdat ik het lekker vind. Ik heb ook van die theeparels, bolletjes jasmijnthee van een theezaakje, maar die pak ik bijna nooit.
Thuis drink ik mijn thee uit een groot glazen theekopje, met oor, maar ik houd hem eigenlijk nooit bij het oor vast. Alleen als kind erbij zit houd ik hem normaal vast, iets met het goede voorbeeld geven. Maar het liefst vouw ik mijn handen om het glas (redelijk vuurvaste handen), met wijsvinger, middelvinger en ringvinger van mijn rechterhand door het oor.
Man maakt het overigens geen bal uit, hij drinkt mee met wat ik maak. Ik geloof dat hij het verschil niet echt proeft ofzo (chronisch verkouden). Hij drinkt de thee wel kouder dan ik. Als ik aan mijn derde kop toe ben, is hij halverwege zijn eerste kop.
Exact dit.
Drinkt jouw kleintje ook al thee?
Ik ben met mijn kinderen begonnen met thee drinken vanaf dat ze anderhalf waren. Kregen ze "kleuterthee" Dan deed ik een ijsklontje (of2) in hun kopje om de ergste hitte eruit te krijgen.
Ik heb nog steeds altijd ijsklontjes in de vriezer voor als het een keer snel moet met dat kopje thee. Te laat beneden om nog rustig je thee te drinken voordat je naar de trein moet dan gooi je er een klontje in.
De tandarts was er blij mee: Je moet wel beter/nauwkeuriger poetsen, want ik zie aan hun tanden dat ze zwarte thee drinken maar dat is altijd nog beter dan frisdrank of limonade!
rionyriony
22-10-2025 om 20:37
Als kind kreeg ik elke middag en namiddag een kopje Pickwick thee met suiker en dat dronk ik gewoon op. De tweede vond ik meestal te sterk. Mijn moeder liet ons weleens melk in de thee proeven omdat de Engelsen dat zo dronken maar dat kon ik niet waarderen. Ook verafschuwde ik thee met koekkruimels erin (door het soppen van een koekje).
Ik ben gestopt met thee zetten en kopen toen ik zelfstandig werd. Engelsen zeggen vaak: als je thee niet lekker vindt dan zet je het niet goed. Maar hoe het wel moest ging het ene oor in en het andere weer uit. Iets met strikte temperaturen, precies juiste hoeveelheden en precies de juiste tijden. Ik denk niet aan mij besteed.
Een enkele keer koop ik nog weleens zo'n pakje, vooral voor visite, monteurs en andere aanloop.
Koettie
22-10-2025 om 20:48
Mijn absolute allrime favoriet is Boswandeling van wilderland. Ik bestel altijd in bulk online. Zooo lekker.
Daarnaast andere thee'tjes van wilderland, gember, munt en groene thee met brandnetel of venkel enzo. Liefst lekker grote mok.
afrodite05
22-10-2025 om 20:48
Bakblik schreef op 22-10-2025 om 20:09:
[..]
Exact dit.
Drinkt jouw kleintje ook al thee?
Ik ben met mijn kinderen begonnen met thee drinken vanaf dat ze anderhalf waren. Kregen ze "kleuterthee" Dan deed ik een ijsklontje (of2) in hun kopje om de ergste hitte eruit te krijgen.
Ik heb nog steeds altijd ijsklontjes in de vriezer voor als het een keer snel moet met dat kopje thee. Te laat beneden om nog rustig je thee te drinken voordat je naar de trein moet dan gooi je er een klontje in.
De tandarts was er blij mee: Je moet wel beter/nauwkeuriger poetsen, want ik zie aan hun tanden dat ze zwarte thee drinken maar dat is altijd nog beter dan frisdrank of limonade!
Hij drinkt meestal water, maar bij de opvang krijgt hij weleens thee, schijnt. Laatst hadden we thuis thee bij de lunch en wilde hij per se ook. Prima. Dus een glazen theeglas gegeven (hij drinkt netjes uit glas), klein laagje erin, gezegd dat het heel heet was en dat mama er daarom koud water bij zou doen voor hem. Vond hij prima. Hij heeft het netjes opgedronken. Bewust eenzelfde glas gegeven als waar wij uit drinken, dan is hij ook "groot" (2,5 jaar). Eerder leek hij het niet zo boeiend te vinden. Maar wij drinken zelf ook de hele dag door veel water, dus ik zou het niet erg vinden als hij dat ook blijft doen, met soms iets anders voor de afwisseling. Limonade wil hij nooit. Zal de tandarts vast blij mee zijn
Met frisdrank heeft hij laatst kennis gemaakt, man had een glas Fanta op een feestje. Zoon wilde per se een slokje, maar schrok zo van het koolzuur, dat hij moest huilen. Voorlopig dus ook geen frisdrank!
Bakblik
22-10-2025 om 21:09
afrodite05 schreef op 22-10-2025 om 20:48:
[..]
Hij drinkt meestal water, maar bij de opvang krijgt hij weleens thee, schijnt. Laatst hadden we thuis thee bij de lunch en wilde hij per se ook. Prima. Dus een glazen theeglas gegeven (hij drinkt netjes uit glas), klein laagje erin, gezegd dat het heel heet was en dat mama er daarom koud water bij zou doen voor hem. Vond hij prima. Hij heeft het netjes opgedronken. Bewust eenzelfde glas gegeven als waar wij uit drinken, dan is hij ook "groot" (2,5 jaar). Eerder leek hij het niet zo boeiend te vinden. Maar wij drinken zelf ook de hele dag door veel water, dus ik zou het niet erg vinden als hij dat ook blijft doen, met soms iets anders voor de afwisseling. Limonade wil hij nooit. Zal de tandarts vast blij mee zijn
Met frisdrank heeft hij laatst kennis gemaakt, man had een glas Fanta op een feestje. Zoon wilde per se een slokje, maar schrok zo van het koolzuur, dat hij moest huilen. Voorlopig dus ook geen frisdrank!
Zo leuk als ze zich groot kunnen voelen door uit een echt glas te mogen drinken of iets te krijgen wat voor grote mensen is zoals thee.
Bij ons is het "avond theeritueel" met de kinderen begonnen toen onze jongste geboren werd. Op vrijdag en zaterdag mocht oudste dan "opblijven" en nog een kopje thee mee drinken met ons. Zaten we om 19.30 aan de thee en dan in bed. Jongste lag met zijn ritme van toen tijdens het eten sowieso te slapen.
Later gingen ze na elkaar douchen, jongste in bed en oudste nog even thee drinken met ons. Haar momentje van even exclusieve aandacht.
Inmiddels zijn we 20 jaar verder en drinken we nog steeds thee in de avond maar nu met zijn allen om 20.30-21.00. Hangt even af van de avond activiteiten van iedereen.
Waardevolle momenten met een druk gezin.
Schoondochter
22-10-2025 om 21:24
ik drink de hele dag door thee en bijna alle soorten. Alleen verse muntthee vind ik niks aan, en rooibos ook niet.
Soms zet ik een kop, soms een pot. Soms dagen achtereen dezelfde smaak, soms vijf verschillende op een dag.
Gebruikersnaaminvullen
22-10-2025 om 21:32
Ik drink alleen thee van Mariages Freres. Favorieten zijn Rouge Bourbon, Sakura Sakura! en Marco Polo Blue. Met 1 zakje zet ik bijna 2 liter in een keer.
afrodite05
22-10-2025 om 21:33
Bakblik schreef op 22-10-2025 om 21:09:
[..]
Waardevolle momenten met een druk gezin.
Thuis was ik de jongste en er ging een wereld voor me open toen ik ontdekte dat er rond 20.00/20.30 thee met KOEKJES!!!! werd geserveerd en dat ik dat dus al die tijd had gemist. Super verontwaardigd, haha. Maar inderdaad, leuk als we dat straks ook met de kinderen kunnen delen. Zal nog wel even duren, voorlopig is de avond na 1930 van ons.
Zelf drink ik dus thee in de ochtend, op het werk de hele dag door, als ik thuis ben bij de lunch en/of rond 4 uur en dan inderdaad in de avond. Hoewel ik er soms verstandig aan doe om in de avond niet veel te drinken (ivm plassen in de nacht), maar ja, dan moet die pot toch leeg ofzo. Ik trap er elke keer weer in
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.