Huiskamer
MIDA
05-03-2026 om 16:51
Hennafeest
Over een tijdje gaat een Turkse collega trouwen. Haar bruiloft wordt in Turkije gevierd, maar hier in Nederland wordt er een hennafeest gevierd. Wij, haar Nederlandse vrouwelijke collega’s zijn uitgenodigd. Ik heb alleen geen flauw idee wat ik me bij zo’n hennafeest moet voorstellen. Ik snap dat de bruid met henna versierd wordt, maar wat is verder gebruikelijk? Is het een zitfeestje, een dansfeestje, is er eten, wat is de dresscode? Wat is gebruikelijk om cadeau te doen?
We hebben alleen een datum doorgekregen, dus ik weet ook niet of het in een zaaltje is of gewoon bij haar thuis.
Kan iemand met wat vertellen over wat gebruikelijk is?
MIDA
14-05-2026 om 17:09
Tona schreef op 06-03-2026 om 13:23:
Kom je na afloop vertellen hoe het was?
Nou hier is de update!
Gisteren was het hennafeest. We waren met 12 Nederlandse collega’s en ik heb mijn ogen uitgekeken. De bruid zag er echt prachtig uit met echt een ontzettend mooie jurk. De zaal was prachtig versierd. Er stonden veel grote ronde tafels die gedekt waren, er stonden een fles cola, een karaf met water en een karaf met jus d’orange op die de hele avond werden bijgevuld. De hele avond werden er een traditionele Turkse dansen gedaan op uiteraard Turkse muziek. Rond 20.30 werd er eten uitgeserveerd, kip, rijst en groenten. Als toetje was er baklava. Het hennaritueel was rond 22.00 uur en daarna liep de zaal echt supersnel leeg. Wat ons verbaasde was dat niemand afscheid nam van de bruid en haar familie. Aan het eind van de avond was ik de harde Turkse muziek wel een beetje zat, maar het was wel een beleving.
melisande2
14-05-2026 om 17:33
Wat leuk dat je een update komt geven. Klinkt als een een prachtervaring!
Tona
14-05-2026 om 17:48
MIDA schreef op 14-05-2026 om 17:09:
[..]
Nou hier is de update!
Wat goed dat je nog een update geeft. En zo mooi schrijft. Het klinkt als een hele
belevenis!
Euphoria
14-05-2026 om 18:19
dat de zaal snel leeg was zonder ellenlang afscheid klinkt mij als muziek in de oren. Al dat handen schudden en kussen is niks voor mij. 🥳