Huiskamer
Roos57
05-03-2026 om 10:51
Een zonnig donderdag ochtend vraagje
Ben jij altijd stipt op tijd . Of altijd te laat ? Of juist veel te vroeg ergens aanwezig?
Barst hier los .
Tuinfluiter
05-03-2026 om 12:56
Als ik met familie of vrienden afspreek doen we dat zelden op een exact tijdstip maar rond de klok van 16.30. Met een wat langere reistijd is precies goed plannen gewoon lastig. Als er echt calamiteiten op de weg zijn melden we dat even.
yette
05-03-2026 om 13:03
Ik ben doorgaans op tijd of iets te vroeg. Als het een keertje later wordt, bel ik even.
Moosey
05-03-2026 om 13:38
Ik ben heel goed in voor mijn gevoel net te laat vertrekken en dan op de minuut op tijd komen. Ik ben ook heel goed in 5 dingen achter elkaar moeten doen op verschillende locaties en dan exact goed inschatten hoe lang dat allemaal gaat duren. Maar als er iets tegenzit ben ik wel te laat (en dan bedoel ik niet file in de ochtendspits want die is er altijd, dus die calculeer ik in. Maar wel file om half twee ‘s middags of een trein die niet rijdt)
ToetieToover
05-03-2026 om 13:50
Ik ben graag op tijd of zelfs iets te vroeg, vooral bij afspraken waarbij een wachtkamer beschikbaar is. Het is mij dan ook een doorn in het oog dat mijn werkafspraken strak achter elkaar worden gepland. ‘Vroeger’ moest je nog tijd inruimen voor het wisselen van vergaderruimte, kon je meteen langs de koffieautomaat en het toilet. Nu hoef je ‘alleen maar’ van online meeting te switchen. Echter, ik ben geen robot en heb soms echt even een biobreak nodig. Dan ben ik dus te laat. Jammer, moet je maar niet over mijn biobreaks heen plannen. Die zijn niet fictief ofzo, en ook niet facultatief. Worden echter straal genegeerd.
Rogue
05-03-2026 om 15:19
verschilt,
voor doktersafspraken/ zakelijke afspraken ben ik stipt op tijd maar prive.. kan ik soms een paar min laat zijn.
ik heb een vriendin met wie ik altijd 15 min later afspreek dan de orginele tijd omdat ik weet dat ze altijd laat is
Bailey26
05-03-2026 om 15:39
Dat verschilt nogal. Prive afspraken meestal net optijd. Op het werk is het heel erg afhankelijk van hoe de dag/de vorige afspraak loopt
bieb1963
05-03-2026 om 16:50
op afspraken zoals werk, dokter enz enz nooit te laat, altijd een min of 10 te vroeg.
Op afspraken met een vriendin ofzo, nooit te vroeg, maar op tijd of hooguit 5 a 10 minuten later. Vind het zelf altijd heel vervelend als met zo’n afspraak iemand vroeger (dan heb ik het niet over 5 minuten ofzo) komt. Ik ben dan nog bezig. Dus ik doe dat zelf ook niet.
MIDA
05-03-2026 om 16:55
Meestal te vroeg, heb een hekel aan te laat komen. Ook een hekel aan mensen die (altijd) te laat komen.
Rekenenisleuktaalook
05-03-2026 om 17:42
Wieder schreef op 05-03-2026 om 12:06:
Ik ben nooit te laat maar ook niet achterlijk vroeg. Dit in tegenstelling tot mijn man en oudste dochter, die verspillen hun tijd aan in de auto of in een wachtkamer wachten omdat ze hun vertrektijd altijd naar het halve uur ervoor bijstellen. Dus als je om 10 over half 2 moet vertrekken om ergens op tijd te zijn, gaan ze om half 2 weg. Maar als ze om 10 voor 2 weg moeten om op tijd te komen, gaan ze ook om half 2 weg. Als ze echter om 5 over 2 weg moeten, wordt het kwart voor 2, want stel je voor dat je gewoon op tijd komt in plaats van ruim op tijd.
Wat ze van mij niet mogen is veel te vroeg bij iemand thuis aankomen. Da's te zeggen, dat mág van mij wel, maar dan wacht je maar even ergens in de auto of je maakt een wandelingetje, maar 20 minuten voor tijd bij iemand aanbellen heb ik ze afgeleerd. Mijn moeder doet dat altijd en daar word ik stapelkrankjorum van. Want ik ben altijd op tijd klaar om iemand te ontvangen, maar ook in dat geval niet achterlijk vroeg. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat ik als we om 2 uur bij mij thuis afspreken, ik om half 2 de hond uit ga laten. Om 10 voor 2 ben ik dan heus wel weer terug, maar niet eerder, en in die 10 minuten wil ik misschien ook nog wel even een borstel door mijn haar en mijn mond (niet dezelfde borstel) halen en even plassen. Dus ik heb een net zo grote hekel aan te laatkomers als aan te vroegkomers.
Dat heb ik ook. Mijn ouders die hier vlak bij wonen komen gerust meer dan hun 'reistijd' te vroeg en zijn dan verbaasd dat wij nog niet klaar zijn. Kerstdiner, vraag ik: 'Komen jullie dan tussen half vier en vier uur deze kant op?' Dan zijn ze gerust om kwart over drie.
Mijn vader zou met mij en mijn been in het gips naar het ziekenhuis rijden. Vraag ik of hij mij om half één kan halen, gaat hij er zelf nog allemaal tijd bij tellen omdat ik met gips niet zo snel ben enzo, dus staat hij om twaalf uur voor de deur. Maar hé, dat had ik ook al gedaan dus kon hij eerst hier nog koffie drinken terwijl ik mijn lunch op at.
Loulou39
05-03-2026 om 17:53
Herfstappeltaart schreef op 05-03-2026 om 11:19:
Ik ben àltijd op tijd en meestal te vroeg. Ik heb er zelf ook een bloedhekel aan als mensen te laat op een afspraak komen.
Dit!
Ik vind het ook respectloos naar anderen om te laat te komen (tenzij er een hele goede reden is uiteraard).
Koettie
05-03-2026 om 17:54
Te vroeg en anders op tijd. Ik hou niet van te laat komen en ook niet als andere dat doen. En hou absoluut niet van haasten dus liever op mn gemakje.
CharlieB
05-03-2026 om 18:32
Bij formele afspraken ben ik altijd wel te vroeg (dan houd ik rekening met file, uitval van een trein etc) maar dan kan ik ergens plaatsnemen om te wachten of ik blijf even in de auto want ik wil ook geen half uur te vroeg aankomen. Bij vrienden ben ik stipt op tijd of net twee minuten te laat. Ik vind dan te vroeg komen juist vervelend voor de ander, ik vind dat namelijk andersom ook niet fijn. Als we bij mij thuis afspreken heb ik liever dat je 5 minuten te laat bent dan 5 minuten te vroeg. Bij sport ben ik echt net precies op tijd.
Maar voor alles moet ik wel altijd enorm haasten en rennen, want ik vertrek wel altijd later dan ik voor ogen had
Tuinfluiter
05-03-2026 om 18:33
Wieder schreef op 05-03-2026 om 12:06:
Ik ben nooit te laat maar ook niet achterlijk vroeg. Dit in tegenstelling tot mijn man en oudste dochter, die verspillen hun tijd aan in de auto of in een wachtkamer wachten omdat ze hun vertrektijd altijd naar het halve uur ervoor bijstellen. Dus als je om 10 over half 2 moet vertrekken om ergens op tijd te zijn, gaan ze om half 2 weg. Maar als ze om 10 voor 2 weg moeten om op tijd te komen, gaan ze ook om half 2 weg. Als ze echter om 5 over 2 weg moeten, wordt het kwart voor 2, want stel je voor dat je gewoon op tijd komt in plaats van ruim op tijd.
Wat ze van mij niet mogen is veel te vroeg bij iemand thuis aankomen. Da's te zeggen, dat mág van mij wel, maar dan wacht je maar even ergens in de auto of je maakt een wandelingetje, maar 20 minuten voor tijd bij iemand aanbellen heb ik ze afgeleerd. Mijn moeder doet dat altijd en daar word ik stapelkrankjorum van. Want ik ben altijd op tijd klaar om iemand te ontvangen, maar ook in dat geval niet achterlijk vroeg. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat ik als we om 2 uur bij mij thuis afspreken, ik om half 2 de hond uit ga laten. Om 10 voor 2 ben ik dan heus wel weer terug, maar niet eerder, en in die 10 minuten wil ik misschien ook nog wel even een borstel door mijn haar en mijn mond (niet dezelfde borstel) halen en even plassen. Dus ik heb een net zo grote hekel aan te laatkomers als aan te vroegkomers.
Ben toch blij dat mijn familie niet verwacht als ik een kwartiertje te vroeg ben dat ik na een rit van twee uur eerst nog een ommetje maak. Bouw altijd wat marge in voor files ed maar soms heb je geluk en gaat een rit voorspoedig en ben ik wat vroeger. Ik wil dan graag naar de wc. Waarschijnlijk wonen jouw gasten dichterbij maar als mijn familie mij niet een kwartiertje eerder dan gepland hartelijk begroet zou ik mij echt afvragen wat ik daar doe.
Rekenenisleuktaalook
05-03-2026 om 18:39
Tuinfluiter schreef op 05-03-2026 om 18:33:
[..]
Ben toch blij dat mijn familie niet verwacht als ik een kwartiertje te vroeg ben dat ik na een rit van twee uur eerst nog een ommetje maak. Bouw altijd wat marge in voor files ed maar soms heb je geluk en gaat een rit voorspoedig en ben ik wat vroeger. Ik wil dan graag naar de wc. Waarschijnlijk wonen jouw gasten dichterbij maar als mijn familie mij niet een kwartiertje eerder dan gepland hartelijk begroet zou ik mij echt afvragen wat ik daar doe.
Dat heb ik ook wel eens met mijn zus die op een uurtje rijden woont, maar dat spreken we ook nooit heel stipt af. Ik vind (veel) te vroeg komen vooral hinderlijk van mensen die juist vlak bij wonen en jou bijvoorbeeld komen halen omdat je samen iets gaat doen. Zeggen dat ze je om half komen halen en dan om kwart over zeven al voor de deur staan, terwijl van hun huis naar jouw huis slechts vijf tot tien minuten rijden is.
Bakblik
05-03-2026 om 19:07
Mensen die te vroeg komen mogen van mij binnenkomen maar moeten zich dan niet ergeren dat ik nog even afmaak waar ik mee bezig ben.
Als ik een verjaardag vier dan wel ik altijd starten met een lege vaatwasser dat alle vuile kopjes en schoteltjes er meteen in kunnen en ik op de aanrecht ruimte heb om voor nieuwe gasten koffie en taart te maken. Gaten die dan meer dan 20 minuten te vroeg komen moeten gaan maar even luisteren naar het gekletter van pannen en borden die ik aan het opruimen ben.
Als ik zeg dat mensen vanaf 10.30 welkom zijn voor koffie en taart dan kon ik niet op 2 minuten maar om 10.10 dan al op de stoep staan vind ik dan echt vervelend. Zeker toen de kinderen nog klein waren was er in dat laatste half uur nog veel te doen voordat we visiteklaar waren.