Huiskamer
Roos57
24-03-2026 om 16:52
Een vraag over de 🧺
Ooit waren wij met 5 . Veel was en de wasmachine stond bijna dagelijks aan.
Nu zijn wij met zijn 2 en en was ik nog wel 4 keer per week ofzo .😉
Tuinfluiter
24-03-2026 om 18:34
Nu we weer met z'n tweeën zijn is het heel veel minder dan toen de kinderen nog thuis woonden.
Maar hoeveel ik precies was geen idee. Als ik een volle trommel heb gaat hij aan.
Ik draai bonte en witte was waar sokken, ondergoed, handdoeken, theedoeken, beddengoed en nachtkleding in gaat. Deze was gaat ook in de droger.
Ik draai ook verschillende boven kleding wassen alles netjes op kleur gesorteerd. Die gaan op een ander programma op een lagere temperatuur en minder beladen en kleding gaat nooit in de droger.
Bijna alle kleding wordt ook gestreken.
Herfstappeltaart
24-03-2026 om 18:34
Met z'n tweeën:
1x per week lichte was 60 graden
1x per 2 weken donkere was 60 graden
2x per week donkere kleding 20 graden
1x per 2 weken witte t-shirts
1x per 2 weken beddengoed 60 graden
1x per week lichte kleding 20 graden
Dan nog af en toe eens een extra was, bijvoorbeeld douchegordijn en douchemat
Dus ik ga dik over de 4 wassen heen.
Kampeerder
24-03-2026 om 18:36
Wij waren met vijf, zijn nu meestal met twee. In het weekend komt er een thuis met de was. Soms weet ik niet wat ik zal wassen, soms weet ik niet hoe ik alles gewassen moet krijgen. Wassen is het probleem nog niet zo, maar drogen zonder droger wel.Â
Ooit elke dag een was en alleen rekjes op zolder en lijnen buiten. Elke dag een was wassen en ophangen, elke dag de was van gisteren afhalen en opruimen. Nu ook rekjes op kamers van de kinderen die uitgevlogen zijn omdat de waspiek in het weekend ligt.Â
Gemiddeld denk ik zes/zeven trommels per week.Â
Ysenda
24-03-2026 om 19:01
wij zijn met 2.
1 bonte was
1 handdoeken, ondergoed, sokken was
1 beddengoed was (om en om zoons en mijn)
en 1x per maand als er genoeg is een witte of hele lichte bonte was.
Allemaal in het weekend.
bieb1963
24-03-2026 om 19:07
Sinds een aantal jaar met z’n tweeën:
1x in de 1,5 week 2 wassen met beddengoed: 1 met hoeslaken en slopen en 1 met onderlaken en plaid van de bank (ligt hond ook op). 60 graden
1x per week handdoeken, sokken, ondergoed, vaatdoeken. 60 graden
1x per week bont óf zwart/heel donker. 30 graden
1x per week lichter gekleurde was. 30 gradenÂ
rionyriony
24-03-2026 om 19:38
Ik was op de hand, eens per week, misschien vier of vijf dagen. In een emmer in de spoelbak.
Setje kleding, een paar handdoeken, lakens, en dat is het wel.
Dat heb ik trouwens vroeger ook wel gedaan, toen ik nog geen eigen wasmachine had. Wasmiddelen zijn enorm krachtig.Â
Ik heb wel een centrifuge.
Mijn wasmachine is onbetrouwbaar en ik ben er nog niet toe gekomen om een nieuwe te kopen. Zoveel werk is het nu ook weer niet. Je ontwikkelt wat spierballen trouwens. 
Loulou39
24-03-2026 om 19:56
Bijna elke dag wel een was, op 60 of 40 graden. En sowieso elke week het beddengoed, dat was ik meteen na het verschonen van het bed.
Handdoeken, beddengoed, sokken en ondergoed altijd op 60 graden.
Ysenda
24-03-2026 om 19:57
Tona schreef op 24-03-2026 om 19:08:
Wassen op 20 graden? Ik zou bang zijn dat dat niet goed schoon wordt.
Lange inwerktijd dan doen de enzymen in je wasgoed hun werk beter dan bij 40° of hoger. En wordt je was prima schoon bij normale vervuiling zoals bij een kantoorbaan.
MarvelousM
24-03-2026 om 20:19
Wat een bezigheidstherapie maken mensen van de was…
Ik ben alleen en draai hooguit twee wassen in de week. Kleding en ondergoed gewoon bij elkaar. Ja op 30 graden. Alles wordt schoon op 30 graden. Alle kleuren bij elkaar.Â
Ik gebruik mijn ene enorme handdoek ook rustig een week (of 2). En die gaat met de keukendoeken of beddengoed (1x per maand) mee. Soms als ik zin heb sorteer ik m’n ondergoed dan uit en gaan die mee op 60 graden.Â
Als ik stof heb gekocht om iets te naaien dan gaat die wel apart in de trommel. Dat zou een zeldzame derde was in de week kunnen zijn.Â
Meesje
24-03-2026 om 20:27
Goh, ik leer hier weer nieuwe dingen. Je mag alleen de zelfde soort vieze dingen bij elkaar schoon wassen, verschillende soorten vieze dingen bij elkaar is vies, dan zijn het daarna verschillende soorten schone dingen, jakkie. Geen keukendoeken bij de handdoeken en geen slipjes bij je shirts. Nooit geweten dat er mensen zijn die dit doen. Snap nu wel hoe mijn schoonzus dagelijks 2 machines kan hebben. Die zal ook wel dat soort regels hanteren dan.
Ik heb donkere was 30 graden, lichte was 30 graden, 60 graden handdoeken, beddengoed, keukendoeken enz. 3-4 wassen per week met 3 personen. Als de kinderen en hun kleren groter worden en als ze gaan sporten dan zal dat wel meer worden.
masatu
24-03-2026 om 20:35
Hier met 2 & een peuter.
1x per week onderbroeken/sokken/peuterwas
1x per 2 weken handdoeken/doekjes
1x per +/- 3 weken (jeans) broekenwas
1x per +/- 3 weken zwarte was
1x per +/- 6 weken witte/lichte was
1x per +/- 6 weken rode was
1x per +/- 4 weken truien/fijne was
1x per +/- 4 weken beddengoedÂ
We draaien bijna altijd de was op vrijdag of in het weekend, gemiddeld dus zo'n 3 wassen per weekend. Maar het komt ook wel regelmatig voor dat we een weekend maar 1 was draaien en het volgende weekend 5.
We hebben aparte wasmanden per type was, dus eigenlijk gaat die specifieke was gewoon aan als de wasmand wat vol begint te raken.
Binnenkort wordt onze 2e zoon geboren. Dan komt er nog 2x per week een luierwas bij (wasbare luiers). De babykleertjes passen wel bij de wekelijkse onderbroeken/sokkenwas.
Bakblik
24-03-2026 om 20:38
Meesje schreef op 24-03-2026 om 20:27:
Goh, ik leer hier weer nieuwe dingen. Je mag alleen de zelfde soort vieze dingen bij elkaar schoon wassen, verschillende soorten vieze dingen bij elkaar is vies, dan zijn het daarna verschillende soorten schone dingen, jakkie. Geen keukendoeken bij de handdoeken en geen slipjes bij je shirts. Nooit geweten dat er mensen zijn die dit doen. Snap nu wel hoe mijn schoonzus dagelijks 2 machines kan hebben. Die zal ook wel dat soort regels hanteren dan.
Ik heb donkere was 30 graden, lichte was 30 graden, 60 graden handdoeken, beddengoed, keukendoeken enz. 3-4 wassen per week met 3 personen. Als de kinderen en hun kleren groter worden en als ze gaan sporten dan zal dat wel meer worden.
Ja puberzweet maakt dat een shirtje echt geen tweede dag gedragen kan worden, vooral van jongens....... En als ze dan goed de lucht in schieten zijn de broeken ineens een meter lang.Â
En als ze dan kleedgeld hebben en even niet goed letten op van wat voor materiaal hun aankopen zijn kan je helemaal je lol op met geurtjes.Â
Meesje
24-03-2026 om 20:41
Bakblik schreef op 24-03-2026 om 20:38:
[..]
Ja puberzweet maakt dat een shirtje echt geen tweede dag gedragen kan worden, vooral van jongens....... En als ze dan goed de lucht in schieten zijn de broeken ineens een meter lang.
En als ze dan kleedgeld hebben en even niet goed letten op van wat voor materiaal hun aankopen zijn kan je helemaal je lol op met geurtjes.
haha, ik heb gelukkig alleen meisjes 😉
Kampeerder
24-03-2026 om 20:42
Meesje schreef op 24-03-2026 om 20:27:
Snap ik ook niet. Alles op 30° kan bij elkaar. Alles op 40° ook. Alles op 60° ook. Wil sorteer ik nog op kleur. Ik houd wit graag wit.Â
Ik heb alleen wel de extra vieze was. Oude shirts die worden gebruikt om de auto te wassen, aan fietsen te klussen etc. Daar zit ook wel eens smeer aan en dan wordt je kleding echt viezer in de was als dat zou afgeven bij het erin schuiven.Â