Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een vraag over de jeugd

Is de jeugd van nu anders dan de jeugd van vroeger?

ik was 10 en slank tegen te dun aan toen mijn menstruatie startte en ik al cup b had. Dus dat lijkt me eerder genetisch dan met gewicht te maken te hebben. Al is wel bekend dat omgevingsfactoren invloed kunnen hebben ook hierop. Mijn moeder was 15 met haar eerste menstruatie en mijn dochter was 12 toen ze voor het eerst menstrueerde, ook heel slank beiden.  

Wat de ouders betreft die lijken banger voor elkaar te zijn dan vroeger. Vroeger waren vooral de ouders uit meer afgelegen dorpen en op het platteland heel kerkgetrouw en benauwd voor hun goede naam bij de buren. In de Randstad was men veel meer voor eigen initiatief van het individu. 

Tegenwoordig lijkt die benauwdheid weer terug te keren, mogelijk door angst voor sociale media. Je ligt er zó uit. Soms denk ik dat de ouders tegenwoordig lijken op wat je vroeger had: leden van de Bond voor Plattelandsvrouwen. Vooral deugen en zo. Maar wel op andere vlakken dan vroeger. 

rionyriony schreef op 12-07-2026 om 09:01:

Wat de ouders betreft die lijken banger voor elkaar te zijn dan vroeger. Vroeger waren vooral de ouders uit meer afgelegen dorpen en op het platteland heel kerkgetrouw en benauwd voor hun goede naam bij de buren. In de Randstad was men veel meer voor eigen initiatief van het individu.

Tegenwoordig lijkt die benauwdheid weer terug te keren, mogelijk door angst voor sociale media. Je ligt er zó uit. Soms denk ik dat de ouders tegenwoordig lijken op wat je vroeger had: leden van de Bond voor Plattelandsvrouwen. Vooral deugen en zo. Maar wel op andere vlakken dan vroeger.

Interessante post en idd herkenbaar. Zoals ik eerder schreef waren er bij ons geen strenge regels maar altijd wel de buren, de kerk, het dorp. 

Zondagochtend naar de kerk in je mooie kleren en je goed gedragen. Zondagmiddag naar opa waar het hele gebeuren werd 'nabesproken'. 

Verder heb ik het idee dat er nu veel meer subculturen zijn dan toen. Wij hadden nerds, kakkers, alto's en gothics of zoiets. Nu heb je zo veel meer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.