Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een vraag over de jeugd

Is de jeugd van nu anders dan de jeugd van vroeger?

Dolfje schreef op 09-07-2026 om 12:26:

Ik ben wel een kinderlokker tegen gekomen. Was bij oma met het buurjongentje achter de huizen buiten spelen en er kwam een man die zei dat hij naar de paardjes ging ( en daar mochten wij alleen met een volwassene heen want spoor over). Dus hij nam dat jongetje mee.
Toen ik alleen thuis kwam was meteen iedereen in rep en roer.
Wat en of er uiteindelijk iets is gebeurd weet ik niet, wel dat ik het stom /raar vond dat iedereen zo boos was want wij hadden niks verkeerds gedaan en ik baalde dat ik niet naar de paardjes mocht.

Oeh spannend. Ik ben wel eens een potloodventer tegengekomen met mijn vriendin samen toen we op de bus stonden te wachten. Wij kregen er vooral de slappe lach van. Andere wachtenden gingen dat melden, dit was voor het mobiele telefoontijdperk, dus die gingen een winkel in om te bellen. Ik denk dat die meneer nu breeduit op TikTok ofzo was beland. 

Dolfje schreef op 09-07-2026 om 12:28:

[..]

Nou de puber dochters van vrienden en collega's ( 15.16,17) tikken echt elk weekend een hoop blikjes van die seltzer weg.
En zij zijn geen uitzondering hoor ik van die ouders.
En ze gaan ook al vrij jong aan de pillen tijdens festivals.

anekdotische voorbeelden. Over de hele linie wordt er minder en minder jong gedronken. Dat er jongeren zijn die dat wel en veel doen, doet daar niet aan af.

https://cijfers.trimbos.nl/scholierenmonitor/alcohol/vergelijking-met-eerdere-jaren/

net als jongeren zijn er ook steeds vroeger bij; onzin:

https://rutgers.nl/wp-content/uploads/2024/01/Samenvattingconclusie-Def.pdf

en zo zijn er meer van die mythes die op perceptie gebaseerd zijn, maar met de werkelijkheid weinig te maken hebben. Zo ook de veiligheidsparadox.

interessant hoe dat werkt en ook af en toe pijnlijk. 

Dat soort dingen zijn van alle tijden. Ik hing vroeger aan de arm van een klasgenoot op de brommer. Echt niet dat ik zin had om zelf die fiets door te polder te trappen. En dan waren die brommers flink opgevoerd. Levensgevaar natuurlijk, maar ja op die leeftijd denk je dat je onoverwinnelijk bent. Nu zijn de brommers vervangen door fatbikes.
Mijn man werd op z'n 16e betrapt door z'n vader toen hij rond reed in de auto van een vriendje. 
Drank en drugs begon al op je 14e. Heb het idee dat dat nu iets later is, maar zeker niet minder. Maar dat zal ook wel afhangen van het kringetje waarin je je bevindt.

Het enige wat wij niet hadden zijn die enge groepen op sociale media waarin ze elkaar op jutten. Maar ook vroeger gebeurde er hele nare dingen. Ik weet nog dat op een middag de halve school 1 jongen achterna zat. Dat ging dat niet online, was een mond op mond ding dat zich op school verspreide en uiteindelijk daadwerkelijk tot uiting kwam.

Roos57 schreef op 09-07-2026 om 11:32:

Ik zat na te denken over het joy rijden en dodelijk ongeluk.
In mijn tijd jaren 70 had je dat niet .
Mijn 3 kinderen nú twintigers deden dat ook niet .
was het toen beter ? Anders ?
ik denk 🤔 nog even verder …

Euh, wel hoor, verkeer was nog gevaarlijker

Dolfje schreef op 09-07-2026 om 12:02:

Elke generatie is anders en past zich wel of niet aan aan de tijd die er is.
Vroeger werd er stiekem gerookt , nu vapen bijvoorbeeld.
Oudere kinderen alcohol laten halen gebeurde in mijn tijd ook al al kwamen wij er toen we 14,15,16 waren gewoon in de kroeg en winkel ook wel aan.

Ik heb wel het idee( heb zelf geen kinderen dus van wat ik hoor van vriendinnen en de kapster met dochters) dat meiden veel eerder al ongesteld worden dan in mijn tijd. Ik was 14/15 en mijn vriendinnen ook en nu hoor ik dat ze dat in groep 7/8 al zijn. Denk wij in mijn tijd misschien wat meer bleu waren dan nu.

En er wordt denk ik nu veel meer make-up en andere producten gebruikt. Toen ik 15 was gebruikte ik hooguit een oogpotloodje wat ik van mijn moeder had gejat en wat mascara voor dagelijks gebruik. Als we uitgingen ook ( vreselijke roze of blauwe ) oogschaduw en nu zie je een hoop van die meiden volgesmeerd met weet ik wat.

Hoe oud ben jij? Ik herken ongesteld pas met 14/15 echt totaal niet

Groentetuin schreef op 09-07-2026 om 12:09:

natuurlijk, in mijn jeugd nog geen mobieltjes en computers.
In de zomer veel buiten, hele dagen naar t zwembad, s avonds buiten tot de lantaarnpalen aangingen, verstoppertje stoepranden, elastieken twist ,touwtje springen, knikkeren.
En ook veel veiliger, we moesten uitkijken voor gluurders en kinderlokkers( nooit een tegengekomen) maar alle ellende die kinderen nu tegen kunnen komen, daar hadden we nooit aan kunnen denken.
Blij dat ik in " mijn tijd" opgroeide.
Onze problemen leken kleiner dan die van de hedendaagse jeugd

Als er iets is wat anders is, is het zeker niet dat het vroeger veiliger was hoor.

Ja, elke generatie is anders dan de vorige. Met plussen en minnen

Dolfje schreef op 09-07-2026 om 12:28:

[..]

Nou de puber dochters van vrienden en collega's ( 15.16,17) tikken echt elk weekend een hoop blikjes van die seltzer weg.
En zij zijn geen uitzondering hoor ik van die ouders.
En ze gaan ook al vrij jong aan de pillen tijdens festivals.

Niet herkenbaar ook. Ook al zijn mijn kinderen nu 25 en 28, ik hoor dat ook niet van mensen die wel kinderen in die leeftijd hebben.

Miepjecody schreef op 09-07-2026 om 13:28:

[..]

Ik ook niet. Zat zelf in de 6e klas en was 12. Mijn dochter kreeg haar eerste ongesteldheid een week voor haar 14e verjaardag. 

MMcGonagall schreef op 09-07-2026 om 12:57:

Mijn kinderen zijn echt wel braver dan wij vroeger. Neem al belletje trekken. Vroeger was dat een ludieke actie maar tegenwoordig beschouwen veel mensen het als vandalisme of terreur. Joyriding is ook van alle tijden. Mijn vader had in zijn jonge jaren een motor terwijl hij nooit een motorrijbewijs heeft gehad en mijn eerste vriendje reed al jaren voordat hij zijn rijbewijs had wel eens in zijn vaders auto. Neem spijbelen. Dat is echt helemaal de kop ingedrukt door Magister en telefoontjes naar ouders. Ik heb in mijn laatste middelbare schooljaren heel wat teken- en gymlessen gemist. Briefje van mijn moeder ondertekende ik gewoon zelf. Wij hadden in de vierde tekenles na twee tussenuren. Dan zaten we dus urenlang voor de buis bij een vriendin wier moeder werkte. Drank en drugs deden we dan weer niet. Wat dat betreft waren we brave meiden.

Vroeger werden de ouders ook wel gebeld, maar volgens mij alleen na meerdere keren. Gelukkig was er geen Magister. Het  24/7 (kunnen) volgen van kinderen en jongeren vind ik geen positieve ontwikkeling. Ik vind dat jongeren een beetje ruimte moeten krijgen om dingen te doen achter de rug om van hun ouders. Maar zelfs een zelfgemaakt afwezigheidsbriefje of stiekem naar je vriendje kan tegenwoordig al niet meer.

Miepjecody schreef op 09-07-2026 om 13:28:

[..]

In mijn herinnering was ongesteld zijn op de basisschool echt een uitzondering (eind jaren 80). Ik was zelf bijna 16 en dat was erg laat.

Roos57

Roos57

09-07-2026 om 13:50 Topicstarter

MiniJCW schreef op 09-07-2026 om 13:44:

[..]

In mijn herinnering was ongesteld zijn op de basisschool echt een uitzondering (eind jaren 80). Ik was zelf bijna 16 en dat was erg laat.

Ik had 1 klasgenootje die op de basisschool ongesteld was . Eind jaren 70

Ik zelf was 14 

[..]

ik was 10, dezelfde tijd. maar heus dat ik dat zo hard mogelijk verzweeg en verstopte. ik had er nog niet eens voorlichting over gehad (wat conservatieve omgeving, geen idee of dat toen "normaal" was). En mijn al redelijk aanwezige borsten (b-cup) werden door de jongens op het schoolplein mount everest en mont blanc genoemd (met bijbehorende toettoet-gebaren). no way dat ik het daarover met wie dan ook wilde hebben.

gelukkig was een oudere nicht net voor het eerst ongesteld en was er daardoor een gesprek op gang gekomen. 

Zo goed dat ze dat tegenwoordig veel eerder uitleggen!

[..]

Volgens mij is dat nog steeds een uitzondering. Als ik naar de klasgenoten van mijn groep 8-er kijk is er nog maar eentje ongesteld (zover ik weet natuurlijk). Dat meisje is dan ook nog toevallig een jaar ouder dan de rest. Heeft ook al echt vrouwelijke vormen, iets wat de rest nog niet heeft. Die van mij is nu 12 en begint net wat vrouwelijke kenmerken te krijgen. Maar nog zo weinig, die gaat echt voorlopig nog niet ongesteld worden. 

excuus, dubbel

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.