Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Een verlaat zondag vraagje

Gaan jullie uit eten ? En zo ja waar ?

Poezenmeisje schreef op 09-02-2026 om 19:09:

[..]

Zoon wilde op zijn achtste niet meer naar McDonald's maar naar Ikea. 😄

Prima, ze zitten naast elkaar.

Een wereldrestaurant/AYCE vind ik wel handig met familiefeestjes.

Zoon is carnivoor, nichtje vegetarisch, man is moeilijk, schoonzus en ik zijn van de sushi. Voor elk wat wils.

Ja dat vind ik ook zo handig, want iedereen heeft een andere smaak. Maar schoonmoeder vond het op een gegeven moment niets meer, want ze zat steeds alleen aan tafel (niet zo mobiel en anderen moesten dan maar voor haar het eten regelen) 

Een wereldrestaurant hebben wij ook vaak gedaan met de familie. Vorig jaar heb ik mijn verjaardag gevierd bij Heinde. Dat vond ik ook heel geslaagd maar het is daar wel lastiger om een beetje gezond te eten. Dat maakt voor een keer niet uit natuurlijk. Mijn tante kiest meestal voor een pannenkoekenrestaurant. De kinderen kiezen dan juist eerder voor de schnitzel

Mama-Inge schreef op 09-02-2026 om 19:42:

[..]

Ja dat vind ik ook zo handig, want iedereen heeft een andere smaak. Maar schoonmoeder vond het op een gegeven moment niets meer, want ze zat steeds alleen aan tafel (niet zo mobiel en anderen moesten dan maar voor haar het eten regelen)

Ik rijd mijn moeder gewoon met haar rolstoel langs de vitrines. Zoek maar uit wat je wilt.

Zoon begon in een AYCE altijd met een bord droge sla, hij wil geen dressings of sausjes. Daarna toetjes en vervolgens vlees. Zijn volgorde, prima.

Pannenkoekenrestaurants vinden man en ik ook leuk. 

Op het pannenkoekenschip in Groningen heb je ook nog een mooi uitzicht als je buiten kunt zitten. De nieuwe ligplaats vind ik geen achteruitgang. 

Mama-Inge schreef op 09-02-2026 om 18:21:

Uit eten, bij bepaalde gelegenheden met familie, eerst bij iets wereldrestaurant, nu in een duf restaurant met een heel beperkt menu,
Paar x per jaar met ons gezin.
Soms kiezen wij, soms de pubers, enige is dat we niet meerdere keren naar hetzelfde restaurant gaan, zodat ze een brede variatie aan eten leren kennen
(Als het aan jongste puber ligt, dan zou hij elke x naar de Mac Donalds gaan, brr)

Lunchen doen we heel af en toe, kan met het gezin zijn, man en ik gaan ook wel eens een x samen of met 1 van de pubers

Wij gaan vaak naar hetzelfde tapas restaurant, of eigenlijk 2 waar we vaak komen. Vind dat juist de uitgelezen plek om dingen te leren kennen. Je besteld namelijk geen heel bord van iets wat je misschien niet lekker vind, maar zo’n klein gerechtje kan je wel een keer uitproberen. Als je het dan niet lekker vind eet ik het meestal op (aangezien ik bijna alles wel lust) of als het echt niet lekker is hoeft er maar een klein hapje weg. En de kaart wisselt hier heel regelmatig, dus die variatie is er wel wij gaan wel naar tapas restaurants waar je gewoon bediend wordt. Dat geloop tijdens het eten vind ik vreselijk.

Poezenmeisje schreef op 09-02-2026 om 22:36:

[..]

Ik rijd mijn moeder gewoon met haar rolstoel langs de vitrines. Zoek maar uit wat je wilt.

Zoon begon in een AYCE altijd met een bord droge sla, hij wil geen dressings of sausjes. Daarna toetjes en vervolgens vlees. Zijn volgorde, prima.

Dochter begon afgelopen week ook de eerste ronde met spareribs en 2 toetjes 😁 

BlairW schreef op 10-02-2026 om 07:44:

[..]

Wij gaan vaak naar hetzelfde tapas restaurant, of eigenlijk 2 waar we vaak komen. Vind dat juist de uitgelezen plek om dingen te leren kennen. Je besteld namelijk geen heel bord van iets wat je misschien niet lekker vind, maar zo’n klein gerechtje kan je wel een keer uitproberen. Als je het dan niet lekker vind eet ik het meestal op (aangezien ik bijna alles wel lust) of als het echt niet lekker is hoeft er maar een klein hapje weg. En de kaart wisselt hier heel regelmatig, dus die variatie is er wel wij gaan wel naar tapas restaurants waar je gewoon bediend wordt. Dat geloop tijdens het eten vind ik vreselijk.

Wij hebben ook onze vaste tapasrestaurants inderdaad. 

Alhoewel er inmiddels eentje is afgevallen omdat we merkten dat de bediening de laatste 2 keer echt slecht was. Misschien dat we het over een jaar weer proberen maar voor nu zijn we er echt klaar mee.

Maar gelukkig hebben we de andere restaurants nog

Poezenmeisje schreef op 09-02-2026 om 10:42:

Groningen.

*Eeterie De Globe (internationaal)
*Floreshuis / Bij de Buren (internationaal)
*Pizzeria Napoli (Italiaans)

Alledrie goed betaalbaar en vriendelijke bediening.

Pizzeria Napoli kwam ik ruim 25 jaar geleden tijdens mijn studentijd ook al.

CooperativeBee50

CooperativeBee50

10-02-2026 om 19:08

In Nederland ga ik weinig ‘s avonds uit eten. Het is best duur. De laatste keer was in november voor mijn verjaardag, een omakase (Japanse hapjes). Eind maart gaan we als we naar het kunstweekend in Rotterdam gaan ook uit eten. Ik denk dat we dan Surinaams (de Kade) gaan eten en een keer wat luxer bij een Frans restaurant. Op vakantie eten we bijna altijd buiten de deur, over het algemeen vrij betaalbaar. Thais, Vietnamees of Indiaas doet het sowieso altijd goed.

Lunchen buiten de deur doe ik iets vaker. Graag ga ik naar een Japans lunch café in de buurt. Daar hebben ze goede miso soep met een grote onigiri (formaat sandwich). Ook de goed belegde broodjes van boer Geert op de markt zijn erg lekker of Indonesische saté bij Charly, ook op de markt (beiden Amsterdam, al zit boer Geert ook in Zaandam).

Hier gaan we liever lunchen, want 's avonds is het hier stervensdonker en we moeten 10km over binnenweggetjes. Voordeel is dat je dan voor een prikkie een 3-gangenlunch hebt, vaak inclusief wijn. 's Avonds eten we dan gewoon brood, eventueel met een soepje erbij.
Dineren doen we dan wel als we ergens in een hotel zitten, ook vaak fijn. Op die manier hebben we al heel wat leuke restaurants ontdekt.

Ik heb liever een (late)lunch dan dat ik 's avonds nog uit eten ga.  's Avonds heb ik minder energie en vaak meer last van de trigeminusneuralgie.  Plus met volle maag naar bed gaan beïnvloedt mijn slaap sneller negatief.  
Late lunch passen wij (eega en ik)meestal in tijdens een wandeling zodat we na de lunch ook nog bewegen.  Met vrienden doen we dit ook regelmatig tijdens of na een wandeling.  Met vriendinnen af en toe icm dagje of middag uit. Volgende week bijvoorbeeld expositie in Forum bekijken en dan lunchen in de buurt,  bijvoorbeeld Prinsenhof.  Het Witte Huis in Zeegse zitten we ook regelmatig.  Vaak ook voor kopje koffie of thee alleen.  Hetzelfde geldt voor De Kamer in Emmen,  Cuisinerie Mensinge (lunch), Jachtlust in Steenbergen, Kopje Genieten en MoeNieks in Sellingen en buurt Vlagtwedde. En tijdens onze vakanties in Zuid Limburg gaan we ook regelmatig een late lunch ergens doen.  Past ook prima in onze gewoonte om niet te eten voor 15/16 uur.

Dewi-Sri2 schreef op 11-02-2026 om 12:53:

Hier gaan we liever lunchen, want 's avonds is het hier stervensdonker en we moeten 10km over binnenweggetjes. Voordeel is dat je dan voor een prikkie een 3-gangenlunch hebt, vaak inclusief wijn. 's Avonds eten we dan gewoon brood, eventueel met een soepje erbij.
Dineren doen we dan wel als we ergens in een hotel zitten, ook vaak fijn. Op die manier hebben we al heel wat leuke restaurants ontdekt.

Waar vind je die 3-gangen lunch voor een prikkie? 

Ik ga regelmatig uit eten zowel lunchen als dineren.

BlairW schreef op 11-02-2026 om 13:13:

[..]

Waar vind je die 3-gangen lunch voor een prikkie?

Waar vindt je in Nederland 10km binnenweggetjes zonder verlichting? Ik gok dat zij niet in Nederland woont  

Meesje schreef op 11-02-2026 om 14:00:

[..]

Waar vindt je in Nederland 10km binnenweggetjes zonder verlichting? Ik gok dat zij niet in Nederland woont

Nou, ik moest laatst ergens heen in zuidwest Brabant en daar kwam ik die weggetjes wel tegen hoor 😁

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.