Huiskamer
Ted68
09-02-2026 om 07:31
Wat is dan lunchen? Ik woon in een Land waar men tussen de middag warm eet; ik lunch 3 dagen in de week in een Restaurant. Als ik werk. Meestal een Pasta of een Pizza met salade.
Bakblik
09-02-2026 om 07:42
Ted68 schreef op 09-02-2026 om 07:31:
Wat is dan lunchen? Ik woon in een Land waar men tussen de middag warm eet; ik lunch 3 dagen in de week in een Restaurant. Als ik werk. Meestal een Pasta of een Pizza met salade.
Lunchen in Nederland is vaak een "luxe" broodje met beleg waar ook nog als een saus tussen zit in sommige restaurants wordt er nog een kleine portie friet of soep bij geserveerd. Soms krijg je een kleine portie van dingen van de kaart die ze ook in de avond hebben maar dan gecombineerd met brood in plaats van een aardappelgerecht.
Het is de tweede broodmaaltijd van de dag na het ontbijt.
Ook als ik zelf lunch presenteer is het een wat luxere broodmaaltijd. Toen ik 50 werd heb ik hier voor de familie en lunch gepresenteerd met een klein kopje soep vooraf daarna brood met luxe beleg en salade en als nagerecht nog een klein dessert
Als ik tussen de middag even 2 boterhammen smeer met een beker thee dan noem ik dat geen lunch, dan eet ik even een boterham. Dat ga ik vanmiddag weer doen als ik tegen 13.00 uit mijn werk kom dan komt mijn zoon denk ik net uit bed (had tot 01.00 gewerkt) en dan gaat hij ontbijten en ik eet ook een boterham van dezelfde gedekte tafel.
Ted68
09-02-2026 om 07:52
Dat weet ik bakblik; maar voor een broodje duik ik toch echt geen Restaurant in… Dat blaadje sla denk ik er dan wel bij.
rionyriony
09-02-2026 om 07:53
Nee nooit, lunchen heb ik geloof ik, nooit gedaan sinds ik puber/adolescent was, tenzij op feestdagen (paaslunch) of op vakantie en alleen dat laatste was buiten de deur. Je hebt dan ook niet veel anders te doen.
Ik was dan ook altijd een kilo aangekomen als ik terugkwam van vakantie. Waarom eigenlijk geen vast lunchmoment? Nou, omdat ik maar 1700 kcal per dag verstook. Dus wordt dus als vanouds onderverdeeld in 500 "overdag", 500 voor "het avondeten" en 500 voor "de avond", en de overige 200-300 kcal zijn dan voor lekkere dingen. Dat lunchmoment is dus fluïde geworden en wil ik graag de rest van de dag lekkerder dingen eten dan beperk ik dat tot een hapje van dit en een hapje van dat en dat zijn meestal zakken die in de kast staan, misschien een mini-soepje uit de vriezer, maar dus niet een bord vol (broodjes e.d. laat staan gebakjes).
Dit mag wat exceptioneel klinken, maar zo is de realiteit hier. Ik weet eigenlijk ook niet anders.
Rekenenisleuktaalook
09-02-2026 om 08:04
Lunchen is denk ik precies wat jij doet op dagen dat je werkt alleen dan niet tussen je werk door met collega's maar op een vrije dag met iemand uit je sociale kring. Het gaat vooral om de gezelligheid. Vroeger deden we een bakkie koffie samen, nu gaan we lunchen.
BlairW
09-02-2026 om 08:05
Ted68 schreef op 09-02-2026 om 07:52:
Dat weet ik bakblik; maar voor een broodje duik ik toch echt geen Restaurant in… Dat blaadje sla denk ik er dan wel bij.
Ik vind ergens lunchen juist lekker. Maar dan bestel ik wel een uitsmijter of een twaalf uurtje of zo. Een club sandwich is ook lekker, dat ga ik thuis niet staan maken. High tea doe ik ook nog wel eens rond lunchtijd met een vriendin. Het is meer dan “een blaadje sla” dat ik dan heb ten opzichte van thuis. Sowieso lunch ik thuis vaak niet.
Marty1984
09-02-2026 om 08:16
Ik ga in elk geval geen 2 keer per dag warm eten. Dat is nefast qua calorieën. Die pasta of pizza hou ik dus wel voor 's avonds.
Standaard bestaat mijn lunch uit 3 boterhammen met beleg en eventueel kerstomaten of komkommer. Als het "luxe" wordt in de horeca is het dus een belegd luxe-broodje of croque.
Voor friet 's middags pas ik ook, dan heb ik 's avonds geen honger.
Ik tel geen calorieën, ik volg wel logica. Twee keer warm is nefast voor mijn lijf en mijn weegschaal. En 's middags warm is ook nefast voor mijn maag. Te veel op een moment dat mijn maag "nee, geen zin" zegt. Een paar bammen ja, een hele warme maaltijd nee. Het zwaartepunt bij mij ligt 's avonds.
Rekenenisleuktaalook
09-02-2026 om 08:20
BlairW schreef op 09-02-2026 om 08:05:
[..]
Ik vind ergens lunchen juist lekker. Maar dan bestel ik wel een uitsmijter of een twaalf uurtje of zo. Een club sandwich is ook lekker, dat ga ik thuis niet staan maken. High tea doe ik ook nog wel eens rond lunchtijd met een vriendin. Het is meer dan “een blaadje sla” dat ik dan heb ten opzichte van thuis. Sowieso lunch ik thuis vaak niet.
Dit inderdaad! Dat je een plank of etagère krijgt met van alles wat. Heerlijk! Een dan kun je in de avond gewoon thuis nog warm eten.
In het buitenland, Frankrijk bijvoorbeeld, zit je tussen de middag dan een klein diner te eten. En dan hoef ik in de avond niet zo veel meer, om de volgende ochtend zin te hebben in een gigantisch ontbijt en vervolgens weer een late lunch. Dan heeft lunchen invloed op het eten van de volgende twee/drie maaltijden.
Rekenenisleuktaalook
09-02-2026 om 08:25
Marty1984 schreef op 09-02-2026 om 08:16:
[..]
Ik ga in elk geval geen 2 keer per dag warm eten. Dat is nefast qua calorieën. Die pasta of pizza hou ik dus wel voor 's avonds.
Standaard bestaat mijn lunch uit 3 boterhammen met beleg en eventueel kerstomaten of komkommer. Als het "luxe" wordt in de horeca is het dus een belegd luxe-broodje of croque.
Voor friet 's middags pas ik ook, dan heb ik 's avonds geen honger.
Ik tel geen calorieën, ik volg wel logica. Twee keer warm is nefast voor mijn lijf en mijn weegschaal. En 's middags warm is ook nefast voor mijn maag. Te veel op een moment dat mijn maag "nee, geen zin" zegt. Een paar bammen ja, een hele warme maaltijd nee. Het zwaartepunt bij mij ligt 's avonds.
Uh, maar drie boterhammen bevatten toch meer calorieën dan een flinke portie groenten?
Het gaat er vooral om wát je naar binnen schuift. Ik eet voor lunch vaak pureersoep, weinig koolhydraten dus minder calorieën dan twee/drie boterhammen. In de zomer eet ik vaak salade voor lunch, ook vooral groenten.
Tuinfluiter
09-02-2026 om 08:26
Buiten vakanties ga ik een paar keer per jaar uit eten. Eigenlijk altijd in het fine dining segment ik wil iets op mijn bord krijgen wat ik zelf niet zo snel kan maken. Het moet een culinaire verrassing zijn.
Lunchen doe ik zelden buiten de deur alleen als ik langer dan een halve dag naar een stad ga en dat doe ik haast nooit. Als ik de natuur in ga of naar de dierentuin dan neem ik een gezonde lunch mee.
Bakblik
09-02-2026 om 08:31
Ted68 schreef op 09-02-2026 om 07:52:
Maar eten is toch niet louter functioneel, maag vullen en weer verder?
Tijdens een dagje uit is lunchen ook even zitten, even kletsen en genieten van wat er op je bord is gelegd? Alleen het feit dat ik het niet zelf hoef te maken voelt voor mij al als verwennerij.
Komende week heb ik uitnodiging voor een lunch en dat is voor mij echt verwennerij. Even uit de sleur van alledag, aan tafel met mensen die ik kreeg heb, iets lekkers eten en gezellig kletsen. Wetend waar ik mij moet melden op de afgesproken tijd wordt het echt genieten.
Jaren geleden een keer door famille uitgenodigd om te lunchen bij X... op het hoekje. Dat bleek een wat luxere snackbar te zijn en dat vind ik dan gewoon zonde. Zonde van het geld, zonde van de onnodige calorieën en gezellig was het ook niet. De betegelde wanden zorgen voor een galm in die tent waardoor met 6 mensen en gesprek voeren echt niet mogelijk was.
Marty1984
09-02-2026 om 08:31
Rekenenisleuktaalook schreef op 09-02-2026 om 08:25:
[..]
Uh, maar drie boterhammen bevatten toch meer calorieën dan een flinke portie groenten?
Het gaat er vooral om wát je naar binnen schuift. Ik eet voor lunch vaak pureersoep, weinig koolhydraten dus minder calorieën dan twee/drie boterhammen. In de zomer eet ik vaak salade voor lunch, ook vooral groenten.
Met alleen soep (water en groenten) heb ik dan weer niet gegeten. Dan heb ik 2 uur later honger. Soep is leuk als voorgerecht of tussendoor maar niet als maaltijd.
En bij die salade zit standaard brood, iets van kip / zalm, ei en saus. Alleen wat sla, tomaat en komkommer heeft bij mij hetzelfde effect als soep.
Waarbij ik al helemaal geen prefab-slaatjes eet, want daar lust ik de helft niet van. (Ik zal het dan ook nooit op restaurant bestellen als bijvoorbeeld voorgerecht, kan ik er de helft van de groenten gaan uitpielen want gegarandeerd vind ik of mais of bieten of rauwe ui of radijzen of ... terug.)
Doe mij dus maar gewoon mijn boterhammen met vlees- of vis-beleg 's middags. Of een héél enkele keer een luxe-broodje met groenten en beleg. Of op vakantie in Frankrijk 1 of 2 keer een crêpe.
Rekenenisleuktaalook
09-02-2026 om 08:38
Marty1984 schreef op 09-02-2026 om 08:31:
[..]
Met alleen soep (water en groenten) heb ik dan weer niet gegeten. Dan heb ik 2 uur later honger. Soep is leuk als voorgerecht of tussendoor maar niet als maaltijd.
En bij die salade zit standaard brood, iets van kip / zalm, ei en saus. Alleen wat sla, tomaat en komkommer heeft bij mij hetzelfde effect als soep.
Waarbij ik al helemaal geen prefab-slaatjes eet, want daar lust ik de helft niet van. (Ik zal het dan ook nooit op restaurant bestellen als bijvoorbeeld voorgerecht, kan ik er de helft van de groenten gaan uitpielen want gegarandeerd vind ik of mais of bieten of rauwe ui of radijzen of .. terug.)
Doe mij dus maar gewoon mijn boterhammen met vlees- of vis-beleg 's middags. Of een héél enkele keer een luxe-broodje met groenten en beleg. Of op vakantie in Frankrijk 1 of 2 keer een crêpe.
Dat ligt toch maar net aan het soort soep? Gepureerde groentensoep is wat anders dan bouillon met wat sliertjes soepgroenten erin.
Duufje
09-02-2026 om 09:03
Heel graag en geregeld. Zowel lunch als diner.
Vind het heerlijk om uitgebreid te zitten voor een maaltijd en bediend te worden. En ik vind uit eten ook enorm gezellig, omdat het zo gemakkelijk praat.
Herfstappeltaart
09-02-2026 om 09:18
Wij lunchen ergens als we bijvoorbeeld een hele dag op stap zijn in een 'stadse-omgeving'. Soms ook met een dochter die buiten onze provincie woont. Gewoon, voor de gezelligheid.
In de avond uit eten doen we zelden of nooit. Als we lange fietstochten maken in de zomer gaan er lekkere broodjes van de bakker met extra lekker beleg mee in de fietstas. Soms ook een bak kersen o.i.d.
. Ik vind het heerlijk om in de natuur op een bankje te lunchen.
Een terrasje met koffie en een gebakje doen we wel regelmatig.