Huiskamer
Roos57
04-02-2026 om 11:51
Een simpel vraagje omdat het hier ijzelt ☺️
wat is jouw favoriete groente?
Groentetuin
05-02-2026 om 11:39
tja groente eet ik omdat t moet en gezond is
Dus ik eet t dagelijks maar lekker?
Dat is chocolade !
Roos57
05-02-2026 om 12:17
Groentetuin schreef op 05-02-2026 om 11:39:
tja groente eet ik omdat t moet en gezond is
Dus ik eet t dagelijks maar lekker?
Dat is chocolade !
Ja melkchocolade
Groentetuin
05-02-2026 om 12:34
Roos57 schreef op 05-02-2026 om 12:17:
[..]
Ja melkchocolade
Dat was ik vroeger met je eens ,omdat puur "gezonder" is ben ik dat bewust gaan eten
En nu vind ik puur zelfs lekkerder
Moosey
05-02-2026 om 12:44
Wat grappig al die mensen die over gekookte groenten beginnen. Nee dan snap ik wel dat je denkt dat je groenten lust…
Ik eet heel graag groenten, vind het ook heel moeilijk om favorieten te noemen. Eet sowieso graag seizoensgebonden, dus nu liefst knolselderij, prei, witlof, kolen (spruitjes!), bleekselderij, champignons. In de zomer tomaaaaaaten, zo lekker als ze echt rijp zijn, aubergine, boontjes (het allerlekkerst vers uit eigen tuin)
Maar met uitzondering van de boontjes kook ik echt geen enkele groente. Bakken, roosteren, stoven of smoren, maar nooit in een pan met water.
Bakblik
05-02-2026 om 12:56
Moosey schreef op 05-02-2026 om 12:44:
Wat grappig al die mensen die over gekookte groenten beginnen. Nee dan snap ik wel dat je denkt dat je groenten lust…
Ik eet heel graag groenten, vind het ook heel moeilijk om favorieten te noemen. Eet sowieso graag seizoensgebonden, dus nu liefst knolselderij, prei, witlof, kolen (spruitjes!), bleekselderij, champignons. In de zomer tomaaaaaaten, zo lekker als ze echt rijp zijn, aubergine, boontjes (het allerlekkerst vers uit eigen tuin)
Maar met uitzondering van de boontjes kook ik echt geen enkele groente. Bakken, roosteren, stoven of smoren, maar nooit in een pan met water.
Het is natuurlijk maar net welke naam je er aan geeft. Als ik het heb over "gekookte andijvie/spinazie" is het niet in water gekookt. In de pan met het aanhangende water laten slinken, een roux erdoor net kruiden en zo eten we dat. De rode kool staat kan op het fornuis (45 minuten) met een bodrmpje water en af toe schep ik het om tot het gaar is.
Herfstappeltaart
05-02-2026 om 12:58
Moosey schreef op 05-02-2026 om 12:44:
Ik gebruik ook verschillende garingsmethoden maar 'gekookt' duidt eigenlijk meer aan dat het niet rauw is. Ik rooster, stoof, roerbak enz. En ja, ik kook ook sommigen groenten.
Bakblik
05-02-2026 om 13:01
Herfstappeltaart schreef op 05-02-2026 om 12:58:
[..]
Ik gebruik ook verschillende garingsmethoden maar 'gekookt' duidt eigenlijk meer aan dat het niet rauw is. Ik rooster, stoof, roerbak enz. En ja, ik kook ook sommigen groenten.
Kort en kernachtig wat ik ook bedoel.
Tona
05-02-2026 om 15:21
Bakblik schreef op 05-02-2026 om 13:01:
[..]
Kort en kernachtig wat ik ook bedoel.
Ik denk dat jullie precies onderschrijven wat Moosy bedoelt...
Moosey
05-02-2026 om 16:11
Herfstappeltaart schreef op 05-02-2026 om 12:58:
[..]
Ja dat snap ik, maar ik had het idee dat een aantal mensen die zeiden niet van groenten te houden en refereerden aan gekookte groenten het toch specifiek over het koken in water hadden.
Herfstappeltaart
05-02-2026 om 16:19
Moosey schreef op 05-02-2026 om 16:11:
[..]
Ja dat snap ik, maar ik had het idee dat een aantal mensen die zeiden niet van groenten te houden en refereerden aan gekookte groenten het toch specifiek over het koken in water hadden.
O ja dat zou kunnen hoor 
Bakblik
05-02-2026 om 16:21
Moosey schreef op 05-02-2026 om 16:11:
[..]
Er is natuurlijk ook nog een verschil in net gaar en doorgekookt. Als ik thuis bloemkool presenteer dan heb ik roosjes op mijn bord al dan niet met een sausje. De eerste keer bloemkool bij mijn schoonouders wist ik niet wat me overkwam. De bloemkool was zo lang gekookt dat de oorspronkelijke structuur niet meer te herkennen was, een drabbige kledder witte smurrie waar dan nog een antiek maïzenapapje overheen ging. Dat moest wel even wennen.
Moosey
05-02-2026 om 16:28
Bakblik schreef op 05-02-2026 om 16:21:
[..]
Er is natuurlijk ook nog een verschil in net gaar en doorgekookt. Als ik thuis bloemkool presenteer dan heb ik roosjes op mijn bord al dan niet met een sausje. De eerste keer bloemkool bij mijn schoonouders wist ik niet wat me overkwam. De bloemkool was zo lang gekookt dat de oorspronkelijke structuur niet meer te herkennen was, een drabbige kledder witte smurrie waar dan nog een antiek maïzenapapje overheen ging. Dat moest wel even wennen.
Dat scheelt absoluut heel veel, maar dan nóg zou ik willen suggereren: stop die bloemkool ns in de oven. Zooooovell lekkerder (naar mijn mening. En misschien heb je dat allang gedaan en vind je het niet lekker, dat kan natuurlijk ook)
Bakblik
05-02-2026 om 16:40
Moosey schreef op 05-02-2026 om 16:28:
[..]
Dat scheelt absoluut heel veel, maar dan nóg zou ik willen suggereren: stop die bloemkool ns in de oven. Zooooovell lekkerder (naar mijn mening. En misschien heb je dat allang gedaan en vind je het niet lekker, dat kan natuurlijk ook)
Ja dat eten we ook wel en dan heb ik in beide gevallen nog herkenbare roosjes op mijn bord. We hebben nog functionele tanden en kiezen nodig om het op te eten zeg maar. Herkenbare groenten op mijn bord graag als het geen stamppot is.
Op de camping heb ik geen oven en dan gaat de bloemkool wel in de pan, als we samen zijn kan roerbakken leuk zijn als we met het hele gezin zijn dan is het toch kort koken met een sausje.
Vanavond eten we stamppot boerenkool dan is de groente niet herkenbaar maar gesnipperd. Dat is echt nietenen van de favorieten maar dat eten we echt om de duurdere lasagne die we eerder in de week aten "financieel te compenseren" en wat te variëren.
krulliebollie
05-02-2026 om 18:46
Bakblik schreef op 05-02-2026 om 16:21:
[..]
Alhoewel bloemkool puree wel lekker is, maar dan ook met een pastinaak erbij.
Kampeerder
05-02-2026 om 18:54
Bakblik schreef op 05-02-2026 om 12:56:
[..]
Het is natuurlijk maar net welke naam je er aan geeft. Als ik het heb over "gekookte andijvie/spinazie" is het niet in water gekookt. In de pan met het aanhangende water laten slinken, een roux erdoor net kruiden en zo eten we dat. De rode kool staat kan op het fornuis (45 minuten) met een bodrmpje water en af toe schep ik het om tot het gaar is.
Rode kool 45 minuten? Hoe langer je dat kookt, hoe zwaarder op de maag. 20/25 minuten, lang zat.