Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Decoratie eettafel

We hebben een nieuwe grote eettafel gekocht en er is dus ruimte voor decoratie. Ik wil iets van een groot blad met kaarsjes, plantjes en dergelijke. Op Pinterest ook al leuke dingen gezien, maar zelf kan ik dit niet zo makkelijk bedenken. Wie weet een winkel in de Randstad waar ze dit soort dingen verkopen en hier goed in kunnen adviseren?

1098_1382268157.jpg

Fruitschalen van de Wereldwinkel.

Prachtig šŸ˜

Zonnetje2021

Zonnetje2021

18-05-2025 om 10:43 Topicstarter

dank voor alle antwoorden. Jullie hebben wel gelijk, het hoeft niet zo ingewikkeld. Maar als ik zelf wat probeer, vind ik het toch niet zo mooi. Het hoeft geen vt wonen te worden (zo is onze inrichting ook niet), maar er moet wel een zekere balans in zitten en die mis ik dan. Dus vandaar het advies in de winkel door iemand die daar meer oog voor heeft bij het samenstellen.Ā 

Beterlaat2021! schreef op 18-05-2025 om 10:30:

1098_1382268157.jpg

Fruitschalen van de Wereldwinkel.

Ik heb precies die rechtsboven in het vierkant. Dan lopen de punten heel mooi op

Sowieso TO: de wereldwinkel heeft veel mooie decoratie. Al ruikt het nog weken naar de wierook wat je daar koopt.

Zonnetje2021 schreef op 18-05-2025 om 10:43:

dank voor alle antwoorden. Jullie hebben wel gelijk, het hoeft niet zo ingewikkeld. Maar als ik zelf wat probeer, vind ik het toch niet zo mooi. Het hoeft geen vt wonen te worden (zo is onze inrichting ook niet), maar er moet wel een zekere balans in zitten en die mis ik dan. Dus vandaar het advies in de winkel door iemand die daar meer oog voor heeft bij het samenstellen.

Ik heb precies dat. Bij een ander ziet zo’n uitstalling van Ā ā€˜dingetjes’ er heel smaakvol uit. Bij mij lijkt t nergens op. Alsof ik het random even ergens heb neergekwakt, en daarna vergeten ben op te ruimenĀ 

Heel raar: fruitschaal is altijd mooi. Ā Iemand zei ā€˜levende dingen’. Altijd ok. Misschien is dat het idd wel……

Citroengraag schreef op 18-05-2025 om 08:54:

[..]

Ik snap nog steeds het foto's plakken niet, op mijn mobiel. Het is blauw mozaiek van de wereldwinkel.

Dank.Ā 

Even zoeken waar er in de buurt nog een wereldwinkel zit.

Als de spullen samen op een dienblad, schotel of houten plank oid staan oogt het al minder rommelig. Dan een terugkerende kleur kiezen. En dan ben je al een heel end.Ā 
Ik hou erg van groenig glas. Daar staan dus meestal wel een aantal flesjes, waxinelichthouders oid van op mijn schotel. Daarnaast hou ik erg van hout, dus vaak ook iets van hout (kandelaar, beeldje, potje) erbij. Afhankelijk van het seizoen wat kastanjes, kerstballen, glazen haasje, bloemen uit de tuin enz. En dan een paar dagen steeds schuiven totdat het naar mijn idee klopt.

Ik heb 10 verschillende witte kaarzen op een Silver dienblad…. En verder niets; Ik heb ook een heel grote Tafel, voor 12 personen… en het liefst heb ik helemaal niets erop.

Maar het is ook gewoon heel smaakgevoelig. Ik zou niet gelukkig worden als iemand anders kiest wat er komt de staan. Die mozaiekschotel vind ik bijvoorbeeld bijzonder lelijk. Maar anderen vinden hem juist heel mooi.
Dus pinterest en dan zoeken wat jij mooi vind. Als je geen uitgesproken smaak hebt vervolgens naar de kringloop. Als je wel een duidelijke eigen smaak hebt dan zou ik liever mooie spullen kopen. Mijn vaasjes ed gaan al 20 jaar mee, geen schuldgevoel daar. En veel mooier dan de action meuk van de kringloop.Ā 

Volgens mij vind je het moeilijk een compositie te maken. Daarvoor zijn wel enkele richtlijnen mee te geven. Zoals:

• kies een oneven aantal van wat je neerzet (3 of 5)
  • Groepeer losse spullen op een ondergrond: kleedje, dienblad
  • Kies objecten van ongelijke hoogte
  • Kies ze ook van verschillende grootte
  • Voeg een levend of natuurlijk element toe: hout, fruit, bloemen, mos
  • kies een kleur die ook in je interieur terugkomt en voeg daar maximaal 1 extra kleur aan toe. De rest ton-sur-ton houden. Dit geldt zeker naarmate er meer is neergezet en er meer variatie in de vormen zit. Hoge contrasten in licht en donker kunnen mooi werken, maar zijn lastiger te balanceren.

Wat je ook kunt doen: 1 groot stuk neerzetten als ā€˜statement piece’. Ik heb een (vrij duur) zijden boeket, dat kun je laten samenstellen. In een vaas van de kringloopĀ  die ik heb beschilderd maar goed, dat is dan ook mijn hobby. Lamp erboven aan om het uit te lichten ā€˜s avonds; het trekt de aandacht en ziet er sfeervol uit.

Symmetrie kan ook werken, vooral op lange, rechte tafels. Het komt wat formeler over en is heel ā€˜makkelijk’ qua compositie -althans toch zeker totdat een helft stukvalt, doodgaat enzovoortsĀ  .

Van een stylist leerde ik ooit dat stylen in groepjes van drie het mooist is, en dat merk ik nu ook. Dus niet ā€˜twee dezelfde kandelaren’, maar juist drie en niet gelijk. Misschien met dezelfde kleur en dan juist in afwijkende hoogtes, of dezelfde hoogte en totale afwijkende textuur. Mijn lelijke west-duitse vazen heb ik met die tip nu gemixt met andere kandelaren en vazen, en dat ziet er dan ineens echt uit.

Kijk ook eens kritisch rond wat je al hebt. Wie weet wat je al hebt liggen, aan kandelaren, vazen of planten.
Zelf ā€˜versier’ ik mijn huis alleen met spullen met een verhaal. Dus het borduurwerk dat mijn moeder heeft gemaakt, de vaas die we op vakantie kochten van een oud mannetje, de fruitschaal die we kochten op de markt tijdens een reis door Afrika, de grote steen die we op het strand in Frankrijk vonden en waar we een eigen ā€˜plateautje’ voor hebben gemaakt, de vaas die een houtdraaier gedraaid heeft van een boom uit mijn tantes tuin Ć©n die verzameling lelijke West-Duitse vazen die door vrienden af en toe wordt aangevuld.

Dat maakt het voor mij juist mijn interieur, ipv de etalage van een winkel. Want al kan ik me echt verliezen in mooie Pinterest platen, voor mij is het blijkbaar belangrijk dat het ook heel erg onszelf weergeeft.

neem een kat, die zijn uit zichzelf leuk als decoratie en verder gooien ze wat ze niet waarderen wel van de tafel af.

Bij ons staat er een fruitmand, zonder fruit, want de katten gebruiken 'm als slaapplek.

mana_sutiyuq schreef op 18-05-2025 om 14:30:

neem een kat, die zijn uit zichzelf leuk als decoratie en verder gooien ze wat ze niet waarderen wel van de tafel af.

Bij ons staat er een fruitmand, zonder fruit, want de katten gebruiken 'm als slaapplek.

GeweldigĀ 

Onze 6 persoons eettafel wordt dagelijks gebruikt door 2 t/m 5 personen. En ik werk eraan dus wat erop staan moet makkelijk opschuifbaar zijn. Er staat een grote glazen fruitschaal en ik heb mezelf vorig jaar een (vind ik) heel mooie grote vaas cadeau gedaan. Ook zonder bloemen is die mooi. DezeĀ 
https://www.heinendelftsblauw.nl/product/melkbus-vaas-bosvogels-keramiek-30-cm?_gl=1*1317dhr*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjwiqbBBhCAARIsAJSfZkbPpPMn2tysGU83wPqNUyOUDUdHGDzxyhpZ52PlGWzqx1km_WFUKAcaAsuCEALw_wcB

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.