Huiskamer
MMcGonagall
22-06-2025 om 17:21
Hanteren we allemaal dezelfde definitie voor oorlog en speciaal?
Patatje oorlog is met mayonaise, pindasaus en uitjes, zelf wil ik daar dan nog curry bij.
Patat speciaal is het bovenstaande maar dan zonder de pindasaus. Neem ik eigenlijk nooit.
Auwereel
22-06-2025 om 17:23
Knutselkei schreef op 22-06-2025 om 16:23:
Ik heb geen favoriete snack. Nooit gehad. Hou niet van friet,frikandellen,kroketten etc. Nooit gedaan,als kind al niet. Zo in de avond als snack hoef ik t al helemaal niet.
Geef mij maar een taartje![]()
En omdat niet elke dag kan dan: liever chocolade,koekje,een sinaasappel of nu een nectarine. Wat cashewnoten of pecan noten vind ik dan wel weer erg lekker. Met een handje gele rozijnen is t helemaal top.
O, als noten ook genoemd mogen worden als snack, dan ruil ik mijn zoete aardappelpatat daarvoor in, eant eigenlijk vind ik noten nog veel lekkerder! Hazelnoten, walnoten, pecannoten, amandelen, hmmmmmmmmm! Cashewnoten vind ik eigenlijk alleen lekker in een Indiaas gerecht.
watertoren
22-06-2025 om 17:27
MMcGonagall schreef op 22-06-2025 om 17:21:
Patatje oorlog is met mayonaise, pindasaus en uitjes, zelf wil ik daar dan nog curry bij.
Patat speciaal is het bovenstaande maar dan zonder de pindasaus. Neem ik eigenlijk nooit.
Haha grappig! Bij mij zit er ook een groot verschil tussen pindasaus en satesaus. Pindasaus krijg je bij de friettent wen satesaus bij de Chinees.
MMcGonagall
22-06-2025 om 17:31
watertoren schreef op 22-06-2025 om 17:27:
[..]
Haha grappig! Bij mij zit er ook een groot verschil tussen pindasaus en satesaus. Pindasaus krijg je bij de friettent wen satesaus bij de Chinees.
Pindasaus is gemaakt met pindakaas en dat kan ook satésaus zijn (als het over de saté zit). We noemen het hier alleen maar pindasaus, ook over de saté.
watertoren
22-06-2025 om 17:42
MMcGonagall schreef op 22-06-2025 om 17:31:
[..]
Pindasaus is gemaakt met pindakaas en dat kan ook satésaus zijn (als het over de saté zit). We noemen het hier alleen maar pindasaus, ook over de saté.
Het is niet hetzelfde en de ene friettent is de andere niet en oke ook niet elke Chinees
FaithfulDuck87
22-06-2025 om 17:53
In Nederland worden de termen pindasaus en satésaus vaak door elkaar gebruikt, maar er is een subtiel verschil. Pindasaus is een saus op basis van pinda's, die gebruikt kan worden bij verschillende gerechten, zoals saté, maar ook bij snacks of als dip. Satésaus, daarentegen, is specifiek de saus die bij saté (gegrild vlees aan een stokje) wordt geserveerd. Dus, terwijl alle satésaus in Nederland vaak pindasaus is, kan pindasaus ook voor andere doeleinden gebruikt worden dan alleen bij saté.
bieb1963
22-06-2025 om 19:42
Friezinnetje schreef op 22-06-2025 om 17:53:
In Nederland worden de termen pindasaus en satésaus vaak door elkaar gebruikt, maar er is een subtiel verschil. Pindasaus is een saus op basis van pinda's, die gebruikt kan worden bij verschillende gerechten, zoals saté, maar ook bij snacks of als dip. Satésaus, daarentegen, is specifiek de saus die bij saté (gegrild vlees aan een stokje) wordt geserveerd. Dus, terwijl alle satésaus in Nederland vaak pindasaus is, kan pindasaus ook voor andere doeleinden gebruikt worden dan alleen bij saté.
Grappig dat iedereen het over satesaus van de Chinees heeft. Hier in de Haagse regio vinden we dat echt niet te hachelen 😅. Satesaus komt van de Indonees natuurlijk
Groentetuin
22-06-2025 om 20:48
kroket, chocolade, kibbeling, chips met heksen kaas, brownies, stroopwafels, gebakken banaan.
Er is zoveel lekkers!
RavIvaR
22-06-2025 om 21:52
Ik haal zelden iets bij de snackbar maar uit mijn airfrayer komt wel eens kaassoufle.
Op het terras bestel ik graag nacho's.
Maar echt favoriet is en blijft chocola.
Moosey
22-06-2025 om 23:09
bieb1963 schreef op 22-06-2025 om 19:42:
[..]
Grappig dat iedereen het over satesaus van de Chinees heeft. Hier in de Haagse regio vinden we dat echt niet te hachelen 😅. Satesaus komt van de Indonees natuurlijk
Eens, maar ik zou wel denken dat een Indonees juist het woord pindasaus gebruikt, want niet bij elke soort saté (excuus, sateh) hoort pindasaus. Bij sateh kambing hoort een ketjap saus bijvoorbeeld.
Peaches
22-06-2025 om 23:15
MMcGonagall schreef op 22-06-2025 om 17:21:
Oorlog is hier fritessaus, pindasaus en uitjes. Speciaal is fritessaus, curry en uitjes.
Mayonaise heeft niemand, als je daar om vraagt krijg je fritessaus. Jammer wel.
Moosey
22-06-2025 om 23:38
Peaches schreef op 22-06-2025 om 23:15:
[..]
Oorlog is hier fritessaus, pindasaus en uitjes. Speciaal is fritessaus, curry en uitjes.
Mayonaise heeft niemand, als je daar om vraagt krijg je fritessaus. Jammer wel.
Is dat echt zo? Ik werk in een restaurant, dus ik weet niet alles van snackbars, maar ik zie veel meer mayonaise in de groothandel dan fritessaus. Zou dus niet weten waarom niemand mayonaise zou serveren.
Poezenmeisje
23-06-2025 om 00:07
Ik denk dat restaurants vaker mayonaise serveren en cafetaria's frietsaus.
bieb1963
23-06-2025 om 06:10
Moosey schreef op 22-06-2025 om 23:09:
[..]
Eens, maar ik zou wel denken dat een Indonees juist het woord pindasaus gebruikt, want niet bij elke soort saté (excuus, sateh) hoort pindasaus. Bij sateh kambing hoort een ketjap saus bijvoorbeeld.
Ja, dat klopt inderdaad. En gaat ook bijv over Gado Gado.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.