Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

De zelfscan bij Albert Heijn. Waar is de menselijke maat?

MMcGonagall schreef op 04-04-2026 om 18:21:

Ik ben zo’n irritant mens dat de boodschappen pas bij de zelfscan scant, op mijn gemakje ook nog. 

Die zijn voor niemand irritant, waarom? Irritant is met de handscan voor een schap blijven staan. Maar dat kun je de mensen niet kwalijk nemen.

MMcGonagall schreef op 04-04-2026 om 18:21:

Ik ben zo’n irritant mens dat de boodschappen pas bij de zelfscan scant, op mijn gemakje ook nog. Een handscanner heb ik ook wel eens geprobeerd maar dan mis je veel sneller iets, of je interpreteert een bliepje verkeerd.

Je mag maximaal 10 artikelen bij de zelfscan meestal 

bieb1963 schreef op 04-04-2026 om 19:55:

[..]

Begrijp niet helemaal wat pinnen of met contant geld betalen hiermee te maken heeft?

Ik was van mening dat je het zelfscannen alleen met je bankpas kan doen?

rionyriony schreef op 04-04-2026 om 20:23:

[..]

Ik was van mening dat je het zelfscannen alleen met je bankpas kan doen?

Hangt van de supermarkt af.  Op steeds meer plaatsen hebben ze ook zelfscan waar je met contact geld kunt betalen. Geen idee of dat goed werkt, want dat doe ik dus nooit.

Kampeerder schreef op 04-04-2026 om 17:45:

[..]

Ik vind het echt ook een voordeel voor mezelf hoor. Ik pak, ik scan en in de tas. Thuis pas er weer uit.

Bij een bemande kassa heb je elke boodschap in de winkel al drie keer in je handen en thuis nog een keer.

Ik heb elke boodschap maar twee keer in mijn handen. En nauwelijks wachttijd bij de kassa, heel erg handig.

Dit. 

Ik vind de zelfscan ideaal, als je tenminste in de winkel al mag scannen. Hoe het bij de Lidl is vind ik waardeloos, daar ga ik naar de bemande kassa. 

Miepjecody schreef op 04-04-2026 om 20:08:

[..]

Je mag maximaal 10 artikelen bij de zelfscan meestal

Hier niet gelukkig, desnoods een hele kar. Dan zou ik voor de bemensde kassa gaan trouwens.

LazyCat schreef op 04-04-2026 om 20:38:

[..]

Dit.

Ik vind de zelfscan ideaal, als je tenminste in de winkel al mag scannen. Hoe het bij de Lidl is vind ik waardeloos, daar ga ik naar de bemande kassa.

Er zijn steeds meer lidl-winkels waar je in de winkel kunt scannen met je telefoon. Zij hebben inderdaad de handscanners over geslagen.  

De Lidl is vreselijk. Met die gekke weegschaal.

Handscanner vind ik ideaal. Heb er wel aan moeten wennen. Vond gewoon in de kar gooien makkelijker. Maar nu gaat het scannen net zo 'vanzelf' als zoeken naar het juiste product en dat in je kar leggen. Alleen hoef ik het niet nog eens op een band te leggen en dan nog eens in mn tas te stoppen. Dat gaat allemaal in één keer. Én ik zie gelijk of de aanbieding goed geteld wordt en of ik bij zo'n 3 voor x aanbieding niet een product pak dat er niet bij hoort. En dan de scanner inleveren en hup betalen en naar huis. 

Het nut van zelf scannen aan een zelfscan kassa ontgaat me. Vooral gedoe. Dan toch liever een gewone kassa 

Van die weegschaal heb je helemaal geen last bij de Lidl als je scant met je telefoon. Mijn ervaring is ook dat de kans op controle bij de Lidl veel kleiner is dan bij de AH,  en als je gecontroleerd wordt ze dan veel minder producten scannen. 

Hier [Plus] is er op bepaalde tijden geen bemande kassa. Dan moet je zelfs een flink volle karinhoud zelf scannen. Die situatie probeer ik nu te vermijden. Een paar vergeten dingetjes wil ik best scannen, maar een hele kar vind ik vervelend.
De zelfscanner vind ik niet prettig. Moet ik met m’n leesbril de winkel door. 
Ik geloof niet dat zelfscannen zoveel personeel scheelt, in een wat kleinere supermarkt. Want er staat er naast de bemande kassa altijd een ter controle en een bij de servicebalie. 
Wat het verhaal dat TO deelt betreft - het lijkt me vergezocht en daarnaast een incompleet verhaal. Hij is vast erg kwaad en onredelijk geweest. Anders geloof ik er niks van dat je door 1 zo’n incident twee jaar toegang wordt ontzegd. 

Daglichtlamp schreef op 04-04-2026 om 21:05:

Van die weegschaal heb je helemaal geen last bij de Lidl als je scant met je telefoon. Mijn ervaring is ook dat de kans op controle bij de Lidl veel kleiner is dan bij de AH, en als je gecontroleerd wordt ze dan veel minder producten scannen.

Steekproef zit ingebouwd in de software van het systeem. Bij x producten krijg je bijvoorbeeld 20% van x producten die gecontroleerd worden. Wie gecontroleerd wordt wordt door het systeem bepaald maar bij mijn jumbo kunnen ze ook handmatig de controle omhoog gooien. Als het eerst 1 van de 5 klanten is kan het (met heel veel pubers in de winkel) ineens verhoogd worden naar 95 % of zo. 

Het systeem kijkt naar veel meer zaken of je een controle krijgt. Doe je veel langer dan ‘verwacht’ over je verzamelronde, of koop je producten die niet logisch bij elkaar passen? Hup, controle. Dat had ik dus laatst. Ik kon niks vinden. Ging ze ook nog mijn frambozen pletten en meldde doodleuk dat ze vond dat die nog best in orde waren. Nou nee. Ik dacht nog “kan ik eerst al niks vinden, krijg ik ook nog eens controle” Oja, wacht even, zo is het systeem afgesteld. Ik dacht, jij plet mijn producten, ik haal die zelf wel uit mijn tas. Ik vroeg nog “hoeveel moet je scannen eigenlijk?” Antwoord: alles! Naaaahhhh ik ga niet meer naar de zelfscan. Bekijk het maar. 

Ik doe alles bij de zelfscan. Ideaal.
 Vroeger met de scanner terwijl ik winkelde, toen overgegaan op scannen met mijn telefoon. Maar de verbinding viel steeds weg, heel irritant.

Nu scan ik alles bij de kassa. Dat gaat het snelst.

Af en toe een controle. Altijd vriendelijke medewerkers en het is zo gedaan. Ik snap niet dat mensen hier zo dramatisch over doen.

Die man in het artikel is een dief. Je vergeet niet 8 van de 12 items te scannnen en zo wel valt je dat op bij het afrekenen. Of hij heeft vroege dementie of zo.

April2021 schreef op 05-04-2026 om 04:22:

Ik doe alles bij de zelfscan. Ideaal.
Vroeger met de scanner terwijl ik winkelde, toen overgegaan op scannen met mijn telefoon. Maar de verbinding viel steeds weg, heel irritant.

Nu scan ik alles bij de kassa. Dat gaat het snelst.

Af en toe een controle. Altijd vriendelijke medewerkers en het is zo gedaan. Ik snap niet dat mensen hier zo dramatisch over doen.

Die man in het artikel is een dief. Je vergeet niet 8 van de 12 items te scannnen en zo wel valt je dat op bij het afrekenen. Of hij heeft vroege dementie of zo.

Hier is degene van de controle ook degene van de servicebalie, de bloemen, de slijterij etc. Het scannen op zich is zo gedaan, maar voordat er iemand komt, kan best lang duren. 

Daglichtlamp schreef op 04-04-2026 om 17:53:

Groot voordeel bij scannen in de winkel vind ik ook dat je direct kun controleren of de beloofde korting er inderdaad af gaat (en dat je niet per ongeluk een artikel hebt waar de korting niet voor geldt).

Precies. En dat is ook de reden dat ik geregeld een product alleen scan en er vervolgens weer vanaf haal. Heeft wel tot gevolg dat ik heel vaak gecontroleerd wordt. Bij mijn supermarkt scannen ze maar 3 producten bij de steekproef.En altijd de bovenste. Dus ik zou zo allemaal dingen kunnen stelen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.