Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

De zelfscan bij Albert Heijn. Waar is de menselijke maat?

bieb1963 schreef op 04-04-2026 om 17:29:

Ik vind afrekenen bij de scankassa sowieso een stuk onhandiger en gedoe. Sta je daar te klungelen op zo’n klein plankje en telkens de barcodes zoeken. Gaat en stuk sneller bij de gewone kassa. Dus voor mij de gewone kassa. Hooguit voor een kleine boodschap de scankassa.
Een handscan vind ik ook niks. In plaats van op je gemak je boodschappen pakken en je kar gooien, moet je bij elk product de barcode zoeken enz. Daarbij vind ik andere klanten met een handscan rete irritant, want die staan veel langer voor het schap en kan ik er niet bij. Nee, het grote voordeel zie ik niet.

Het voordeel is niet voor de klant maar voor de supermarkt.

Ysenda schreef op 04-04-2026 om 17:33:

[..]

Ik vind het echt ook een voordeel voor mezelf hoor. Ik pak, ik scan en in de tas. Thuis pas er weer uit. 

Bij een bemande kassa heb je elke boodschap in de winkel al drie keer in je handen en thuis nog een keer. 

Ik heb elke boodschap maar twee keer in mijn handen. En nauwelijks wachttijd bij de kassa, heel erg handig. 

Ysenda schreef op 04-04-2026 om 17:33:

[..]

Dus geen reden om er dan maar wel aan mee te doen als het niet hoeft 

Kampeerder schreef op 04-04-2026 om 17:45:

[..]

Ik vind het echt ook een voordeel voor mezelf hoor. Ik pak, ik scan en in de tas. Thuis pas er weer uit.

Bij een bemande kassa heb je elke boodschap in de winkel al drie keer in je handen en thuis nog een keer.

Ik heb elke boodschap maar twee keer in mijn handen. En nauwelijks wachttijd bij de kassa, heel erg handig.

Klopt dat je je boodschappen maar 2x in je handen hebt ipv 3x. Maar daarmee kanjer niet perse prettiger. Je moet die eerste keer wel elke keer op zoek naar de barcode en je scan pakken. Ik vind dat niet fijn boodschappen doen en anderen irritant die voor dat schap blijven staan. 

Groot voordeel bij scannen in de winkel vind ik ook dat je direct kun controleren of de beloofde korting er inderdaad af gaat (en dat je niet per ongeluk een artikel hebt waar de korting niet voor geldt).

Haha een super slimme meneer die de maatschappij wilt behoeden, want als de super slimme meneer het overkomt dan oei! Deze meneer heeft namelijk via linkedin een bericht ontvangen van iemand van het ministerie die scannen ook lastig vindt en dat is ook al een hele super slimme meneer! 

Deze professor is een beetje geschrokken dat zijn foto hangt daar waar zijn studenten werken. Gelukkig is hij zo slim om een linkedin connectie te vragen om een artikel te schrijven, hopelijk krijgt hij excuses van de AH, verdwijnt zijn foto en zal iedereen snel de dag vergeten dat hij probeerde te stelen. 
8 van de 12 producten, en dan de techniek de schuld proberen te geven. Deze techniek is juist ontworpen zodat deze slimme mensen tegengehouden worden. 

bieb1963 schreef op 04-04-2026 om 17:48:

[..]

Klopt dat je je boodschappen maar 2x in je handen hebt ipv 3x. Maar daarmee kanjer niet perse prettiger. Je moet die eerste keer wel elke keer op zoek naar de barcode en je scan pakken. Ik vind dat niet fijn boodschappen doen en anderen irritant die voor dat schap blijven staan.

Dat vond ik de eerste keren ook hoor, maar de aanhoudt wint. Nu is het zo goed ingesleten dat het echt voordeel geeft voor mij. 

Ik ben zo’n irritant mens dat de boodschappen pas bij de zelfscan scant, op mijn gemakje ook nog. Een handscanner heb ik ook wel eens geprobeerd maar dan mis je veel sneller iets, of je interpreteert een bliepje verkeerd.

MMcGonagall schreef op 04-04-2026 om 18:21:

Ik ben zo’n irritant mens dat de boodschappen pas bij de zelfscan scant, op mijn gemakje ook nog. Een handscanner heb ik ook wel eens geprobeerd maar dan mis je veel sneller iets, of je interpreteert een bliepje verkeerd.

Ik ook hoor, ik ga me echt niet haasten. Het is de keuze van de supermarkt om zoveel mogelijk geld te verdienen en het personeel te vervangen, daar hoef ik niet voor te werken. Heb nog nooit een handscanner geprobeerd. Meestal ga ik naar de gewone kassa. 

Ik heb trouwens bijzonder veel medelijden met de medewerkers die bij de zelfscan kassa staan te wachten tot dat er een steekproef wordt gemeld of een klant hulp nodig heeft. En dan heb ik het nog niet eens over klanten die boos worden bij een controle, maar vooral: wat een afschuwelijk saaie taak om daar maar staan te staan. Moet er niet aan dénken. 100x liever vakkenvullen of achter de gewone kassa, dan ben je tenminste bezig.

Ik gebruik de zelfscan nooit. Het is veel eenvoudiger om ontspannen om je heen te gaan staan kijken als je de spullen op de band hebt gegooid. Laat een ander maar doen.

Anders moet je zo werken terwijl je je al blauw betaalt. Bovendien heb ik na twintig jaar pinnen bij kassa's mijn pinpas nooit meer bij me. Ineens was het over en schakelde ik over op gewoon geld.

Ik heb ook nooit mijn pinpas meer bij me, ik betaal met mijn telefoon. Bij voorkeur scan ik daar ook mee. Kan ik ook direct op mijn telefoon nog de aanbiedingen checken.

bieb1963 schreef op 04-04-2026 om 18:51:

Ik heb trouwens bijzonder veel medelijden met de medewerkers die bij de zelfscan kassa staan te wachten tot dat er een steekproef wordt gemeld of een klant hulp nodig heeft. En dan heb ik het nog niet eens over klanten die boos worden bij een controle, maar vooral: wat een afschuwelijk saaie taak om daar maar staan te staan. Moet er niet aan dénken. 100x liever vakkenvullen of achter de gewone kassa, dan ben je tenminste bezig.

Nou de kassamedewerker die er nog zijn vervelen zich ook want 1 of 2 klanten per uur. Hier doen ze dat bij de service balie, ze gaan er alleen zitten als er ern klant is.

Ysenda schreef op 04-04-2026 om 19:25:

[..]

Nou de kassamedewerker die er nog zijn vervelen zich ook want 1 of 2 klanten per uur. Hier doen ze dat bij de service balie, ze gaan er alleen zitten als er ern klant is.

Hier niet hoor. Een middelgrote AH en Jumbo en er staat altijd wel minstens 1 iemand in de rij bij de kassa. En op drukke momenten zijn er 2 kassa’s open.

rionyriony schreef op 04-04-2026 om 19:17:

Ik gebruik de zelfscan nooit. Het is veel eenvoudiger om ontspannen om je heen te gaan staan kijken als je de spullen op de band hebt gegooid. Laat een ander maar doen.

Anders moet je zo werken terwijl je je al blauw betaalt. Bovendien heb ik na twintig jaar pinnen bij kassa's mijn pinpas nooit meer bij me. Ineens was het over en schakelde ik over op gewoon geld.

Begrijp niet helemaal wat pinnen of met contant geld betalen hiermee te maken heeft? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.