Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Dat gaat niet door vanwege de sneeuw

Heb je vandaag, of morgen, overmorgen iets op de planning staan, maar het lukt niet vanwege de sneeuw, of je ziet er vanaf?
Post het hier! 
Schaam je er niet voor, we zijn namelijk niets gewend hier in Nederland, als er meer dan een halve cm valt!

Tuinplant schreef op 05-01-2026 om 10:06:

[..]

Ik kwam gisteren uit Duitsland, zowel binnenwegen als snelweg. Was niets aan de hand, maar had ook al een paar uur niet gesneeuwd.

Goed om te weten,  dankjewel!

Hier is het spekglad. Ook Noord-Holland overigens en er is vannacht, maar ook nu weer flink sneeuw gevallen. Vriend van dochter kwam niet eens weg van de parkeerplaats met zijn auto. Dochter is wel vroeger vertrokken, werkt in het ziekenhuis.  Eerste stuk zo glad dat de abs steeds storing aangaf. Veel ongelukken onderweg maar veilig aangekomen. Tweede stuk kon ze iets beter doorrijden. Ik ben door man naar ergo gebracht  en ging terug een stukje lopen. Heb me eerder dan gepland op laten pikken want het was echt heel ijzig.

één van m’n dochters is niet naar school want OV rijdt niet en voor mij kwam het qua tijd niet uit om te rijden. De andere dochter is vrij en de jongste is op de fiets gegaan. Toen ging dat wel maar nu sneeuwt het al ruim een uur dus vraag me af of ze terugkomt op de fiets. Ik ben inmiddels thuis van een afspraak en ben blij toe want was geen pretje om terug te rijden. Heb vanmiddag nog een afspraak maar daar kan ik te voet naartoe en anders online. Verder thuiswerken en misschien dus nog een kind oppikken op school. 
morgen moet ik 200 km rijden voor een afspraak, vanavond beslissen of ik dat ga doen. 

Tuinplant schreef op 05-01-2026 om 10:09:

Gisteravond lekker gereden vooral snelwegen. Viel mij vooral op dat rond Utrecht slecht gestrooid en geschoven was. Op de heenweg, maar ook op de terugweg 2 uur later. Tussendoor had het niet gesneeuwd. Eenmaal snelweg Utrecht voorbij was er niets meer aan de hand.

Er is/wordt wel degelijk gestrooid en/of geschoven. Ik rij er (sinds begin van de sneeuw) 2x per dag. Wegen zijn inderdaad slecht maar ook regelmatig goed schoon. Deels komt het door te weinig verkeer in het weekend. Deels door ongelukken en bijbehorende files. Er kan dan niet genoeg snelheid gemaakt worden voor een goed resultaat. En ik hoorde net deze uitleg: Het wegdek is momenteel zo koud dat de sneeuw wordt ingereden. Het vriest direct vast. Maar er was/is echt wel veel materieel aanwezig. Vanmorgen bijna 20 km stapvoets naast een sneeuwschuiver gereden.

Duufje schreef op 05-01-2026 om 10:26:

[..]

En dat was vanmorgen meer dan merkbaar

Ik begrijp daar niets van, dat het zo kan verschillen per plaats / regio.
Ik ben naar kantoor (regio Utrecht) gegaan, omdat de wegen bij mij in de omgeving prima schoon waren. Ik moet 45 km rijden, voornamelijk snelweg. En er was ook niets aan de hand op de weg, het was heel rustig zelfs, tot ik dichter bij Utrecht kwam. Daar was het chaos. Maar goed, ik was vroeg vertrokken en uiteindelijk ook op tijd op kantoor. Maar ik zit in een bijna leeg pand. Lekker rustig opstarten wel zo.

Maar lees je dag geen nieuws berichten of verkeersinfo  voor je weg gaat.

Ze geven al sinds gister middag aan dat het bij Utrecht slecht is en dat je beter thuis kunt blijven. Dat de bussen niet rijden en dat er om 8 uur gekeken zou worden of de dienstregeling gestart zou worden.

Mijn werkgever heeft vrijdag al een mail rond gestuurd dat ze ons niet op de zaak verwachten als het niet strict noodzakelijk is.

Want heen is 1, je moet ook nog terug.

Die aansprakelijkheid willen zij niet hebben.

Daglichtlamp schreef op 05-01-2026 om 07:54:

Je hebt geen idee hoever anderen afwonen van doorgaande routes Mama-Inge. Bovendien duurt het ook even voordat deze weer begaanbaar zijn. Hier is het code oranje vanochtend.

Ik woon buitenuit, waar niet gestrooid word en het was prima te doen, zolang je maar rustig aan doet, met andere woorden op tijd weg gaan en niet hard rijden. Ik moest vannacht om 3 uur in de auto en heb ook nog op de fiets gezeten vannacht, er waren gladde stukken bij en heb ook eindjes gelopen. De doorgaande wegen waren hier helemaal schoon. Code oranje vind ik wat anders, maar dat wist ik vanmorgen nog niet en daar had ik gisteren ook nergens wat over gelezen.

ik had zaterdag bedacht een rondje dorp te doen. pakketjes wegbrengen, glasbak, etc. dat heb ik overgeslagen dus dat doe ik wel als er wat minder ligt. 
gisteren mijn auto wel uitgegraven en gaan sporten en vandaag gewoon naar kantoor. de binnenweggetjes in de wijken zijn slecht, maar de doorgaande wegen zijn pima

Ik ben een uurtje geleden in de auto gestapt om richting mijn werk te gaan, maar ben omgedraaid. Woon bij Utrecht in de buurt, maar onze stad stond al helemaal vast en was 1 ijsbaan. Er is niet tegenaan te schuiven/strooien en het advies is ook om niet de weg op te gaan hier. Er ligt ruim 15cm sneeuw en er komt nog steeds bij. Ik was 5 minuten onderweg, met veel geglibberd, en stond toen al stil. Ik kan helaas niet thuis werken, gelukkig zijn er wel wat collega’s op het werk en hopelijk redden die het. Vind het ook gewoon eng om de weg op te gaan nu en dan moet ik ook nog terug. Ben bang dat ook dat weer chaos gaat worden.

BlairW schreef op 05-01-2026 om 11:55:

Ik ben een uurtje geleden in de auto gestapt om richting mijn werk te gaan, maar ben omgedraaid. Woon bij Utrecht in de buurt, maar onze stad stond al helemaal vast en was 1 ijsbaan. Er is niet tegenaan te schuiven/strooien en het advies is ook om niet de weg op te gaan hier. Er ligt ruim 15cm sneeuw en er komt nog steeds bij. Ik was 5 minuten onderweg, met veel geglibberd, en stond toen al stil. Ik kan helaas niet thuis werken, gelukkig zijn er wel wat collega’s op het werk en hopelijk redden die het. Vind het ook gewoon eng om de weg op te gaan nu en dan moet ik ook nog terug. Ben bang dat ook dat weer chaos gaat worden.

dit klinkt idd als beter omdraaien.

hier ligt ook ongeveer 15/20cm, maar het is al even niet meer aan het sneeuwen, dat helpt! 

Ysenda schreef op 05-01-2026 om 11:31:

[..]

Maar lees je dag geen nieuws berichten of verkeersinfo voor je weg gaat.

Ze geven al sinds gister middag aan dat het bij Utrecht slecht is en dat je beter thuis kunt blijven. Dat de bussen niet rijden en dat er om 8 uur gekeken zou worden of de dienstregeling gestart zou worden.

Mijn werkgever heeft vrijdag al een mail rond gestuurd dat ze ons niet op de zaak verwachten als het niet strict noodzakelijk is.

Want heen is 1, je moet ook nog terug.

Die aansprakelijkheid willen zij niet hebben.

Natuurlijk wel. 

Er was niets aan de hand toen ik vanmorgen om 06:30 vertrok, geen file op mijn route. En ik  kon het grootste deel van de weg ook gewoon prima rijden. Richting Utrecht werd het slechter, maar zoals gezegd, ik had uiteindelijk alsnog vrij weinig vertraging.

En terug kom ik ook wel. Ik kan vanmiddag op elk moment weg. Dus ik vertrek waarschijnlijk ergens halverwege de middag. Dan is er als het goed is al even geen sneeuw meer gevallen en ik mag er toch wel vanuit gaan dat de grote wegen dan gewoon schoon zijn. 

mijn boodschappen zouden bezorgd worden maar dat is afgemeld. Pakketje werd wel bezorgd. Manlief is thuis aan het werk, ik ben vrij. Dochter zou met de trein naar studie moeten maar er rijden geen treinen. Het land is in rep en roer.. ook wel weer grappig. Morgen moet ik werken en ga ik op de fiets. Beetje rustig aan dan lukt het vast wel. 

Broadway schreef op 05-01-2026 om 11:56:

[..]

dit klinkt idd als beter omdraaien.

hier ligt ook ongeveer 15/20cm, maar het is al even niet meer aan het sneeuwen, dat helpt!

Dat is inderdaad hier het grote probleem. Ze schuiven en strooien wel, maar het sneeuwt hier met enige regelmaat zo hard dat het gewoon meteen weer dicht sneeuwt allemaal. En de wegen waren gisteren helaas al niet schoon, dan komt dit er nog eens bovenop. Geen succes 🙈

Ik heb nu pauze tot 15.00 en daarna ga ik kijken hoe het is. Was niet meer verantwoord om door te blijven rijden... 

Hier ligt inmiddels ook aardig wat. Vanochtend maar klein beetje. De kinderen met de kinderwagen naar kdv gebracht, meestal ga ik met de auto. Was overigens best lekker buiten, er stond geen wind.
Daarna kwamen de sneeuwbuien. Sneeuw zelf vind ik niet zo erg, maar omdat het ook zo koud is wordt het ook zo glad daarna. 

Ik woon een stukje boven Utrecht en hier ligt een flink pak sneeuw. Het heeft ook de hele ochtend gesneeuwd. 
Gisteren ben ik lopend boodschappen gaan doen want op de fiets durfde ik niet aan. Gelijk wat extra boodschappen ingeslagen dus ik hoef vandaag de deur niet uit. (gepensioneerd)
Ik had mazzel want er kwam net een buurman de supermarkt uit en ik had gevraagd of ik met hem mee terug mocht rijden. Lopend was te doen maar ik had wel een zware rugtas. 
Natuurlijk mocht ik meerijden... Bedankt buurman 

Nu kijk ik uit op een bocht in de weg,  alleen  bestemmingsverkeer, en mensen rijden óf heel langzaam óf gaan overdwars door de bocht. 
Best geinig om vanuit je warme huis te bekijken  Nog geen ongelukken gelukkig. 
Blij dat mijn auto fijn warm en droog in de garage staat en zolang er sneeuw ligt blijft die daar ook lekker staan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.