Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Creatief topic - Tekenen, schilderen en andere creaties

Wie heeft zich ook laten inpalmen door ‘Colortok’ oftewel cosy coloring met alcoholmarkers? We zijn inmiddels met het hele gezin verslaafd aan kleuren en zitten braaf ‘s avonds aan de keukentafel de mooiste creaties te maken. Heel erg relaxed is dat wel. Ik had al een setje Ohuhu markers en nu toch nog maar een set pasteltinten bij gekocht. Leuke hobby!

Hey wat leuk, er zit leven in het crea topic. Ik teken op dit moment vooral ‘neuroghraphic art’ een soort zentangle met een Rollerball en grafiet potlood, maar dan flowy en ingekleurd. Ik gebruik daarvoor nu vooral derwent inktense. Voorbeeld van internet:

images?q=tbn:ANd9GcRqVPrOaCXQ1Pd360L5X90uVKJ_yJ5w3Kd6_cVRibq3rQ&s=10

En verder haak ik lekker door. Heb net 2000 meter gehaakt aan een sjaal van een online gekocht patroon:

il_794xN.5411280096_fsnm.jpg

en ga verder met vierkantjes (african flower granny square) haken. Dat kan nog van alles worden. 

images?q=tbn:ANd9GcQf6N6JHi_6V8Z3Fb6uNB5zqvRefqamK5a9whUJuHeIIQ&s=10

RHC0133-017166M.jpg?v=1687398999

Due-scimmie

Due-scimmie

14-04-2026 om 12:19 Topicstarter

Ik heb ook zon cosy kleurboek en alcohol markers, maar ik vind ze niet zo fijn. Ik pak toch liever mijn Stabilo 68 stiften. 

Heb ook een kleuren op nummer voor volwassenen geprobeerd, maar val toch steeds terug op Mandala's kleuren. En wil weer gaan borduren.

Ik doe ook aan cozy coloring met alcohol stiften. Samen met mijn dochter.
Doe veel verschillende dingen op creatief gebied. Het kleuren doe ik omdat mijn volwassen dochter dat ook ineens leuk vind dus echt iets wat we samen kunnen doen.
Verder vind ik het vooral leuk om een soort mixed media vakantie boeken te maken.  
waarbij ik ook urban sketching gebruik. Zaterdag ga ik naar Gouda voor een urban sketching dag met 300 mensen door heel goede tekenen.

Creatief bezig zijn (zowel handwerken als met/op papier iets doen èn knutselen) is iets wat voor mij echt belangrijk is. Vorig jaar heb ik (goed passende) sokken leren breien en daar ben ik nu helemaal verslaafd aan. Een paar sokken is redelijk snel klaar (vergeleken met een trui of vest) en omdat je voeten niet zo in het zicht zijn (of bij je gezicht) kun je de gekste kleuren gebruiken (die ik als shawl, trui, vest nooit dragen zou). Op Ravelry vind ik geweldige leuke patronen en sokkenbrei-groepen. 

Due-scimmie

Due-scimmie

03-07-2026 om 09:03 Topicstarter

ik up hem weer een keer. 

Ik wil weer wat vaker creatief bezig zijn. Heb een paint by number schilderij waar ik mee bezig ben en probeer te haken maar dat lukt me nog niet zo goed. Mijn doel is een stressballetje maar ik krijg dat begin nog niet onder de knie. 

En om kleinschalig aan de slag te kunnen heb ik deze week deze gekocht: 
https://www.bol.com/nl/nl/p/elke-dag-een-doodle/9300000181968044/?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Ik vind het heel leuk. Het zijn echt veel pagina's maar wel laagdrempelig. Ik denk dat ik hem binnenkort aan een paar mensen cadeau doe. En hier gaat ie lekker mee op vakantie over 2 weken.

Due-scimmie schreef op 03-07-2026 om 09:03:

ik up hem weer een keer.

Ik wil weer wat vaker creatief bezig zijn. Heb een paint by number schilderij waar ik mee bezig ben en probeer te haken maar dat lukt me nog niet zo goed. Mijn doel is een stressballetje maar ik krijg dat begin nog niet onder de knie.

https://www.bol.com/nl/nl/p/elke-dag-een-doodle/9300000181968044/?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Ik vind het heel leuk. Het zijn echt veel pagina's maar wel laagdrempelig. Ik denk dat ik hem binnenkort aan een paar mensen cadeau doe. En hier gaat ie lekker mee op vakantie over 2 weken.

Klinkt leuk allemaal.

Tip voor het haken: begin met dik garen en een grote haaknaald, 5 of groter. Dan zie je de steken beter en leer je herkennen hoe precies een losse, vaste of stokje eruit ziet. Soms als ik een moeilijk patroon heb, gebruik ik eerst een half bolletje dik garen om te oefenen. 

Ik ben ook aan het kleuren, maar dan met waterstiften in een kleuren op nummer boek. 

En ik ben nu gefascineerd door de corner to corner crochet techniek.

Due-scimmie schreef op 03-07-2026 om 09:03:

ik up hem weer een keer.

Begin als in de magic loop of de eerste steken in het rondje?

Due-scimmie

Due-scimmie

03-07-2026 om 21:20 Topicstarter

Bakblik schreef op 03-07-2026 om 17:48:

[..]

Begin als in de magic loop of de eerste steken in het rondje?

De magic loop lukt volgens mij maar het stuk daarna lukt niet.

Due-scimmie schreef op 03-07-2026 om 21:20:

[..]

De magic loop lukt volgens mij maar het stuk daarna lukt niet.

Probeer je dan 6 vasten in de ring of 12 stokjes te doen? Dat dichtmaken van die loop is NIET de eerste steek.  Je moet nog 6 vasten doen of 3 lossen (als eerste stokje) en daarna 11 stokjes. 

Als je de dichtmaaksteek telt als eerste vaste dan komt het niet uit met de vervolg steken. 

Bakblik schreef op 03-07-2026 om 21:40:

[..]

Probeer je dan 6 vasten in de ring of 12 stokjes te doen? Dat dichtmaken van die loop is NIET de eerste steek. Je moet nog 6 vasten doen of 3 lossen (als eerste stokje) en daarna 11 stokjes.

Als je de dichtmaaksteek telt als eerste vaste dan komt het niet uit met de vervolg steken.

Een rondje haken is ook super lastig! Recht haken om te oefenen is een stuk makkelijker. Wat ook helpt: meteen na het maken van de eerste steek, deze markeren met een steekmarkeerder. Dat kan een veiligheidsspeld zijn, een paperclip, dik afwijkend gekleurd draadje etc. 

IMG-9189.jpg

Ik heb net een groeimeter gehaakt (overlay crochet). Om het op te kunnen hangen heb ik een Roemeens koord gehaakt. 

Loeki72 schreef op 03-07-2026 om 23:10:

IMG-9189.jpg

Ik heb net een groeimeter gehaakt (overlay crochet). Om het op te kunnen hangen heb ik een Roemeens koord gehaakt.

Wow! Netjes Loeki. Hier ga je zeker iemand blij mee maken, gok ik. 

ToetieToover schreef op 03-07-2026 om 22:37:

[..]

Een rondje haken is ook super lastig! Recht haken om te oefenen is een stuk makkelijker. Wat ook helpt: meteen na het maken van de eerste steek, deze markeren met een steekmarkeerder. Dat kan een veiligheidsspeld zijn, een paperclip, dik afwijkend gekleurd draadje etc.

Ook goeie tips inderdaad. 

Due-scimmie

Due-scimmie

04-07-2026 om 17:17 Topicstarter

Bakblik schreef op 03-07-2026 om 21:40:

[..]

Probeer je dan 6 vasten in de ring of 12 stokjes te doen? Dat dichtmaken van die loop is NIET de eerste steek. Je moet nog 6 vasten doen of 3 lossen (als eerste stokje) en daarna 11 stokjes.

Ik volg gewoon de filmpjes met de instructies 😅. Met termen ben ik nog niet zo bekend. 

Maar ga beginnen met dikkere haaknaald kopen nav een andere tip 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.