Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Beschrijf jouw eettafel en gewoontes.

Zoals de titel al zegt, beschrijf jouw eettafel😄 Met wie, hoe en wanneer je deze gebruikt. 

Kampeerder schreef op 27-09-2026 om 09:26:

[..]

Ik vind een ronde tafel zo gezellig staan, maar ook zo lastig als er meer gasten komen, je zet er niet even een extra tafel aan.

Later als ik ga verhuizen wil ik ook graag een ronde, maar wel een heel grote

Ik vind juist dat je er wel makkelijk een extra stoel aan zet. Iedereen schuift een klein stukje op en je hebt geen last van hoeken. 

Herfstappeltaart schreef op 27-09-2026 om 10:01:

[..]

Ik vind juist dat je er wel makkelijk een extra stoel aan zet. Iedereen schuift een klein stukje op en je hebt geen last van hoeken.

Aan een 4- persoons ronde tafel met 5 zitten lukt wel, met 6 ook nog wel maar met 7 wordt moeilijk, zeker als er geen kleine kinderen meer bij zijn maar allemaal volwassenen. 

Bakblik schreef op 27-09-2026 om 10:03:

[..]

Aan een 4- persoons ronde tafel met 5 zitten lukt wel, met 6 ook nog wel maar met 7 wordt moeilijk, zeker als er geen kleine kinderen meer bij zijn maar allemaal volwassenen.

Ja tuurlijk, dan is hij gewoon niet groot genoeg. Wij hebben geen grote plek waar de tafel kan staan dus groter kon niet. Als we bijvoorbeeld met kerst met z'n allen zijn eten we buffetgewijs op de bank 😅

O en als de kleintjes er niet zijn staat er in het midden van de tafel een chapatischaal met een plant in een olijfgroene pot, een olijfgroene metalen waxinelichthouder en wat decoballen of iets van het seizoen. Nu twee pompoenen.

Tafel met blad van hout wat niet recht is, zoiets en ook zulke stoelen.
https://www.demeubelimporteur.nl/products/mangohouten-eettafel-rechthoek-roy-160x90-6cm?channable=09f7c46964003339363833353434353134373432b7&gad_source=1&gad_campaignid=19987409421&gbraid=0AAAAABHPKnY_YxmEwj4XOgTa1VbJn3k2C&gclid=CjwKCAjw_eLVBhBEEiwAeaYZfBxrPXPtHFj3Xx_KGQj0UuQJTE74Pc2ODz_AF7wIanrX8zKXqpYWGhoCTMIQAvD_BwE

Op de tafel een houten ronde schaal /dienblad met kaarsen. En er liggen altijd mijn sleutels ( huis, werk en fiets) momenteel ligt er ook de fiets accu van man want die moest opgeladen worden.
Verder ligt er een pakketje van Oot granola wat gisteren is binnengekomen en een schaar en de oplader van mijn horloge.

Wij zitten eten er bijna nooit aan, ik zit altijd op de bank.

Rechthoekige tafel van 3 bij 1 meter. Er kunnen 8 stoelen aan maar we hebben er nu 6 aan zodat de hond er makkelijk onderdoor kan lopen ( beter verwend dan verwaarloosd)
De tafel staat vrij in de dat deel van de kamer. Op het laatste stuk liggen altijd mijn tekenspullen en mijn laptop, de rest is leeg op een grote bos mooie net echte  kunstbloemen die ik steeds wissel uit mijn opgebouwde voorraad. 
Karretje met tekenspullen staat aan de kopse kant achteraan.

Ik zit er overdag altijd als ik even wat drink of eet en natuurlijk als ik teken.  Savonds later pas op de bank.

Mijn eettafel is van massief grenen maar daar zie je niks meer van. Hij is rond, met de mogelijkheid om hem uit te klappen en tot een grotere ovaal te maken. Speciaal daarom heb ik hem gekocht, via marktplaats. Dat was nog best een onderneming, zo’n ding in een auto passen Er zit een centrale bolpoot onder. Ik heb hem zelf beschilderd -vooral de brede tafelrand heeft een creatief patroon , de bovenkant is hoogglans donkerpaarsbruin, daar zit hittebestendige epoxy overheen. Lekker robuust  en er passen 8 personen aan. Dan moet ik nog 4 stoelen ergens anders uit huis vandaan halen maar dat is geen probleem. 

Werken doe ik in mijn thuiskantoor aan mijn verstelbare bureau met groot scherm. Spelletjes doen we in de bordspelkamer. Op de eettafel staat dus meestal alleen een vaas met zijden bloemen, die is zo weggeschoven/weggezet als we willen gaan eten. 

Rechthoekige houten tafel. Met als tafelblad dezelfde steentjes die in de keuken op het aanrecht gebruikt zijn. Geknutseld door één van onze voorgangers. De tafel is dus telkens blijven staan, de stoelen niet.
Loeizwaar ding voor 6 personen (2 x 2 + 2 op de kop). Bij ons staat ze tegen de muur en wij hebben 5 stoelen staan. Met veel gewring en liefst een paar kinderen lukt 8 personen ook nog wel.

Het is het eerste ding dat je tegenkomt als je thuis binnenstapt. Dus standaard ligt het ding vol rommel (tassen, spullen die je niet kwijtraakt, de post, ...). En op stoel 5 staat mijn rugzak met mijn werklaptop. 's Avonds zwieren we de helft van de rommel aan de kant en eten we er met zijn 2 aan.

Die éne keer om de 3 jaar dat ik én thuiswerk én 47 papieren nodig heb voor dat werk én de wifi werkt mee ga ik er wel eens zitten om te werken. Voor de rest zit er overdag niemand aan. Hoogstens de kat erbovenop.

Ooit stort hij overigens in. Zeggen we al 14 jaar. Doordat het een zelfgeknutseld te zwaar ding is is ie nogal wiebelig en kan elk schokje en elke verschuiving de laatste zijn. Dan gaan we voor iets teak. We weten al 14 jaar ongeveer wat we willen hebben, maar eerst moet die tafel het loodje leggen  .

Herfstappeltaart schreef op 27-09-2026 om 10:01:

[..]

Ja, dat zeker, door die spinpoot gaat dat makkelijker dan met vier poten. 

Ik wil alleen zeker tot minstens acht kunnen uitbreiden. Wijzelf, plus kinderen, plus aanhang is al acht. En dan zijn er nog geen kleinkinderen. We zijn niet vaak compleet met eten.

Een rechthoekige kersenhouten tafel waar drie stoelen per kant aan staan. Doordeweeks is het meestal mijn werkplek, maar ik ruim hem aan het einde van de dag leeg. Verder staat er niets standaard op.
Ik wil wel graag een andere, maar de tafels die ik mooi vind zijn altijd peperduur, zelfs op Marktplaats. Een eettafel moet voor mij rechthoekig zijn. De niervormige of ovale die momenteel erg in zijn vind ik niet mooi en een ronde een beetje boers.
Mijn favoriete stoelen zijn met een buizenframe en ribstof bekleding in verschillende kleuren. Als je die van een beetje kwaliteit wilt, zijn ze ook ruim € 200 per stuk. Wordt dus voorlopig nog wel even met deze doorgaan, het is een onverslijtbaar ding.

Ik heb een rechthoekige zwarte eettafel van Ikea. Met drie stoelen erbij. Het is meer een bureauachtig ding. Ik zit er alleen in de ochtend aan, bij mijn ontbijt. Dan pak ik mijn laptop erbij en forum ik wat. De rest van de maaltijden eet ik op de bank. Ik wil uiteindelijk wel een nieuwe eettafel, maar ik heb er geen geld voor over. Als mijn moeder hier eet, zitten we ook op de bank te eten. Als een vriend hier eet, dan wel aan tafel. 

Kampeerder schreef op 27-09-2026 om 12:10:

[..]

Ja, dat zeker, door die spinpoot gaat dat makkelijker dan met vier poten.

Ik wil alleen zeker tot minstens acht kunnen uitbreiden. Wijzelf, plus kinderen, plus aanhang is al acht. En dan zijn er nog geen kleinkinderen. We zijn niet vaak compleet met eten.

Ik zou dat inderdaad ook graag willen maar heb er de ruimte niet voor helaas.

ToetieToover schreef op 27-09-2026 om 11:34:

Mijn eettafel is van massief grenen maar daar zie je niks meer van. Hij is rond, met de mogelijkheid om hem uit te klappen en tot een grotere ovaal te maken. Speciaal daarom heb ik hem gekocht, via marktplaats. Dat was nog best een onderneming, zo’n ding in een auto passen Er zit een centrale bolpoot onder. Ik heb hem zelf beschilderd -vooral de brede tafelrand heeft een creatief patroon , de bovenkant is hoogglans donkerpaarsbruin, daar zit hittebestendige epoxy overheen. Lekker robuust en er passen 8 personen aan. Dan moet ik nog 4 stoelen ergens anders uit huis vandaan halen maar dat is geen probleem.

Werken doe ik in mijn thuiskantoor aan mijn verstelbare bureau met groot scherm. Spelletjes doen we in de bordspelkamer. Op de eettafel staat dus meestal alleen een vaas met zijden bloemen, die is zo weggeschoven/weggezet als we willen gaan eten.

Dit klinkt echt geweldig.

Een stevige, rechthoekige houten tafel voor 6 personen waar met wat proppen ook wel 8 personen aan passen. Om het blad een beetje netjes te houden ligt er een stevig helder tafelzeil op. Daarbovenop stapels kranten en tijdschriften, een pennenblik en de vitamines. We eetlezen regelmatig.

Roodkapjeendewolf

Roodkapjeendewolf

27-09-2026 om 17:25 Topicstarter

buufie schreef op 27-09-2026 om 08:39:

ik heb een ronde eettafel met een ijzeren poot eronder, zoals hieronder maar dan met een donkerder blad. 4 stoelen erbij. Ik zit er nooit aan, eet op de bank.

Eiken-rond-blad-met-stalen-vlinder-onderstel-14.webp

Doe je helemaal niks aan de tafel? Ook niet eten met bezoek? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.