Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Belasting aangifte over 2023

Vanmiddag heb ik de belasting aangifte gedaan over 2023. Voor mij geen ingewikkelde situatie, loondienst, Wajong aanvulling, geen eigen koophuis.
Wel: Spaargeld en beleggingen.

Eindstand ik zal ongeveer € 400 moeten gaan betalen. Definitieve aanslag is nog niet binnen. Die komt bij op tijd invullen voor 1 juli meen ik mij te herinneren.

Hoe pakt het voor jullie uit:

Elkaar vragen stellen en ervaringen delen is natuurlijk ook welkom. 


MidasWolf

MidasWolf

14-03-2024 om 21:35 Topicstarter

Het jaar ervoor was ook niet heel spannend alleen gaan de beleggingen nu goed mede daardoor pakt het bedrag hoger uit dit jaar. Goed dat kan in andere jaren natuurlijk zo weer anders/minder zijn.

Wij krijgen ongeveer 4000 euro terug. Inkomensafhankelijke combinatiekorting en hypotheekrenteaftrek.

ik dacht het ook even zelf te doen, heb best goed opgelet afgelopen jaren maar heb toch een afspraak gemaakt met met iemand van het fnv om te checken. 
Eigen huis, zorgkosten, loondienst en zzp'er..
Zag dat er rondom de hypotheek veel vragen werden gesteld waar ik bij twijfelde: wanneer is hypotheek afgesloten?  1e in 2005, in 2020 omgezet, welk jaartal telt dan?
En inkomsten uit overig opgegeven maar zie nergens staan wat ik nog aan inkomstenbelasting moet betalen..
Dus, op naar de afspraak volgende week.

krijg bijna €1000 terug

Ik heb vooral veel zorgkostenaftrek. 
Krijg wel daardoor nog wat terug. Vooral omdat ik afgelopen jaar een groot deel van mijn fysiokosten zelf moest betalen nadat mijn covid-vergoeding eraf was. 

jammer dat je moet bijbetalen Midas.

hier €7000 terug. Blij mee, het is een lekker bedrag.

Hier nog geen idee
Wou inloggen met digid maar was mijn code kwijt
Zit nu te wachten op een code om de boel weer op te starten 

Hier eerste jaar waarin kind 12 werd en dus vervalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Kreeg daar op de valreep een brief over en vrouw die onze belastingaangifte verzorgd had er geen rekening mee gehouden. Dus nu moet het opnieuw.

Eerst zouden we wat terugkrijgen, nu heb ik geen idee. Scheelt dat veel? Iemand ervaring?

Ik wil hem dit weekend gaan invullen. In mijn situatie is veel veranderd in 2023. Ik heb een nieuwe toeslagpartner en het huishouden is uitgebreid. Ook waren er op financieel vlak wat wijzigingen. Ik kom er meestal zelf wel uit en anders heb ik meerdere mensen in mijn omgeving die mij vanuit een professionele achtergrond hiermee kunnen helpen.

Euphoria schreef op 15-03-2024 om 06:26:

Hier eerste jaar waarin kind 12 werd en dus vervalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Kreeg daar op de valreep een brief over en vrouw die onze belastingaangifte verzorgd had er geen rekening mee gehouden. Dus nu moet het opnieuw.

Eerst zouden we wat terugkrijgen, nu heb ik geen idee. Scheelt dat veel? Iemand ervaring?

Dat kan 2694 euro schelen. Maar het is niet iets dat je zelf aanvinkt oid. Het aangifteprogramma regelt dat. Of doet ze op een andere manier aangifte?

Euphoria schreef op 15-03-2024 om 06:26:

Hier eerste jaar waarin kind 12 werd en dus vervalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Kreeg daar op de valreep een brief over en vrouw die onze belastingaangifte verzorgd had er geen rekening mee gehouden. Dus nu moet het opnieuw.

Eerst zouden we wat terugkrijgen, nu heb ik geen idee. Scheelt dat veel? Iemand ervaring?

De inkomensafhankelijke combinatiekorting kan best veel schelen, impact is afhankelijk van inkomen minst verdienende partner.

Hoe kan dat vergeten zijn in de aangifte? Er komt een vraag: heeft u een kind geboren voor jaartal x? Dan houdt het aangifteprogramma daar rekening mee. 

Widajo schreef op 14-03-2024 om 22:12:

ik dacht het ook even zelf te doen, heb best goed opgelet afgelopen jaren maar heb toch een afspraak gemaakt met met iemand van het fnv om te checken.
Eigen huis, zorgkosten, loondienst en zzp'er..
Zag dat er rondom de hypotheek veel vragen werden gesteld waar ik bij twijfelde: wanneer is hypotheek afgesloten? 1e in 2005, in 2020 omgezet, welk jaartal telt dan?
En inkomsten uit overig opgegeven maar zie nergens staan wat ik nog aan inkomstenbelasting moet betalen..
Dus, op naar de afspraak volgende week.

Aan het eind van de aangifte zie je wat je moet betalen. Daar is geen specificatie bij van het deel specifiek over overige inkomsten, want er wordt gerekend met totaal aan inkomsten.

Wij krijgen 3000 terug. 

Ik heb vorig jaar bezwaar ingediend tegen de WOZ en daar heb ik nog geen beslissing van, dus ik kan de aangifte nog niet insturen. Eerst maar eens naar de gemeente bellen vandaag.

Mugske schreef op 15-03-2024 om 07:05:

[..]

De inkomensafhankelijke combinatiekorting kan best veel schelen, impact is afhankelijk van inkomen minst verdienende partner.

Hoe kan dat vergeten zijn in de aangifte? Er komt een vraag: heeft u een kind geboren voor jaartal x? Dan houdt het aangifteprogramma daar rekening mee.

Inderdaad dat hoeft niet speciaal aangevinkt te worden en sowieso krijgt je het over het hele jaar als je kind op 1 januari van het jaar nog geen 12 is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.