Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)

Peiling

Op welke partij heb je gestemd?
360 stemmen
9%
3%
35%
13%
1%
8%
1%
8%
2%
2%
1%
0%
0%
0%
2%
1%
0%
0%
8%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
0%
4%

Fleurtje_5 schreef op 28-04-2024 om 17:30:

[..]


Heeft men dan niet een bewijs van goed gedrag nodig?

Ze zal vast spijt hebben, Ik kan aan de buitenkant niet zien wat er binnen in dat hoofd omgaat. Maar 100% vertrouwen erin hebben kan ik niet zeggen.

Om dan te zeggen dat Wilders zich niet moet aanstellen vind ik heel flauw van die Victor P.


Nee, dan zouden meerdere PVV-leden een probleem hebben. Het is een bewuste keuze om dit van parlementariërs niet te eisen. 

Miraval schreef op 28-04-2024 om 14:22:

[..]

De belasting/accijnzen op brandstof stijgen terwijl een betaalbaar alternatief (elektrische auto) niet voor iedereen weggelegd is. Waarom moet die belasting omhoog? Maak dan de elektrische auto's goedkoper zodat mensen die makkelijker kunnen kopen. 

Dat is wat ik zei: en-en. En dat is ook wat linkse partijen zeggen. Je maakt er een karikatuur van door alleen heel selectief eruit te pikken wat je niet zint en wat jou persoonlijk met jouw beroep en jouw situatie niet uitkomt. De belasting op benzine (en graag ook eens op kerosine!) omhoog is een vervuiler-betaalt-principe. Net als betalen voor gebruik ipv bezit van een auto. Elektrische auto's, OV en deelauto's subsidiëren en innovaties stimuleren (betere accu's, waterstof) is het financieel aantrekkelijker maken van opties waar de maatschappij mede profijt van heeft. Beide zijn nodig. Beide zie je ook terug in de programma's van de linkse partijen. Van de nieuwe coalitie kan het milieu barsten. Die vindt lekker 130 kunnen scheuren op de snelweg en op een gemiddelde rit dan maar liefst een paar minuten eerder aankomen belangrijker dan de toekomstige generaties.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-04-2024 om 17:53 Topicstarter

Overigens mogen partijen er wel zelf voor kiezen om een VOG te vragen van hun kandidaten voordat ze op een kieslijst geplaatst worden. Maar dat mag alleen voorafgaand aan de kandidaatstelling. Geen idee trouwens of er politieke partijen zijn die dat ook daadwerkelijk doen.
https://www.justis.nl/veelgestelde-vragen/is-de-vog-screening-voor-politieke-ambtsdragers-verplicht

Ik heb even gezocht, bijvoorbeeld de BBB vraagt VOG's van hun potentiële kandidaten. https://boerburgerbeweging.nl/wp-content/uploads/2023/11/BBB-Privacyverklaring-versie-23-oktober-2023.pdf

Ik zou wel zijn voor een VOG voor kamerleden en ministers. Het spreekt voor een partij (zoals BBB ) als ze dat zelf al eisen van hun politici. Ik zou er ook voor zijn dat een politieke partij verplicht leden en inspraak moet hebben, dat de macht binnen een partij niet bij één persoon mag liggen. En dat de financiën en gekregen giften van een partij transparant moeten zijn. Dat moet nu wel, maar de sancties als ze dat niet doen zijn een lachertje. Ik zou zeggen: zolang je geen openheid geeft geen toegang tot de kamer.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-04-2024 om 18:45 Topicstarter

Nicole123 schreef op 28-04-2024 om 18:00:

Ik zou wel zijn voor een VOG voor kamerleden en ministers. Het spreekt voor een partij (zoals BBB ) als ze dat zelf al eisen van hun politici. Ik zou er ook voor zijn dat een politieke partij verplicht leden en inspraak moet hebben, dat de macht binnen een partij niet bij één persoon mag liggen. En dat de financiën en gekregen giften van een partij transparant moeten zijn. Dat moet nu wel, maar de sancties als ze dat niet doen zijn een lachertje. Ik zou zeggen: zolang je geen openheid geeft geen toegang tot de kamer.

Voor ministers is dat natuurlijk wel geregeld. Die worden aanvullend ook nog gescreend door de AIVD. https://www.aivd.nl/onderwerpen/naslag-op-verzoek-van-anderen/screening-van-kandidaat-bewindspersonen

Sinds 1 januari 2023 is de VOG ook verplicht voor decentrale bestuurders (wethouders, gedeputeerden, (hoog-)heemraden).

Daglichtlamp schreef op 28-04-2024 om 17:31:

[..]

Om lid te worden van een politieke partij?


Voor toegang tot de Tweede Kamer?

Quote uit artikel: Dat ze actief was voor de partij en daardoor toegang had – dat zei Wilders tenminste – tot de Tweede Kamer, was van de gekke. Ze behoorde immers tot de Hofstadgroep, die het begin deze eeuw had gemunt op Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali.

OmaVan2 schreef op 28-04-2024 om 17:33:

[..]

Nee, dan zouden meerdere PVV-leden een probleem hebben. Het is een bewuste keuze om dit van parlementariërs niet te eisen.


Maar als ik leidster word bij de scouting heb ik wel een bewijs van goed gedrag nodig.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-04-2024 om 18:58 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 28-04-2024 om 18:46:

[..]


Voor toegang tot de Tweede Kamer?

Quote uit artikel: Dat ze actief was voor de partij en daardoor toegang had – dat zei Wilders tenminste – tot de Tweede Kamer, was van de gekke. Ze behoorde immers tot de Hofstadgroep, die het begin deze eeuw had gemunt op Theo van Gogh en Ayaan Hirsi Ali.

Voor Wilders werd ze pas interessant toen zij een gelegenheid voor hem bood om de VVD aan te vallen.

https://www.volkskrant.nl/politiek/soumaya-sahla-is-uit-de-vvd-gezet-meneer-wilders-hoort-niet-over-ons-ledenbestand-te-gaan~b5e66263/

Bovendien, zegt ze, was het toch echt de PVV die haar als eerste toegang tot de Tweede Kamer verschafte. ‘In 2013 nodigde PVV-Kamerlid Raymond de Roon de Israëlisch-Amerikaanse hoogleraar Amos Guiora, een vriend van mij, uit voor een rondetafelgesprek over Syrië. Amos vroeg of hij mij kon meenemen, De Roon ging akkoord.’ De hoogleraar bevestigt de gang van zaken tegenover de Volkskrant.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-04-2024 om 19:03 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 28-04-2024 om 18:48:

[..]


Maar als ik leidster word bij de scouting heb ik wel een bewijs van goed gedrag nodig.

Ja omdat de scouting die verplicht stelt. Maar voor vrijwilligers, zelfs voor die met kinderen werken is een VOG nog steeds niet wettelijk verplicht. Hij is tegenwoordig wel gratis aan te vragen  voor vrijwilligersorganisaties als er gewerkt wordt met kinderen of andere kwetsbare groepen. https://www.gratisvog.nl/regeling-gratis-vog/afhankelijkheid-en-kwetsbaarheid

Ik zou het wel een goed idee vinden om dat ook wettelijk verplicht te maken.

bij ons moeten vaste krachten, vakantiekrachten, stagiaires en vrijwilligers een VOG hebben op het werk. Psychische zorg is dat. Goed ding.
Voor kamerleden ed zou het van mij ook mogen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel er dan hun biezen moeten pakken

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-04-2024 om 19:21 Topicstarter

Ik denk dat veel partijen voor hun kandidaatkamerleden wel een VOG vragen. In elk geval NSC, VVD, D66, BBB, PvdA en GroenLinks doen dat.

Fleurtje_5 schreef op 28-04-2024 om 18:48:

[..]


Maar als ik leidster word bij de scouting heb ik wel een bewijs van goed gedrag nodig.

Als 18+ bij de scouting zonder leidinggevende taken moet je ook elke drie jaar een VOG overleggen.


Fleurtje_5 schreef op 28-04-2024 om 17:05:

Jij vind dat Wilders zich niet moet aanstellen. Sahla zegt zelf dat het zwarte bladzijdes in haar leven zijn.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/achtergrond/2024/04/hoe-de-vvd-klem-zit-tussen-wilders-en-de-macht-1411886/ 26 april 2024
Schrijfster Carla Joosten

De verklaring kwam er, opgesteld met hoofd VVD-voorlichting Kees Berghuis en goedgekeurd door Rutte. Sahla verklaarde niet trots te zijn op haar verleden.

‘Het zijn zwarte bladzijden in mijn leven. Ik betreur de keuzes die ik toen heb gemaakt ten diepste en ­iedereen in mijn omgeving weet dat van me.
Ik constateer nu dat het goed is deze spijt ook publiekelijk uit te spreken.’

Dan heb je mijn link niet helemaal gelezen, die gaat over de beschuldiging van Wilders richting Timmermans. Dat vindt de auteur aanstellerij van Wilders en dat ben ik met hem eens. Wel uitdelen, maar niet kunnen incasseren. En een uitspraak van een mede politicus volledig uit zijn verband trekken. 

Fleurtje_5 schreef op 28-04-2024 om 17:30:

[..]


Heeft men dan niet een bewijs van goed gedrag nodig?

Ze zal vast spijt hebben, Ik kan aan de buitenkant niet zien wat er binnen in dat hoofd omgaat. Maar 100% vertrouwen erin hebben kan ik niet zeggen.

Om dan te zeggen dat Wilders zich niet moet aanstellen vind ik heel flauw van die Victor P.


Dan had je even verder moeten lezen, want dat is totaal niet waar Victor P. op doelt.

Als de PVV het zo erg vindt dat (ex)criminelen in de kamer zitten (wat ik helemaal begrijp), waarom vragen ze dan zelf geen VOG van hun eigen kandidaten?

Als de PVV zoveel dingen van de VVD zo verschrikkelijk vindt, waarom wil hij dan zo enorm graag met ze in een coalitie?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.