Nieuws en actueel
Daglichtlamp
22-11-2023 om 15:13
Wat heb je gestemd op 22 november (met Poll)
Waar heb je op gestemd en waarom? Partijen zijn opgenomen in de volgorde waarop ze op de kieslijst staan. Ik heb ook opties opgenomen om te kiezen voor 'blanco', of 'ik heb niet gestemd'. Graag pas invullen als je gestemd hebt (of als je zeker weet dat je niet meer gaat stemmen vandaag).
Zelf heb ik CU gestemd omdat ik de christelijke stem in de politiek belangrijk vind, en de CU heeft ook standpunten die voor mij daarbij passen (in tegenstelling tot CDA en SGP).
Peiling
Op welke partij heb je gestemd?
Nicole123
16-12-2023 om 21:47
Facy66 schreef op 16-12-2023 om 21:35:
[..]
PVV wil in ieder geval als enige de prioriteiten daar leggen, waar de rest van de partijen dat niet of onvoldoende doen.
Bij de allerarmsten? Daar legt volgens jou de PVV wel de prioriteit en de andere partijen niet? Kun je dat staven met cijfers? Een CPB doorrekening bijvoorbeeld?
Nicole123
16-12-2023 om 22:57
Over armoede en prioriteiten van partijen:
https://www.volkskrant.nl/politiek/met-welke-politieke-keuze-heb-je-straks-nog-een-goed-belegde-boterham-wanneer-is-de-bestaanszekerheid-echt-in-het-geding~b4398dc9/
De partijen zijn op het eerste gezicht opvallend eensgezind; in vrijwel alle programma’s is armoede een belangrijk thema. De meeste partijen dragen bovendien (concrete) maatregelen aan.
(...)
De beste manier om de plannen te vergelijken, is te kijken naar het effect. Het CPB berekende voor het eerst ook de gevolgen van de maatregelen voor de omvang van de armoede in Nederland. (...)
Uit de berekening blijkt dat de plannen van de ChristenUnie het meeste effect sorteren. Het percentage personen dat in 2028 onder de armoedegrens zit, komt uit op 2,5 procent; meer dan een halvering. Ook Volt (2,8 procent), GroenLinks-PvdA (3 procent) en D66 (3,3 procent) sturen met hun plannen aan op een flinke daling van de armoede.
De maatregelen van VVD, CDA en SGP doen aanzienlijk minder. In de doorrekening komt de SGP uit op 4,9 procent armoede in 2028, voor VVD en CDA is dat 5,3 procent. JA21 blijkt een uitschieter; de partij laat armoede zelfs stijgen ten opzichte van de verwachting, tot 6,7 procent.
Facy66
17-12-2023 om 08:53
Nicole123 schreef op 16-12-2023 om 21:47:
[..]
Bij de allerarmsten? Daar legt volgens jou de PVV wel de prioriteit en de andere partijen niet? Kun je dat staven met cijfers? Een CPB doorrekening bijvoorbeeld?
Nee niet alleen bij de allerarmsten, ook bij de hele grote andere groep die door andere partijen steeds worden vergeten.
En van die berekeningen neem ik met een hele grote korrel zout. Die kun je makkelijk manipuleren. Alle plannen en hoe het nu met veel mensen gaat zeggen genoeg.
Daglichtlamp
17-12-2023 om 09:01
Facy66 schreef op 17-12-2023 om 08:53:
[..]
Nee niet alleen bij de allerarmsten, ook bij de hele grote andere groep die door andere partijen steeds worden vergeten.
En van die berekeningen neem ik met een hele grote korrel zout. Die kun je makkelijk manipuleren. Alle plannen en hoe het nu met veel mensen gaat zeggen genoeg.
Dat is nog geregeld door de oude tweede kamer
Miraval
17-12-2023 om 09:13
Ik ben van plan om het maar gewoon af te wachten. Wie weet worden we positief verrast.
De afgelopen jaren zijn er veel fouten gemaakt maar er is ook veel goed gegaan. Lijk naar de Corona steun bijvoorbeeld. Maakte het mogelijk dat mensen niet massaal hun baan kwijt raakten.
De KGB die aangepast is waardoor mensen meer geld krijgen. Minimumloon omhoog. We hebben nog altijd een goed sociaal vangnet waar we wel trots op mogen zijn. Alleen het is lastig het allemaal betaalbaar te houden. En daar zit ook de grote uitdaging voor de komende kabinetten. Want elke maatregel die je wil invoeren treft wel een bepaalde groep (onevenredig). En niemand wil uiteindelijk inleveren. Wat het probleem is naar mijn mening dat we allemaal veel te verwend zijn geraakt de afgelopen jaren. En gewend aan dingen die misschien niet houdbaar zijn.
Miraval
17-12-2023 om 09:41
Facy66 schreef op 16-12-2023 om 20:02:
Maar wat er eerst zat was helemaal niets. Dus kan in die zin niet slechter toch.
Kijk eens even naar wat er gaat veranderen in 2024 voor mensen in loondienst.
Echt bijna iedereen in loondienst gaat erop vooruit. Dus zo slecht waren ze niet toch?
Wat me wel tegenvalt in een VVD kabinet is dat juist ondernemers er niet op vooruit gaan maar meer kosten krijgen.
https://www.heeres.nl/nieuws/welke-veranderingen-zijn-er-voor-ondernemers-in-2024
Dan gaat het plan om gewicht voor B rijbewijs te verhogen ook nog eens niet door waardoor bedrijven hun personeel massaal aan een C rijbewijs moeten helpen willen ze met een elektrische bus blijven rijden. Echt hoe krijg je het verzonnen als kabinet. Dan is groen rijden toch ook geen prioriteit?
Evenals de wegenbelasting voor elektrische auto's. Ik ben benieuwd voor wie zo'n auto nog betaalbaar blijft in de toekomst? En of ook hier weer het bedrijfsleven voor op gaat draaien door auto's "van de zaak".
Nee zover ik het allemaal zie komt het bedrijfsleven er wel bekaaid vanaf helaas.
Ben erg benieuwd wat de PVV plannen zijn op dat gebied. Of de BBB of NSC.
Daglichtlamp
17-12-2023 om 09:46
Miraval schreef op 17-12-2023 om 09:41:
[..]
Nee zover ik het allemaal zie komt het bedrijfsleven er wel bekaaid vanaf helaas.
Die gaan als ze echt gaan besturen er ook achter komen dat de hoeveelheid geld die de staat kan uitgeven eindig is, dus ze kunnen niet alles. Alles zal draaien om de keuzes die gemaakt worden.
Miraval
17-12-2023 om 09:49
Daglichtlamp schreef op 17-12-2023 om 09:46:
[..]
Die gaan als ze echt gaan besturen er ook achter komen dat de hoeveelheid geld die de staat kan uitgeven eindig is, dus ze kunnen niet alles. Alles zal draaien om de keuzes die gemaakt worden.
Uiteraard alleen ben ik dus erg benieuwd naar die keuzes.
Facy66
17-12-2023 om 10:20
Miraval schreef op 17-12-2023 om 09:41:
[..]
Kijk eens even naar wat er gaat veranderen in 2024 voor mensen in loondienst.
Echt bijna iedereen in loondienst gaat erop vooruit. Dus zo slecht waren ze niet toch?
Wat me wel tegenvalt in een VVD kabinet is dat juist ondernemers er niet op vooruit gaan maar meer kosten krijgen.
https://www.heeres.nl/nieuws/welke-veranderingen-zijn-er-voor-ondernemers-in-2024
Dan gaat het plan om gewicht voor B rijbewijs te verhogen ook nog eens niet door waardoor bedrijven hun personeel massaal aan een C rijbewijs moeten helpen willen ze met een elektrische bus blijven rijden. Echt hoe krijg je het verzonnen als kabinet. Dan is groen rijden toch ook geen prioriteit?
Evenals de wegenbelasting voor elektrische auto's. Ik ben benieuwd voor wie zo'n auto nog betaalbaar blijft in de toekomst? En of ook hier weer het bedrijfsleven voor op gaat draaien door auto's "van de zaak".
Dat wist ik niet! Dat is al wel weer mooi. Die veranderingen qua loon.
Miraval
17-12-2023 om 10:23
Facy66 schreef op 17-12-2023 om 10:20:
[..]
Dat wist ik niet! Dat is al wel weer mooi. Die veranderingen qua loon.
Dat bedoel ik! Het is allemaal niet zo slecht maar roeien met de riemen die ze hebben. Maar het is zo makkelijk om Rutte de schuld te geven. Ja er zijn dingen vreselijk mis gegaan waardoor de aandacht op wat wel goed gaat helemaal weggenomen wordt.
Facy66
17-12-2023 om 10:50
Miraval schreef op 17-12-2023 om 10:23:
[..]
Dat bedoel ik! Het is allemaal niet zo slecht maar roeien met de riemen die ze hebben. Maar het is zo makkelijk om Rutte de schuld te geven. Ja er zijn dingen vreselijk mis gegaan waardoor de aandacht op wat wel goed gaat helemaal weggenomen wordt.
Maar goed, feit blijft wel dat de rest wel weer veel duurder wordt, dus uiteindelijk heeft het nog geen echt effect denk ik.
Miraval
17-12-2023 om 11:15
Facy66 schreef op 17-12-2023 om 10:50:
[..]
Maar goed, feit blijft wel dat de rest wel weer veel duurder wordt, dus uiteindelijk heeft het nog geen echt effect denk ik.
Ja maar is dat iets wat je de regering aan kunt rekenen? De zorg wordt duurder doordat er meer vraag naar is. Energieprijzen vanwege de oorlog in Oekraïne daar heeft de regering ook mee geholpen. Inflatie is natuurlijk ook een lastige en doordat de lonen gaan stijgen zullen consumentenprijzen ook mee verhogen. Huizenmarkt als er daadwerkelijk meer aanbod zal komen zal de vraagprijs dalen voor woningen. En daar worden ook maatregelen genomen om huurders te beschermen. De coronasteun heeft ervoor gezorgd dat we allemaal onze baan konden behouden.
Ja groeiende armoede bestaat maar in hoeverre is dat door slecht financieel beleid van mensen zelf of door te weinig inkomsten? Zijn daar cijfers over?
In hoeverre kun je het personeelstekort aanrekenen op de regering? Moet er dan nog meer geld naar de zorg voor nog meer loon zodat het nog duurder wordt? Idem voor onderwijs. En in hoeverre zijn we eigenlijk allemaal te verwend en gewend geraakt aan luxe zaken? Kunnen we de schuld ook niet een beetje bij onszelf zoeken?
FaithfulDuck87
17-12-2023 om 11:42
Miraval schreef op 17-12-2023 om 11:15:
[..]
Ja maar is dat iets wat je de regering aan kunt rekenen? De zorg wordt duurder doordat er meer vraag naar is. Energieprijzen vanwege de oorlog in Oekraïne daar heeft de regering ook mee geholpen. Inflatie is natuurlijk ook een lastige en doordat de lonen gaan stijgen zullen consumentenprijzen ook mee verhogen. Huizenmarkt als er daadwerkelijk meer aanbod zal komen zal de vraagprijs dalen voor woningen. En daar worden ook maatregelen genomen om huurders te beschermen. De coronasteun heeft ervoor gezorgd dat we allemaal onze baan konden behouden.
Ja groeiende armoede bestaat maar in hoeverre is dat door slecht financieel beleid van mensen zelf of door te weinig inkomsten? Zijn daar cijfers over?
In hoeverre kun je het personeelstekort aanrekenen op de regering? Moet er dan nog meer geld naar de zorg voor nog meer loon zodat het nog duurder wordt? Idem voor onderwijs. En in hoeverre zijn we eigenlijk allemaal te verwend en gewend geraakt aan luxe zaken? Kunnen we de schuld ook niet een beetje bij onszelf zoeken?
precies. Iedereen blij met hogere lonen, wie zou het niet zijn, maar betekend idd dat prijzen ook om hoog gaan, want ja, ergens moet het weer van betaald worden.
felija
17-12-2023 om 11:49
Ik denk dat sinds corona mensen zich zijn gaan realiseren dat er 'zomaar' iets kan gebeuren wat de wereld op zijn kop zet, voeg daar de oorlog in Oekraïne aan toe, die kort na corona begon en het plaatje is compleet: ook als rijk land ben je niet beschermd tegen rampspoed. Het kan overal en iedereen overkomen.
_Audrey
17-12-2023 om 11:49
Friezinnetje schreef op 17-12-2023 om 11:42:
[..]
precies. Iedereen blij met hogere lonen, wie zou het niet zijn, maar betekend idd dat prijzen ook om hoog gaan, want ja, ergens moet het weer van betaald worden.
Daarom zie ik meer in het plan van Omtzigt: de lasten verlagen, niet het minimumloon blijven verhogen. Dat is een doelloze weg.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.