Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-03-2023 om 21:27:

[..]

Een random iemand, een historicus die in zijn vakgebied veel historische kaarten bestudeerd? Bizarre uitleg? Uitleg door wie? Mart de kruif, een voormalig commandant van de landstrijdkrachten legt uit waarom die kaarten nooit precies zijn en hoe je ze "moet lezen".


Het komt op mij over dat je gewoon boos bent. Boos op "het westen" die wapens blijven sturen, boos dat de Russen nog hard aan het vechten zijn om iets wat niet van hun is, boos dat er veel weerstand tegen Poetin is hier.

Een historicus die dit soort onzin weet uit te kramen acht ik geen autoriteit in zijn vakgebied.

Sommige kaarten representeren onbedoeld de manier waarop Poetin wil dat we denken. Hoe meer gebieden rood gekleurd zijn, hoe meer deze kaarten de indruk kunnen wekken dat Rusland succesvol is in Oekraïne. Hij wil de kaarten zo rood mogelijk kleuren.' Klep denkt ook dat Poetin blij is met deze beeldvorming.

Fafinski denkt tot slot dat kaarten in de media met betere omschrijvingen in de legenda een vooruitgang zijn. En informatie kan, bijvoorbeeld door middel van een disclaimer, met meer twijfel gebracht worden. ‘Dan voorkom je de illusie dat Poetin complete controle heeft over een gebied.’

Waarom onze historicus worstelt met het idee dat Putin gebruik zou maken van die kaarten is gewoon bizar. 

Wat ook nog moet worden opgemerkt moet worden is dat jouw link van maart 2022 is. Toen was de strijd veel dynamischer met dagelijkse verschuivingen. Die zijn nu absoluut niet aan de orde waardoor de kaarten ook betrouwbaarder zijn.

Het gaat om de info die ze bewust niet geven voor die kaarten. Of dat nou maart 2022 is of maart 2023. Iedereen kan die kaarten opzoeken, ook je agressor. 

felija schreef op 29-03-2023 om 13:49:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5367887/heeft-rusland-zijn-strategie-veranderd-van-grondgebied-winnen

Poetin is overgegaan op een andere strategie nu het hem niet lukt om meer grondgebied te veroveren.

Bedankt voor de link, denk vooral dat dit stukje belangrijk is:

De Kruif noemt het de tragiek van Poetin, dat het Westen nog lang niet 'oorlogsmoe' is. In plaats daarvan is het Westen aan het herbewapenen 'en niet zo'n beetje ook'. "Ik denk dat Poetin dit volledig onderschat."


Bekijk gewoonweg eens de verhoging van de defensiebudgetten binnen Europa. Vandaag nog maar pas een overzicht gekregen over de aankooporders voor België en dan spreken we over een stevige uitbreiding van het aantal materieel, bij het landcomponent zelfs met 300%. 

Linkje over Bachmoet, waarop duidelijk te zien is dat dit een zwaar militair bolwerk is dat met reden werd beschoten:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230329_93491710
Je ziet hierop dadelijk de zware militaire infrastructuur die beschadigd werd. 

@ LMEK:
Geen flauw idee of je je eigen links ook leest, maar deze: 
https://www.lemonde.fr/en/les-decodeurs/article/2023/01/06/war-in-ukraine-russia-now-controls-only-16-of-ukrainian-territory_6010578_8.html

Geeft duidelijk aan dat Rusland vlak na de invasie maximum 25% van het terrein controleerde en dat ze ondertussen stelselmatig teruggedrongen worden tot ongeveer 16% van het terrein. 
Ondertussen past Rusland hun tactiek toe vanuit WWII, een stortvloed van slecht bewapende mannen om de tegenstander te overrompelen, terwijl ze niet lijken te beseffen dat we al lang niet meer schieten met een m1 garand.   

Gebruikersnaaminvullen schreef op 29-03-2023 om 22:31:

Het gaat om de info die ze bewust niet geven voor die kaarten. Of dat nou maart 2022 is of maart 2023. Iedereen kan die kaarten opzoeken, ook je agressor.

Waarom zou je agressor in godsnaam kaarten opzoeken waarop bewust informatie is achtergehouden? Wat lees ik nu toch weer?

Of denk je dat iedereen behalve Putin weet dat die kaarten niet betrouwbaar zijn. Sorry, maar echt cringeworthy dit. 

Moirmel schreef op 29-03-2023 om 22:39:

[..]

Bedankt voor de link, denk vooral dat dit stukje belangrijk is:

De Kruif noemt het de tragiek van Poetin, dat het Westen nog lang niet 'oorlogsmoe' is. In plaats daarvan is het Westen aan het herbewapenen 'en niet zo'n beetje ook'. "Ik denk dat Poetin dit volledig onderschat."


Bekijk gewoonweg eens de verhoging van de defensiebudgetten binnen Europa. Vandaag nog maar pas een overzicht gekregen over de aankooporders voor België en dan spreken we over een stevige uitbreiding van het aantal materieel, bij het landcomponent zelfs met 300%.

Linkje over Bachmoet, waarop duidelijk te zien is dat dit een zwaar militair bolwerk is dat met reden werd beschoten:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230329_93491710
Je ziet hierop dadelijk de zware militaire infrastructuur die beschadigd werd.

@ LMEK:
Geen flauw idee of je je eigen links ook leest, maar deze:
https://www.lemonde.fr/en/les-decodeurs/article/2023/01/06/war-in-ukraine-russia-now-controls-only-16-of-ukrainian-territory_6010578_8.html

Geeft duidelijk aan dat Rusland vlak na de invasie maximum 25% van het terrein controleerde en dat ze ondertussen stelselmatig teruggedrongen worden tot ongeveer 16% van het terrein.
Ondertussen past Rusland hun tactiek toe vanuit WWII, een stortvloed van slecht bewapende mannen om de tegenstander te overrompelen, terwijl ze niet lijken te beseffen dat we al lang niet meer schieten met een m1 garand.

Ik gaf drie links met drie verschillende percentages. In de inleiding van de link waarop jij doelt staat duidelijk dat Rusland zich heeft terug getrokken tot 16% en niet stelselmatig teruggedrongen is. Dat stelselmatig terugdringen staat niet in het artikel zelf dus lijkt mij een simpele invulling van jouw kant. Of kun je mij aanwijzen waar dat in het le monde artikel staat?

Zoals je ongetwijfeld weet is na het le monde artikel onder andere Soledar gevallen en dat is niet meegenomen in dat artikel. 

Heb je dat over die m1 garand  zelf verzonnen? Is dat het niveau waarop je de discussie wil voeren?

LMEK schreef op 29-03-2023 om 23:07:

[..]

Ik gaf drie links met drie verschillende percentages. In de inleiding van de link waarop jij doelt staat duidelijk dat Rusland zich heeft terug getrokken tot 16% en niet stelselmatig teruggedrongen is. Dat stelselmatig terugdringen staat niet in het artikel zelf dus lijkt mij een simpele invulling van jouw kant. Of kun je mij aanwijzen waar dat in het le monde artikel staat?

Zoals je ongetwijfeld weet is na het le monde artikel onder andere Soledar gevallen en dat is niet meegenomen in dat artikel.

Heb je dat over die m1 garand zelf verzonnen? Is dat het niveau waarop je de discussie wil voeren?

Dan ben ik wel benieuwd hoe jij dit stuk uit het artikel interpreteert:

"But as the front is immobilized, the numbers confirm what the maps have been saying for many months already: Russia is falling back in Ukraine. Less this winter than in the fall, but the trend continues. Moscow controlled only 16.55% of Ukrainian territory at the end of 2022, compared to 24.4 % at the end of March, at the height of its advance − including 6.45% of territory already occupied, i.e. Crimea and part of the Donbass. Ukraine liberated about 700 km2 of its territory in December, compared to 3,800 km2 the previous month."


 Rusland verliest steeds meer terrein, en Oekraïne wint terrein terug. 

LMEK schreef op 29-03-2023 om 23:07:

[..]

...

Heb je dat over die m1 garand zelf verzonnen? Is dat het niveau waarop je de discussie wil voeren?

Daar iemand anders al reageerde op de link van Le Monde, kun je eens verklaren wat hierbij je vraag is? 
Ik stel namelijk heel duidelijk dat Rusland een tactiek gebruikt van overrompeling waarbij ze vergeten dat de tegenstander niet langer is uitgerust met een m1 garand, maar beschikt over veel betere wapens waarbij het herladen veel minder een factor speelt. 
Dat eigenlijk heel de aangehaalde zin alweer een poging is om iemand persoonlijk te ondermijnen, laat ik wederom achterwege. 

felija schreef op 29-03-2023 om 23:22:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd hoe jij dit stuk uit het artikel interpreteert:

"But as the front is immobilized, the numbers confirm what the maps have been saying for many months already: Russia is falling back in Ukraine. Less this winter than in the fall, but the trend continues. Moscow controlled only 16.55% of Ukrainian territory at the end of 2022, compared to 24.4 % at the end of March, at the height of its advance − including 6.45% of territory already occupied, i.e. Crimea and part of the Donbass. Ukraine liberated about 700 km2 of its territory in December, compared to 3,800 km2 the previous month."


Rusland verliest steeds meer terrein, en Oekraïne wint terrein terug.

Ik interpreteer het zoals het letterlijk in de inleiding staat, the Russian army retreated. 

Als je de oorlog nauwkeurig en dagelijks volgt weet je dat de Russen zich in november hebben teruggetrokken uit Cherson. Dat verklaart de 3800km2 in november. Terug de Dnjepr overgestoken en daar ingegraven en dat verklaart de resterende 700km2.

Dus dat stelselmatige terugdringen waar Moirmel het over had is een eigen invulling zoals ik al schreef. Ondertussen is Oekraïne Soledar kwijt en Bahmut bijna. 

Moirmel schreef op 29-03-2023 om 23:32:

[..]

Daar iemand anders al reageerde op de link van Le Monde, kun je eens verklaren wat hierbij je vraag is?
Ik stel namelijk heel duidelijk dat Rusland een tactiek gebruikt van overrompeling waarbij ze vergeten dat de tegenstander niet langer is uitgerust met een m1 garand, maar beschikt over veel betere wapens waarbij het herladen veel minder een factor speelt.
Dat eigenlijk heel de aangehaalde zin alweer een poging is om iemand persoonlijk te ondermijnen, laat ik wederom achterwege.

De tactiek van overrompeling heeft niets te maken met de kwaliteit van wapens of herladen van datzelfde wapen. Dat je dat wel heel duidelijk stelt is een gebrek aan kennis over oorlogsvoering en heeft niks met persoonlijke ondermijning te maken. Ik stel jou niet als persoon ter discussie maar een opmerking van jou. 

Want overrompeling is een tactische zet en geen gevechtshandeling waarbij de individuele training van de soldaat en zijn bewapening  doorslaggevend zijn. Overrompeling gaat uit van een falende structuur in leiding en coordinatie doordat een bepaald scenario over het hoofd is gezien of de communicatie wordt gesaboteerd zodat het coordineren van je troepen onmogelijk blijkt. En soldaat die niet weet waar zijn vijand is heeft net zoveel aan een AR15 als een m1 Garand. Diezelfde soldaat is zonder orders blind en daar verandert zijn ROF niets aan.

LMEK schreef op 30-03-2023 om 00:07:

[..]

De tactiek van overrompeling heeft niets te maken met de kwaliteit van wapens of herladen van datzelfde wapen. Dat je dat wel heel duidelijk stelt is een gebrek aan kennis over oorlogsvoering en heeft niks met persoonlijke ondermijning te maken. Ik stel jou niet als persoon ter discussie maar een opmerking van jou.

Want overrompeling is een tactische zet en geen gevechtshandeling waarbij de individuele training van de soldaat en zijn bewapening doorslaggevend zijn. Overrompeling gaat uit van een falende structuur in leiding en coordinatie doordat een bepaald scenario over het hoofd is gezien of de communicatie wordt gesaboteerd zodat het coordineren van je troepen onmogelijk blijkt. En soldaat die niet weet waar zijn vijand is heeft net zoveel aan een AR15 als een m1 Garand. Diezelfde soldaat is zonder orders blind en daar verandert zijn ROF niets aan.

Wij bedoelen duidelijk iets anders. 
De getuigenissen van Wagner-soldaten die over lijken van medestanders moesten lopen, zeggen je allicht ook niets. 

LMEK schreef op 29-03-2023 om 14:04:

Heeft iemand van jullie ook rapporten over de staat van het Oekraïense leger? Bijvoorbeeld over het moraal, de verliezen en problemen binnen de structuur van politiek en strijdkrachten. Of is het beter steeds maar een eenzijdig geluid te laten horen.

En natuurlijk begrijp ik dat staat gecontroleerde media in Rusland en Oekraïne een ander beeld schetsen maar waarom lees ik in bijvoorbeeld de Nederlandse media niet hoeveel slachtoffers er zijn aan Oekraïnse kant? Of waarom Zelensky eerder onderstreepte dat Bahmut tactisch onbelangrijk was maar nu laat blijken dat Bahmut van vitaal belang is?

Die staan er gewoon wel hoor, ik lees ze wel. Ik ga ze alleen niet opzoeken voor je. Maar gewoon kranten beschrijven het allemaal. 

LMEK schreef op 29-03-2023 om 23:46:

[..]

Ik interpreteer het zoals het letterlijk in de inleiding staat, the Russian army retreated.

Als je de oorlog nauwkeurig en dagelijks volgt weet je dat de Russen zich in november hebben teruggetrokken uit Cherson. Dat verklaart de 3800km2 in november. Terug de Dnjepr overgestoken en daar ingegraven en dat verklaart de resterende 700km2.

Dus dat stelselmatige terugdringen waar Moirmel het over had is een eigen invulling zoals ik al schreef. Ondertussen is Oekraïne Soledar kwijt en Bahmut bijna.

"Russia is falling back in the Ukrain." Dat staat   in hetzelfde artikel. Heb je dat ook gelezen?

Mevrouw75 schreef op 30-03-2023 om 07:37:

[..]

Die staan er gewoon wel hoor, ik lees ze wel. Ik ga ze alleen niet opzoeken voor je. Maar gewoon kranten beschrijven het allemaal.

Blijkbaar was er wel de behoefte van jouw kant om te vertellen dat je iets niet gaat opzoeken waar je niet eens om bent gevraagd. 

felija schreef op 30-03-2023 om 10:15:

[..]

"Russia is falling back in the Ukrain." Dat staat in hetzelfde artikel. Heb je dat ook gelezen?

Falling back is een andere benaming voor terugtrekken. Withdraw, retreat of fall back

Dat de Russen sinds november land hebben ingeleverd staat buiten discussie overigens. 

LMEK schreef op 30-03-2023 om 12:01:

[..]

Falling back is een andere benaming voor terugtrekken. Withdraw, retreat of fall back

Dat de Russen sinds november land hebben ingeleverd staat buiten discussie overigens.

Ga je er nu echt een semantische discussie over maken met jouw begrip dat withdraw, retreat and fall back dezelfde betekenis hebben? 

Als het echt over een strategische en geplande terugtrekking ging, zouden we deze linken niet hebben:
https://www.hln.be/videos/productie/russische-soldaten-laten-tanks-achter-in-charkiv-327165

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220912_95426338

https://www.theguardian.com/world/gallery/2022/sep/12/russian-military-equipment-abandoned-in-ukrainian-counteroffensive-in-pictures

https://www.timesofisrael.com/abandoned-military-gear-joins-ukrainian-ranks-as-russia-retreats/

De val van Bachmoet die je eerder aanhaalde, wordt al verscheidene weken voorspelt maar is vooralsnog niet gebeurd terwijl wel cijfers naar boven komen dat er honderden Russen per dag sterven/gewond geraken, de Wagner groep heeft aangekondigd zijn troepen terug te trekken naar hun operaties in Afrika terwijl de nieuwe westerse landcomponenten aankomen in Oekraïne. 

Misschien nog een leuke link voor jou:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230317_96303037

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.