Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230224_96544117

Fragmenten:

Als we toestaan dat Poetin een deel van Oekraïne annexeert, belonen we de agressor. Zet dat de deur niet open voor een herhaling?

“Dat is een heel rechtvaardige vraag. Rusland is een revisionistische staat. Daarom moeten we ervoor zorgen dat Oekraïne zichzelf kan blijven verdedigen en het machtsevenwicht tussen Europa en Rusland nieuwe agressie ontraadt. Op een bepaald moment moeten we kunnen zeggen tegen Poetin: ‘Als je Wit-Rusland binnenvalt, komen wij tussen.’ Dat kunnen we op dit moment niet. Door de slapte van landen als dat van ons, ontbreekt een krachtige Europese afschrikkingsstrategie. Militair zijn we nog altijd met handen en voeten aan Washington gebonden. Dat Oekraïne standhoudt, is te danken aan de strijdbaarheid van de Oekraïeners en aan de militaire steun van Amerika. Europa heeft daar weinig of geen merite aan.”

...

We moeten durven investeren. Nu staat een van de belangrijkste kogelfabrieken van FN Herstal in Servië. Dat is problematisch. Ofwel zeggen we: ‘Kumbaya, aan oorlog doen we niet meer mee.’ En dan blijf je tot in de eindigheid der dagen zeuren dat we te afhankelijk zijn. Ofwel maken we van Europa een sterke macht, en zorgen we ook in eigen land dat we onze boontjes kunnen doppen. Dan zijn bedrijven als FN van cruciaal belang.”

...

We hebben heel lang gedacht dat als de macht beter verdeeld werd, de wereld rechtvaardiger zou worden. Dat landen als Brazilië, India en Zuid-Afrika onze regels zouden omarmen, democratischer worden en vriendelijker voor Europa. Maar nu blijkt dat die landen doen wat wij eeuwenlang gedaan hebben: proberen te domineren. Ik ben daarin een beenharde realpolitiker. Het is altijd beter te domineren dan gedomineerd te worden. We mogen niet langer aanvaarden dat de macht wegschuift van Europa.”

-knip-

Yumi schreef op 25-02-2023 om 23:34:

[..]

Als dat de enige manier is, waarom geven we dan wapens aan de Oekraïne?

Omdat Poetin een soeverein land is binnen gevallen onder het mom van speciale operatie. Vind jij het wel normaal dat een land wordt binnen gevallen omdat een ander land vindt dat het bij "hun" hoort? Zal mooi worden als Duitsland hier met hun leger de grens over komt omdat ze vinden dat Limburg bij Duitsland hoort.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-02-2023 om 23:40:

[..]

Omdat Poetin een soeverein land is binnen gevallen onder het mom van speciale operatie. Vind jij het wel normaal dat een land wordt binnen gevallen omdat een ander land vindt dat het bij "hun" hoort? Zal mooi worden als Duitsland hier met hun leger de grens over komt omdat ze vinden dat Limburg bij Duitsland hoort.

Ik schrijf nergens dat ik het normaal vind, ik reageerde op jou onderstaande bericht, waarin jij stelt dat de enige manier is om de oorlog te stoppen Poetin zijn zin te geven. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-02-2023 om 23:29:

[..]

Lees de nieuwsberichten van afgelopen maanden eens door, de enige manier om de oorlog te stoppen is om Poetin zijn zin te geven. Dat betekent nóg meer Oekraïens grondgebied afstaan aan Poetin, logisch dat Oekraïne niet in wil stemmen. En daarnaast kun je er niet vanuit gaan dat hij een man van zijn woord is, dat heeft hij meermaals bewezen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-02-2023 om 23:25:

[..]

Lees je eigen post nog eens terug. Je zegt zelf dat Oekraïne niets te willen heeft. En dat je pro-Russische bent spat inmiddels wel van het scherm af.

Oekraïne heeft niks te willen omdat het de verliezer is, niet omdat Rusland de agressor is. Duitsland was bijvoirbeeld de agressor in WO2 en uiteindelijk zijn die ook gedwongen te accepteren wat de winnaars te zeggen hadden. 

Ik ben inderdaad pro-Russisch en dat verberg ik ook niet, dus je constatering is juist maar overbodig. En met pro-Russisch zijn bedoel ik niet dat ik Oekraïne haat, dat ik Oekraïners dood wens, dat ik Russische agressie goed praat. Het betekent dat de westerse hypocrisie en blinde haat mij de strot uit komt. Dat collectieve geheugenverlies over eigen misdaden, oorlogen en alles wat we nu de Russen kwalijk nemen. Het collectieve schrappen wat alles Russisch  van schrijvers, componisten, sporters en geleerden die 0.0% iets met de oorlog te maken hebben. Het verbieden van Russische vlaggen op de Australian Open door mensen die genocide op de Aboriginals hebben gepleegd. Het verbieden van deelname aan de Olympische spelen door landen die al duizend jaar dood en verderf zaaien overal waar ze komen.

Dat is wat mij het meeste dwars zit. Putin mag morgen omvallen ik zal er geen traan om laten maar dat de ergste regimes en misdadigers nu ons moraal zijn is vele malen erger.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-02-2023 om 23:40:

[..]

Zeggen Joegoslaviē, Irak, Syrië, Afghanistan je iets? Allemaal souvereine staten die door het westen zijn aangevallen onder het mom van democratie brengen, massavernietigingswapens vinden die er niet zijn, regime changes enz enz. Als die landen je niks zeggen kan ik nog wel 20 souvereine staten opnoemen die door westerse landen zijn aangevallen wel duizenden kilometers verderop.

Moirmel schreef op 25-02-2023

-  quote verwijderd -

Er is pas geleden iemand geband om een bericht van dezelfde strekking. Ik hoop echt dat jij dat ook wordt. 

Als toevoeging nog even de uitleg wat de definitie van machiavellisme is waar Moirmel naar verlangt.

Machiavellisme (politiek), de politieke theorie die stelt dat alles is toegestaan voor het verwerven of behouden van macht, onafhankelijk van recht en moraal.

LMEK schreef op 26-02-2023 om 00:01:

[..]

Er is pas geleden iemand geband om een bericht van dezelfde strekking. Ik hoop echt dat jij dat ook wordt.

Als toevoeging nog even de uitleg wat de definitie van machiavellisme is waar Moirmel naar verlangt.

Machiavellisme (politiek), de politieke theorie die stelt dat alles is toegestaan voor het verwerven of behouden van macht, onafhankelijk van recht en moraal.

Eens, ik hoop met je mee!

LMEK schreef op 26-02-2023 om 00:01:

[..]

Is dat niet waar Putin mee bezig is dan? (oprechte vraag). 

HAHA!wait..what schreef op 26-02-2023 om 07:38:

[..]

Ik denk dat Putin zeker wel machiavellistische trekjes heeft. Ik ben er ook wel van overtuigd dat er in Rusland wordt gesjoemeld met de verkiezingen. Ik denk ook dat bijvoorbeeld een Rutte die trekjes heeft, die is nu ook al meerdere malen betrapt op glashard liegen, manipuleren en heel belangrijke dingen verkeerd onthouden. Clinton met Russia gate, Biden en Trump die dagelijks liegen, Erdogan, Orban noem ze maar op. In een ideale wereld zouden deze politici allang ontslagen moeten worden of achter de tralies belanden. Macht maakt corrupt en absolute macht maakt absoluut corrupt.

Als ik kijk naar deze oorlog dan zie ik het machiavelisme van Putin niet zozeer. Ik zie een strijd om bestaansrecht en strategische en geoplitieke belangen en niet en behoud of verwerven van macht aan Russische kant. Het verwerven en behouden van de macht is waar het westen nu mee bezig is in deze oorlog. Ook zonder moraal en recht te respecteren. Putin verzet zich tegen de uitbreiding van een verbond wat nota bene is opgericht om tegen de Sovjets/Russen te strijden. Dat het westen/ NAVO nu zo een oorlog faciliteert voor een niet EU of NAVO land heeft puur te maken met het feit dat ze tegen Rusland strijden. Oekraïne is de speelbal in deze oorlog tussen het westen en Rusland.

En ook Putin respecteert moraal en recht niet maar dat blijkt in oorlogen altijd wel het geval.

Zoals ik al zei eerder horen de hoofdrolspelers in dit conflict achter de tralies, zonder uitzonderingen. Daarom vind ik het ook onbegrijpelijk en ronduit stuitend dat iemand verlangt naar nog meer machiavellisme.

LMEK schreef op 26-02-2023 om 10:35:

[..]

Ik denk dat Putin zeker wel machiavellistische trekjes heeft. Ik ben er ook wel van overtuigd dat er in Rusland wordt gesjoemeld met de verkiezingen. Ik denk ook dat bijvoorbeeld een Rutte die trekjes heeft, die is nu ook al meerdere malen betrapt op glashard liegen, manipuleren en heel belangrijke dingen verkeerd onthouden. Clinton met Russia gate, Biden en Trump die dagelijks liegen, Erdogan, Orban noem ze maar op. In een ideale wereld zouden deze politici allang ontslagen moeten worden of achter de tralies belanden. Macht maakt corrupt en absolute macht maakt absoluut corrupt.

Als ik kijk naar deze oorlog dan zie ik het machiavelisme van Putin niet zozeer. Ik zie een strijd om bestaansrecht en strategische en geoplitieke belangen en niet en behoud of verwerven van macht aan Russische kant. Het verwerven en behouden van de macht is waar het westen nu mee bezig is in deze oorlog. Ook zonder moraal en recht te respecteren. Putin verzet zich tegen de uitbreiding van een verbond wat nota bene is opgericht om tegen de Sovjets/Russen te strijden. Dat het westen/ NAVO nu zo een oorlog faciliteert voor een niet EU of NAVO land heeft puur te maken met het feit dat ze tegen Rusland strijden. Oekraïne is de speelbal in deze oorlog tussen het westen en Rusland.

En ook Putin respecteert moraal en recht niet maar dat blijkt in oorlogen altijd wel het geval.

Zoals ik al zei eerder horen de hoofdrolspelers in dit conflict achter de tralies, zonder uitzonderingen. Daarom vind ik het ook onbegrijpelijk en ronduit stuitend dat iemand verlangt naar nog meer machiavellisme.

Als ik jou zo lees krijg ik de indruk dat je haat tegen het Westen zo diep zit dat het je blik totaal vertroebelt en dat je daarom Poetin ziet als een kat in het nauw die geen andere keus had, in plaats van de machiavellist die hij is.

Yumi schreef op 25-02-2023 om 23:10:

[..]

Felija je stelt vragen als geloof jij dat.... en nu weer, hoe zie jij het voor je.... Ik weet het niet, want ik doe geen aannames. Ik weet ook niet of hij milder is geworden, maar na 'n jaar oorlog is het niet zo raar om nog eens in gesprek te gaan.

Hij vierde zeer recent vrolijk het eenjarig bestaan van de oorlog, waar haal je dit vandaan?

Niet meegekregen? Was laatst op het journaal.

LMEK schreef op 25-02-2023 om 23:51:

[..]

Oekraïne heeft niks te willen omdat het de verliezer is, niet omdat Rusland de agressor is. Duitsland was bijvoirbeeld de agressor in WO2 en uiteindelijk zijn die ook gedwongen te accepteren wat de winnaars te zeggen hadden.

Ik ben inderdaad pro-Russisch en dat verberg ik ook niet, dus je constatering is juist maar overbodig. En met pro-Russisch zijn bedoel ik niet dat ik Oekraïne haat, dat ik Oekraïners dood wens, dat ik Russische agressie goed praat. Het betekent dat de westerse hypocrisie en blinde haat mij de strot uit komt. Dat collectieve geheugenverlies over eigen misdaden, oorlogen en alles wat we nu de Russen kwalijk nemen. Het collectieve schrappen wat alles Russisch van schrijvers, componisten, sporters en geleerden die 0.0% iets met de oorlog te maken hebben. Het verbieden van Russische vlaggen op de Australian Open door mensen die genocide op de Aboriginals hebben gepleegd. Het verbieden van deelname aan de Olympische spelen door landen die al duizend jaar dood en verderf zaaien overal waar ze komen.

Dat is wat mij het meeste dwars zit. Putin mag morgen omvallen ik zal er geen traan om laten maar dat de ergste regimes en misdadigers nu ons moraal zijn is vele malen erger.

Elk land uit iedere windstreek heeft gruwelijk daden verricht, waarom is wat het westen heeft gedaan erger dan wat Rusland op zijn geweten heeft? Leopold van België, Hitler van Duitsland, Franco uit Spanje, Stalin uit Rusland, Mao Zedong uit China en zo kan  ik nog wel even doorgaan. Agressors bij wie er gruwelijk veel bloed aan de handen kleeft. Ons koloniale verleden,.niemand, geen enkel land is zonder enige blaam. 

Moxxie schreef op 26-02-2023 om 10:58:

[..]

Als ik jou zo lees krijg ik de indruk dat je haat tegen het Westen zo diep zit dat het je blik totaal vertroebelt en dat je daarom Poetin ziet als een kat in het nauw die geen andere keus had, in plaats van de machiavellist die hij is.

Precies dit

LMEK schreef op 25-02-2023 om 23:55:

[..]

Zeggen Joegoslaviē, Irak, Syrië, Afghanistan je iets? Allemaal souvereine staten die door het westen zijn aangevallen onder het mom van democratie brengen, massavernietigingswapens vinden die er niet zijn, regime changes enz enz. Als die landen je niks zeggen kan ik nog wel 20 souvereine staten opnoemen die door westerse landen zijn aangevallen wel duizenden kilometers verderop.

Nooit met de bedoeling om ze in te lijven. 

HAHA!wait..what schreef op 26-02-2023 om 07:38:

[..]

Precies

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.