Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


Moxxie schreef op 28-06-2022 om 16:37:

[..]

Antwoord op je vraag: nee.

Op een open manier praten kan ook met een beetje respect en fatsoen.

We praten over een oorlog en daar horen termen als platbombarderen en schoonvegen nu eenmaal bij. 

Zelensky vind ik een onbenul die dit compleet verkeerd heeft aangepakt, en dat heb ik aangegeven. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-06-2022 om 17:39 Topicstarter

LMEK schreef op 28-06-2022 om 17:26:

[..]
Zelensky vind ik een onbenul die dit compleet verkeerd heeft aangepakt, en dat heb ik aangegeven.

Ik heb me ook wel eens afgevraagd of Oekraïne beter af geweest zou zijn als ze net als Nederland in de tweede wereldoorlog ze zich vrijwel meteen zouden hebben overgegeven.
Maar zouden wij dat gedaan hebben als we hadden geweten waartoe de naz'i's in staat waren? Ik vraag het me af.
Voor Oekraïne is het helemaal geen vraag, die hebben onder Russische overheersing geleefd. Die weten wat dat betekent.
En denk niet dat deportatie naar het oosten iets uit het verleden is. Ook nu komen Oekraïense vluchtelingen die de pech hebben in Rusland terecht te komen soms zover mogelijk oostelijk terecht. Zonder dat zij zelf daar naar toe wilden.
https://www.raamoprusland.nl/actueel/2112-oekraiense-vluchtelingen-worden-naar-afgelegen-gebieden-in-rusland-gebracht

Daglichtlamp schreef op 28-06-2022 om 17:39:

[..]


Maar zouden wij dat gedaan hebben als we hadden geweten waartoe de naz'i's in staat waren? Ik vraag het me af.
Voor Oekraïne is het helemaal geen vraag, die hebben onder Russische overheersing geleefd. Die weten wat dat betekent.

Nederland is tot overgave gedwongen en had eigenlijk geen enkele keuze na het bombardement van Rotterdam. De kennis die we nu wel hebben over de nazi’s is geen factor van belang met betrekking tot de sterkte van beide legers. Hoewel ik het met je eens ben dat het moraal hoger is als je tegen een gehate vijand vecht spelen er andere factoren mee die doorslaggevender zijn. 

En ik denk echt dat Putin niet heel Oekraïne wil bezetten maar uiteindelijk een pro Russische regering die zijn belangen dient. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

28-06-2022 om 21:06 Topicstarter

https://nos.nl/artikel/2434473-turkije-akkoord-met-toetreding-finland-en-zweden-tot-navo
Goed nieuws wat mij betreft. Twee landen die een waardevolle aanvulling zijn voor de navo. (al is het alleen al omdat zij hun defensie al die jaren wèl op orde gehouden hebben).

Daglichtlamp schreef op 28-06-2022 om 21:06:

https://nos.nl/artikel/2434473-turkije-akkoord-met-toetreding-finland-en-zweden-tot-navo
Goed nieuws wat mij betreft. Twee landen die een waardevolle aanvulling zijn voor de navo. (al is het alleen al omdat zij hun defensie al die jaren wèl op orde gehouden hebben).

Zeker goed nieuws, valt me mee dat Turkije zo snel akkoord gaat.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-06-2022 om 22:37

LMEK schreef op 28-06-2022 om 12:06:

[..]

Je ziet toch wat het alternatief is, duizenden doden, halve land in puin, economisch aan de grond, miljoenen vluchtelingen. En toch pakt Rusland wat het wil. En dan kun je natuurlijk moedwillig doorgaan met je eigen volk op te offeren in een conflict wat je nooit gaat winnen want je wordt kunstmatig in leven gehouden door anderen en als die besluiten de stekker eruit te halen…

Rusland pakt wat het wil?
Dit bericht wil ik over een half jaar nog wel eens bekijken.
Hetgeen Rusland nu bereikt heeft met haar oorlogje is een sterker verenigd westen dat zopas heeft aangekondigd dat het haar parate troepenmacht wil opvoeren tot 300 000 soldaten. 
Rusland is een dwerg met reuslaarzen. Hun BPP is amper groter dan dat van de Benelux, hun militaire uitgaven stranden op 61 miljard terwijl de Navo-landen jaarlijks meer dan 1000 miljard uitgeven. 
De enige reden dat Rusland nu niet gekortwiekt wordt is omdat ze een kernmacht zijn, dat is alles, anders was dat klote land al lang van de kaart geveegd. 

Valdemar schreef op 28-06-2022 om 22:37:

[..]

Rusland pakt wat het wil?
Dit bericht wil ik over een half jaar nog wel eens bekijken.
Hetgeen Rusland nu bereikt heeft met haar oorlogje is een sterker verenigd westen dat zopas heeft aangekondigd dat het haar parate troepenmacht wil opvoeren tot 300 000 soldaten.
Rusland is een dwerg met reuslaarzen. Hun BPP is amper groter dan dat van de Benelux, hun militaire uitgaven stranden op 61 miljard terwijl de Navo-landen jaarlijks meer dan 1000 miljard uitgeven.
De enige reden dat Rusland nu niet gekortwiekt wordt is omdat ze een kernmacht zijn, dat is alles, anders was dat klote land al lang van de kaart geveegd.

Tsja, zoals je zegt. Rusland bestaat alleen nog omdat andere klote landen bang zijn door het ene klote land van de aardbodem te worden geschoten. En zolang dat zo blijft heb je niks aan het rekensommetje over BPP en defensie uitgaven. Zelfs een Noord-Korea of India kan een hoop klote landen van de kaart vegen zonder astronomische bedragen en rijkdommen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

28-06-2022 om 23:03

LMEK schreef op 28-06-2022 om 22:53:

[..]

Tsja, zoals je zegt. Rusland bestaat alleen nog omdat andere klote landen bang zijn door het ene klote land van de aardbodem te worden geschoten. En zolang dat zo blijft heb je niks aan het rekensommetje over BPP en defensie uitgaven. Zelfs een Noord-Korea of India kan een hoop klote landen van de kaart vegen zonder astronomische bedragen en rijkdommen.

Dus eigenlijk komt je redenering erop neer dat een volk zich zomaar hoeft over te geven wanneer het tegen een kernmacht staat? 
Als Frankrijk morgen beslist om België en Nederland binnen te vallen, moeten we met zijn allen gewoon op onze knietjes gaan zitten en het laten gebeuren? 

Valdemar schreef op 28-06-2022 om 23:03:

[..]

Dus eigenlijk komt je redenering erop neer dat een volk zich zomaar hoeft over te geven wanneer het tegen een kernmacht staat?
Als Frankrijk morgen beslist om België en Nederland binnen te vallen, moeten we met zijn allen gewoon op onze knietjes gaan zitten en het laten gebeuren?

Dat ga je krijgen nu mensen de oorlog in hun portemonnee gaan voelen, soit.

Valdemar schreef op 28-06-2022 om 23:03:

[..]

Dus eigenlijk komt je redenering erop neer dat een volk zich zomaar hoeft over te geven wanneer het tegen een kernmacht staat?
Als Frankrijk morgen beslist om België en Nederland binnen te vallen, moeten we met zijn allen gewoon op onze knietjes gaan zitten en het laten gebeuren?

Nee hoor, volgens Hollywood kan een groepje van tenminste 3 mensen een kernmacht stoppen. Maar even zonder gekheid, als de pleuris onverhoot uitbreekt hier dan ga ik ervan uit dat deze strijdlust snel vergaat.  

Inmiddels is iedereen wel een beetje moe geworden van de oorlog. Het verdwijnt langzaam naar de achtergrond omdat de financiele crisis Europa steeds meer in zijn macht begint te krijgen.  De CIA heeft gezegd dat er absoluut geen bewijzen zijn dat Putin is. Dit werd door sommigen gehoopt aangezien het een hoop dingen zou veranderen mocht Putin omvallen. Ondertussen heeft Zelensky een paar vertrouwenspersonen met hoge functies ontslagen zodat het ook daar rommelt. 

LMEK schreef op 21-07-2022 om 12:02:

Inmiddels is iedereen wel een beetje moe geworden van de oorlog. Het verdwijnt langzaam naar de achtergrond omdat de financiele crisis Europa steeds meer in zijn macht begint te krijgen. De CIA heeft gezegd dat er absoluut geen bewijzen zijn dat Putin is. Dit werd door sommigen gehoopt aangezien het een hoop dingen zou veranderen mocht Putin omvallen. Ondertussen heeft Zelensky een paar vertrouwenspersonen met hoge functies ontslagen zodat het ook daar rommelt.


Het is een smerige machtshonger. Met ontzettend veel leed. Huizen en steden in flarden geschoten. Allemaal mensen die moeten vluchten, slachtoffer werden, of gewond zijn geraakt.

Miljarden euro's zijn in kogels en wapens afgevuurd. En dat al sinds 2014. Straks geen gas meer, kolencentrales worden heropend, maar de boeren in Nederland worden aangepakt vanwege het milieu.

Smerige oorlog. En voor wat? Voor toetreding tot de EU / NAVO.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

21-07-2022 om 15:19 Topicstarter

Nog maar eens: Oekraïne is geen lid van de Navo, geen aspirant-lid, hun is ook geen lidmaatschap aangeboden. Tijdens de inval was Oekraïne ook geen aspirant-lid van de EU. Pas op 23 juni 2022 kreeg Oekraïne pas de status van kandidaat-lidstaat. Dat daar opeens wel een meerderheid voor te vinden was in de EU had alles te maken met de inval van de Russen in de Oekraïne.
Ondertussen weten de Oekraïense boeren niet waar ze met hun oogst heen moeten. Door de transportproblemen kunnen ze hun graan etc. slecht verkopen, en als dat al lukt krijgen ze een veel te lage prijs. Het is de vraag of ze volgend jaar nog geld hebben om opnieuw in te zaaien.
Ook vernield Rusland veel van de infrastructuur die gebruikt wordt bij de graanoogst. Ook dat gaan we nog jaren lang voelen.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2022/graan-oekraine~v554256/

De EU zal zich toch steeds meer moeten gaan afvragen of ze niet veel te snel en naïef Rusland hebben afgeschreven. In plaats van toenadering en overleg te voeren heeft de EU en de VS gekozen voor geweld en intimidatie. Steeds meer landen proberen zich bij BRICS te voegen om een effectief machtsblok tegen de VS te vormen. Deze oorlog gaat zeer veel dingen veranderen in de wereld.  

LMEK schreef op 21-07-2022 om 18:08:

De EU zal zich toch steeds meer moeten gaan afvragen of ze niet veel te snel en naïef Rusland hebben afgeschreven. In plaats van toenadering en overleg te voeren heeft de EU en de VS gekozen voor geweld en intimidatie. Steeds meer landen proberen zich bij BRICS te voegen om een effectief machtsblok tegen de VS te vormen. Deze oorlog gaat zeer veel dingen veranderen in de wereld.

Rusland heeft gekozen voor geweld en intimidatie en de EU en de VS hebben ervoor gekozen om Oekraïne te steunen in hun verdediging.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.