Nieuws en actueel
kerstbeer
28-01-2025 om 17:07
Trump, Musk en Amerikaanse politiek.
Hier verder over Trump, Musk en de Amerikaanse politiek.
Trump tekende meteen een recordaantal decreten en daar komen er steeds meer bij.
Tot nu toe gaat het goed tussen Trump en de bij hem invloedrijke Musk, maar zal dat ook zo blijven nu steeds meer MAGA niet blij met Musk's invloed en beleidswensen zijn?
Wat zal er bij de Democraten gebeuren en wie zal naar boven komen als potentiele leiders van de toekomst?
Wat voor invloed gaan Trump's decreten hebben over de VS en de rest van de wereld?
Schrijf hier verder.
Poezel_en_Wip
11-01-2026 om 15:54
Zilver_gray schreef op 11-01-2026 om 13:32:
Dank je voor het delen. Heel erg raak en de moeite van het lezen absoluut waard.
felija
11-01-2026 om 16:06
Poezel_en_Wip schreef op 11-01-2026 om 15:54:
[..]
Dank je voor het delen. Heel erg raak en de moeite van het lezen absoluut waard.
Hier sluit ik me bij aan. Ik bemerk bij mezelf nog teveel struisvogelpolitiek.
Malibu2
11-01-2026 om 16:29
Poezel_en_Wip schreef op 11-01-2026 om 15:54:
[..]
Ik vind het juist een kwalitatief slecht stuk en erg opruiend van aard. Trump het grootste gevaar voor de wereld sinds Adolf Hitler? Heeft de auteur nooit opgelet bij de geschiedenislessen op school?
Vinden jullie Trump echt gevaarlijker dan:
Joseph Stalin?
Mao Zedong?
Pol Pot?
Kim Jong-un?
Vladimir Poetin?
Saddam Hoessein?
Bashar Al-Assad?
Idi Amin?
Xi Jinping?
Om maar een aantal voorbeelden te geven.
Je mag je mening hebben over Trump en wat hij doet, dat heb ik ook, maar als je Trump een groter gevaar vindt dan al deze bovenstaande mannen, dan is er iets serieus mis.
Daglichtlamp
11-01-2026 om 16:36
Als je denkt dat het stuk ging over wie het meest verschrikkelijk is, heb je gelijk Malibu, maar daar ging het niet over.
felija
11-01-2026 om 16:46
"Donald Trump is het grootste gevaar voor de wereld sinds Adolf Hitler."
Is iets heel anders dan wie er de ergste dictator was/is. Niet iedere dictator heeft (gelukkig) invloed op het hele wereldtoneel.
Schemerlampje
11-01-2026 om 16:53
Hoe zit het eigenlijk als je Amerikaans militair bent en je totaal niet kunt vinden in het beleid van Trump. Kun je missies weigeren? Kun je ontslag nemen? Of levert dat problemen of gevangenisstraf op?
Want Trump kan wat hij allemaal wil, alleen bij de gratie van mensen die het willen uitvoeren.
Daglichtlamp
11-01-2026 om 16:54
Malibu2 schreef op 11-01-2026 om 15:32:
[..]
Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Iran ligt me na aan het hart en het doet me best pijn om te zien dat veel mensen die moord en brand schreeuwden om Gaza nu veel stiller blijven. Maar dat verrast me helaas niet.
Ik denk dat de Iraanse mensen, die al zo lang onderdrukt worden door het Islamitische regime, uiteindelijk maar door 2 landen te hulp geschoten kunnen worden: de Verenigde Staten en Israël. En ik hoop echt dat die twee ingrijpen.
Denk je echt dat Iran opschiet met een paar extra bombardementen vanuit de VS of vanuit Israël? Ik gun de mensen daar een democratie, ik hoop dat dat gaat gebeuren. Maar een externe vijand kan ook juist de interne repressie nog erger maken. (Dat lijkt overigens nu ook in Venezuela aan de hand te zijn. Wellicht krijgt Trump daar wat hij wil, maar voor de gewone man op straat is er alleen maar minder vrijheid op dit moment).
Malibu2
11-01-2026 om 16:56
Daglichtlamp schreef op 11-01-2026 om 16:36:
Als je denkt dat het stuk ging over wie het meest verschrikkelijk is, heb je gelijk Malibu, maar daar ging het niet over.
Ik quote:
"Donald J. Trump is het grootste gevaar voor de wereld sinds Adolf Hitler.
Daar zit geen woord overdrijving bij.
Laat ik het daarom herhalen, zodat er geen misverstand over kan bestaan dat ik het meen: Donald Trump is het grootste gevaar voor de wereld sinds Adolf Hitler."
Zijn we de Koude Oorlog vergeten? Door Stalin zijn er decennia geweest van wereldwijde spanningen een wapenwedloop. Hij legde het communisme op in Oost-Europa en steunde de communistische CCP in China. De Sovjetunie werd een kernmacht en er was permanente dreiging. Hij gaf steun aan revolutionaire bewegingen wereldwijd, met alle gevolgen vandien. Zijn bestuur leidde tot grote politieke destabilisatie in Afrika en Azie.
En omdat de auteur ook naar binnenlandse kwesties verwijst doe ik dat nu ook even voor de Sovjetunie onder Stalin. Er zijn miljoenen doden gevallen door politieke zuiveringen, massale hongersnoden, executies en deportaties naar de Goelags. Die Goelags waren ook niet bepaald vakantieparken. Miljoenen Sovjetburgers werden opgesloten in die Goelags, velen kwamen er nooit meer levend weg.
En dat is alleen Stalin. Vindt men Trump echt gevaarlijker dan Stalin?
Je mag Trump gevaarlijk vinden, maar ik zie juist steeds meer gevaar in opruiende artikelen als deze.
Malibu2
11-01-2026 om 17:05
Daglichtlamp schreef op 11-01-2026 om 16:54:
[..]
Denk je echt dat Iran opschiet met een paar extra bombardementen vanuit de VS of vanuit Israël? Ik gun de mensen daar een democratie, ik hoop dat dat gaat gebeuren. Maar een externe vijand kan ook juist de interne repressie nog erger maken. (Dat lijkt overigens nu ook in Venezuela aan de hand te zijn. Wellicht krijgt Trump daar wat hij wil, maar voor de gewone man op straat is er alleen maar minder vrijheid op dit moment).
Het is wel waar veel Iraanse demonstranten om vragen. Nu worden ze bij bosjes geexecuteerd.
Zal een Amerikaans of Israelisch bombardement het regime omver werpen? Nee, ik denk niet direct. Maar het vernietigen van strategische doelen kan het regime wel verzwakken, waardoor de balans verschuift. En ook na de 12-daagse oorlog met de VS en Israel worden er nog regelmatig strategische doelen vernietigd maar dan van binnenuit. En dat kan ook, het hoeft niet per se door een bombardement te gebeuren.
Malibu2
11-01-2026 om 17:36
Schemerlampje schreef op 11-01-2026 om 16:53:
Hoe zit het eigenlijk als je Amerikaans militair bent en je totaal niet kunt vinden in het beleid van Trump. Kun je missies weigeren? Kun je ontslag nemen? Of levert dat problemen of gevangenisstraf op?
Want Trump kan wat hij allemaal wil, alleen bij de gratie van mensen die het willen uitvoeren.
Militairen zweren toch trouw aan de grondwet en niet aan de president? Dan moeten wettelijke bevelen opgevolgd worden en onwettige bevelen geweigerd, ongeacht wie president is.
Volgens Google mag een militair alleen een missie (of een bevel) weigeren als die onwettig is, in strijd met de Amerikaanse grondwet of geldend internationaal recht. Weiger je om een andere reden, dan kun je daarvoor aangeklaagd worden en idd gevangenisstraf krijgen, of bijvoorbeeld oneervol ontslag waardoor je veteranenvoordelen zoals zorg en pensioen misloopt. Het komt ook in je dossier te staan, en kan een potentiële werkgever afschrikken.
Er is op het moment geen dienstplicht in de VS, wel een registratieplicht.
Nighttripper
11-01-2026 om 23:04
Malibu2 schreef op 11-01-2026 om 17:05:
[..]
Het is wel waar veel Iraanse demonstranten om vragen. Nu worden ze bij bosjes geexecuteerd.
Zal een Amerikaans of Israelisch bombardement het regime omver werpen? Nee, ik denk niet direct. Maar het vernietigen van strategische doelen kan het regime wel verzwakken, waardoor de balans verschuift. En ook na de 12-daagse oorlog met de VS en Israel worden er nog regelmatig strategische doelen vernietigd maar dan van binnenuit. En dat kan ook, het hoeft niet per se door een bombardement te gebeuren.
Klopt helaas,er vindt een slachting plaats onder de demonstranten😞. "Slagveld Iran,dodental stijgt astronomisch,Trump brengt aanvalopties in kaart" , https://www.geenstijl.nl/5187769/iran-dag-15#comments
Toch is het hoopgevend dat desondanks ieder dag/avond/nacht nog steeds meer burgers de straat op komen.En nu over het hele land,het gaat inmiddels nu om miljoenen.Dat maakt het voor het bewind en de IRGC extra lastig.Omdat ze zich over teveel plaatsen moeten verspreiden. Er lijkt ook al tekort aan mankracht en munitie te zijn.IRGC heeft al forse verliezen toegegeven. En ze zaten al met een groot tekort aan capabele commandanten.Nadat in de 12-daagse oorlog in juni, Israel met gerichte bombardementen veel ervaren bevelhebbers had uitgeschakeld.Dus die bombardementen waren zeer effectief. Nu moeten ze een veel grotere crisis met veel minder getrainde en ervaren commandanten uitvechten.Maar Trump heeft meer opties bv cyberaanvallen op de communicatie en andere voorzieningen van het regime. Daarnaast worden de opstandelingen steeds georganiseerder en professioneler.Afgelopen 24 uur bv zijn 4 hoge commandanten van de IRGC vermoord. Mbv van een drone en van een ander werd het thuis adres ontdekt,ws mede via internet.Met dank dus aan Musk die z'n Starlink aan de opstandelingen beschikbaar heeft gesteld.Nadat het regime alle internet,telefonie etc had afgesloten. https://www.middle-east-online.com/en/spacex-activates-starlink-satellite-internet-iran-bypass-blackout Verder heeft Iran gedreigd al z'n ballistische raketten die het nog heeft,ongeveer zo'n 500, in 1 laatste aanval op Israel en USA bases in het Miden-Oosten af te vuren.
https://www.youtube.com/watch?v=wtOUd67wQo0 Hopelijk is dat voor Trump extra reden/motivatie de opstandelingen alle hulp te geven die ze nu nodig hebben. Die weten dat er geen weg meer terug is.En als deze opstand mislukt,het islamitische terreurregime nog veel harder zal terugslaan. Met ws grootschalige massamoorden en excecuties als vergelding.Daar maken de Iraniers zich geen enkele illusie meer over. https://www.nu.nl/buitenland/6382174/iraanse-betogers-zien-geen-weg-meer-terug-dit-is-geschiedenis-in-actie.html