Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 01-03-2025 om 23:28:

[..]

Bedoel je de video's die een minuut of 10 duren?

Nee, de hele persconferentie van zo'n 50 minuten. 

Ik had eerst ook kortere clips gezien en had mijn mening daarop gebaseerd. Gisteren heb ik de hele persconferentie bekeken (link in tweede X-link) en dat heeft mijn mening wel doen veranderen. Ik ben absoluut pro-Oekraine, maar kan me wel vinden in wat Brits-Russische en pro-Oekraine Konstantin Kissin schrijft:

My initial reaction to the Trump/Zelensky spat was based on the short clip. I've had a chance to watch the entire 53-minute press conference with Zelensky and Trump. 

It's painful but I take back what I said earlier. Zelensky decided to attack Vance unnecessarily. He totally messed this up. Yes, Vance played to the gallery afterwards but he was also correct: litigating this stuff in front of the media was really dumb. 

Really poor from Zelensky - I hope he can see sense, apologise and get a deal for his country. This was not smart.

https://x.com/KonstantinKisin/status/1895610683103781075?t=ycueVAjuBwMyv4gpNLE0pQ&s=19

https://x.com/KonstantinKisin/status/1895612760853221512?t=kTL-xlubccR3EEzQqHvMiQ&s=19

Transcript van Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/buitenland/lees-hier-de-ruzie-tussen-trump-en-zelensky-woord-voor-woord-terug~bd2c5dcb/

Hoewel ik denk dat het een voorop gezette val was en het zeker niet de bedoeling was om een deal te sluiten werd het ondiplomatieke gedrag van Z. helemaal uitgenut.

De inleiding was de correctie van Z op de datum die Trump noemde (2015) (veel te familiaar) maar het volgende  was echt een grove vergissing, diplomatiek gezien:

‘Ben je ooit in Oekraïne geweest? Omdat je het hebt over welke problemen we hebben.’

Ik zeg niet dat Zelensky geen gelijk had, maar als er zoveel vanaf hangt had je beter een diplomaat kunnen sturen en pas als de deal getekend is had Z daarheen kunnen gaan om handjes te schudden.

Trump zocht een stok om de hond te slaan die hij al van plan was te slaan en anders had hij wel iets anders verzonnen, maar Z maakte echt een cardinale vergissing.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-03-2025 om 10:04

ik snap wel dat Zelensky dat zegt, hij is al van veel beschuldigd door Trump, oa dat hij de oorlog is gestart, door terug te vechten. Dan zit je er wel bovenop, als Trump weer onwaarheden verteld. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-03-2025 om 10:05

https://nos.nl/artikel/2557870-rechter-vs-zet-streep-door-ontslag-toezichthouder
Weer een tegenvaller voor Trump, ontslag is ongeldig. 

Friezinnetje schreef op 02-03-2025 om 10:04:

ik snap wel dat Zelensky dat zegt, hij is al van veel beschuldigd door Trump, oa dat hij de oorlog is gestart, door terug te vechten. Dan zit je er wel bovenop, als Trump weer onwaarheden verteld.

Je moet ook om kunnen gaan met lui die totaal anders met de waarheid omgaan. Die hebben veel minder beperkingen: macht is hun waarheid. En per slot van rekening ís dat ook zo. Hij wou iets gedaan krijgen en hij koos een verkeerde tactiek.

kerstbeer

kerstbeer

02-03-2025 om 10:18 Topicstarter

EnglishmaninNewYork schreef op 01-03-2025 om 15:51:

[..]

Ik denk dat burgers daarin ook een rol spelen. Veel meer dan online verontwaardigd zijn, doen we (vooralsnog) niet. Terwijl dit gedrag meer weerstand vereist. Elk land moet haar burgers ook zover krijgen dat ze daarin gaan meebewegen.

We kunnen zelf kiezen om minder Amerikaanse producten te kopen van vooral hun grote bedrijven (zeker degenen die Trump steunen) en meer Europees te kopen. 

Zoals vaker gezegd in dit topic: niemand verwacht dat je meteen perfect 100% niks Amerikaans meer koopt. Maar elk euro die je hier uitgeeft en niet daar maakt Europa net iets sterker en geeft minder kracht aan dat zooitje ongeregeld daar. 

Ik heb al verschillende tips gekregen hier en ben ze aan het uitvoeren. 

Bedankt iedereen die met tips kwam

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-03-2025 om 10:20

rionyriony schreef op 02-03-2025 om 10:17:

[..]

Je moet ook om kunnen gaan met lui die totaal anders met de waarheid omgaan. Die hebben veel minder beperkingen: macht is hun waarheid. En per slot van rekening ís dat ook zo. Hij wou iets gedaan krijgen en hij koos een verkeerde tactiek.

dan vindt ik alsnog dat hij het heel netjes heeft gedaan. Hij is niet gaan schreeuwen, zoals Trump en Vance deden. Is fatsoenlijk gebleven. Zij waren gewoon boos omdat hij zijn land niet weg wilde geven. 

Friezinnetje schreef op 02-03-2025 om 10:04:

Eens met jou. 

Wat mensen soms vergeten is dat Trump de Oekrainers vroeg om hulp bij het vinden van "dirt" bij een politieke rivaal in 2018 en de Oekrainers weigerden dit. Trump is er zelfs om "impeached" geweest. 

Trump houdt rancune lang vast. 

Dit was een val. Zelenskyy werd van alle kanten aangevallen in een taal die niet de zijne was. Hij gedroeg zich nog uiterst kalm. Waarschijnlijk was het de bedoeling dat hij terug zou schreeuwen. Ik ga echt niet de schuld bij hem leggen. Resultaat is nu dat Trump ook in de VS een flater heeft geslagen, zelfs bij een deel van de Republikeinen voor wie Rusland altijd de grote vijand was. Alleen zijn trollenleger vindt het leuk, maar dat worden er langzaam steeds minder omdat Musk steeds meer MAGA ontslaat. 

Geen tactiek van Zelenskyy zou hebben geholpen. Zelfs als hij knielend voor ze was gaan zitten en zijn hele land had weggegeven, dan nog had Vance tegen hem geschreeuwd dat hij niet Trump's voeten kuste. En als hij die wel had gekust, dan had Vsnce geschreeuwd dat hij niet deemoedig genoeg keek terwijl hij het deed. 

Friezinnetje schreef op 02-03-2025 om 10:20:

[..]

dan vindt ik alsnog dat hij het heel netjes heeft gedaan. Hij is niet gaan schreeuwen, zoals Trump en Vance deden. Is fatsoenlijk gebleven. Zij waren gewoon boos omdat hij zijn land niet weg wilde geven.

Redelijkheid speelt in Trumps leven geen rol. Het ging om het beëindigen van de stroom geld naar een put. En het beéindigen van de slechte relatie VS-Poetin waardoor de Russische kernkoppen misschien op minder actief zouden worden gesteld. En op mineralen die zich al in door Rusland bezette gebied bevinden. En om de gunst van de kijkers en uitnutten van zijn populariteit (want die houden wel van een winnende president en veel minder van schuldgevoel).

En hij mocht Zelensky sowieso al niet. Slijmde misschien te weinig en T is echt een ijdel persoon die alleen de taal van macht erkent.

kerstbeer

kerstbeer

02-03-2025 om 10:43 Topicstarter

BeesAreCool schreef op 02-03-2025 om 10:26:

Geen tactiek van Zelenskyy zou hebben geholpen. Zelfs als hij knielend voor ze was gaan zitten en zijn hele land had weggegeven, dan nog had Vance tegen hem geschreeuwd dat hij niet Trump's voeten kuste. En als hij die wel had gekust, dan had Vsnce geschreeuwd dat hij niet deemoedig genoeg keek terwijl hij het deed.

Ja, helaas is dit wel ongeveer zo. 

Zelensky heeft het er goed afgebracht door niet te gaan schreeuwen. Dat was alles wat hij kon doen bij een zo duidelijke valstrik. 

Ik zou graag 'dank je' willen zeggen tegen de Oekrainers voor hoe ze Rusland hebben verzwakt. In plaats van dat ze binnen een week of twee onder de voet zijn gelopen of zich overgaven, hielden ze dapper stand. 

Als ze dat niet hadden gedaan, dan stond Rusland nu veel sterker in zijn schoenen en hoefden ze geen mannen van in de zeventig (!) te sturen tijdens deze veel langer durende oorlog dan ze waarschijnlijk verwacht hadden. 

En dan verwacht Trump dat ze wel even hun land opofferen en dat dan ook nog uitgezogen mag worden door de VS?

Kom zeg.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-03-2025 om 10:50

rionyriony schreef op 02-03-2025 om 10:38:

[..]

Redelijkheid speelt in Trumps leven geen rol. Het ging om het beëindigen van de stroom geld naar een put. En het beéindigen van de slechte relatie VS-Poetin waardoor de Russische kernkoppen misschien op minder actief zouden worden gesteld. En op mineralen die zich al in door Rusland bezette gebied bevinden. En om de gunst van de kijkers en uitnutten van zijn populariteit (want die houden wel van een winnende president en veel minder van schuldgevoel).

En hij mocht Zelensky sowieso al niet. Slijmde misschien te weinig en T is echt een ijdel persoon die alleen de taal van macht erkent.

maar zie je dan niet, dat jij eigenlijk wil (en Trump natuurlijk ook) dat iedereen maar zich aan Trump moet gaan aanpassen? Maar zo werkt het in de 'normale' wereld niet he. Wel in Trump zijn wereld, maar dat is niet de maatstaf. 

Ik heb het gezien en ben het niet met je eens. Trump blijft doorgaan over de deal, hoe bloederig die oorlog is en het allemaal snel wil oplossen maar............... eerst moet die deal getekend worden zonder garanties.
Hij heeft het over concessie doen maar is niet duidelijk over wat, waar en hoeveel. Vervolgens beantwoord hij een vraag over Poetin waarin hij laat vallen " I love this guy", terwijl daar een president zit wiens land is aangevallen door die "guy". 

Na nog geen 20 minuten begint het opstoken van het vuurtje al door de vraag of Zelensky geen kostuum bezit want zijn kleding is niet respectvol naar Trump.

Dan nog heel veel sneren over Biden, 7 oktober en dat de oorlogen nooit begonnen waren zonder Biden.

Zelensky legt uit dat een staakt het vuren met Poetin niet werkt omdat hij het al 25 keer verbroken heeft, ondanks de door Poetin zelf ondertekende verdragen, en daarom veiligheidsgaranties nodig heeft. De deal is niet genoeg vindt Zelensky, en ik geef hem daarin gelijk. Eens ondertekend kan USA van alles doen of laten, maar die deal is in the pocket en Zelensky/Oekraïne laten ze op deze manier bungelen in onzekere afwachting wat ze er voor terug krijgen.

Zelensky vertrouwt, met recht, Poetin niet. Terwijl hij daar zat werden er ballistische raketten afgevuurd op burgerdoelen in Oekraïne. 

Poetin erkent Oekraïne niet als land en als volk. 

Trump blijft maar doorzagen over geld US vs EU, een deal maken en blijft maar hangen in de cijfers die niet kloppen. Over dat de US die oorlog nooit had mogen laten gebeuren onder Biden, maar Trump heeft heel veel oorlogen nooit laten gebeuren om vervolgens vaag te blijven. 
Bij de vraag over de mineralen die in de grond zitten van bezet gebied, of Trump zal zorgen dat Poetin zich daar terugtrekt, komt wederom een vaag antwoord, " Er zijn veel gebieden waar mineralen zitten". 

Trump gedraagt zich als een dealmaker/zakenman terwijl Zelensky daar zit om de veiligheidsgaranties te krijgen d.m.v. die deal. Trump blijft daar constant heel vaag over en wil alleen de mineralendeal. Daarna "zien" ze wel hoe ze de rest gaan "oplossen".

Vance heeft het over diplomatieke oplossingen, waarop Zelensky uitlegt wat er vanaf 2014 is gebeurd, ondanks ondertekende verdragen, en vraagt aan Vance hoe en wat voor diplomatieke oplossingen bedoel je als je met een man (Poetin) te maken hebt die zich nergens iets van aantrekt. Vervolgens breekt de hel los en begint het vingerwijzen van Vance en later Trump. 

Zelensky zit daar en moet aanhoren hoe het allemaal diplomatiek opgelost moet worden, opgelost gaat worden, maar eerst even een deal moet tekenen waar geen garanties aanhangen. Gezien alle berichten over Trump, Doge en Vance van de afgelopen maand vind ik het heel begrijpelijk dat Zelensky duidelijk blijft maken dat er veiligheidsgaranties nodig zijn voordat er een deal gemaakt kan worden. Vance begint nota bene over propaganda tours die Zelensky geeft aan regeringen die Oekraïne bezoeken. WTF?!

rionyriony schreef op 02-03-2025 om 10:38:

[..]

Redelijkheid speelt in Trumps leven geen rol. Het ging om het beëindigen van de stroom geld naar een put. 

Veel van dat geld ging naar de Amerikaanse wapenindustrie. Dat heeft natuurlijk ook gezorgd voor banen en winst daar, en het zich op nuttige wijze kunnen ontdoen van verouderende militaire spullen. Het is niet allemaal rechtstreeks op de rekening vsn Oekraïne gezet.

Tevens was het voor de VS een relatief goedkope manier om een vijandige mogendheid te verzwakken. En Rusland is vijandig, gezien al de cyberaanvallen die ze al jarenlang op de VS uitvoeren. 
De VS vaarde er dus ook wel bij en won ook in 'soft power' en nadere banden met andere landen hierdoor. 

Niet een 'put' dus, maar slimme politiek.

Behalve als je Trump heet en je hoofddoel is om Putin te plezieren en je ook geen zier geeft om zelfs de mensen die op je gestemd hebben, buiten Elon Musk en misschien Bezos. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

02-03-2025 om 11:01

Juist gebruikersnaam! Goed uitgelegd, dank je

Friezinnetje schreef op 02-03-2025 om 10:50:

[..]

maar zie je dan niet, dat jij eigenlijk wil (en Trump natuurlijk ook) dat iedereen maar zich aan Trump moet gaan aanpassen? Maar zo werkt het in de 'normale' wereld niet he. Wel in Trump zijn wereld, maar dat is niet de maatstaf.

Dat is een rare onjuiste conclusie. De mensen moeten zelf bepalen op welke manier ze met iemand praten. Zolang ze geldige wetten niet overtreden.

Als je afhankelijk bent dan peil je je omgeving zo goed mogelijk om het maximale te bereiken. In Europa maakte zijn houding steun mogelijk (wat een enorme prestatie is) maar in een land als Amerika nu eenmaal niet. Daar pas je je dus op aan en probeert het op een andere manier die meer succes heeft. Ik hoop dat er een team adviseurs voor hem klaarstaat want uiteraard hoop ik voor Oekraïne en Europa dat ze het maximale resultaat gaan bereiken. Oekraïne omdat ze het verdienen en Europa omdat het mijn directe omgeving is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.