Nieuws en actueel
kerstbeer
28-01-2025 om 17:07
Trump, Musk en Amerikaanse politiek.
Hier verder over Trump, Musk en de Amerikaanse politiek.
Trump tekende meteen een recordaantal decreten en daar komen er steeds meer bij.
Tot nu toe gaat het goed tussen Trump en de bij hem invloedrijke Musk, maar zal dat ook zo blijven nu steeds meer MAGA niet blij met Musk's invloed en beleidswensen zijn?
Wat zal er bij de Democraten gebeuren en wie zal naar boven komen als potentiele leiders van de toekomst?
Wat voor invloed gaan Trump's decreten hebben over de VS en de rest van de wereld?
Schrijf hier verder.
BeesAreCool
23-02-2025 om 22:40
Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-02-2025 om 20:40:
"Tekenfilm"
https://imgur.com/gallery/just-little-story-of-brave-little-ukraine-weird-orange-man-LGDwjuB
Schrijnend om te zien hoe Trump zich gedraagt.
Bedankt voor het filmpje.
Gebruikersnaaminvullen
24-02-2025 om 08:39
BeesAreCool schreef op 23-02-2025 om 22:40:
[..]
Ik vind het wel fijn om te zien, door het filmpje, dat ook Oekraïners meekrijgen wat er speelt, en dat het filmpje nu ook wereldwijd verspreid wordt. Meestal zie je alleen Zelensky heel diplomatiek reageren, maar ik kan me voorstellen dat de man woedend is.
Zilver_gray
24-02-2025 om 09:21
https://www.nu.nl/economie/6346809/trump-hekelt-landen-die-weinig-in-vs-kopen-maar-dat-geldt-niet-voor-nederland.html
President Donald Trump klaagt dat Europeanen te weinig Amerikaanse producten kopen, maar Nederland geeft juist wel veel geld uit in de VS. Vooral Amerikaanse olie en Amerikaans gas vinden vaak hun weg naar ons land, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS.
Het belangrijkste product is olie. Daar kochten Nederlandse bedrijven in de eerste drie kwartalen van vorig jaar voor 8,1 miljard euro van. Dat is 23 procent van de totale olie-import, wat de Verenigde Staten de belangrijkste leverancier maakt.
Daarnaast komt nog eens 30 procent van ons aardgas uit de VS, waarbij het gaat om vloeibaar aardgas (lng). Vooral de laatste jaren is het Amerikaanse aandeel in de gasimport sterk gestegen. Dit komt door het wegvallen van Russisch aardgas.
Mede door de import van veel energie heeft Nederland een zogeheten handelstekort met de VS. Dit wil zeggen dat de Amerikanen minder bij ons kopen dan wij bij hen. In totaal kochten Nederlandse bedrijven in de eerste drie kwartalen van vorig jaar voor 44,4 miljard euro aan Amerikaanse goederen. Daar staat 28,2 miljard euro aan export tegenover.
Nederland is een van de weinige Europese landen met zo'n tekort. Bij de meeste andere EU-lidstaten is het andersom. Zo kopen Amerikanen veel Duitse auto's, maar rijden er in Duitsland nauwelijks Amerikaanse voertuigen rond.
Dat is Trump een doorn in het oog. Hij stoort zich aan landen die weinig Amerikaanse goederen kopen. Het is een belangrijke reden dat hij importheffingen wil invoeren op producten uit Europese landen. Zo wil hij in april met heffingen op auto's komen.
Wij rijden ook een auto van een Amerikaans merk, net nieuw, die blijft nog wel even.
rionyriony
24-02-2025 om 09:42
Malibu2 schreef op 23-02-2025 om 20:35:
[..]
Hartstikke goed toch wat Douglas Murray heeft geschreven voor de NYPost? Ik volg hem al langer en vind hem fair schrijven.
Dat vind ik juist goed aan de conservatieve stroming in de VS. Commentaar hebben mag. Stevig commentaar hebben ook, en een krant als de NYPost publiceert dit ook.
In de tijd van Biden ergerde ik me dood aan de progressieve journalisten die tot aan het debat debacle bleven schrijven dat Biden mentaal in prima staat was, terwijl iedereen kon zien dat dat niet het geval was.
Columns als deze geven me juist vertrouwen dat er nog pers is die ook kritisch naar de "eigen kant" durft te kijken.
Ik vraag me af wat er nu met de carrière van Douglas Murray gaat gebeuren en of er nog lang een New York Post zal zijn? Vanuit zijn toppositie weet Trump heus wel wegen te vinden om onwelgevallige meningen tegen te gaan.
Malibu2
24-02-2025 om 10:11
rionyriony schreef op 24-02-2025 om 09:42:
[..]
Ik vraag me af wat er nu met de carrière van Douglas Murray gaat gebeuren en of er nog lang een New York Post zal zijn? Vanuit zijn toppositie weet Trump heus wel wegen te vinden om onwelgevallige meningen tegen te gaan.
Ken je Douglas Murray?
Ik zou daar niet zo bang voor zijn. Als er één is die niet bang is zich uit te spreken, is hij het wel. Diverse groepen hebben al eerder getracht hem te cancelen, maar nooit met succes. Ik vermoed dat hij niet wordt uitgenodigd door een MSNBC, maar onder meer conservatieven is hij populair. Je hoeft het niet altijd met hem eens te zijn, maar dat mag ook. Als hij een onbekende journalist was, was het makkelijker geweest hem te cancelen, maar Murray is daarvoor al te bekend.
Hij schrijft overigens niet alleen voor de New York Post, maar ook voor andere kranten. Ook heeft hij diverse boeken geschreven. Hij is dus niet alleen afhankelijk van de New York Post.
Trump heeft inmiddels al toegegeven dat Oekraïne de oorlog niet begon, maar Rusland. Dat is een begin...
"Trump accepts Russia invaded Ukraine — but says Putin ‘could have been talked out of that’
Kataravrouw
24-02-2025 om 10:44
BeesAreCool schreef op 23-02-2025 om 22:40:
[..]
Ik probeerde zojuist het filmpje te bekijken, maar na enkele seconden verdween het filmpje. Gecensureerd? Of heb ik wellicht een[ soms te ] goede beveiliging?
rionyriony
24-02-2025 om 10:49
Malibu2 schreef op 24-02-2025 om 10:11:
[..]
Ken je Douglas Murray?
Ik zou daar niet zo bang voor zijn. Als er één is die niet bang is zich uit te spreken, is hij het wel. Diverse groepen hebben al eerder getracht hem te cancelen, maar nooit met succes. Ik vermoed dat hij niet wordt uitgenodigd door een MSNBC, maar onder meer conservatieven is hij populair. Je hoeft het niet altijd met hem eens te zijn, maar dat mag ook. Als hij een onbekende journalist was, was het makkelijker geweest hem te cancelen, maar Murray is daarvoor al te bekend.
Hij schrijft overigens niet alleen voor de New York Post, maar ook voor andere kranten. Ook heeft hij diverse boeken geschreven. Hij is dus niet alleen afhankelijk van de New York Post.
Trump heeft inmiddels al toegegeven dat Oekraïne de oorlog niet begon, maar Rusland. Dat is een begin...
"Trump accepts Russia invaded Ukraine — but says Putin ‘could have been talked out of that’
O hee, de alinea dat Poetin had kunnen worden overgehaald om de oorlog niet te beginnen is razend interessant maar helaas niet te bewijzen.
Hoeveel brokken vlees je naar Poetin had moeten gooien om zijn honger te stillen zal wel altijd een mysterie blijven.
Gebruikersnaaminvullen
24-02-2025 om 13:04
Kataravrouw schreef op 24-02-2025 om 10:44:
[..]
Ik probeerde zojuist het filmpje te bekijken, maar na enkele seconden verdween het filmpje. Gecensureerd? Of heb ik wellicht een[ soms te ] goede beveiliging?
Op imgur is het in 2 delen op yt staat het als geheel maar is de ondertiteling, wel zelf aanzetten, slecht te lezen
https://youtu.be/zdQsXAAs-hM?feature=shared
Instead of deterring – encouraging aggression.
Instead of support - ultimatums.
Instead of justice - concessions in favor of the invader.
Aid turns into a lever of coercion, and "peace" means capitulation to Russia's demands.
Such a "peace" will not stop the war, but only makes the next one inevitable.
Friends, do not forget to support our defenders of the Armed Forces of Ukraine by the link in the description, or join other verified meetings. This is very important!
BeesAreCool
24-02-2025 om 14:26
Zilver_gray schreef op 24-02-2025 om 09:21:
https://www.nu.nl/economie/6346809/trump-hekelt-landen-die-weinig-in-vs-kopen-maar-dat-geldt-niet-voor-nederland.html
President Donald Trump klaagt dat Europeanen te weinig Amerikaanse producten kopen, maar Nederland geeft juist wel veel geld uit in de VS. Vooral Amerikaanse olie en Amerikaans gas vinden vaak hun weg naar ons land, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS.Het belangrijkste product is olie. Daar kochten Nederlandse bedrijven in de eerste drie kwartalen van vorig jaar voor 8,1 miljard euro van. Dat is 23 procent van de totale olie-import, wat de Verenigde Staten de belangrijkste leverancier maakt.
Daarnaast komt nog eens 30 procent van ons aardgas uit de VS, waarbij het gaat om vloeibaar aardgas (lng). Vooral de laatste jaren is het Amerikaanse aandeel in de gasimport sterk gestegen. Dit komt door het wegvallen van Russisch aardgas.
Mede door de import van veel energie heeft Nederland een zogeheten handelstekort met de VS. Dit wil zeggen dat de Amerikanen minder bij ons kopen dan wij bij hen. In totaal kochten Nederlandse bedrijven in de eerste drie kwartalen van vorig jaar voor 44,4 miljard euro aan Amerikaanse goederen. Daar staat 28,2 miljard euro aan export tegenover.
Nederland is een van de weinige Europese landen met zo'n tekort. Bij de meeste andere EU-lidstaten is het andersom. Zo kopen Amerikanen veel Duitse auto's, maar rijden er in Duitsland nauwelijks Amerikaanse voertuigen rond.
Dat is Trump een doorn in het oog. Hij stoort zich aan landen die weinig Amerikaanse goederen kopen. Het is een belangrijke reden dat hij importheffingen wil invoeren op producten uit Europese landen. Zo wil hij in april met heffingen op auto's komen.
Wij rijden ook een auto van een Amerikaans merk, net nieuw, die blijft nog wel even.
Ja, dat we bijna geen Amerikaanse producten zouden kopen is compleet onzin.
Jij noemt al dingen, maar we zijn ook al generaties opgegroeid met allerlei pop cultuur uit de VS. Dat zorgt ervoor dat ook veel van de dingen die vooral jonge mensen leuk vinden/vonden daarvandaan komen, van techniek tot Taylor Swift (of Michael Jackson en Madonna voor oudere generaties) tot mode en sportschoenen.
En als kind wilde ik maar wat graag naar Disney films en naar McDonalds voor het Happy Meal cadeautje.
amarna
24-02-2025 om 15:15
BeesAreCool schreef op 24-02-2025 om 14:26:
[..]
Jij noemt al dingen, maar we zijn ook al generaties opgegroeid met allerlei pop cultuur uit de VS. Dat zorgt ervoor dat ook veel van de dingen die vooral jonge mensen leuk vinden/vonden daarvandaan komen, van techniek tot Taylor Swift (of Michael Jackson en Madonna voor oudere generaties) tot mode en sportschoenen.
En als kind wilde ik maar wat graag naar Disney films en naar McDonalds voor het Happy Meal cadeautje.
Nog steeds speelt de Amerikaanse entertainmentindustrie ook in NL een grote rol.
En inderdaad niet te vergeten kleding, schoenen.
Het is m.i. onmogelijk om alles wat uit Amerika afkomstig is te boycotten. Het zit zo in onze maatschappij gebakken!
Veel meer dan Starbucks, Oreo en KFC. Bijvoorbeeld ook liften van OTIS. En ieder ziekenhuis heeft röntgenapparatuur van GE.
BeesAreCool
24-02-2025 om 16:45
amarna schreef op 24-02-2025 om 15:15:
[..]
Nog steeds speelt de Amerikaanse entertainmentindustrie ook in NL een grote rol.
En inderdaad niet te vergeten kleding, schoenen.
Het is m.i. onmogelijk om alles wat uit Amerika afkomstig is te boycotten. Het zit zo in onze maatschappij gebakken!
Veel meer dan Starbucks, Oreo en KFC. Bijvoorbeeld ook liften van OTIS. En ieder ziekenhuis heeft röntgenapparatuur van GE.
Klopt als een bus dat het veel is. Dus Trump's klachten daarover kloppen niet, zoals hij wel vaker dingen zegt die niet waar zijn.
Maar daarom juist helpt het, naar mijn mening, om ook naar alternatieven te beginnen te kijken, met name voor producten van de extreem rijken die wel varen bij Trump's presidentschap en hem ook gesteund hebben bij de aanloop. Juist omdat het veel is, is er juist ook veel keuze in wat wij kunnen veranderen.
Het creëren van mega rijken op eenzame hoogte (ik heb het dus niet over millionaires of zelfs iemand die ongeveer een miljard heeft) resulteert in een te grote concentratie van macht bij enkelen. Tot het niveau dat ze de leider van het machtigste land in de wereld en de verkiezingen daar zo sterk kunnen beinvloeden dat ze grote aantallen mensen kunnen ontslaan bij de overheid, zonder zelfs maar een volwaardig onderzoek te doen. Dat wil ik niet in Nederland.
Zilver_gray
24-02-2025 om 18:46
BeesAreCool schreef op 24-02-2025 om 14:26:
[..]
Haha ja dat is voor de meeste kinderen toch ook geweldig.
Ik heb vanmiddag eens een rondje in mijn huis gedaan; kleding, schoeisel, verzorging en make-up producten…volgens mij heb ik wel e.e.a aan Amerikaanse producten.
Dochter en ik hebben in elk geval besloten niet meer naar New-York te gaan.
Gebruikersnaaminvullen
24-02-2025 om 23:12

https://www.npr.org/2025/02/24/g-s1-50473/un-ukraine-resolution-russia
UNITED NATIONS — In a win for Ukraine on the third anniversary of Russia's invasion, the U.N. General Assembly on Monday refused to approve a U.S.-backed resolution that urged an end to the war without mentioning Moscow's aggression. Instead, it approved a European-backed Ukrainian resolution demanding Russia immediately withdraw its forces, which the Trump administration opposed.
It was a setback for the Trump administration in the 193-member world body, whose resolutions are not legally binding but are seen as a barometer of world opinion. But it also showed some diminished support for Ukraine, whose resolution passed 93-18, with 65 abstentions. That's lower than previous votes, which saw more than 140 nations condemn Russia's aggression and demand its immediate withdrawal.
The United States had tried to pressure the Ukrainians to withdraw their resolution in favor of its proposal, including a last-minute appeal by U.S. deputy ambassador Dorothy Shea. Ukraine refused, and the assembly approved three European-proposed amendments adding language to the U.S. proposal making clear that Russia invaded its smaller neighbor in violation of the U.N. Charter.
Ik vraag me af waarom Israël nu tegen stemt en voordien niet.

FaithfulDuck87
25-02-2025 om 07:10
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5496195/elon-musk-canadese-nationaliteit-afpakken-petitie-canada
Ik hou van die Canadezen. Hoppa, weg met burger Musk