Nieuws en actueel
kerstbeer
28-01-2025 om 17:07
Trump, Musk en Amerikaanse politiek.
Hier verder over Trump, Musk en de Amerikaanse politiek.
Trump tekende meteen een recordaantal decreten en daar komen er steeds meer bij.
Tot nu toe gaat het goed tussen Trump en de bij hem invloedrijke Musk, maar zal dat ook zo blijven nu steeds meer MAGA niet blij met Musk's invloed en beleidswensen zijn?
Wat zal er bij de Democraten gebeuren en wie zal naar boven komen als potentiele leiders van de toekomst?
Wat voor invloed gaan Trump's decreten hebben over de VS en de rest van de wereld?
Schrijf hier verder.
FaithfulDuck87
23-02-2025 om 07:54
Zilver_gray schreef op 23-02-2025 om 07:45:
https://www.ad.nl/buitenland/alle-ambtenaren-moeten-e-mail-musk-beantwoorden-anders-dreigt-ontslag~a9c063cc/
Ik vraag me af of dit allemaal “legaal” is..
vreselijk zeg.
Zilver_gray
23-02-2025 om 07:54
Herfstappeltaart schreef op 23-02-2025 om 07:49:
[..]
Ik heb het net zitten lezen en mijn verbijstering was groot. Wàt een verwerpelijke zaak is dit. Die engerd van een Musk trekt ook nog zoveel mogelijk macht naar zich toe. Hij en Trump zijn even erg.
Ja verbijsterend en schokkend dat dit allemaal “maar gebeurt”.. kan me niet voorstellen dat dit niemand dit gaat laten voorkomen en wat de uitkomst daarvan zal zijn..
Herfstappeltaart
23-02-2025 om 07:55
Zilver_gray schreef op 23-02-2025 om 07:54:
[..]
Ja verbijsterend en schokkend dat dit allemaal “maar gebeurt”.. kan me niet voorstellen dat dit niemand dit gaat laten voorkomen en wat de uitkomst daarvan zal zijn..
En nu maar duimen dat er in de USA nog echt onafhankelijke rechters zijn....
Zilver_gray
23-02-2025 om 07:58
Herfstappeltaart schreef op 23-02-2025 om 07:55:
[..]
En nu maar duimen dat er in de USA nog echt onafhankelijke rechters zijn....
Oh ja inderdaad! Die zullen inmiddels ook wel allemaal vervangen zijn..
Zilver_gray
23-02-2025 om 08:06
Trumps nieuwe minister van Defensie, Pete Hegseth, een rechtse televisiepresentator en schrijver, was vorige week echter nog niet goed en wel aangetreden of hij ontsloeg Brown op staande voet. Trump gaf geen reden, maar Hegseth wel, in zijn jongste boek The War on Warriors. Daarin schrijft hij onverbloemd dat Brown zijn functie nooit zou hebben gekregen als hij niet zwart was geweest.
In de ogen van Hegseth, en die van Trump, heeft Brown geprofiteerd van het diversiteitsbeleid bij de strijdkrachten, en niet alleen Brown: ook admiraal Lisa Franchetti, de eerste vrouw die opperbevelhebber van de marine werd, is ontslagen. Op de eerste dag van zijn presidentschap ontsloeg Trump bovendien admiraal Lina Fagan: het eerste vrouwelijke hoofd van de kustwacht.
De ontslagen maken deel uit van een bredere actie die Trump in zijn campagne heeft aangekondigd: een campagne waarin alle militaire leiders worden ontslagen die worden beschouwd als voorstanders van meer diversiteit en gelijkheid. De zuivering is maandenlang voorbereid, en nu beginnen de koppen te rollen.

amarna
23-02-2025 om 08:17
Friezinnetje schreef op 23-02-2025 om 07:54:
[..]
vreselijk zeg.
Als je alle rechters ontslaat die het niet met je eens zijn is voortaan alles legaal.
Ik vraag me af wat voor waarde de grondwet dan nog heeft....
FaithfulDuck87
23-02-2025 om 08:52
https://nos.nl/artikel/2556930-na-een-maand-trump-denken-aanhangers-op-cpac-al-aan-nog-een-termijn
Ze zijn de weg ook al aan het plaveien voor een 3e termijn. In Amerika mogen presidenten maar 2 termijnen aanblijven. Trump heeft er natuurlijk al 1 opzitten. Ik denk dat hij de wetten daar ook voor gaat veranderen, net als Putin deed.
Zilver_gray
23-02-2025 om 09:02
Friezinnetje schreef op 23-02-2025 om 08:52:
https://nos.nl/artikel/2556930-na-een-maand-trump-denken-aanhangers-op-cpac-al-aan-nog-een-termijn
Ze zijn de weg ook al aan het plaveien voor een 3e termijn. In Amerika mogen presidenten maar 2 termijnen aanblijven. Trump heeft er natuurlijk al 1 opzitten. Ik denk dat hij de wetten daar ook voor gaat veranderen, net als Putin deed.
De Amerikaanse grondwet schrijft voor dat presidenten maximaal twee termijnen kunnen dienen in het Witte Huis. Maar in de afgelopen weken liet 'Team Trump' al meermaals doorschemeren wetten, daar waar die hem in de weg staan, in de wind te gooien. "Wie zijn land redt, overtreedt de wet niet", schreef Trump eerder deze week nog maar eens op zijn sociale medium Truth Social. En: 'LANG LEVE DE KONING.'
Alsjeblieft niet zeg
amarna
23-02-2025 om 09:24
Zilver_gray schreef op 23-02-2025 om 09:02:
[..]
De Amerikaanse grondwet schrijft voor dat presidenten maximaal twee termijnen kunnen dienen in het Witte Huis. Maar in de afgelopen weken liet 'Team Trump' al meermaals doorschemeren wetten, daar waar die hem in de weg staan, in de wind te gooien. "Wie zijn land redt, overtreedt de wet niet", schreef Trump eerder deze week nog maar eens op zijn sociale medium Truth Social. En: 'LANG LEVE DE KONING.'
Alsjeblieft niet zeg
![]()
Eerst maar eens zien dat hij 4 jaar volmaakt zonder het hele Amerikaanse volk aan de bedelstaf te brengen en iedereen die geen blanke hetero man is tegen zich in het harnas te jagen. Er gaan de komende maanden echt nog oogkleppen wegvallen....
En bovendien hebben de democraten en gematigde republikeinen tijd om zich te herpakken en met goede kandidaten te komen.
Gelukkig zijn er over 2 jaar de midterms !
FaithfulDuck87
23-02-2025 om 09:32
amarna schreef op 23-02-2025 om 09:24:
[..]
Eerst maar eens zien dat hij 4 jaar volmaakt zonder het hele Amerikaanse volk aan de bedelstaf te brengen en iedereen die geen blanke hetero man is tegen zich in het harnas te jagen. Er gaan de komende maanden echt nog oogkleppen wegvallen....
En bovendien hebben de democraten en gematigde republikeinen tijd om zich te herpakken en met goede kandidaten te komen.
Gelukkig zijn er over 2 jaar de midterms !
ik hoop dat er oogkleppen gaan vallen.
Maar er blijft ook een groep natuurlijk groot fan, zolang zij zelf niet getroffen worden door alle maatregelen. En dat zijn vnl de rijken, die daardoor ook veel invloed hebben.
Malibu2
23-02-2025 om 09:33
amarna schreef op 23-02-2025 om 08:17:
[..]
Als je alle rechters ontslaat die het niet met je eens zijn is voortaan alles legaal.
Ik vraag me af wat voor waarde de grondwet dan nog heeft....
Volgens welke wet kan Trump zittende rechters ontslaan?
Voor zover ik weet, kunnen zittende federale rechters alleen door een impeachment procedure (Huis v Afgevaardigden en Senaat) worden ontslagen. Voor lokale rechters gelden de regels die zijn afgesproken op lokaal niveau. Dan heb je nog immigratie rechters, die kunnen volgens mij door de Minister van Justitie worden ontslagen, waarbij de wet en de procedures van het ministerie gevolgd moeten worden.
De president (Trump) is degene die federale rechters benoemt, maar hij kan ze dus niet zelf ontslaan. Ook op lokaal niveau kan Trump ze niet ontslaan, maar worden de regels van de staat gevolgd.
FaithfulDuck87
23-02-2025 om 09:34
Malibu2 schreef op 23-02-2025 om 09:33:
[..]
Volgens welke wet kan Trump zittende rechters ontslaan?
Voor zover ik weet, kunnen zittende federale rechters alleen door een impeachment procedure (Huis v Afgevaardigden en Senaat) worden ontslagen. Voor lokale rechters gelden de regels die zijn afgesproken op lokaal niveau. Dan heb je nog immigratie rechters, die kunnen volgens mij door de Minister van Justitie worden ontslagen, waarbij de wet en de procedures van het ministerie gevolgd moeten worden.
De president (Trump) is degene die federale rechters benoemt, maar hij kan ze dus niet zelf ontslaan. Ook op lokaal niveau kan Trump ze niet ontslaan, maar worden de regels van de staat gevolgd.
aangezien hij zich al aan meer wetten niet houdt, hoeft dat hierbij dan schijnbaar ook niet.
Herfstappeltaart
23-02-2025 om 09:34
Friezinnetje schreef op 23-02-2025 om 09:32:
[..]
Maar er blijft ook een groep natuurlijk groot fan, zolang zij zelf niet getroffen worden door alle maatregelen. En dat zijn vnl de rijken, die daardoor ook veel invloed hebben.
Daar ben ik ook bang voor.
amarna
23-02-2025 om 09:42
Friezinnetje schreef op 23-02-2025 om 09:32:
[..]
Er zijn ook veel niet-blanke en vrouwelijke rijken die allesbehalve fan zijn ! Die bekijken alles wat nu doet met verbijstering aan maar gaan zich echt nog wel laten horen!
Zoals (voormalige) sporters, Oprah, de Obama's.