Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Poetin heeft baat bij het slechte imago van het Russische leger. Tijdens de Berlijnse val terwijl Hitler er in zijn bunker laf tussenuitpiepte werden Berlijnse vrouwen en hun kinderen vreselijk misbruikt. Niemand had toen daar aandacht voor, in zekere zin begrijpelijkerwijs. 

De nieuwe Amerikaanse leiders en Poetin hebben baat bij de angst voor Hitleriaanse ideeën. Dus die framing zal veelvuldig gebruikt worden als ze daarmee kunnen intimideren en destabiliseren.  

Friezinnetje schreef op 22-02-2025 om 09:45:

[..]

Ik vraag me dan wel af, hoe komt Joris hierop? Tuurlijk weten we allemaal dat het beide grootmachten zijn, maar ik geloof niet meteen dat het hierop gaat uitdraaien. Want wat levert het hun op? Het is wel het meest grote doemscenario die je kunt bedenken.

Hij zei ook niet dat Poetin hier toe over zou gaan. Maar wel dat hij die macht heeft.

kerstbeer schreef op 22-02-2025 om 09:57:

[..]

Dank je wel voor het delen.

Als eerste even want het is inderdaad vreselijk wat er allemaal gebeurt.

Aan de positieve kant, laat het zien dat je iemand bent die om anderen geeft en dat je betrokken bent.

Zoals anderen hier ook al schrijven is dat je wat kan bijdragen door wat te veranderen hoe je je geld spendeert of welke apps je gebruikt.

Of misschien kan je wat geld doneren aan een goed doel dat mensen en/of dieren helpt in Oekraine.

Iets doen laat me altijd net iets meer hoop voelen als ik me druk maak over wat er in de wereld gebeurt. Misschien helpt dat voor jou ook.

Je hebt volkomen gelijk en ik doe dat ook al. Ik ben één voor één mijn  WhatsApp-contacten aan het vervangen voor Signal. De mensen moeten dat wel willen uiteraard, anders lukt het niet. Mijn man gebruikt ook Google niet meer maar een andere zoekmachine (weet ff niet welke zo snel). 

Joris Voorhoeve vangt al sinds het begin van de oorlog een Oekraïnse familie op. Hij heeft zelfs een verdieping op zijn huis laten bouwen voor hen. Hij was vroeger VVD-lid, nu D66 zover ik weet.

Joris zei ook dat als het zover zou komen dat ukraine onder de voet wordt gelopen door rusland, de ukrainers massaal hun land zullen ontvluchten. Zij weten als geen ander hoe het is om onder russisch bestuur te moeten leven.
Er schijnt zelfs dat er al een russisch strafkamp in Ukraine is.  

Ook ik vind het heel akelig wat er nu allemaal gebeurt.

kerstbeer

kerstbeer

22-02-2025 om 11:33 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-02-2025 om 10:35:

[..]

Je hebt volkomen gelijk en ik doe dat ook al. Ik ben één voor één mijn WhatsApp-contacten aan het vervangen voor Signal. De mensen moeten dat wel willen uiteraard, anders lukt het niet. Mijn man gebruikt ook Google niet meer maar een andere zoekmachine (weet ff niet welke zo snel).

Joris Voorhoeve vangt al sinds het begin van de oorlog een Oekraïnse familie op. Hij heeft zelfs een verdieping op zijn huis laten bouwen voor hen. Hij was vroeger VVD-lid, nu D66 zover ik weet.

Super tof, Herfstappeltaart. 

Goed van hem dat hij dat doet.

Rionyriony raadde Qwant aan als zoekmachine. Ben het aan het proberen en tot dusver werkt het goed

https://www.qwant.com/

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

22-02-2025 om 12:59

kerstbeer schreef op 22-02-2025 om 11:33:

[..]

Rionyriony raadde Qwant aan als zoekmachine. Ben het aan het proberen en tot dusver werkt het goed

Ja, ik heb de app gedownload zodat ik dat als standaardpagina kan gebruiken. Werkt tot dusverre prima.

kerstbeer schreef op 22-02-2025 om 11:33:

[..]

Ja dat was 'm! Hij heeft hem ook net op mijn chromebook gezet.👍️

Kataravrouw schreef op 22-02-2025 om 11:01:

Joris zei ook dat als het zover zou komen dat ukraine onder de voet wordt gelopen door rusland, de ukrainers massaal hun land zullen ontvluchten. Zij weten als geen ander hoe het is om onder russisch bestuur te moeten leven.

Over de oorlog in Oekraïne heb ik een apart draadje gemaakt: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/drie-jaar-na-de-russische-inval-in-oekraine

Aangezien de discussie daarover nu zowel hier als in het draadje over de Nederlandse politiek werd gevoerd.

Kataravrouw schreef op 22-02-2025 om 11:01:

Ja precies, dat zei hij inderdaad ook.

Daglichtlamp schreef op 22-02-2025 om 13:41:

[..]

Over de oorlog in Oekraïne heb ik een apart draadje gemaakt: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/drie-jaar-na-de-russische-inval-in-oekraine

Aangezien de discussie daarover nu zowel hier als in het draadje over de Nederlandse politiek werd gevoerd.

Ach ja, alles heeft met alles te maken.

Herfstappeltaart schreef op 22-02-2025 om 13:44:

[..]

Ach ja, alles heeft met alles te maken.

Klopt, dat is ook zo, en het leek me belangrijk genoeg voor een apart draadje.

Ik lag vannacht toen ik niet kon slapen het volgende te denken. 

Eigenlijk ben ik best wel positief over Europa. Economisch gezien is de EU echt wel een macht om rekening mee te houden. Zie ook het plaatje van Riony. Ja, we moeten iets doen op militair gebied, we moeten daar meer eenheid creëren en ons onafhankelijker maken van de VS. Maar ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. En de samenwerking met Canada verbeteren. Waarom maken we er geen transatlantische Unie van. Canada staat dichter bij ons dan de VS. Ik snap uiteraard dat dit allemaal zaken zijn voor de lange termijn en dat het zeker niet makkelijk is, maar door wat Trump en consorten nu doen, worden we hopelijk wakker.

En laten we eerlijk zijn, als 'gewone man of vrouw' kun je toch 1000 keer beter in Noordwest Europa wonen, dan in de VS. We onderschatten onszelf. We hebben het best goed voor elkaar. Dat wil niet zeggen dat we niet op moeten letten, zie mijn eerste stukje. 

Wat Rusland betreft, ik zie de tanks hier nog niet binnen rijden. Ja, ze hebben kernwapens, maar als ze daar mee beginnen, dan is het sowieso snel voorbij. En ook kunnen ze op diverse manieren de boel traineren, maar ook daar kunnen en moeten we ons op voorbereiden. Maar de Russische troepen, daar ben ik in geen enkel opzicht van onder de indruk. Ik maak me in die zin vele grotere zorgen om Trump en consorten. 

Ik denk, ik gooi er eens wat positiviteit in 

Herfstappeltaart schreef op 22-02-2025 om 09:26:

[..]

Joris Voorhoeve gaf een waarschuwing over het afschrikken van het Westen richting Rusland. Hun kernmacht is enorm en ze zullen niet snel onder de indruk zijn. Een kernraket uit Rusland bereikt in drie minuten een Nederlandse stad. Ook zei hij dat, als het Westen mocht besluiten Oekraïne 'op te geven', het lot van de Oekraïners verschrikkelijk zal zijn. Ze zullen heel Oekraïne moordend en verkrachtend doortrekken. Daarna is het volgende land aan de beurt.

Misschien heb ik me gek laten maken gisteravond laat maar ik ging met een misselijk gevoel naar bed.

Was dat in WNL: Als dit beleid van Trump doorgaat, komen er binnenkort honderden Srebrenica's? Onder de Youtube video daarvan staan vreselijke reacties van landgenoten.

Wat mij ook mateloos stoort: Meneer PVV wil geen vluchtelingen naar Nederland maar kiest wel de kant van P (en zijn vriend Orban). Dat is een doordacht plan als je vluchtelingen wilt voorkomen.

Zilver_gray schreef op 23-02-2025 om 07:45:

https://www.ad.nl/buitenland/alle-ambtenaren-moeten-e-mail-musk-beantwoorden-anders-dreigt-ontslag~a9c063cc/

Ik vraag me af of dit allemaal “legaal” is..

Ik heb het net zitten lezen en mijn verbijstering was groot. Wàt een verwerpelijke zaak is dit. Die engerd van een Musk trekt ook nog zoveel mogelijk macht naar zich toe. Hij en Trump zijn even erg.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.