Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Trump, Musk en Amerikaanse politiek.

Poezie schreef op 21-02-2025 om 13:47:

[..]

Nou, zullen we Trump dan maar zijn zin geven, omdat het anders zo zielig is voor de Amerikaanse bevolking?

Nou nee dat zeg ik echt nergens. Misschien moet ik nu jouw zin gaan geven of zo? Zeggen dat je gelijk hebt?

Of nog eens keer lezen wat er staat. Het is niet alleen maar zwart-wit.
En ik vraag me echt af wat Europa nu eigenlijk is in de wereld. We zijn heel goed in wijzen die kant op en we vinden overal wel wat van. Maar zijn tegelijkertijd compleet afhankelijk van Amerika en de rest van de wereld. 

MakePeaceNotWar schreef op 21-02-2025 om 14:01:

[..]

Dat zeggen ze in Amerika nu ook. We zijn veel te afhankelijk van andere landen.
Wij ook alleen om betaalbaar je huis te kunnen verwarmen. Er hoeft maar wat te gebeuren zoals Rusland- Oekraïne en de gasprijzen stijgen de pan uit. Maar ook toen de zonnebloem olie bijv.
En qua verdediging tegen oorlog is Europa een lachertje. Met NL ergens in de top qua zwakke verdediging. We zijn wel 1 op papier maar in real life is de EU gewoon 27 totaal verschillende landen die hun eigen ding doen.
We zijn volledig afhankelijk van Amerika.
En ze betalen voor bijna de hele wereld. Daar zijn ze ook een beetje klaar mee.

Wat betreft de berichten over perfectie, alle beetjes helpen, wees lief voor jezelf en vooral blijf bij jezelf 1000% eens.

Trump en sommige Amerikanen doen net alsof andere landen bijna niks van hen afnemen. Dat is niet zo. Ik denk dat we allemaal wel een groot aantal Amerikaanse  merken kunnen noemen die wij of bekenden in huis halen. 

Het ene moment vinden ze ons te afhankelijk en het andere moment vinden ze zichzelf te afhankelijk.

Dit komt waarschijnlijk omdat we als tot nu toe sterke bondgenoten veel van elkaar afnemen, en we dus inderdaad afhankelijk zijn van elkaar. 

Het is de VS die daar met niet al te vriendelijke taal opeens vanaf wil. Dus als wij ook minder Amerikaans kopen is dat niet zo gek. 

Kijk maar naar Canada. Een betere buur kan je je bijna niet wensen. Zij hebben de VS in bijna al hun oorlogen gesteund, nemen hun waren af en gaan er op vakantie. Zonder waarschuwing begint de VS opeens een economische oorlog en zelfs agressieve taal uit te slaan (51ste staat!). 

Ik vind het dan niet gek dat wij in Europa (tegen wij hij ook al vijandige taal heeft uitgeslagen) nu ook naar alternatieven gaan kijken. Daarbij vind ik belangrijk om te benadrukken dat wij niet begonnen zijn met het zo te escaleren.

BeesAreCool schreef op 21-02-2025 om 14:52:

[..]

Trump en sommige Amerikanen doen net alsof andere landen bijna niks van hen afnemen. Dat is niet zo. Ik denk dat we allemaal wel een groot aantal Amerikaanse merken kunnen noemen die wij of bekenden in huis halen.

Het ene moment vinden ze ons te afhankelijk en het andere moment vinden ze zichzelf te afhankelijk.

Dit komt waarschijnlijk omdat we als tot nu toe sterke bondgenoten veel van elkaar afnemen, en we dus inderdaad afhankelijk zijn van elkaar.

Het is de VS die daar met niet al te vriendelijke taal opeens vanaf wil. Dus als wij ook minder Amerikaans kopen is dat niet zo gek.

Kijk maar naar Canada. Een betere buur kan je je bijna niet wensen. Zij hebben de VS in bijna al hun oorlogen gesteund, nemen hun waren af en gaan er op vakantie. Zonder waarschuwing begint de VS opeens een economische oorlog en zelfs agressieve taal uit te slaan (51ste staat!).

Ik vind het dan niet gek dat wij in Europa (tegen wij hij ook al vijandige taal heeft uitgeslagen) nu ook naar alternatieven gaan kijken. Daarbij vind ik belangrijk om te benadrukken dat wij niet begonnen zijn met het zo te escaleren.

Hunnie zijn begonnen ja. Maar moet je daar dan ook echt aan meedoen als burger. Wat schiet je daarmee op. Is niet het veel belangrijker dat wij ons hier met onze eigen neerwaartse spiraal aan de slag gaan. Europa de regeringen dus die een spiegel voorgehouden zijn, niet de burgers, kan ook meer invoerrechten gaan vragen natuurlijk. 
Hoe belangrijk is Canada voor jou, hoeveel last heb je ervan?
Wat voor zeer noodzakelijke niet luxe producten hebben wij nodig vanuit de VS, ik heb geen flauw idee hoor. Is een Temu of Shein dan beter of slechter dan bijv Amazon? Ik bestel bij alle 3 helemaal niets. 
Ik vind het sowieso gek dat Europa pas na een speech die niet zo leuk was gaat bedenken dat ze eindelijk eens op eigen benen moeten gaan staan. We zijn zo’n beetje het kleinste jongetje van de klas. Wel met de grootste mond al jarenlang we vinden overal wel wat van.
Maar ja Europa is natuurlijk ook een groot paradijs waar het zo ontzettend goed en fantastisch gaat op alle gebieden. 
Dat in Amerika vrijwel iedere 4 jaar een nieuw iemand aan de macht is met complete nieuwe ideeën en plannen. En dat dat effect op Europa kan hebben denkt daar wel eens iemand over na? 
Om nog maar te zwijgen van de afhankelijkheid van bijv.  Rusland met gas, China gigantische tekorten aan medicijnen, het midden oosten met olie enz 
Ik hoop ontzettend dat we hier ons eigen plan gaan trekken. 

Kataravrouw schreef op 20-02-2025 om 13:18:

Weet iemand wat voor amerikaanse etenswaren er verkocht worden in de supermarkt?

CocaCola

rionyriony schreef op 21-02-2025 om 18:35:

[..]

CocaCola

Cocacola, pepsi, 7up, kellogs cornflakes en andere ontbijtgranen, Lays chips, diverse snoepsoorten en candybars van Rowntree Macintosh, oreo's

Maar de omzet van electronica (Apple, General Electric) en benzine (o a. Esso) is vele malen groter.

@Amarna,

Wat betreft de Cola tenminste ligt het niet zo eenvoudig als ik dacht. Ik dacht dat de fabrieken in NL van de Coca-Cola Company waren maar Coca-Cola werkt in Nederland onder Coca-Cola Europacific Partners (CCEP), een van de grootste Coca-Cola bottelbedrijven in Europa
Uit de winst worden de royalties betaald aan de Coca-Cola Company. Voor het merk en de recepten.
Ook de uitbetalingen aan de aandeelhouders, lokale initiatieven, vernieuwingen in het bedrijf worden hieruit betaald.
Dus door een boycot zal je ook Europa raken.

Weet niet hoe het ligt met de andere merken die je noemt.

rionyriony schreef op 21-02-2025 om 19:14:

@Amarna,

Wat betreft de Cola tenminste ligt het niet zo eenvoudig als ik dacht. Ik dacht dat de fabrieken in NL van de Coca-Cola Company waren maar Coca-Cola werkt in Nederland onder Coca-Cola Europacific Partners (CCEP), een van de grootste Coca-Cola bottelbedrijven in Europa
Uit de winst worden de royalties betaald aan de Coca-Cola Company. Voor het merk en de recepten.
Ook de uitbetalingen aan de aandeelhouders, lokale initiatieven, vernieuwingen in het bedrijf worden hieruit betaald.
Dus door een boycot zal je ook Europa raken.

Weet niet hoe het ligt met de andere merken die je noemt.

Ik zei eerder in dit topic dat o.a. Pepsico/Lays/quaker/Kellogs eigen fabrieken in Nederland hebben.

Door alle Amerikaanse produkten in ons land te boycotten, tref je onze eigen economie.

MakePeaceNotWar schreef op 21-02-2025 om 17:30:

[..]

Hunnie zijn begonnen ja. 

Ik ga proberen op meer respectvolle manier te reageren dan jij nu tegen mij doet.

Zij zijn er inderdaad mee begonnen. Dat is een feit. Trump slaat uiterst aggressive taal uit naar Canada, wat een nauwe bondgenoot van ons is. Dat is niet zo maar een bondgenoot zelfs, maar eentje die veel voor ons heeft gedaan en waarvan soldaten voor ons zijn gesneuveld om ons te bevrijden. Hij heeft het ook al over Europa gehad. Dit gaat niet alleen over Canada. 

Verder had je het eerder over "linkse propaganda napapegaaien". 

Ik wil je er even op wijzen dat in Canada juist ook veel conservatieven met een patriottische inslag de VS boycotten. Of gewoon "normale" mensen die hun reis naar de VS cancellen of hun producten in de schappen laten. 

Verder heb je het over aan de slag gaan met "onze eigen neerwaartse spiraal" en onze afhankelijkheid. Dan lijkt het me juist heel goed om meer uit te geven binnen Europa en zo de Europese positie te versterken, dus ik begrijp eigenlijk niet waarom je tegen mij uitvaart als ik juist dingen opper die ons economisch steunen.  

Verder kijk ik al langer naar wat meer alternatieven voor enkel alles Amerikaans, maar ook heb ik respect voor mensen die zich wat minder met politiek bezig hielden door dagelijkse beslommeringen en nu er wat meer mee bezig zijn. 

Ik hoop dat we gewoon weer gezellig verder kunnen praten. 

Make peace, not war, toch? 🙂

Hoe vind je dit Google-alternatief: 

https://www.qwant.com/

Ziet er echt heel goed uit. Echt heel prima. Uit Frankrijk. Ook een zoekmachine voor kinderen zit erbij.

Daarbij vergeleken lijkt Google ouderwets.

Voor de Firefox-gebruikers: hier kan je een search engine installeren: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/qwant-the-search-engine/

Helemaal met je eens, Bees are cool.

rionyriony schreef op 21-02-2025 om 19:46:

Hoe vind je dit Google-alternatief:

https://www.qwant.com/

Ziet er echt heel goed uit. Echt heel prima. Uit Frankrijk. Ook een zoekmachine voor kinderen zit erbij.

Daarbij vergeleken lijkt Google ouderwets.

Dank, rionyriony! Ik heb het meteen bekeken. Ziet er goed uit. Ik ga deze vaker gebruiken. 

felija schreef op 21-02-2025 om 19:56:

Helemaal met je eens, Bees are cool.

Dank je wel, ook voor je goede posts. Ik lees ze graag. 

Zilver_gray schreef op 21-02-2025 om 20:19:

https://www.demorgen.be/snelnieuws/als-het-zelfs-voor-extreemrechts-te-extreem-wordt-steve-bannon-zorgt-voor-controverse-met-vermeende-hitlergroet~b2d00c03/

Weer eentje die het niet zo bedoeld heeft en wat sociaal “onhandig” is.

Gewoon ook twee keer zag ik op het journaal net, dat is geen toeval meer.

Daglichtlamp schreef op 21-02-2025 om 21:22:

[..]

Gewoon ook twee keer zag ik op het journaal net, dat is geen toeval meer.

Wat mankeert deze mensen toch? Misschien vind ik degene die het probeert goed te praten of te bagataliseren nog wel kwalijker..

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.