Nieuws en actueel
kerstbeer
28-01-2025 om 17:07
Trump, Musk en Amerikaanse politiek.
Hier verder over Trump, Musk en de Amerikaanse politiek.
Trump tekende meteen een recordaantal decreten en daar komen er steeds meer bij.
Tot nu toe gaat het goed tussen Trump en de bij hem invloedrijke Musk, maar zal dat ook zo blijven nu steeds meer MAGA niet blij met Musk's invloed en beleidswensen zijn?
Wat zal er bij de Democraten gebeuren en wie zal naar boven komen als potentiele leiders van de toekomst?
Wat voor invloed gaan Trump's decreten hebben over de VS en de rest van de wereld?
Schrijf hier verder.
amarna
21-02-2025 om 10:16
Zilver_gray schreef op 21-02-2025 om 08:30:
[..]
Ik las toevallig over ABP pensioen;
Aha! Goed van het ABP.
Neweve
21-02-2025 om 10:44
amarna schreef op 21-02-2025 om 07:45:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Dat gaat jaren duren! Amerikaanse produkten boycotten is veel meer dan een rol Oreo niet kopen. We moeten het kind niet met het badwater weggooien !
En wat doen we met pensioenuitvoerders, banken en verzekeringsmaatschappijen die een groot deel van hun vermogen in Amerikaanse bedrijven belegd hebben?
Het is zeker een langduriger proces, maar als we nu niks doen verandert er sowieso niks.
+ Alle beetjes helpen en met 10000 beetjes heb je misschien weer een boel. + Minder verkopen heeft effect op de aandelen waardoor aandeelhouders mogelijk ook weer overstappen.
Voorbeeld uit een ander gebied:
Als 500 mensen 1dag (extra)per week geen vlees eten scheelt het toch weer 1 geslachte koe per week, en dat scheelt weer aardig wat stikstof per jaar. Dan kan je wel roepen dat iedereen volledig vegetarisch moet zijn want "anders blijven er vleeskoeien", maar verandering moet realistisch zijn en stapsgewijs gaat vaak beter dan een big bang.
Mc Donalds zal niet rouwen om 1 hamburger minder. De lokale friettent om de hoek is juist weer blij met de extra verkoop.
Zilver_gray
21-02-2025 om 10:52
Neweve schreef op 21-02-2025 om 10:44:
[..]
Het is zeker een langduriger proces, maar als we nu niks doen verandert er sowieso niks.
+ Alle beetjes helpen en met 10000 beetjes heb je misschien weer een boel. + Minder verkopen heeft effect op de aandelen waardoor aandeelhouders mogelijk ook weer overstappen.
Als 500 mensen 1dag (extra)per week geen vlees eten scheelt het toch weer 1 geslachte koe per week, en dat scheelt weer aardig wat stikstof per jaar. Dan kan je wel roepen dat iedereen volledig vegetarisch moet zijn want "anders blijven er vleeskoeien", maar verandering moet realistisch zijn en stapsgewijs gaat vaak beter dan een big bang.
Mc Donalds zal niet rouwen om 1 hamburger minder. De lokale friettent om de hoek is juist weer blij met de extra verkoop.
Mc Donalds stond bij mij al een tijdje op “de zwarte lijst” ..
https://nos.nl/artikel/2507671-omzet-mcdonald-s-valt-tegen-komt-door-boycot-midden-oosten
Snoeske
21-02-2025 om 10:55
Zilver_gray schreef op 21-02-2025 om 10:52:
[..]
Mc Donalds stond bij mij al een tijdje op “de zwarte lijst” ..
https://nos.nl/artikel/2507671-omzet-mcdonald-s-valt-tegen-komt-door-boycot-midden-oosten
Bij mij ook. Net als Starbucks.
Zilver_gray
21-02-2025 om 10:59
Snoeske schreef op 21-02-2025 om 10:55:
[..]
Bij mij ook. Net als Starbucks.
kerstbeer
21-02-2025 om 11:19
Zilver_gray schreef op 21-02-2025 om 08:30:
[..]
Ik las toevallig over ABP pensioen;
Waar bemoeit Musk zich mee?
We mogen in Nederland toch altijd nog zelf bepalen waar in belegd wordt.
Lijkt er steeds meer op dat hij een soort werelddictator wil worden.
Zilver_gray
21-02-2025 om 11:26
kerstbeer schreef op 21-02-2025 om 11:19:
[..]
Waar bemoeit Musk zich mee?
We mogen in Nederland toch altijd nog zelf bepalen waar in belegd wordt.
Lijkt er steeds meer op dat hij een soort werelddictator wil worden.
Ja eng hè
BeesAreCool
21-02-2025 om 11:28
amarna schreef op 21-02-2025 om 07:45:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Dat gaat jaren duren! Amerikaanse produkten boycotten is veel meer dan een rol Oreo niet kopen. We moeten het kind niet met het badwater weggooien !
Dit zei ik gisteren nog tegen jou:
Daarom is het goed om ergens mee te beginnen en dan verder te gaan.
We zijn al lang te afhankelijk van de VS voor van alles. Tijd om dat te veranderen.
Wees daarbij ook aardig voor jezelf. Als je met een beetje begint, doe je al iets goeds. Je hoeft niet meteen je dak te vervangen omdat de pannen misschien een bestanddeel hebben dat uit de VS komt.
Verder eens met Neweve.
Lollypopje
21-02-2025 om 11:29
Neweve schreef op 21-02-2025 om 10:44:
[..]
Imperfect idealisme 👍
Daar ben ik zelf ook een groot voorstander van. Je kunt het namelijk nooit perfect doen, Dus kijk naar wat je wel kan doen en leg ook andere niet langs die meetlat van Perfectie. Niet als je zelf vindt dat je het perfect doet en ook niet als je vindt dat als de ander een bepaalde mening Heeft dat hij het daarom perfect moet doen.
Alle kleine beetjes helpen en iets is beter dan niets
BeesAreCool
21-02-2025 om 11:36
Lollypopje schreef op 21-02-2025 om 11:29:
[..]
Imperfect idealisme 👍
Daar ben ik zelf ook een groot voorstander van. Je kunt het namelijk nooit perfect doen, Dus kijk naar wat je wel kan doen en leg ook andere niet langs die meetlat van Perfectie. Niet als je zelf vindt dat je het perfect doet en ook niet als je vindt dat als de ander een bepaalde mening Heeft dat hij het daarom perfect moet doen.
Heel goed gezegd.
Bij dit soort acties zie ik online vaak mensen roepen: "Ja, maar je gebruikt we nog een kachel in de winter, dus jij bent niet perfect!" van mensen die ertegen zijn of er geen zin in hebben. Het doel is daarbij mensen te ontmoedigen door ze zo hypocriet te noemen, en daarbij de actie af te zwakken. Terwijl als de helft van de Amazon gebruikers in Nederland voortaan bij onze eigen winkels koopt, dit al een groot verschil maakt.
Let op: ik heb het niet over mensen in dit topic! Wij hebben hier gewoon een normale conversatie, waar ik veel van leer.
Dit gaat over wat ik al jaren zie bij Engelstalige websites.
Beste is om je daardoor niet te laten stoppen, want dat is juist wat ze willen.
kerstbeer
21-02-2025 om 11:58
Lollypopje schreef op 21-02-2025 om 11:29:
[..]
Imperfect idealisme 👍

"Don't let perfect be the enemy of good."
MakePeaceNotWar
21-02-2025 om 13:45
Poezie schreef op 20-02-2025 om 17:30:
[..]
Eh, de Amerikanen hebben zelf op deze president gestemd he, als zij last van een boycot krijgen moeten ze bij hun eigen regeringsleider zijn.
Ja dat klinkt heel goed. Jullie hebben gestemd op iemand die ik niet mag. Dus eigen schuld dikke bult. Lekker voor je. Geld dat ook voor Gazanen die op Hamas gestemd hebben? Of burgers van landen met met sancties die ontzettend lijden daardoor en in armoede leven?
Geeft dat een soort van superior gevoel of zo? Lekker thuis vanaf de bank. Linkse propaganda na papegaaien. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dan alleen maar rechtse propaganda moet kijken. Of dat je Trump leuk gaat vinden of zo. Hij is al een keer president geweest en toen was de wereld een stukje vrediger dan nu!
Beter kijk je naar beide kanten. En om te beginnen niet naar in elkaar geplakte filmpjes van mensen die hun eigen verhaal erbij maken. Gisteren zag ik er nog 1 van CNN wat zo vies en smerig geknipt en geplakt was. Schandalig.
Maar kijk naar de daadwerkelijke filmpjes zelf. Kijk naar de hoorzittingen en persconferenties op Forbes. Dat zijn filmpjes van beide kanten. Het is schokkend wat daar allemaal voorbij komt.
En niet naar de geknipte en geplakte filmpjes die anderen ervan maken om te beginnen.
Voordat dalijk iedereen gaat lopen panieken dat hij Europa ook nog over gaat nemen, of naar zijn dure luxe beach club gaat in Gaza om daar van het zonnetje te genieten. Dat bouwen duurt minimaal 15 jaar en dan moet Hamas ook nog weg.
Alsjeblieft zeg hij is bejaard en over 4 jaar weer weg.
Ik begrijp de speech van Vance ook steeds beter.
Waar is het zelfstandig denkvermogen van de mensen gebleven.
Poezie
21-02-2025 om 13:47
MakePeaceNotWar schreef op 21-02-2025 om 13:45:
[..]
Ja dat klinkt heel goed. Jullie hebben gestemd op iemand die ik niet mag. Dus eigen schuld dikke bult. Lekker voor je. Geld dat ook voor Gazanen die op Hamas gestemd hebben? Of burgers van landen met met sancties die ontzettend lijden daardoor en in armoede leven?
Geeft dat een soort van superior gevoel of zo? Lekker thuis vanaf de bank. Linkse propaganda na papegaaien. Daarmee wil ik niet zeggen dat je dan alleen maar rechtse propaganda moet kijken. Of dat je Trump leuk gaat vinden of zo. Hij is al een keer president geweest en toen was de wereld een stukje vrediger dan nu!
Beter kijk je naar beide kanten. En om te beginnen niet naar in elkaar geplakte filmpjes van mensen die hun eigen verhaal erbij maken. Gisteren zag ik er nog 1 van CNN wat zo vies en smerig geknipt en geplakt was. Schandalig.
Maar kijk naar de daadwerkelijke filmpjes zelf. Kijk naar de hoorzittingen en persconferenties op Forbes. Dat zijn filmpjes van beide kanten. Het is schokkend wat daar allemaal voorbij komt.
En niet naar de geknipte en geplakte filmpjes die anderen ervan maken om te beginnen.
Voordat dalijk iedereen gaat lopen panieken dat hij Europa ook nog over gaat nemen, of naar zijn dure luxe beach club gaat in Gaza om daar van het zonnetje te genieten. Dat bouwen duurt minimaal 15 jaar en dan moet Hamas ook nog weg.
Alsjeblieft zeg hij is bejaard en over 4 jaar weer weg.
Ik begrijp de speech van Vance ook steeds beter.
Waar is het zelfstandig denkvermogen van de mensen gebleven.
Nou, zullen we Trump dan maar zijn zin geven, omdat het anders zo zielig is voor de Amerikaanse bevolking?
MakePeaceNotWar
21-02-2025 om 14:01
BeesAreCool schreef op 21-02-2025 om 11:28:
[..]
Dit zei ik gisteren nog tegen jou:
Daarom is het goed om ergens mee te beginnen en dan verder te gaan.
We zijn al lang te afhankelijk van de VS voor van alles. Tijd om dat te veranderen.
Wees daarbij ook aardig voor jezelf. Als je met een beetje begint, doe je al iets goeds. Je hoeft niet meteen je dak te vervangen omdat de pannen misschien een bestanddeel hebben dat uit de VS komt.
Verder eens met Neweve.
Dat zeggen ze in Amerika nu ook. We zijn veel te afhankelijk van andere landen.
Wij ook alleen om betaalbaar je huis te kunnen verwarmen. Er hoeft maar wat te gebeuren zoals Rusland- Oekraïne en de gasprijzen stijgen de pan uit. Maar ook toen de zonnebloem olie bijv.
En qua verdediging tegen oorlog is Europa een lachertje. Met NL ergens in de top qua zwakke verdediging. We zijn wel 1 op papier maar in real life is de EU gewoon 27 totaal verschillende landen die hun eigen ding doen.
We zijn volledig afhankelijk van Amerika.
En ze betalen voor bijna de hele wereld. Daar zijn ze ook een beetje klaar mee.
Wat betreft de berichten over perfectie, alle beetjes helpen, wees lief voor jezelf en vooral blijf bij jezelf 1000% eens.
BeesAreCool
21-02-2025 om 14:38
MakePeaceNotWar schreef op 21-02-2025 om 13:45:
[..]
Ja dat klinkt heel goed. Jullie hebben gestemd op iemand die ik niet mag. Dus eigen schuld dikke bult. Lekker voor je.
Dat geld wordt ergens anders besteedt. Dus hebben anderen er dan baat bij. De VS begint zich zelf steeds vijandiger te gedragen. Dan dus liever minder geld naar in de eerste plaats de bedrijven van de extreem rijken die Trump hierin steunen/toe opzetten. En liever meer geld naar een lokaal bedrijf of uit een land zonder die vijandige houding. Ik zie echt niet in waarom wij dan nog zo lief moeten zijn om dat soort mega bedrijven te steunen, die Trump in jet zadel hebben geholpen.
Verder lees ik een heleboel whataboutism.
Dit is een goed voorbeeld van wat ik eerst zei: mensen gaan je proberen te ontmoedigen door zich in allerlei bochten te wringen om "hypocrisie" aan te "tonen" en je zo te demotiverend.
Luister hier niet naar.