Nieuws en actueel
kerstbeer
28-01-2025 om 17:07
Trump, Musk en Amerikaanse politiek.
Hier verder over Trump, Musk en de Amerikaanse politiek.
Trump tekende meteen een recordaantal decreten en daar komen er steeds meer bij.
Tot nu toe gaat het goed tussen Trump en de bij hem invloedrijke Musk, maar zal dat ook zo blijven nu steeds meer MAGA niet blij met Musk's invloed en beleidswensen zijn?
Wat zal er bij de Democraten gebeuren en wie zal naar boven komen als potentiele leiders van de toekomst?
Wat voor invloed gaan Trump's decreten hebben over de VS en de rest van de wereld?
Schrijf hier verder.
EnglishmaninNewYork
08-02-2025 om 12:52
amarna schreef op 08-02-2025 om 10:01:
[..]
Vreselijk! We leven in een angstige tijd. Ik hoop van harte dat de Trudeaus, Macrons, Starmers, Scholtzes, Tusks, Ruttes etc. van deze wereld hem goed in de gaten houden. De wereldvrede is van hen afhankelijk.
EDIT: Lange reactie geworden. Punt is, ik denk dat we niet langer leiders moeten afwachten, maar dat het beter is in de tussentijd zelf meer te doen om de huidige ontwikkelingen tegen te gaan/om te buigen.
Ik denk dat áls er een tijd is, waarop het essentieel is te realiseren, dat alleen de leiders hierin het verschil niet gaan maken, nu wel is.
Het grote geld komt bij ons -de consument- vandaan. Het lijkt mij veel effectiever om als consument goed te kijken aan wie je je geld geeft in ruil voor producten. En vervolgens om de grote geldgraaiers zoveel mogelijk te gaan boycotten. Je hebt het over zo'n enorme hoeveelheid consumenten dat alle kleine individuele beetjes al snel grote(re) klappen uit kunnen delen.
Neem Amazon bijvoorbeeld. Als winkeleigenaar ben je bijna verplicht om op Amazon te verkopen anders tel je niet mee. Maar je kunt als consument nagaan wie het product op Amazon verkoopt, naar de particuliere site van die verkoper gaan en daar het product kopen. Zo verdient Bezos er in ieder geval niks aan.
Veel A-merken (was nog een interessante uitzending van Kassa over) zijn op grote schaal de prijzen aan het opdrijven en grote winsten aan het afromen. Vaak is het huismerk of het lokale product goedkoper dan een A-merk in de aanbieding. Wederom een keuze die we zelf kunnen maken.
Of dataverzameling. Ook iets wat we deels zelf in de hand hebben. Deels niet, omdat het een vereiste is voor de nodige officiele zaken, maar ook bij dataverzamelaars als whatsapp, facebook, etc... hebben we -vooralsnog- de keuze om alternatieven te gaan gebruiken. Of er helemaal mee te stoppen.
Een van mijn grootste zorgen, is het vrij kunnen verspreiden van desinformatie in combinatie met het moeten betalen voor betrouwbare nieuwsbronnen. Foute boel in stroomversnelling als je het mij vraagt.
In plaats van hopen dat onze leiders het juiste doen, zouden we in deze tijd moeten eisen dat er voldoende geïnvesteerd wordt in media en journalistiek, zodat betrouwbare informatie gratis en toegankelijk blijft. Het gaat nota bene om onze eigen informatievoorziening.
BeesAreCool
08-02-2025 om 17:40
rionyriony schreef op 08-02-2025 om 08:23:
Ja hij praat vaak onzin.
Maar wat hij altijd doet is eerst in de aanval gaan om een ander te dwingen om te reageren want die wil zijn hachje redden; iets wat hij waarschijnlijk niet had bereikt als hij alles op zijn beloop had gelaten.
Het is ongemakkelijk maar je zal zien dat er ineens veel meer mogelijkheden gaan komen. Mensen kunnen ineens veel meer dan ze gedacht hadden. Natuurlijk waren ze liever op hun krent blijven zitten hehe.
Ja, leuk als je net een baan aangeboden kreeg en al verhuisd bent ervoor, maar Trump dan even besluit dat dit allemaal niet doorgaat.
En dat gaat niet alleen om kantoorbanen.
Dan heb je de mogelijkheid om weer terug te verhuizen of de mogelijkheid dat je daar het geld niet voor hebt en je je oude baan niet terug kan krijgen.
Maar heel "mooi" dat een rijkeluiszoon die nooit bang heeft hoeven zijn om geen dak boven zijn hoofd te hebben, mensen zo "mogelijkheden" biedt om.een heleboel geld te verliezen en ze zelfs misschien op straat komen te staan.
https://www.reddit.com/r/LeopardsAteMyFace/comments/1i8rv8i/outspoken_trump_supporter_who_moved_across_the/?utm_source=share&utm_medium=mweb3x&utm_name=mweb3xcss&utm_term=1&utm_content=share_button&rdt=60791
https://www.reddit.com/r/LeopardsAteMyFace/comments/1ikksfx/trump_supporters_loose_everything/
kerstbeer
08-02-2025 om 20:45
EnglishmaninNewYork schreef op 08-02-2025 om 12:52:
[..]
EDIT: Lange reactie geworden. Punt is, ik denk dat we niet langer leiders moeten afwachten, maar dat het beter is in de tussentijd zelf meer te doen om de huidige ontwikkelingen tegen te gaan/om te buigen.
Ik denk dat áls er een tijd is, waarop het essentieel is te realiseren, dat alleen de leiders hierin het verschil niet gaan maken, nu wel is.Het grote geld komt bij ons -de consument- vandaan. Het lijkt mij veel effectiever om als consument goed te kijken aan wie je je geld geeft in ruil voor producten. En vervolgens om de grote geldgraaiers zoveel mogelijk te gaan boycotten. Je hebt het over zo'n enorme hoeveelheid consumenten dat alle kleine individuele beetjes al snel grote(re) klappen uit kunnen delen.
Neem Amazon bijvoorbeeld. Als winkeleigenaar ben je bijna verplicht om op Amazon te verkopen anders tel je niet mee. Maar je kunt als consument nagaan wie het product op Amazon verkoopt, naar de particuliere site van die verkoper gaan en daar het product kopen. Zo verdient Bezos er in ieder geval niks aan.
Veel A-merken (was nog een interessante uitzending van Kassa over) zijn op grote schaal de prijzen aan het opdrijven en grote winsten aan het afromen. Vaak is het huismerk of het lokale product goedkoper dan een A-merk in de aanbieding. Wederom een keuze die we zelf kunnen maken.
Of dataverzameling. Ook iets wat we deels zelf in de hand hebben. Deels niet, omdat het een vereiste is voor de nodige officiele zaken, maar ook bij dataverzamelaars als whatsapp, facebook, etc... hebben we -vooralsnog- de keuze om alternatieven te gaan gebruiken. Of er helemaal mee te stoppen.
Goed punt. Ik gebruik geen Amazon omdat ik al jaren vind dat ze hun werknemers in andere landen (met name ook de VS) heel slecht behandelen.
Veel mensen zijn ook van X weggelopen omdat het nu onder Musk staat en zijn naar andere platforms verhuisd.
Gebruikersnaaminvullen
08-02-2025 om 21:28
rionyriony schreef op 08-02-2025 om 08:00:
Denk wel dat hij meer oog heeft voor de economie en slagkracht van het land en minder voor de gemiddelde inwoner. Op zich draait je economie het beste als je mensen genoeg geld hebben om te kopen dus ik denk niet dat hij de gewone burger straatarm zal willen maken.
Amerikanen zijn behoorlijk mondig dus gaat het ze echt slechter dan zal hij dat niet kunnen negeren.
Los van de economie. Hoe zou jij het vinden als Schoof een topman van een bedrijf aanstelt als adviesorgaan voor bezuinigingen, en deze vervolgens ministeries bezet, mensen ontslaat en een stel, net puber af, mensen toegang geeft tot alles medische en financiële informatie over burgers?
Niet alles wat er gebeurt in de US komt hier in het nieuws. Ik volg MeidasTouch op YT die een paar keer per dag korte video's plaatst over het wel en wee. En dan hoofdzakelijk het wee. Die plastic rietjes, dat is een afleiding van Trump, zoals hij zo vaak doet.
https://www.youtube.com/@MeidasTouch https://youtu.be/SICSso7oEXY?feature=shared
kerstbeer
09-02-2025 om 14:21
Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-02-2025 om 21:28:
[..]
Los van de economie. Hoe zou jij het vinden als Schoof een topman van een bedrijf aanstelt als adviesorgaan voor bezuinigingen, en deze vervolgens ministeries bezet, mensen ontslaat en een stel, net puber af, mensen toegang geeft tot alles medische en financiële informatie over burgers?
Niet alles wat er gebeurt in de US komt hier in het nieuws. Ik volg MeidasTouch op YT die een paar keer per dag korte video's plaatst over het wel en wee. En dan hoofdzakelijk het wee. Die plastic rietjes, dat is een afleiding van Trump, zoals hij zo vaak doet.
https://www.youtube.com/@MeidasTouch https://youtu.be/SICSso7oEXY?feature=shared
Eens.
Sommige mensen zeggen ook dat het hele tarief gedoe een afleiding was hiervan. Het resultaat is wel een heleboel boze Canadezen en Mexicanen die Amerikaanse producten boycotten en alternatieven zoeken.
Malibu2
09-02-2025 om 21:56
CBS heeft onderzoek gedaan naar de approval rating van Trump:
"Trump has positive approval amid "energetic" opening weeks; seen as doing what he promised"
Hij wordt gezien als iemand die doet wat hij heeft beloofd. De hoge prijzen en de hoge inflatie zijn zaken waarvan de Amerikanen willen dat er meer focus op komt.
Wat ik opvallend vind zijn de uitkomsten op de vraag over Musk en DOGE. Veel Republikeinen vinden (niet verrassend) dat die wel een zekere invloed mogen hebben op de overheidsprocessen en -uitgaven. Maar van de democraten vindt ook 17% dat die invloed "a lot" moet zijn en 13% vindt dat dit "some" moet zijn. Aan de andere kant is dat ook weer niet zo verrassend als je hoort over de uitgaven van USAID...
https://www.cbsnews.com/news/trump-approval-opinion-poll-2025-2-9/
Daglichtlamp
10-02-2025 om 06:12
Tja 66 procent vindt ook dat hij niet genoeg doet aan het verlagen van prijzen. Het merendeel is ook tegen importheffingen (behalve voor china).
Malibu2
10-02-2025 om 06:28
EnglishmaninNewYork schreef op 09-02-2025 om 23:12:
CBS wordt aangeklaagd door Trump.
Ik snap niet wat je hiermee bedoelt?
Ik verwijs naar een poll van CBS. Die doen periodiek onderzoek naar de approval rating van een president. Dat deden ze ook bij Biden. Kun je zo op googlen.
Dat Trump CBS aanklaagt wil ik best van je aannemen. Maar wat heeft dat te maken met deze poll? Dit is een steekproef onder Amerikaanse burgers, en geen rapportcijfer van de CBS-redactie voor de eerste weken van Trump. Of denk jij dat CBS de uitkomsten van deze poll heeft aangepast om Trump te pleasen? Dat zou wel erg ver gaan en dan kom je wel erg in de conspiracy sferen...
Daglichtlamp
10-02-2025 om 06:37
Trump klaagt CBS aan vanwege onbetrouwbare polls toch? Is deze dan wel betrouwbaar?
Malibu2
10-02-2025 om 06:47
Daglichtlamp schreef op 10-02-2025 om 06:12:
Tja 66 procent vind ook dat hij niet genoeg doet aan het verlagen van prijzen. Het merendeel is ook tegen importheffingen (behalve voor china).
Ik gaf ook aan dat Amerikanen willen dat er meer focus komt op inflatie en de hoge prijzen.
En je tweede punt: dat klopt. Ik heb niet elke vraag toegelicht, ik heb ook de deportatie van illegalen bijvoorbeeld niet genoemd in mijn eigen post. Maar iedereen kan het lezen via de link en ik denk niet dat ik overall een verkeerd beeld heb geschetst van de uitkomst, of zie jij dat anders?
Ik heb geprobeerd een fair beeld van de uitkomsten weer te geven. Zoals ik al schreef vanaf het begin van het verkiezingstopic ben ik niet bepaald een fan van Donald Trump (ik was ook geen fan van Biden/Harris) maar ik snap intussen wel wat er bedoeld wordt als mensen het over het Trump Derangement Syndroom hebben.
Malibu2
10-02-2025 om 06:54
Daglichtlamp schreef op 10-02-2025 om 06:37:
Trump klaagt CBS aan vanwege onbetrouwbare polls toch? Is deze dan wel betrouwbaar?
Verkiezingspolls of approval rating polls?
Met verkiezingspolls kun je de uitkomst van een verkiezing mogelijk beïnvloeden. Met de eerste approval ratings niet (of wel als ik in conspiracies zou geloven: "laat hem nu maar hoog scoren in het begin van zijn termijn en dan zorgen we dat hij gedurende de vier jaar steeds lager gaat scoren, zodat kiezers bij de volgende verkiezingen niet weer op de Republikeinen stemmen").
Malibu2
10-02-2025 om 07:09
Daglichtlamp schreef op 10-02-2025 om 06:37:
Ik keek hier nog even verder naar maar kon hier niets over vinden. Toen ik het aan chatgpt vroeg kreeg ik dit als antwoord:
"Er is geen specifieke informatie die aangeeft dat er onenigheid was tussen Donald Trump en CBS News over peilingen. De rechtszaak die Trump tegen CBS aanspande, betreft een interview met vicepresident Kamala Harris op "60 Minutes", waarin hij beweert dat CBS het interview op misleidende wijze heeft bewerkt om de Democratische Partij te bevoordelen. Er zijn geen aanwijzingen dat deze rechtszaak verband houdt met peilingen."
Dua wel een rechtszaak, maar die staat los van door CBS uitgevoerde peilingen. Voor mij daarom geen reden om te twijfelen aan de uitkomsten van deze approval rating.
Daglichtlamp
10-02-2025 om 07:35
Je hebt gelijk, die dreiging met rechtszaak over peilingen was tegen een krant.
Ik denk dat in de VS de stem van het volk van vooral beïnvloed wordt door binnenlandse issues. Dus als Trump de inflatie niet onder controle krijgt gaat dat de republikeinen stemmen kosten bij de tussentijdse verkiezingen eind 2026.
Malibu2
10-02-2025 om 07:41
Daglichtlamp schreef op 10-02-2025 om 07:35:
Je hebt gelijk, die dreiging met rechtszaak over peilingen was tegen een krant.
Ik denk dat in de VS de stem van het volk van vooral beïnvloed wordt door binnenlandse issues. Dus als Trump de inflatie niet onder controle krijgt gaat dat de republikeinen stemmen kosten bij de tussentijdse verkiezingen eind 2026.
Eens, ik denk ook dat inflatie bij de midterms een heel belangrijk onderwerp gaat zijn.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.