Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Thermostaat op 19 graden : wel of niet ? Wat doen jullie ?


Pimpelmees67 schreef op 14-04-2022 om 13:45:

[..]

Tja... wij hebben sinds een paar weken een houtkachel staan. Shoot me. Deze is aangesloten op de ketel dus we hebben er door het hele huis warmte van en douchen nu dus ook gasloos.

Je zegt 'shoot me' maar je bedoelt dus 'fuck you'?

Gr Angela

Angela1967 schreef op 15-04-2022 om 00:00:

[..]

Je zegt 'shoot me' maar je bedoelt dus 'fuck you'?

Gr Angela

Pardon? Doe ff normaal. 

Gr Pimpel

Pimpelmees67 schreef op 15-04-2022 om 00:24:

[..]

Pardon? Doe ff normaal.

Gr Pimpel

Wat bedoel je dan? Het is slecht voor mensen en jij schaft er één aan en schrijft 'shoot me'. Oftewel: je erkent dat het onverstandig en niet sociaal is en iemand mag jou 'shooten'. Daarmee hoop je op vergeving?

Vanuit mij gezien heeft jou 'shooten' geen zin, je weet precies wat er niet o.k. aan is en je doet het toch. Dat klinkt dus als middelvinger.

Daarom mijn ietwat onparlementaire vertaling van jouw Engels naar mijn Engels.

gr Angela

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-04-2022 om 07:53

Al bedoelt ze wel fuck you, heeft ze nog maar groot gelijk. Dat gezeik altijd over alles 🤮

Een houtkachel is an sich helemaal niet slecht, maar veel mensen gebruiken hem slecht. En dat is ook niet gek als ze lange tijd ‘allesbranders’ werden genoemd. Wanneer je stookt op dagen dat het kan (beetje wind, geen mist), en je alleen droog schoon hout stookt, hem volgens de Zwitserse manier aansteek en een goede kachel hebt, is er nauwelijks tot geen overlast. 

Daar zijn we nog niet, maar dat komt wel steeds meer. Wij stoken zelf goed, maar hebben ergens in de buurt mensen die er van alles ingooien zo te ruiken. Ik moet ook af en toe het slaapkamerraam dicht doen, omdat ik anders in de chemische brandstank zit. Heel irritant en nog vervelender dat ik niet weet bij wie het vandaan komt (kan je mensen er dus ook niet op aanspreken). 

Ik hoop dat mensen het gaan leren en het nooit verboden gaat worden, want het is een heerlijke warmte 

MeganRapinoe schreef op 15-04-2022 om 08:05:

Een houtkachel is an sich helemaal niet slecht, maar veel mensen gebruiken hem slecht. En dat is ook niet gek als ze lange tijd ‘allesbranders’ werden genoemd. Wanneer je stookt op dagen dat het kan (beetje wind, geen mist), en je alleen droog schoon hout stookt, hem volgens de Zwitserse manier aansteek en een goede kachel hebt, is er nauwelijks tot geen overlast.
Daar zijn we nog niet, maar dat komt wel steeds meer. Wij stoken zelf goed, maar hebben ergens in de buurt mensen die er van alles ingooien zo te ruiken. Ik moet ook af en toe het slaapkamerraam dicht doen, omdat ik anders in de chemische brands tank zit. Heel irritant en nog vervelender dat ik niet weet bij wie het vandaan komt (kan je mensen er dus ook niet op aanspreken).
Ik hoop dat mensen het gaan leren en het nooit verboden gaat worden, want het is een heerlijke warmte

100% eens 

MeganRapinoe schreef op 15-04-2022 om 08:05:

Een houtkachel is an sich helemaal niet slecht, maar veel mensen gebruiken hem slecht. 

Een houtkachel is an sich zeker wel slecht. Als mensen hem slecht gebruiken is het gewoon nóg slechter.

"Hout stoken is ongezond voor iedereen: voor mensen die in de buurt wonen, maar ook voor jezelf als stoker. De rook van een houtvuur bevat namelijk altijd schadelijke stoffen, zoals fijnstof, kankerverwekkende koolwaterstoffen (PAK’s) en koolmonoxide."

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/verwarmen-op-gas-of-hout/houtkachel-of-open-haard/#:~:text=Hout%20stoken%20is%20ongezond%20voor%20iedereen%3A%20voor%20mensen%20die%20in,koolwaterstoffen%20(PAK%27s)%20en%20koolmonoxide.

Angela1967 schreef op 15-04-2022 om 00:00:

[..]

Je zegt 'shoot me' maar je bedoelt dus 'fuck you'?

Gr Angela

Zo zie ik de uitspraak Shoot(me) eerder.

Brand maar los. Laat de discussie maar komen.

Rondstruiner schreef op 15-04-2022 om 09:05:

[..]

Een houtkachel is an sich zeker wel slecht. Als mensen hem slecht gebruiken is het gewoon nóg slechter.

"Hout stoken is ongezond voor iedereen: voor mensen die in de buurt wonen, maar ook voor jezelf als stoker. De rook van een houtvuur bevat namelijk altijd schadelijke stoffen, zoals fijnstof, kankerverwekkende koolwaterstoffen (PAK’s) en koolmonoxide."

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/verwarmen-op-gas-of-hout/houtkachel-of-open-haard/#:~:text=Hout%20stoken%20is%20ongezond%20voor%20iedereen%3A%20voor%20mensen%20die%20in,koolwaterstoffen%20(PAK%27s)%20en%20koolmonoxide.

Het is schadelijk, dat is allang duidelijk.

Nederland is dichtbevolkt en we zullen toch echt rekening met elkaar moeten houden. Op zijn minst voorkómen dat je schade toebrengt aan de gezondheid van andere mensen (en jezelf maar dat mag je zelf bepalen).

Investeren in een windpaal of zonnepanelen lijkt me dan een beter alternatief. Kun je meteen je elektrische scooter of -auto mee opladen. Nog minder vervuiling en minder geluidsoverlast. 

Peen schreef op 15-04-2022 om 07:53:

Al bedoelt ze wel fuck you, heeft ze nog maar groot gelijk. Dat gezeik altijd over alles 🤮

aha, zit je er zo in! Als jij er geen last van hebt, is een probleem gezeik. Fijn, dan weet ik waar je staat. Kun je even een lijstje geven waar dit voor opgaat? Dan kan ik een Peen-bingokaart maken.

gr Angela

MidasWolf schreef op 15-04-2022 om 09:19:

[..]

Zo zie ik de uitspraak Shoot(me) eerder.

Brand maar los. Laat de discussie maar komen.

Er valt niet zoveel over dit onderwerp te discussiëren in een draadje over Thermostaat. Het gaat dan meer over 'hoe gedraag ik me in een land met 17 miljoen mensen' en welke leefafspraken maak je. En dat verschilt per onderwerp natuurlijk. Maar als degene die schrijft "shoot me" verder geen argumenten geeft, dan krijg ik niet de indruk dat die persoon 'uitnodigt' tot een discussie. Jij wel?

gr Angela

Angela1967 schreef op 15-04-2022 om 00:00:

[..]

Je zegt 'shoot me' maar je bedoelt dus 'fuck you'?

Gr Angela

Nee. 

Mevrouw75 schreef op 16-04-2022 om 08:32:

[..]

Nee.

Wat denk jij dat hijh/zij dan bedoelt? Iemand anders suggereert hierboven dat de schrijver van 'shoot me' bedoelt dat iemand haar mag proberen overtuigen, of dat hij/zij uitnodigt tot discussie. Dat is niet wat het mij lijkt. Maar ik ben benieuwd. 

gr Angela

Angela1967 schreef op 16-04-2022 om 08:34:

[..]

Wat denk jij dat hijh/zij dan bedoelt? Iemand anders suggereert hierboven dat de schrijver van 'shoot me' bedoelt dat iemand haar mag proberen overtuigen, of dat hij/zij uitnodigt tot discussie. Dat is niet wat het mij lijkt. Maar ik ben benieuwd.

gr Angela

Shoot me. 

MidasWolf schreef op 15-04-2022 om 09:19:

[..]

Zo zie ik de uitspraak Shoot(me) eerder.

Brand maar los. Laat de discussie maar komen.

'Shoot' wel, dan denk ik brand maar los. 

'Shoot me' is een: ik weet dat ik hier misschien geen vrienden mee maak, maar ik doe het toch, dus: shoot me

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.