Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Thermostaat op 19 graden : wel of niet ? Wat doen jullie ?


ik heb ook een airco. In mijn oude huis was het altijd warmer dan buiten. Als het buiten 30 graden was, was het binnen ergens tussen de 34 en 37 graden. Ik heb hem toen gekocht nadat het eens ongeveer 37-40 graden buiten was geweest, dus nog veel warmer binnen was en ik serieus dacht dat mijn ene konijn lag dood te gaan van de hitte (hij lag op zijn zij en reageerde niet meer).

Ik weet niet of ik hem in mijn nieuwe huis nodig heb want dit is een veeeeel kouder huis, maar ik bewaar hem wel voor de zekerheid. Hij kan ook verwarmen of alleen onvochtigen, dus daar kan ik hem ook nog voor inzetten.

Een echte airco, het lijkt me hemels!! Helaas heb ik m niet maar staat wel op mijn verlanglijstje.

Ja de boel buiten warmt er wat van op, heel naar. Maar ik doe genoeg ter compensatie voor het milieu. (vegetariër/geen kinderen/geen auto/niet vliegen/amper stoken/ enz... ) Die airco zal het m niet doen. Ergens is er een grens.

Apiejapie schreef op 09-04-2022 om 13:04:

[..]

Ik zou wel een airco erbij willen om te koelen en te verwarmen, ook omdat ik zoveel zonnepanelen heb. Vind alleen zo'n airco zo lelijk. Dat houdt me vooralsnog tegen.

Klopt Apiejapie, het zijn lelijke dingen.

Ik de unit voor het huis, achter een rij hortensia's staan dus die valt niet zo op.

Bij mijn unit achter heb ik een houten cover-up erom heen laten plaatsen, dan is het iets minder lelijk....Binnen vind ik ze niet lelijk. 

Brienne schreef op 09-04-2022 om 22:30:

[..]

Klopt Apiejapie, het zijn lelijke dingen.

Ik de unit voor het huis, achter een rij hortensia's staan dus die valt niet zo op.

Bij mijn unit achter heb ik een houten cover-up erom heen laten plaatsen, dan is het iets minder lelijk....Binnen vind ik ze niet lelijk.

De unit buiten zou geen probleem zijn. Staat ook op het dak van de mantelzorgerwoning en daar zou hij dan naast kunnen. Maar binnen in de woonkamer zo'n kast, echt té lelijk en aanwezig. 

Gelukkig nog jarenlang normale gasprijs (contract loopt nog lang), toch zou bijwarmen met airco wel goedkoper zijn, denk ik. 

Granny71 schreef op 09-04-2022 om 15:41:

Ik gebruik al jaren een plafondventilator als ik het warm heb snachts. Heb wel zitten kijken voor een airco maar zag dat het verbruik zo rond de 100 euro per maand was.
Nou heb ik hem dan alleen maar snachts aan maar dat vind ik echt heel erg veel dus ik hou het wel bij mijn trouwe ventilator.

Nee, bij mij kostte de airco (voor de prijsstijgingen) zo'n 20 euro per jaar. Niet per maand, per jaar. Dus dat zal nu...pak 'm beet 50 euro per jaar zijn. Afhankelijk van hoe heet de zomer is natuurlijk. Sowieso de kosten waard. 

Bij mij kostte het ook zoiets, en dan stond hij gewoon hele dagen te loeien op 27 graden.

redbulletje schreef op 02-04-2022 om 17:16:

Het lijkt wel of mensen massaal gehersenspoeld zijn en hun comfort zo makkelijk overboard gooien. D66 spint er garen bij...

en anderen zijn zó rigide in hun opvattingen dat het er bij ze niet in wil dat mensen misschien anders leven dan zij... 

wij hebben ivm een verbouwing al een jaar geen cv ketel. verwarming met de houtkachel, verder niks. 

als ik et fris heb gaat hij aan. dat kan met 17 graden zijn maar ook met 20. 

ik zit nu thuis te werken met het raam open zonder kachel en het is 17,5 in huis zie ik net. ik heb het niet koud dus meer is niet nodig. 

ik ga op mijn gevoel af (heb ik het koud of niet) ipv in een stuip te trekken omdat er XYZ op de temperatuurmeter staat. 

Maar heb ik niet ergens gelezen dat ze die houtkachels ook aan banden willen leggen? Zo milieuvriendelijk is het niet qua uitstoot van fijnstof en ik zou het wel prettig vinden als dat verboden wordt. Hier in de buurt hebben veel mensen houtkachels waardoor het in mijn slaapkamer naar kampvuur ruikt, vind ik echt niet lekker om in te slapen.

1968 schreef op 14-04-2022 om 12:31:

Maar heb ik niet ergens gelezen dat ze die houtkachels ook aan banden willen leggen? Zo milieuvriendelijk is het niet qua uitstoot van fijnstof en ik zou het wel prettig vinden als dat verboden wordt. Hier in de buurt hebben veel mensen houtkachels waardoor het in mijn slaapkamer naar kampvuur ruikt, vind ik echt niet lekker om in te slapen.

Tja... wij hebben sinds een paar weken een houtkachel staan. Shoot me. Deze is aangesloten op de ketel dus we hebben er door het hele huis warmte van en douchen nu dus ook gasloos. 

Ik ben benieuwd of er ooit een verbod gaat komen op houtkachels, zie onderstaand artikel.
Het kan echt heel overlast gevend zijn, zeker als de halve buurt die dingen stookt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5260101/houtkachel-verbod-houtrook-overlast-longen-groningen-amsterdam

Een vriendin van mij heeft zo'n pelletkachel, kreeg ze toen zelfs nog subsidie op (ergens in 2017?) en nu staat zo'n kachel ook al weer ter discussie.

Pimpelmees67 schreef op 14-04-2022 om 13:45:

[..]

Tja... wij hebben sinds een paar weken een houtkachel staan. Shoot me. Deze is aangesloten op de ketel dus we hebben er door het hele huis warmte van en douchen nu dus ook gasloos.

Dit willen wij ook gaan doen. Lijkt me ideaal..

1968 schreef op 14-04-2022 om 13:57:

Ik ben benieuwd of er ooit een verbod gaat komen op houtkachels, zie onderstaand artikel.
Het kan echt heel overlast gevend zijn, zeker als de halve buurt die dingen stookt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5260101/houtkachel-verbod-houtrook-overlast-longen-groningen-amsterdam

Een vriendin van mij heeft zo'n pelletkachel, kreeg ze toen zelfs nog subsidie op (ergens in 2017?) en nu staat zo'n kachel ook al weer ter discussie.

Als er al iets van een verbod komt lijkt maatwerk mij handig, per gemeente kijken wat de mogelijkheden zijn.

De verschillende woonsituaties zijn zo divers, net als de bevolkingsdichtheid van een gemeente, soort bebouwing, locatie in Nederland. in een plattelands gemeente zit men minder snel te wachten op een algemeen stookverbod.

En vooral voorlichting geven over goed stookgedrag hoe op de juiste manier de verbranding volledig laten zijn. Bij welk weertype stoken, welk soort hout enz .

Handhaving zal denk ik lastig worden, meldingen van grote overlast kunnen ze misschien nog oppakken maar de capaciteit is simpelweg te laag om een volledig verbod te gaan handhaven

Ernstige zaken blijven soms nu al op de plank liggen, een stookverbod gaat waarschijnlijk geen prioriteit krijgen.

zo'n houtkachel geeft zoveel lekkerdere warmte dat via de ketel, vind ik. Jarenlang hebben we een houtkachel gestookt, als kind hadden we dat al. We hadden het hout gratis (goed, zuiver hout, geen geverfd afvalhout). Jammer dat we nu geen houtkachel meer hebben.

Apiejapie schreef op 14-04-2022 om 16:09:

zo'n houtkachel geeft zoveel lekkerdere warmte dat via de ketel, vind ik. Jarenlang hebben we een houtkachel gestookt, als kind hadden we dat al. We hadden het hout gratis (goed, zuiver hout, geen geverfd afvalhout). Jammer dat we nu geen houtkachel meer hebben.

Bij mijn ouders thuis ook altijd een houtkachel gehad,  met goed stookhout van een familielid met eigen bos.

Heb zelf geen houtkachel mocht het in de toekomst nog mogen dan zou ik in een eventueel koophuis(ik huur nu) graag een houtkachel willen.

 Houtkachel

Lily. schreef op 14-04-2022 om 13:59:

[..]

Dit willen wij ook gaan doen. Lijkt me ideaal..

Is t ook. Zeker 's winters gaat dit heeeeeel veel gas schelen. En natuurlijk moet je goed droog hout gebruiken, daar gaan veel mensen de mist in. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.