Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Euphoria
28-11-2025 om 19:18
felija schreef op 28-11-2025 om 19:09:
https://pointer.kro-ncrv.nl/nederland-wordt-een-groot-azc-wat-zeggen-de-cijfers-over-asiel
Ik vind bovenstand artikel een goede weergave geven over hoe het zit met asielmigratie.Een klein stukje:
"Eén van de redenen dat het kabinet Rutte 4 vorig jaar de zogeheten Spreidingswet aannam, was om de afhankelijkheid van vaak dure noodopvang te beperken. Wanneer elke gemeente naar draagkracht zou bijdragen, zou een gelijke verdeling ontstaan. Het tegenovergestelde is tot nu toe gebeurd. Op 1 januari 2023 waren er 111 noodopvanglocaties, nu is dat aantal dus bijna verdubbeld. Van de 66.450 mensen die in 2024 in een asielzoekerscentrum woonden, woonde volgens het WODC 40 procent in zo’n noodopvanglocatie. Bij minderjarigen ligt het percentage volgens het COA zelfs op 47%.
De keten stagneert dus.De instroom van nieuwkomers is relatief hoog, terwijl het aantal plekken om ze permanent te huisvesten dat niet is. Wilders heeft tot op zekere hoogte dus gelijk wanneer hij roept dat in Nederland op érg veel plekken asielzoekers worden opgevangen. Daarbij vermeldt hij alleen niet dat het beeld voor een groot deel bepaald wordt door noodopvanglocaties."
Ik was niet onder de indruk, ik ben niet onder de indruk en ik zal niet onder de indruk geraken. 314 locaties zijn nog steeds enorm veel, de kosten die het me zich meebrengt zijn gigantisch hoog en de criminaliteitscijfers horen niet onder een tafelkleed geveegd te worden.
Yumi
28-11-2025 om 19:20
Miraval schreef op 28-11-2025 om 18:38:
Eens vwb leegstaande kantoorpanden ombouwen naar appartementen. Hier zie je dit al gebeuren binnen de bebouwde kom. Echter veel panden staan op industrieterreinen met als bestemming kantoorpand. Dan zou de gemeente het bestemmingsplan moeten wijzigen voor die panden, en dat doen ze dus niet. Geen idee waarom niet?
Okee op een industrieterrein wonen is natuurlijk ook niet alles. Je hebt er nauwelijks voorzieningen, en flink overlast van vrachtverkeer. Dat zal ook meespelen denk ik zo?
Wel zou ik veel liever zien dat bestaande bedrijventerreinen niet uitgebreid worden maar dat er gekeken wordt naar invulling van leegstaande panden binnen die terreinen voor bedrijven.
Gemeenten zijn veel te stug met vergunningen afgeven, de kosten voor vergunningen zijn hoog, die kunnen ook best naar beneden. Idem voor de grond en leges. Dan nog de bezwaren van omwonenden, natuurorganisaties e.d. dat houdt alles ook veel teveel tegen. Als er een zeldzame kikker of vleermuis zit wordt een heel project stilgelegd, wat ook weer voor hogere kosten zorgt. Dan hebben we toch onze prioriteiten niet op orde?
Ik heb het rapport van adviesgroep STOER hier al vaker gedeeld. STOER= Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving.
Hierin staan meer dan honderd voorstellen om woningbouw sneller, eenvoudiger en betaalbaarder te maken. Al die bezwaren zoals overlast van verkeer, die vleermuis of geluids- isolatie eisen ed komen te vervallen/verlaagd. Bouwregels versoepelen en technische eisen verlagen maken het goedkoper men kan sneller bouwen, maar minder prettig om in zo'n woning te leven...
Daarnaast schrapt wordt het (bijna) onmogelijk gemaakt om bezwaar te maken.
Daglichtlamp
28-11-2025 om 19:21
Ja en voorlopig zal het blijven bij voortdurende nieuwe locaties, omdat veel gemeenten als ze al meewerken aan een AZC dat alleen doen in de vorm van noodopvang. Dus we blijven veel te veel betalen voor asielopvang.
Yumi
28-11-2025 om 19:36
Volgens Gommers ervaren ze op de IC in Rotterdam ernstige agressie van mannelijke immigranten tussen de 20 en 40 jaar. Het is triest dat hier weer zo'n ophef gemaakt wordt over Gommers, terwijl het zou moeten gaan over de aanpak van deze overlastgevers.
Ik werk niet in de zorg maar hoor dit probleem wel van zorgmedewerkers die op de IC werken.
‘Agressie in de zorg komt vaker voor bij immigrantenfamilies’, zei Gommers op tv: uitspraak leidt tot ophef
Erasmus MC distantieert zich van de opmerking van ic-arts Diederik Gommers dat ‘agressie in de zorg vaker voorkomt bij immigrantenfamilies’. Volgens een woordvoerder was het ‘niet zijn bedoeling om groepen te stigmatiseren’. Het ziekenhuis kan niet zeggen of zijn bewering klopt, omdat dit niet wordt geregistreerd.
Hij vertelde dat het probleem zich vooral voordoet op de eerste hulp, maar dat het ook speelt op de intensive care. „We zien het vaker bij immigrantenfamilies. Dat gebeurt vooral als we willen stoppen met een behandeling, omdat het medisch zinloos is, zoals dat bij wet is geregeld. Dan krijg je daar ruzie over, er is onbegrip.’’
Gommers vertelde ook over de grote impact op het personeel. „De dreigementen kunnen echt fors worden. Bijvoorbeeld dat mensen na hun dienst op weg naar huis gevolgd worden. We hebben zelfs artsen gehad die zich een tijd ziek hebben gemeld, omdat de dreigementen zo persoonlijk werden.’’
De woordvoerder meldt verder dat Gommers heeft aangegeven dat hij zich zorgvuldiger had moeten uitdrukken. „Wij delen deze mening.’’ Gommers zelf wil geen reactie geven en verwijst door naar de woordvoering van Erasmus MC.
Tussen de 20 en 40 jaar
Wel heeft hij eerder op LinkedIn gereageerd op de kritiek. Hij weersprak dat hij migranten over één kam scheert. ‘Ik heb aangegeven dat op ONZE ic in Rotterdam de ernstige agressie komt van immigranten.’ De agressiviteit komt niet van ouders en vrouwen, stelt hij, maar ‘helaas van mannen tussen de 20 en 40 jaar’. ‘Hoor graag hoe we dit probleem met elkaar kunnen oplossen.’
Miraval
28-11-2025 om 20:03
https://www.google.com/amp/s/www.rtvdrenthe.nl/amp/nieuws/17993751/station-emmen-wordt-na-aanhoudende-incidenten-veiligheidsrisicogebied
Maar liefst 2 extra BOA's in de avond, extra verlichting en hopelijk preventief fouilleren rondom het station door politie. Er wonen tussen de 450 en 600 zgn veilige landers in Ter Apel, waarvan een deel dus zorgt voor overlast in Emmen e.o.
Waarom zijn die veilige landers daar uberhaupt nog? Waarom kunnen ze in de avond zorgen voor overlast? Waarom niet gewoon de regel na 20.00 niet meer van het terrein af. Punt.
Het is deze kleine groep klootzakken die het verpesten voor de meerderheid. Gewoon poorten dicht, binnen blijven in de avond/nacht. Jammer voor degenen die zich wel kunnen gedragen, maar omwonenden hebben recht op veiligheid en leven zonder overlast.
felija
28-11-2025 om 20:05
Euphoria schreef op 28-11-2025 om 19:18:
[..]
Ik was niet onder de indruk, ik ben niet onder de indruk en ik zal niet onder de indruk geraken. 314 locaties zijn nog steeds enorm veel, de kosten die het me zich meebrengt zijn gigantisch hoog en de criminaliteitscijfers horen niet onder een tafelkleed geveegd te worden.
En die kosten zouden dus flink naar beneden kunnen.
Miraval
28-11-2025 om 20:10
Yumi schreef op 28-11-2025 om 19:36:
Volgens Gommers ervaren ze op de IC in Rotterdam ernstige agressie van mannelijke immigranten tussen de 20 en 40 jaar. Het is triest dat hier weer zo'n ophef gemaakt wordt over Gommers, terwijl het zou moeten gaan over de aanpak van deze overlastgevers.
Ik werk niet in de zorg maar hoor dit probleem wel van zorgmedewerkers die op de IC werken.
‘Agressie in de zorg komt vaker voor bij immigrantenfamilies’, zei Gommers op tv: uitspraak leidt tot ophef
Erasmus MC distantieert zich van de opmerking van ic-arts Diederik Gommers dat ‘agressie in de zorg vaker voorkomt bij immigrantenfamilies’. Volgens een woordvoerder was het ‘niet zijn bedoeling om groepen te stigmatiseren’. Het ziekenhuis kan niet zeggen of zijn bewering klopt, omdat dit niet wordt geregistreerd.
Hij vertelde dat het probleem zich vooral voordoet op de eerste hulp, maar dat het ook speelt op de intensive care. „We zien het vaker bij immigrantenfamilies. Dat gebeurt vooral als we willen stoppen met een behandeling, omdat het medisch zinloos is, zoals dat bij wet is geregeld. Dan krijg je daar ruzie over, er is onbegrip.’’Gommers vertelde ook over de grote impact op het personeel. „De dreigementen kunnen echt fors worden. Bijvoorbeeld dat mensen na hun dienst op weg naar huis gevolgd worden. We hebben zelfs artsen gehad die zich een tijd ziek hebben gemeld, omdat de dreigementen zo persoonlijk werden.’’
De woordvoerder meldt verder dat Gommers heeft aangegeven dat hij zich zorgvuldiger had moeten uitdrukken. „Wij delen deze mening.’’ Gommers zelf wil geen reactie geven en verwijst door naar de woordvoering van Erasmus MC.
Tussen de 20 en 40 jaarWel heeft hij eerder op LinkedIn gereageerd op de kritiek. Hij weersprak dat hij migranten over één kam scheert. ‘Ik heb aangegeven dat op ONZE ic in Rotterdam de ernstige agressie komt van immigranten.’ De agressiviteit komt niet van ouders en vrouwen, stelt hij, maar ‘helaas van mannen tussen de 20 en 40 jaar’. ‘Hoor graag hoe we dit probleem met elkaar kunnen oplossen.’
Bizar ook weer dat zijn uitspraken stigmatiserend zouden zijn terwijl ze berusten op feitelijke constateringen. Als je het probleem benoemt, kun je er ook iets aan doen. En als het agressie probleem ligt bij mannelijk immigranten tussen een bepaalde leeftijd, dan is dat toch ook gewoon zo? Waarom dan weer distantiëren? Beter sta je gewoon achter deze observatie van je werknemer en steun je deze, ipv gelijk de boel te willen bagatelliseren dmv deze uitspraken. Zo komen we nooit een steek verder natuurlijk.
felija
28-11-2025 om 20:14
Miraval schreef op 28-11-2025 om 20:10:
[..]
Bizar ook weer dat zijn uitspraken stigmatiserend zouden zijn terwijl ze berusten op feitelijke constateringen. Als je het probleem benoemt, kun je er ook iets aan doen. En als het agressie probleem ligt bij mannelijk immigranten tussen een bepaalde leeftijd, dan is dat toch ook gewoon zo? Waarom dan weer distantiëren? Beter sta je gewoon achter deze observatie van je werknemer en steun je deze, ipv gelijk de boel te willen bagatelliseren dmv deze uitspraken. Zo komen we nooit een steek verder natuurlijk.
Gooi een groep jongens, jonge mannen bij elkaar op de lip voor langere tijd en er komt geheid gedonder van.
Jorni
28-11-2025 om 20:17
felija schreef op 28-11-2025 om 20:14:
[..]
Gooi een groep jongens, jonge mannen bij elkaar op de lip voor langere tijd en er komt geheid gedonder van.
Dat praat het geven van overlast nooit goed. Zeker niet als je dat in een land doet dat zo goed is om je op te vangen. Overlaat geven zou direct uitzetting moeten betekenen.
Miraval
28-11-2025 om 20:33
felija schreef op 28-11-2025 om 20:14:
[..]
Wat heeft dat met agressie naar hulp/zorgverleners te maken?
En over Emmen (ik denk dat je verkeerd gequote hebt?), we pikken overlast van Nederlandse jongeren toch ook niet? En als scholieren overlast veroorzaken in een woonwijk, gaat de poort ook voor alle scholieren dicht in pauzes.
Het feit dat het een grote groep betreft praat toch geenszins hun gedrag goed? Het zijn toch geen barbaren of wilden?
Yumi
28-11-2025 om 20:51
Miraval schreef op 28-11-2025 om 20:03:
https://www.google.com/amp/s/www.rtvdrenthe.nl/amp/nieuws/17993751/station-emmen-wordt-na-aanhoudende-incidenten-veiligheidsrisicogebied
Maar liefst 2 extra BOA's in de avond, extra verlichting en hopelijk preventief fouilleren rondom het station door politie. Er wonen tussen de 450 en 600 zgn veilige landers in Ter Apel, waarvan een deel dus zorgt voor overlast in Emmen e.o.
Waarom zijn die veilige landers daar uberhaupt nog? Waarom kunnen ze in de avond zorgen voor overlast? Waarom niet gewoon de regel na 20.00 niet meer van het terrein af. Punt.
Het is deze kleine groep klootzakken die het verpesten voor de meerderheid. Gewoon poorten dicht, binnen blijven in de avond/nacht. Jammer voor degenen die zich wel kunnen gedragen, maar omwonenden hebben recht op veiligheid en leven zonder overlast.
Dit horen we al jaren, het zijn maar een paar rotte appels die het verzieken voor de rest. Toch lukt het niet om die rotte appels eruit te halen, terwijl iedereen weet dat rotte appels de rest ook aantasten....
felija
28-11-2025 om 21:10
Miraval schreef op 28-11-2025 om 20:33:
[..]
Wat heeft dat met agressie naar hulp/zorgverleners te maken?
En over Emmen (ik denk dat je verkeerd gequote hebt?), we pikken overlast van Nederlandse jongeren toch ook niet? En als scholieren overlast veroorzaken in een woonwijk, gaat de poort ook voor alle scholieren dicht in pauzes.
Het feit dat het een grote groep betreft praat toch geenszins hun gedrag goed? Het zijn toch geen barbaren of wilden?
O, je hebt gelijk! Ik ging er ten onrechte van uit dat je het over jonge mannen in een AZC had. Helemaal eens, hoor. (Note to myself: beter en nauwkeuriger lezen).
felija
28-11-2025 om 21:10
Jorni schreef op 28-11-2025 om 20:17:
[..]
Dat praat het geven van overlast nooit goed. Zeker niet als je dat in een land doet dat zo goed is om je op te vangen. Overlaat geven zou direct uitzetting moeten betekenen.
Dat praat het zeker niet goed.
Nicole123
28-11-2025 om 21:27
Thora schreef op 28-11-2025 om 13:12:
[..]
Kwetsbare medemensen? In mijn ogen zijn dat homoseksuele mannen, onderdrukte vrouwen en kinderen die hier hun toevlucht zoeken. En met deze mensen heb totaal geen problemen. En ik denk de meeste "we" en "wij" tjes ook niet. Maar kerels die hele dorpen terroriseren reken ik niet onder kwetsbare groepen.
Dan zijn we het met elkaar eens, dat we de echte vluchtelingen voor oorlog en geweld een humaan toevlucht gunnen in Nederland. Die moeten dus ook niet op één hoop gegooid worden met de rotte appels. Jij schreef over de miljoenen vluchtelingen die naar Europa komen (dus de hele groep) en Alice12 plaatste vervolgens die complete groep in een kwaad daglicht door als reactie op jou te schrijven: "En dan zijn ze hier, maar kunnen niks met onze open maatschappij. En proberen dan allerlei wetten en gedragingen uit hun oude land hier weer te introduceren. Daar snap ik dan helemaal niks van. Je vlucht uit een kutland , je wordt hier opgevangen met een huis en een uitkering waar je in je oude land niet eens over durft te dromen. Pas je aan en leer Nederlands."
Ja, er zijn sommigen die de boel terroriseren. Die zich niet aanpassen, die de boel verpesten, die niet integreren. Dat moet ook zeker worden aangepakt, ik heb hier al vaker bijv. gesteld dat ik de PBL of een andere locatie met verscherpt toezicht terug zou willen. Maar de meerderheid van de asielzoekers is juist welwillend en wil dolgraag gewoon veilig hier leven, werken en integreren. Het zou prettig zijn als mensen hier niet suggereren alsof de hele groep, of het gros ervan, bestaat uit mensen die de boel terroriseren.
Fleurtje_5
29-11-2025 om 13:51
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/3038847/plek-voor-328-asielzoekers-in-venlo-actiegroep-is-niet-blij-met-aantal-maar-ziet-lichtpuntjes Venlose steun voor azc met 328 bewoners, maar uitgroeien naar 600 stap te ver 27 november 2025
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/3038847/plek-voor-328-asielzoekers-in-venlo-actiegroep-is-niet-blij-met-aantal-maar-ziet-lichtpuntjes Plek voor 328 asielzoekers in Venlo: actiegroep is niet blij met aantal, maar ziet lichtpuntjes 28 november 2025
Een dag na de commissievergadering over het azc in Venlo heeft de werkgroep die al maanden strijdt tegen dat azc gemengde gevoelens. "Wij zijn zeker niet blij met 328 opvangplekken. Maar er worden nu wel eindelijk kritische vragen gesteld in de gemeenteraad."
Hoelang zal dit monumentale klooster er nog zo mooi bijliggen?