Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Thora
21-11-2025 om 15:14
Libertine schreef op 21-11-2025 om 14:44:
[..]
Wilders zijn partij is wel degelijk extreem rechts. Das geen kwestie van smaak maar een simpel feit. Je kunt ook andere termen gebruiken. Nieuw radicaal rechts bijvoorbeeld of populistisch extreem rechts. In Nederland hebben we geen extreem linkse partijen. De sp is dat zelfs niet. Feiten. Geen mening.
Wat je met “dat zielige hoopje” probeert duidelijk te maken is me een raadsel?
Dat ze tussen wal en schip vallen en punt van twist zijn.
felija
21-11-2025 om 15:36
Thora schreef op 21-11-2025 om 14:21:
[..]
Even voor de duidelijkheid. Wilders is geen rechts extremistische politicus. Vind je dat wel dan heb je het ook over bijna de helft van alle stemmers die hebben namelijk op Wilders hebben gestemd. Een land halfvol met rechts extremisten. De andere helft links extremisten met als zielig hoopje de asielzoekers in o.a. Ter Apel er tussenin.
De helft van alle kiezers?! In welk land leef jij? Wilders is radicaalrechts, even voor alle duidelijkheid.
Als mensen werkelijk denken dat de helft van de kiezers PVV stemt, moet misschien het overgrote deel van de Nederlanders wat iets heel anders heeft gestemd zich veel meer laten horen.
Thora
21-11-2025 om 15:46
Doemijdieglazenbol schreef op 21-11-2025 om 14:39:
[..]
En als ik dan toch bezig ben…
even los van of Wilders extreem rechts is, daarna gaat er sowieso het een en ander mis.
Als je op het CDA of CU stemt, ben je niet automatisch christen, dus met Wilders extreem rechts noemen, noem je niet direct ook diens kiezers extreem rechts.
Niet bijna de helft van alle stemmers hebben op Wilders gestemd. Er hebben 10,6 miljoen mensen gestemd. Van hen stemde 1,6 miljoen op Wilders. Ik krijg dat met de beste wil van de wereld niet doorgerekend naar de helft van de stemmers.
Lief dat je dit zo stelt. Helaas doet de rest van Nederland dit niet. Ik bedoel niet alle Nederlanders inclusief babies enzo, maar de mainstream media. Die zijn nogal geneigd alles op één hoop te gooien als het om rechts georiënteerden gaat.
De helft was zeer globaal bedoeld. We weten allemaal dat het aantal zetels van de D66 en de PVV niet ver uit elkaar liggen vandaar de stelling helft. Beetje jammer dat ik dit uit moet leggen (niet alleen aan jou). Volgende keer zal ik specifieker zijn.
felija
21-11-2025 om 15:47
Vwb extreem -links:
"Er zijn geen gevestigde Nederlandse politieke partijen die als extreem-links worden bestempeld in de Tweede Kamer; deze term wordt voornamelijk gebruikt voor subgroepen binnen de links-extremistische scene, zoals anarchisten en communisten, die zich buiten het politieke partijsysteem organiseren. Deze subgroepen organiseren acties, sluiten zich aan bij bredere protestbewegingen, en worden soms geassocieerd met het verstoren van de openbare orde of intimidatie, aldus de NCTV. " (Nationaal Coördinator Terrorisme Bestrijding en Veiligheid.)
Fleurtje_5
21-11-2025 om 15:49
Libertine schreef op 21-11-2025 om 14:44:
[..]
Wilders zijn partij is wel degelijk extreem rechts. Das geen kwestie van smaak maar een simpel feit. Je kunt ook andere termen gebruiken. Nieuw radicaal rechts bijvoorbeeld of populistisch extreem rechts. In Nederland hebben we geen extreem linkse partijen. De sp is dat zelfs niet. Feiten. Geen mening.
Wat je met “dat zielige hoopje” probeert duidelijk te maken is me een raadsel?
'Das wel een kwestie van smaak'.
Daarbij vind ik het niet zo heel gek dat Wilders niet in een jubelstemming zit, hij merkt het elke dag in welke kooi hij zich bevind, en bang zal zijn voor zijn leven. Angst kan een slechte raadgever zijn. Ik vermoed dat velen niet van 'hun' dader houden.
Interessant artikel van interessante onderzoekers:
https://www.human.nl/medialogica/artikelen/is-de-pvv-van-geert-wilders-extreemrechts-
Is de PVV van Geert Wilders extreemrechts?
.............
Het ANP gebruikt die term alleen als het een letterlijk citaat betreft. “Als Stephan van Baarle, fractievoorzitter van Denk, Geert Wilders bijvoorbeeld zoals hij deed ‘de boodschapper van extreemrechts’ noemt, dan is dat relevant en nemen we dat zo mee”, zegt Staps. Veel dagbladen volgen die lijn en ook columnisten hebben een vrije rol – in opiniestukken en columns wordt de PVV met enige regelmaat als extreemrechts bestempeld, hoewel dat in nieuwsberichten dus niet gebeurt.
Nativisme
Het leidt nog wel eens tot discussie: wordt de PVV niet vergoelijkt als je er niet het label extreemrechts op plakt? Wat bijvoorbeeld te denken van zijn minder Marokkanen-uitspraak, het Polen-meldpunt, of zijn standpunten over de Islam? “De kernideologie van de PVV, maar ook van AfD in Duitsland, Le Pen in Frankrijk, of Trump is wat politicologen het ‘nativisme’ noemen”, legt politicoloog Matthijs Rooduijn uit, die aan de Universiteit van Amsterdam onderzoek doet naar populisme en radicalisme.
“Dat is een uitsluitende vorm van nationalisme, waarin je de eigen identiteit benadrukt en afzet tegen buitenstaanders, bijvoorbeeld tegen immigranten, of mensen met een andere religie of huidskleur.” Dat nativisme is wat radicaal-rechtse en extreemrechtse partijen gemeen hebben. “Het grote verschil is dat radicaal-rechtse partijen binnen de grenzen van de democratie blijven, terwijl extreemrechtse partijen de democratie willen afschaffen en niet schuwen geweld te gebruiken. De Nazipartij was extreemrechts, fascisten zijn extreemrechts, de Gouden Dageraad in Griekenland is extreemrechts.”
[foto]
Belangrijk, zegt Rooduijn, is dat het voor die definitie dus echt gaat om ideeën over het afschaffen van de democratie. Daar is Wilders niet op te betrappen, maar dat wil niet zeggen dat zijn gedachtegoed in lijn is met de liberale democratie zoals wij die kennen in Nederland. “Als het gaat om de rechten van allerlei minderheden, het organiseren van tegenmachten als de vrije media, of de vrijheid van wetenschap, dan is Wilders niet bepaald liberaal democratisch. En ik denk dat dat een probleem is omdat die liberale democratie beschermd moet worden. Maar het is geen reden om hem extremistisch te noemen.”
.............etc.etc.etc...............
DeOnbekende
21-11-2025 om 15:51
Nicole123 schreef op 21-11-2025 om 15:03:
[..]
Vervelend dat je er zo'n last van hebt. Wat ik alleen niet begrijp is wat je bedoelt met grenzen die dichtgaan voor dat tuig. Het bekt lekker, zo'n uitspraak, en misschien lucht het je op, maar hoe zie je het concreet voor je? Wat versta je onder 'tuig', wie zijn dat? Alle buitenlanders, uit welk land dan ook? Buitenlanders uit specifieke landen? Zijn die allemaal tuig, puur door hun nationaliteit? Of bedoel alleen buitenlanders die zich misdragen? Maar hoe weet je dat dan voordat ze het land in komen, staat er op hun voorhoofd 'let op, ik ga me misdragen' of gaan ze scheldend en stelend de grens over? En hoe wilde je al die grenzen gaan controleren? Ze hebben nu bij 4 grensovergangen voor de symboliek marechaussee neergezet, maar het recht op asiel aanvragen is geregeld in het vluchtelingenverdrag, dus de marechaussee laat mensen die zeggen asiel te willen aanvragen gewoon door. En mensensmokkelaars en illegalen gebruiken natuurlijk gewoon al die andere honderden grensovergangen, die zijn niet gek. Dus het klinkt heel leuk, 'geen tuig meer binnenlaten', maar hoe dan?
- knip -
felija
21-11-2025 om 15:52
"De radicaalrechtse partijen in Nederland zijn de PVV, FVD, JA21 en BVNL. Deze partijen worden gekenmerkt door nativisme (nadruk op de "eigen" bevolking), autoritarisme (focus op orde en veiligheid) en populisme (het idee dat het volk wordt uitgebuit door een elite). Hoewel ze deze kenmerken delen, verschillen ze onderling op sociaaleconomisch en buitenlands beleid." (Montesquieu Instituut)
We hebben dus vier radicaalrechtse partijen in de kamer en geen één radicaal linkse partij.
Daglichtlamp
21-11-2025 om 16:00
DeOnbekende schreef op 21-11-2025 om 15:51:
[..]
Quote verwijderd
Dus van jou mag elke vluchteling die het waagt zich aan de Nederlandse grenzen te melden voor asiel dood? Mag ik dat wel extreem rechts vinden?
Doemijdieglazenbol
21-11-2025 om 16:13
Thora schreef op 21-11-2025 om 15:46:
[..]
Helaas doet de rest van Nederland dit niet. Ik bedoel niet alle Nederlanders inclusief babies enzo, maar de mainstream media. Die zijn nogal geneigd alles op één hoop te gooien als het om rechts georiënteerden gaat.
hoeveel MSM kijk jij nog? En wie vallen er onder?
want:

Wilders staat er niet zoveel op, want die wilde zelf niet.
het lijkt me toch dat rechtse mensen dat niet zouden doen?
Thora
21-11-2025 om 16:42
felija schreef op 21-11-2025 om 15:52:
"De radicaalrechtse partijen in Nederland zijn de PVV, FVD, JA21 en BVNL. Deze partijen worden gekenmerkt door nativisme (nadruk op de "eigen" bevolking), autoritarisme (focus op orde en veiligheid) en populisme (het idee dat het volk wordt uitgebuit door een elite). Hoewel ze deze kenmerken delen, verschillen ze onderling op sociaaleconomisch en buitenlands beleid." (Montesquieu Instituut)
We hebben dus vier radicaalrechtse partijen in de kamer en geen één radicaal linkse partij.
Nou als hetgeen jij noemt extreem rechts is, is daar weinig mis mee. Populistisch zijn ze natuurlijk allemaal. Gewoonweg omdat ze allemaal de meeste stemmen willen. Dat wij worden uitgebuit door een elite is een theorie die sommige leden van de tweede kamer aanhangen ja. Wat niet betekent dat dit slecht is of dat het uit de lucht gegrepen is. We zijn sowieso al heel hard op weg naar een soort van Animalfarm.
Thora
21-11-2025 om 16:49
Doemijdieglazenbol schreef op 21-11-2025 om 16:13:
[..]
hoeveel MSM kijk jij nog? En wie vallen er onder?
want:
Wilders staat er niet zoveel op, want die wilde zelf niet.
het lijkt me toch dat rechtse mensen dat niet zouden doen?
Zo af en toe zie ik of hoor ik nog wel eens iets van de NPO en soms de commerciële omroepen. Ook bij het "zappen" op de autoradio komt er nog wel een eens een soort van nieuwszender voorbij. Ik ben destijds gestopt met kijken naar o.a. Lubach en Even tot hier omdat die alleen maar bezig waren met Wilders en de PVV belachelijk maken. Aan talkshowtafels hetzelfde verhaal. Het verbaast mij niets dat Wilders niet wilde aanschuiven. Deed hij dat wel ergens dan kon hij met moeite een paar woorden zeggen voor er iemand doorheen begon te blaten. En dan vervolgens gaan klagen dat er door hem of haar heengepraat wordt. Op de radio kwam ik per ongeluk op BNR terecht. Daar waren twee mensen bloedserieus aan het praten over hoe Wilders het beste de mond gesnoerd kon worden. En dat de andere politici heel goed moesten begrijpen hoe ze dat moesten doen. Ik vind dat geen neutrale radio en TV.
Doemijdieglazenbol
21-11-2025 om 17:04
Thora schreef op 21-11-2025 om 16:49:
[..]
Zo af en toe zie ik of hoor ik nog wel eens iets van de NPO en soms de commerciële omroepen. Ook bij het "zappen" op de autoradio komt er nog wel een eens een soort van nieuwszender voorbij. Ik ben destijds gestopt met kijken naar o.a. Lubach en Even tot hier omdat die alleen maar bezig waren met Wilders en de PVV belachelijk maken. Aan talkshowtafels hetzelfde verhaal. Het verbaast mij niets dat Wilders niet wilde aanschuiven. Deed hij dat wel ergens dan kon hij met moeite een paar woorden zeggen voor er iemand doorheen begon te blaten. En dan vervolgens gaan klagen dat er door hem of haar heengepraat wordt. Op de radio kwam ik per ongeluk op BNR terecht. Daar waren twee mensen bloedserieus aan het praten over hoe Wilders het beste de mond gesnoerd kon worden. En dat de andere politici heel goed moesten begrijpen hoe ze dat moesten doen. Ik vind dat geen neutrale radio en TV.
en toch zijn die snippets kennelijk niet genoeg om een goed beeld te krijgen van wat er in de MSM over rechts gezegd wordt en hoe genuanceerd dat is. Want ik zie in die lijstjes bijzonder veel rechtse mensen van diverse signatuur. Doen zeker niet onder voor de linkse mensen. Toch fijn dat dat meevalt, nietwaar?
Ik denk dat er ook wel eens linkse mensen de radio of tv aanzetten en denken “oeh, wat hoor ik nou?!” Alleen maar goed. Vrije, pluriforme media zijn een essentieel onderdeel van een goed functionerende democratie.
DeOnbekende
21-11-2025 om 17:46
Daglichtlamp schreef op 21-11-2025 om 16:00:
[..]
Dus van jou mag elke vluchteling die het waagt zich aan de Nederlandse grenzen te melden voor asiel dood? Mag ik dat wel extreem rechts vinden?
- knip -
Daglichtlamp
21-11-2025 om 17:50
DeOnbekende schreef op 21-11-2025 om 17:46:
[..]
- knip -
Midden op de Noordzee dumpen is toch echt een doodvonnis. Ik ben geschokt dat je die woorden niet terugneemt.
DeOnbekende
21-11-2025 om 17:58
Daglichtlamp schreef op 21-11-2025 om 17:50:
[..]
Midden op de Noordzee dumpen is toch echt een doodvonnis. Ik ben geschokt dat je die woorden niet terugneemt.
- knip -