Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Yumi
28-10-2025 om 17:43
Poezenmeisje schreef op 28-10-2025 om 12:55:
Die kassen en slachterijen kunnen prima naar het oostblok. Breng het werk naar de mensen i.p.v. omgekeerd.
Ik heb je dit al vaker zien schrijven, maar ook nu is mijn vraag hoe gaan we dat dan doen?
Al die dieren op transport zetten?
In 2024 werden er in Nederland 13.860.400 varkens geslacht.
Oftewel 366 dagen lang gemiddeld 37.870 varkens per dag, als je die met 100 in een vrachtwagen zou kunnen stoppen, dan rijden er 366 dagen per jaar 379 vrachtwagens naar e.a. Oostblok land.
Dat is toch volstrekt onhaalbaar, en dan heb ik het nog niet over de andere dieren. Dan moet je niet alleen de slacht verplaatsen, maar ook de veeteelt. En dat gaat niet gebeuren....
Hoe je kunt uitleggen hoe bizar veel varkens er alleen al in Nederland worden geslacht – Ionica Smeets
Mick87
28-10-2025 om 17:53
Thora schreef op 28-10-2025 om 12:11:
[..]
Ik denk dat het aantal overdreven is. De linkse partijen brengen altijd graag de arbeidsmigranten ten tonele om het migratieprobleem te verzachten.
Daarbij halen wij niemand hierheen. Die mensen komen zelf hierheen om geld te verdienen. En gelijk hebben ze. Ze werken veel in de tuinbouw en verdienen daar een stuk minder dan Nederlandse werknemers. Vandaar dat je die wel eens hoort klagen dat hun banen ingepikt worden. Dan wordt het grootste deel van het verdiende geld ook nog eens uitgegeven in het thuisland en voegt dus niets toe aan onze economie.
De schuld ligt m.i. bij de wetgeving die toestaat deze mensen minder te betalen en de werkgevers die hen aannemen. Dan zijn er ook nog de louche uitzendburootjes die deze mensen uitbuiten en vaak geleid worden door criminele organisaties uit het thuisland.
Werkgevers hebben vaak ook geen keus hoor dan migranten aannemen tegen een lager loon. Anders moeten zij hun producten weer verkopen voor hogere prijs. En dan kopen wij ze niet meer want we willen allemaal goedkope aardbeien en tomaten. Zij doen dit vaak om hun concurrentiepositie te houden. Bovendien is er ook daar amper aan personeel te komen. Het is echt een wisselwerking van e.e.a. en ook wij als consument zijn er mede schuldig aan. Net als met andere zaken zoals bijvoorbeeld de pakketjes die we willen en door migranten bezorgd worden.
Yumi
28-10-2025 om 18:11
Mick87 schreef op 28-10-2025 om 17:53:
[..]
Werkgevers hebben vaak ook geen keus hoor dan migranten aannemen tegen een lager loon. Anders moeten zij hun producten weer verkopen voor hogere prijs. En dan kopen wij ze niet meer want we willen allemaal goedkope aardbeien en tomaten. Zij doen dit vaak om hun concurrentiepositie te houden. Bovendien is er ook daar amper aan personeel te komen. Het is echt een wisselwerking van e.e.a. en ook wij als consument zijn er mede schuldig aan. Net als met andere zaken zoals bijvoorbeeld de pakketjes die we willen en door migranten bezorgd worden.
86 miljoen kilo aardbeien in 2024, een verdubbeling sinds 2010. Ook hier denk ik is het echt nodig?
Overigens ik eet af en toe aardbeien maar dan wel biologisch, betaal tussen de 4 en 5 euro voor 225 gram. Dat is duur maar de supermarktaardbei is al tig jaar een gifbom.
Uit de analyses van PAN Nederland blijkt dat 96 procent van de Nederlandse aardbeien pesticidenresten bevat. En het blijft niet bij één stof: gemiddeld werden er per monster bijna vier verschillende middelen aangetroffen. Sommige aardbeien bevatten zelfs twaalf verschillende pesticiden. Een enorme hoeveelheid.
Nicole123
28-10-2025 om 19:22
Yumi schreef op 28-10-2025 om 17:43:
[..]
Ik heb je dit al vaker zien schrijven, maar ook nu is mijn vraag hoe gaan we dat dan doen?
Oftewel 366 dagen lang gemiddeld 37.870 varkens per dag, als je die met 100 in een vrachtwagen zou kunnen stoppen, dan rijden er 366 dagen per jaar 379 vrachtwagens naar e.a. Oostblok land.Dat is toch volstrekt onhaalbaar, en dan heb ik het nog niet over de andere dieren. Dan moet je niet alleen de slacht verplaatsen, maar ook de veeteelt. En dat gaat niet gebeuren....
Hoe je kunt uitleggen hoe bizar veel varkens er alleen al in Nederland worden geslacht – Ionica Smeets
Ja, ook de veeteelt voor een deel verplaatsen, natuurlijk niet die dieren allemaal naar Polen gaan rijden voor de slacht. Waarom zouden we in Nederland 100 miljoen kippen, 12 miljoen varkens en 4 miljoen koeien huisvesten als dat voor onze eigen consumptie echt veel en veel teveel is en ook geen enorme bijdrage geeft aan de economie? Als je bijv 25% mindert in te slachten dieren (door minder vergunningen, door uitkoopregelingen, door afslankregelingen waardoor boeren minder dieren houden voor evenveel inkomsten, etc) dan scheelt dat ook 25% in de slachterijen.
Nicole123
28-10-2025 om 19:43
[..]
Het probleem zit hem erin dat bij de Nederlandse economie met hoge lonen toch bepaalde eigenlijk niet meer rendabele sectoren met heel arbeidsintensief werk nog steeds heel groot zijn. Die houden we kunstmatig overeind door enerzijds massaal arbeidsmigranten aan te trekken en anderzijds de werkelijke kosten/lasten bij het welzijn van het milieu en de dieren neer te leggen.
Stel je voor dat we de textielfabrieken van 150 jaar geleden nog zouden hebben, met massa's mensen aan naaimachines, met de hand kleding makend. Dat die fabrieken de helft van ons grondoppervlak zouden innemen en hun arbeiders vooral uit het buitenland zouden halen en de resten van de kleurstoffen om de kleding te kleuren in de rivieren zouden dumpen. Dat we 80% van de geproduceerde kleding vervolgens zouden exporteren, maar voor maar een paar procent van het BBP.
Dat gebeurt er momenteel, maar dan met dierenfabrieken ipv textielfabrieken. Is er ooit een lobby geweest die heeft geroepen 'maar de zonen van de textielfabriekeigenaren willen de zaak overnemen en die moeten dat recht toch hebben!', of 'geen textielfabrieken, geen kleding!'? Dat zou vrij belachelijk zijn, toch?
Miraval
28-10-2025 om 19:50
[..]
Klopt.
En dat zie je in alle sectoren natuurlijk. Alle prijzen gaan omhoog met als gevolg dat de lonen weer omhoog moeten en daarmee ook weer de prijzen.
Het lijkt een oneindige cirkel te zijn, ik weet ook niet wat de oplossing is. Er zijn allerlei wetten en regels aangenomen voor vrij verkeer van wonen en werken binnen de EU, dan moet je die wetten aan gaan passen op Europees niveau. Ik vraag me af of al die Oostblok landen daarmee akkoord zullen gaan. Want die zien dan ook een berg kapitaal wegvloeien wat binnenkomt uit landen waar hun burgers werken.
Zo lang dat vrij verkeer bestaat, dan blijf je met arbeidsmigranten zitten. Want die mensen verdienen hier nu eenmaal veel meer dan ze in eigen land zouden verdienen, en met dat geld zijn ze in eigen land in staat een mooi huis te bouwen of een dure auto te kunnen kopen. (Daar veel goedkoper dan hier.)
Daglichtlamp
28-10-2025 om 19:52
Thora schreef op 28-10-2025 om 13:23:
[..]
Ik heb het toch gecorrigeerd. Beetje makkelijk dit.
Ik vond jouw reactie ook gemakkelijk. Als je migratie echt belangrijk vindt, waarom ken je dan de aanbevelingen van Roemer en de voortgang daarop niet? Er wordt regelmatig over gesproken in de Tweede Kamer. We weten inderdaad niet hoeveel arbeidsmigranten er zijn. De minister van Sociale Zaken van dit kabinet heeft dat zelf ook bevestigd.
https://youtu.be/rso-RUb3NHE?si=jSIndZKScdhiDwrqFragment met de minister zit in het begin van dit filmpje.
Poezenmeisje
28-10-2025 om 20:01
Yumi schreef op 28-10-2025 om 17:43:
[..]
Oftewel 366 dagen lang gemiddeld 37.870 varkens per dag, als je die met 100 in een vrachtwagen zou kunnen stoppen, dan rijden er 366 dagen per jaar 379 vrachtwagens naar e.a. Oostblok land.Dat is toch volstrekt onhaalbaar, en dan heb ik het nog niet over de andere dieren. Dan moet je niet alleen de slacht verplaatsen, maar ook de veeteelt. En dat gaat niet gebeuren....
Die dieren kunnen ook in het oostblok gefokt worden. Waarschijnlijk krijgen ze daar ook meer ruimte.
Dan halen we hier weer goede milieuvoornemens.
Mick87
28-10-2025 om 20:09
Poezenmeisje schreef op 28-10-2025 om 20:01:
[..]
Die dieren kunnen ook in het oostblok gefokt worden. Waarschijnlijk krijgen ze daar ook meer ruimte.
Of we gaan gewoon minder dieren eten. Dit wordt ook geadviseerd door wetenschappers beter voor onze gezondheid en het milieu/klimaat. Maar ja van Wilders mogen ze de gehaktbal niet afpakken.
Poezenmeisje
28-10-2025 om 20:40
We éten al die beesten hier niet eens zelf...
Mijn kip is halal en mijn rundvlees komt van kennissen met Blond d'Aquitaine koeien. Gans en ree van de Wilde Slager zijn ook lekker.
Nicole123
28-10-2025 om 21:33
Mick87 schreef op 28-10-2025 om 20:09:
[..]
Of we gaan gewoon minder dieren eten. Dit wordt ook geadviseerd door wetenschappers beter voor onze gezondheid en het milieu/klimaat. Maar ja van Wilders mogen ze de gehaktbal niet afpakken.
Goed idee. Stel je zou een vleestaks invoeren en Nederlanders gaan daardoor 20% minder vlees eten (met de hogere gasprijs toen de oorlog in de Oekraïne begon werd ook opeens duidelijk dat bij een prijsstijging mensen opeens wél in beweging komen), dan hoeven er inderdaad minder dieren te worden gehouden en geslacht.
Of je doet het allebei, nog beter. Minder vlees eten en minder vlees exporteren. Want zoals Poezenmeisje al zegt, het overgrote deel van de vleessector is voor de export. We houden die vele miljoenen beesten hier, we laten ze massaal slachten door migranten, om het vlees vervolgens te exporteren.
Yumi
28-10-2025 om 21:42
Poezenmeisje schreef op 28-10-2025 om 20:01:
[..]
Ik denk dat dit inderdaad een oplossing kan zijn, maar of de boeren hier, en het Oostblok dit wil dat betwijfel ik.
Een andere mogelijkheid is dat de boeren hier alleen nog de productie voor NL verzorgen, we hoeven niet de halve wereld van vlees te voorzien.
Poezenmeisje
28-10-2025 om 22:05
Noglangnietjarig schreef op 28-10-2025 om 21:49:
Call me stupid, maar de export brengt ons toch welvaart?
We hebben nog genoeg te exporteren náást vlees.
Nicole123
28-10-2025 om 22:13
Noglangnietjarig schreef op 28-10-2025 om 21:49:
Call me stupid, maar de export brengt ons toch welvaart?
De export van de vleesindustrie en agrobusiness levert slechts een heel klein percentage van ons BBP op. Nauwelijks welvaart dus. Ten koste van veel immigratie, veel ruimtegebruik (50% van het landoppervlak!), veel milieubelasting (grond, lucht, water, klimaat), veel dierenleed. Het is alsof we de textielindustrie met al die mensen op naaimachines hier hadden willen houden, of de kolenmijnen. Het pappen en nathouden en maar geen knopen doorhakken wat betreft de agroindustrie is een kunstgreep om een lage-lonen-sector in een exorbitante mate in ons land te houden. Een land dat al lang en breed geen agrarische economie meer, maar een handels- en kenniseconomie heeft.