Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Miraval
30-08-2025 om 03:01
Daglichtlamp schreef op 29-08-2025 om 18:12:
Ik kan natuurlijk voor de honderdste keer zeggen dat misdaden aangepakt moeten worden, maar dat helpt niet echt denk ik.
Ik denk dat iedereen dat wel met je eens is, echter de manier waarop en zwaarte van straffen verschillen van meningen.
Baudet heeft diverse moties ingediend mbt asiel/migratie. Nu ben ik heel ver weg van een Baudet fan en ik neem eigenlijk niks serieus wat die man zegt, echter deze motie is (gelukkig) wel aangenomen;
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2025Z15492&did=2025D35817
Wat nog altijd afhankelijk is van de veiligheid in Syrie, maar goed, een kleine meerderheid is voor het terugsturen van overlastgevende of criminele Syrische vluchtelingen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?id=2025Z14115&did=2025D32038
Deze motie is verworpen, terwijl ik denk dat bij een dagelijkse meldplicht van asielzoekers, je veel beter kunt monitoren hoe het gaat met iemand en of die persoon wellicht enige vorm van hulp nodig heeft.
Jammer dat men zo verdeeld is over oplossingen waarvan men wel vindt dat er problemen zijn.
Daglichtlamp
30-08-2025 om 08:52
We hebben al vreemdelingenbewaring en uitzetcentra. Dat er niet meer gebruik gemaakt wordt van de mogelijkheden om asielzoekers op te sluiten komt volgens mij niet omdat de wettelijke mogelijkheden ontbreken, maar volgens mij omdat de praktische mogelijkheden ontbreken om meer mensen op te sluiten.
Illegaliteit strafbaar stellen is letterlijk een maatregel voor de bühne die dus in de praktijk niets op gaat lossen. (want de capaciteit van gevangenissen, van vreemdelingenbewaring en uitzetcentra worden niet groter als je meer mensen op mag sluiten).
Werk eerst aan het opsluiten van mensen die overlast veroorzaken die je ook onder de huidige regels al op kunt sluiten.
Luchtpost
30-08-2025 om 18:20
Het klinkt allemaal mooi: wie een misdaad pleegt moet worden gestraft, wie GGZ hulp nodig heeft moet die krijgen, etc.
Maar vorig jaar verbleven er van 0 t/m 34 jaar 69.046 personen in institutionele huishoudens. Van Nederlandse herkomst: 29.788, alle anderen hadden een migratieachtergrond.
Bijvoorbeeld 20-25 jaar, bevolking in percentage:
NL 64.98 %, westers 12.79 %, niet westers 22.23 %
Bezetting institutionele huishoudens in percentage:
NL 47.85 %, westers 8.07 %, niet westers 44.08 %
Hoe ver moet/kan dit gaan?
Tot wanneer kunnen wij dit allemaal betalen?
Mick87
30-08-2025 om 21:53
Luchtpost schreef op 30-08-2025 om 18:20:
Het klinkt allemaal mooi: wie een misdaad pleegt moet worden gestraft, wie GGZ hulp nodig heeft moet die krijgen, etc.
Maar vorig jaar verbleven er van 0 t/m 34 jaar 69.046 personen in institutionele huishoudens. Van Nederlandse herkomst: 29.788, alle anderen hadden een migratieachtergrond.
Bijvoorbeeld 20-25 jaar, bevolking in percentage:
NL 64.98 %, westers 12.79 %, niet westers 22.23 %
Bezetting institutionele huishoudens in percentage:
NL 47.85 %, westers 8.07 %, niet westers 44.08 %
Hoe ver moet/kan dit gaan?
Tot wanneer kunnen wij dit allemaal betalen?
Ik werk en heb gewerkt in verschillende institutionele huishoudens en het klopt wel dat daar best wel wat cliënten met migratieachtergrond zitten. Maar dan van allerlei pluimage. Oost Europees, Syrisch/somatische en zoveelste generatie Marokkaans.
Ik Vind migratieachtergrond wel een wat breed begrip en vind in dat opzicht je tabel niet heel veelzeggend.
Kan je wat nader specificeren ?
Nicole123
30-08-2025 om 21:56
Je kunt cijfers blijven rondstrooien om te stoken tegen asielzoekers, zonder een echte stelling, maar met allerhande insinuaties. Maar het verandert niets aan dat het onzinnig blijft om alle mensen met een niet-Westerse afkomst of alle institutionele huishoudens op één hoop te gooien en daarmee asielzoekers - die maar een zeer kleine groep zijn binnen die mensen van niet-Westerse afkomst - als een soort algeheel kwaad neer te zetten.
Wat is iemand met een niet-Westerse afkomst? Een 17-jarige asielzoeker uit Nigeria? Een Zuid-Koreaanse wetenschapper? Een dochter van een Iraans activist? Een derde generatie Marokkaanse die hier verpleegkundige is? Een Somalische werkloze statushouder? Een profvoetballer van Surinaamse komaf?
En wat is een institutioneel huishouden? Een AZC, een verpleeghuis, een gevangenis, een klooster?
Wat een non-retoriek. Een staaltje 'ik strooi met (continu dezelfde) cijfers en dan lijkt het meteen heel geleerd'.
Daglichtlamp
30-08-2025 om 21:56
Hoe maakt illegaliteit strafbaar stellen dit goedkoper? Illegalen opsluiten in de gevangenis is duurder dan geen opvang, of opvang op een andere manier.
Luchtpost
30-08-2025 om 22:59
Mick87 schreef op 30-08-2025 om 21:53:
[..]
Ik werk en heb gewerkt in verschillende institutionele huishoudens en het klopt wel dat daar best wel wat cliënten met migratieachtergrond zitten. Maar dan van allerlei pluimage. Oost Europees, Syrisch/somatische en zoveelste generatie Marokkaans.
Ik Vind migratieachtergrond wel een wat breed begrip en vind in dat opzicht je tabel niet heel veelzeggend.
Kan je wat nader specificeren ?
In dit document kan je alles opzoeken: per leeftijd, per (herkomst) land en per land waar iemand is geboren voor 2022, 2023 en 2024
Tot ongeveer 2013 publiceerde CBS ook aantallen naar soort instelling, maar daar is men mee opgehouden. Nu is er slechts een indeling naar:
| Personen: soort instelling|Verzorgings- en verpleeghuis |
| Personen: soort instelling|Overige zorginstelling |
| Personen: soort instelling|Overig soort instelling |
Vandaar dat ik naar leeftijd tot en met 34 jaar heb gekeken; ik ga er van uit dat het dan doorgaans "overig soort instelling" betreft zoals o.a. GGZ, gevangenis en AZC.
Luchtpost
30-08-2025 om 23:10
Daglichtlamp schreef op 30-08-2025 om 21:56:
Hoe maakt illegaliteit strafbaar stellen dit goedkoper? Illegalen opsluiten in de gevangenis is duurder dan geen opvang, of opvang op een andere manier.
Daar ging het niet om. Jij maakt er een hele andere vraag van. Ik had het over de steeds terugkerende opmerkingen hier zoals dat de goede mensen niet onder de kwaden mogen lijden, dat misdaad natuurlijk altijd bestraft moet worden, dat wie hulp nodig heeft 'natuurlijk' hulp moet krijgen, e.d.
Op zich allemaal mooie uitspraken, maar MIJN vraag was hoe ver je daar in kan/moet gaan en hoe lang we dat allemaal kunnen blijven betalen en anderszins als samenleving waarin alle verhoudingen met grote sprongen wijzigen, kunnen blijven 'dragen'. Niets meer, niets minder.
felija
30-08-2025 om 23:53
Nicole123 schreef op 30-08-2025 om 21:56:
Je kunt cijfers blijven rondstrooien om te stoken tegen asielzoekers, zonder een echte stelling, maar met allerhande insinuaties. Maar het verandert niets aan dat het onzinnig blijft om alle mensen met een niet-Westerse afkomst of alle institutionele huishoudens op één hoop te gooien en daarmee asielzoekers - die maar een zeer kleine groep zijn binnen die mensen van niet-Westerse afkomst - als een soort algeheel kwaad neer te zetten.
Wat is iemand met een niet-Westerse afkomst? Een 17-jarige asielzoeker uit Nigeria? Een Zuid-Koreaanse wetenschapper? Een dochter van een Iraans activist? Een derde generatie Marokkaanse die hier verpleegkundige is? Een Somalische werkloze statushouder? Een profvoetballer van Surinaamse komaf?
En wat is een institutioneel huishouden? Een AZC, een verpleeghuis, een gevangenis, een klooster?
Wat een non-retoriek. Een staaltje 'ik strooi met (continu dezelfde) cijfers en dan lijkt het meteen heel geleerd'.
Daglichtlamp
31-08-2025 om 04:50
We laten mensen jaren in AZC's wonen en klagen vervolgens dat ze oververtegenwoordigd zijn in institutionele huishoudens?
PensioNada
31-08-2025 om 09:08
Daglichtlamp schreef op 31-08-2025 om 04:50:
We laten mensen jaren in AZC's wonen en klagen vervolgens dat ze oververtegenwoordigd zijn in institutionele huishoudens?
Ja, heel opmerkelijk.
Mick87
31-08-2025 om 09:12
Ja er is weinig mogelijkheid tot doorstroming vanwege woningnood.
En als ze dan een woning krijgen toegewezen vinden we dat oneerlijk naar eigen bevolking. Wat begrijpelijk is.
Er is geen draagkracht en wil meer om asielzoekers op te vangen. Dat merk je in de samenleving. Mensen zien ook vooral jonge mannen hierheen komen. Probleem is alleen dat dit probleem niet zo makkelijk op te lossen is als we denken. Sterker nog de problemen worden alleen maar groter. Ik snap de sentimenten in de samenleving
Massamigratie en een verzorgingsstaat gaan niet samen. En dan doel ik op meerdere vormen van migratie dus niet alleen de hyperfocus op asiel
Fleurtje_5
31-08-2025 om 09:55
Daglichtlamp schreef op 30-08-2025 om 21:56:
Duurder voor de Overheid. Dat wel. Maar men niet opsluiten en doen alsof het oké is als men illegaal verblijft, geeft men de macht uit handen, en grote kans dat men gaat plunderen en dat is duurder voor de burgers.
felija
31-08-2025 om 10:45
Yumi
31-08-2025 om 11:02
Respect voor Marco Kroon, en de manier waarop hij dit verwoord!
Een asociale groep ‘logees’ lacht onze enorme Nederlandse gastvrijheid weg en bespuugt letterlijk en figuurlijk met hun gedrag onze vlag, terwijl ze nog steeds gewoon op onze kosten ‘te gast’ zijn. Dit is ongekend en onbegrijpelijk.’
Het wordt tijd dat de overheid ingrijpt. Terugkeer van militairen in het straatbeeld naast de politie.
Marco Kroon deelt bericht over actie bij Bossche Kermis tegen Syriërs
DEN BOSCH – Marco Kroon heeft zaterdagavond op Facebook zijn mening gedeeld over de demonstratie die vrijdag op de Bossche kermis werd gehouden. De actie leek te gaan over Syrische jongeren die de afgelopen tijd betrokken waren bij geweldsincidenten in de binnenstad van Den Bosch.
De situatie rondom de Syrische jongeren speelt al een tijdje in Den Bosch. Zo’n dertig jongeren kregen vorige week woensdag een gebiedsverbod voor de Bossche binnenstad. Dit houdt de groep echter niet tegen. De politie heeft de afgelopen dagen meerdere boetes uitgedeeld voor het overtreden van het gebiedsverbod.
Kroon kan zich helemaal voorstellen waarom de groep Bossche mannen actie ondernam. Volgens hem zou het gaan om ‘buitenlands geteisem en schorem van het ergste soort’. ‘Dit tuig is enkel en alleen uit op ruzie, ellende, chaos en vernieling,’ schrijft hij in zijn bericht.
‘Op onze kosten te gast’
Volgens de oud-militair zou het ‘gezien de situatie en het directe gevaar voor vrouwen en kinderen’ een begrijpelijk en dapper besluit zijn geweest. ‘Deze asociale groep ‘logees’ lacht onze enorme Nederlandse gastvrijheid weg en bespuugt letterlijk en figuurlijk met hun gedrag onze vlag, terwijl ze nog steeds gewoon op onze kosten ‘te gast’ zijn. Dit is ongekend en onbegrijpelijk.’
Hoewel de oud-militair het besluit van de actievoerders dapper vond, benadrukt hij ook dat het heft in eigen handen nemen altijd gevaarlijk is en dat hij dit zeker niet zal promoten. ‘Ook al heeft men goede bedoelingen, de kans op escalatie is groot.’
Volgens Kroon is het de hoogste tijd dat de overheid ingrijpt. Hij pleit zelfs voor de terugkeer van militairen (‘groen’) in het straatbeeld, naast politie (‘blauw’). Dit zou volgens hem meer veiligheid moeten brengen.
‘Zonder angst kunnen genieten van kermis’
Hij eindigt zijn bericht met een oproep aan iedereen die goed wil doen voor Nederland en Den Bosch. „Ik ben blij dat het afgelopen weekend niet geëscaleerd is”, schrijft hij. Hij roept op tot begrip tussen alle betrokken partijen en hoopt dat het resterende kermisweekend rustig verloopt. „Alle gezinnen moeten gewoon zonder angst kunnen genieten van onze mooie Bossche kermis.”
Het bericht van Kroon blijft niet onopgemerkt. Veel volgers spreken hun steun uit en laten weten het volledig eens te zijn met zijn woorden. Ze schrijven dingen als: ‘Mooi verwoord vriend’, ‘Respect’ en ‘Sluit me bij je woorden aan’.
Marco Kroon deelt bericht over actie bij Bossche Kermis tegen Syriërs | Den Bosch | bd.nl