Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
06-06-2025 om 19:27
Yumi schreef op 06-06-2025 om 18:01:
[..]
Misschien kan je het nog veranderen in Nos?
Helaas te laat, deze dagen vast te vaak geklaagd over de NS
QuarterlyDinosaur18
06-06-2025 om 19:56
Thora schreef op 06-06-2025 om 13:13:
[..]
Femke Halsema niet? En het protest na de Jodenjacht dat er heel voorzichtig werd geopperd dat het heel misschien wel moslimjongeren waren die de grootste overlast gaven? Daar werd niet heftig op gereageerd nee? Sowieso als het duidelijk is om wie het gaat en het wordt ook gezegd reageert PVDA-Groen Links hier niet heftig op nee?
Rara, wie belde Lale Gul toen ze midden in de nacht moest vluchtten voor haar conservatieve familie en niks en niemand meer had? Wie zorgde voor een veilig onderkomen op korte en lange termijn? Met wie heeft zij erna kunnen praten? Lale Gul belde midden in de nacht Femke Halsema die onmiddellijk voor een veilig onderkomen voor haar heeft gezorgd. Bron: Lale Guls boek
Femke Halsema nuanceert, staat soms voor zeer moeilijke keuzes maar ze is betrokken, bij Joden, moslims, de witte Nederlander etc. Volg haar maar op Instagram. Nee, het is makkelijker om haar te bashen. Als er een politicus is die haar hart op de goede plek heeft is het Femke. Iemand die ook toegeeft dat ze fouten maakt.
Toevoeging: mijn Joodse Amsterdamse vrienden zijn blij met Femke, ik ook. Wat zij probeert te doen is dat de boel niet verder wordt opgehitst zodat het nog meer escaleert maar ze weet absoluut wat er speelt.
QuarterlyDinosaur18
06-06-2025 om 20:01
Thora schreef op 06-06-2025 om 13:44:
[..]
Wat dan weer jammer is, is dat ik eerder in deze topic ook eens heb aangekaart dat de kijk op vrouwen van de groepen asielzoekers die nu binnen komen eng en gevaarlijk is. Daar werd niet echt positief op gereageerd door mensen hier.
Hier ben ik het dan wel weer mee eens.
Hierin zit ik in een spagaat. Ik ben (uiteraard) voor een humane opvang (en dus voor de spreidingswet) voor mensen die hier hulp nodig hebben met goede bedoelingen. Ik zit echter niet te wachten op nog meer mannen met conservatieve denkbeelden richting vrouwen (eigendomsrecht die sommige figuren denken te hebben). Daar zijn er al genoeg van, ook onder de witte Nederlandse mannen. Beiden. Straatintimidatie herken ik meer van mannen met Noord-Afrikaanse afkomst maar ergere ervaringen waren allemaal witte mannen. Beiden ongewenst. Het is complex, ik weet niet hoe je dit kan voorkomen maar zie het wel als een groeiend probleem. Los van alle mannen die hier naartoe zijn gevlucht en een fatsoenlijk bestaan willen of hebben opgebouwd en waar niemand last van heeft. Dat is de overgrote meerderheid. Gelukkig maar.
Strenge consequenties voor daders zoals bij die groepsverkrachting vind ik niet meer dan logisch. Als het aan mij zou liggen krijgt zo iemand dus zeker geen verblijfsvergunning en al helemaal geen strafvermindering, integendeel.
En ik begrijp heel goed dat het intimiderend is als je in een flat woont en de lift liever niet pakt omdat er steeds pakweg 20 Syrische mannen op en neer naar dezelfde woning gaan. Dat doet wat met je beeldvorming. Of een collega die ik van de week sprak die helaas wel in de buurt van een asielzoekerscentrum woont waar vrouwen ‘s avonds liever niet meer de deur uit gaan. Dat vind ik van de zotte. Dat is ontwrichtend en ik kan me voorstellen dat frustratie en boosheid dan hoog zitten.
Daglichtlamp
06-06-2025 om 22:36
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/woo-besluiten/2025/06/06/woo-besluit-over-algemene-ambtsberichten-syrie-december-2024-en-mei-2025
Dat is snel, het amtsbericht over Syrië is al openbaar gemaakt.
Yumi
07-06-2025 om 00:20
Daglichtlamp schreef op 06-06-2025 om 19:27:
[..]
Helaas te laat, deze dagen vast te vaak geklaagd over de NS
![]()
Haha dat begrijp ik wel, heb er zelf ook aan mee gedaan...
Fleurtje_5
07-06-2025 om 12:23
Daglichtlamp schreef op 06-06-2025 om 22:36:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/woo-besluiten/2025/06/06/woo-besluit-over-algemene-ambtsberichten-syrie-december-2024-en-mei-2025
Dat is snel, het amtsbericht over Syrië is al openbaar gemaakt.
En wat houd dit nou werkelijk in?
Daglichtlamp
07-06-2025 om 12:29
Fleurtje_5 schreef op 07-06-2025 om 12:23:
[..]
En wat houd dit nou werkelijk in?
Dat Syrië eigenlijk helemaal nog niet zo veilig is. Wat denk ik de echte reden is dat de PVV dit geheim wilde houden.
Nadat Assad in december uit Syrië verdween, bleef er sprake van geweldsuitbarstingen in Syrië, met vele dodelijke slachtoffers als gevolg.
-------
Daar lijkt, voorlopig, geen sprake van, al staat in het ambtsbericht geen algemene conclusie of Syrië (on)veilig is. Ambtenaren schrijven dat de veiligheidssituatie in Syrië in de periode tot en met april ‘instabiel’, ‘fragiel’ en ‘volatiel’ was, en ‘in hoge mate gefragmenteerd’. Dit betekent volgens de onderzoekers dat geweldsniveaus zodanig fluctueerden dat het beeld van de veiligheidssituatie per gebied, en in steden zelfs per wijk, per week kon verschillen.
Fleurtje_5
07-06-2025 om 12:47
Daglichtlamp schreef op 07-06-2025 om 12:29:
[..]
Dat Syrië eigenlijk helemaal nog niet zo veilig is. Wat denk ik de echte reden is dat de PVV dit geheim wilde houden.
Nadat Assad in december uit Syrië verdween, bleef er sprake van geweldsuitbarstingen in Syrië, met vele dodelijke slachtoffers als gevolg.
-------
Daar lijkt, voorlopig, geen sprake van, al staat in het ambtsbericht geen algemene conclusie of Syrië (on)veilig is. Ambtenaren schrijven dat de veiligheidssituatie in Syrië in de periode tot en met april ‘instabiel’, ‘fragiel’ en ‘volatiel’ was, en ‘in hoge mate gefragmenteerd’. Dit betekent volgens de onderzoekers dat geweldsniveaus zodanig fluctueerden dat het beeld van de veiligheidssituatie per gebied, en in steden zelfs per wijk, per week kon verschillen.
Nog even en dan is het hier ook niet meer veilig:
https://www.telegraaf.nl/binnenland/groep-syrische-jongeren-teistert-steden-door-het-onderling-uitvechten-van-vetes/67743445.html 19 mei 2025 Groep Syrische jongeren teistert steden door het onderling uitvechten van vetes
Burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem luidt inmiddels de noodklok. Syrische jongeren zorgen voor zoveel onrust, dat hij zich genoodzaakt voelt om minister Faber om hulp te vragen. Vechtpartijen, diefstallen, intimidatie – de politie ziet Syrische jongeren steeds vaker afglijden naar de criminaliteit.
40 procent van de asielzoekers komt uit Syrië
Het getal liegt er niet om: bijna 40 procent van de asielzoekers die naar Nederland komt, komt uit Syrië. Terwijl grote delen van dat land inmiddels veilig zijn – dat zegt zelfs Wilders, en dat blijkt ook uit Turkije, waar al 200.000 Syriërs vrijwillig zijn teruggekeerd – blijft Nederland zich gedragen als opvanghuis voor de hele regio.
https://www.ad.nl/limburg/syrische-vluchtelingen-vijf-en-zes-jaar-cel-in-voor-drie-overvallen-in-geleen~af1a9690/ 29 09 2020 Syrische vluchtelingen vijf en zes jaar cel in voor drie overvallen in Geleen
Poezie
07-06-2025 om 12:53
Mijn syrische buren (man, vrouw, drie kinderen) willen helemaal niet terug. Sterker nog, ze hebben hun kinderen bewust geen Arabisch geleerd.
Daglichtlamp
07-06-2025 om 13:43
interessant artikel die link uit het AD, Fleurtje. Hier wordt wel eens gedaan alsof asielzoekers standaard lagere straffen zouden krijgen, maar in dit artikel lees ik juist het omgekeerde.
Dat beiden asielzoeker zijn en in Nederland veiligheid hebben gezocht is voor de rechtbank reden om de straf te verhogen. Ze zijn uit Syrië gevlucht om een veilig en beter leven te leiden. Nederland heeft hun die kans geboden. „Het plegen van overvallen getuigt van een totaal gebrek aan respect voor de gastvrijheid die hun wordt geboden”, stelt de rechtbank.
majorette2005
07-06-2025 om 19:28
Daglichtlamp schreef op 07-06-2025 om 13:43:
interessant artikel die link uit het AD, Fleurtje. Hier wordt wel eens gedaan alsof asielzoekers standaard lagere straffen zouden krijgen, maar in dit artikel lees ik juist het omgekeerde.
Dat beiden asielzoeker zijn en in Nederland veiligheid hebben gezocht is voor de rechtbank reden om de straf te verhogen. Ze zijn uit Syrië gevlucht om een veilig en beter leven te leiden. Nederland heeft hun die kans geboden. „Het plegen van overvallen getuigt van een totaal gebrek aan respect voor de gastvrijheid die hun wordt geboden”, stelt de rechtbank.
Beter meteen retourtje geven ipv hier houden en straffen.
Yumi
07-06-2025 om 22:52
majorette2005 schreef op 07-06-2025 om 19:29:
[..]
Wou je 2 retourtjes uitdelen? 
Fleurtje_5
08-06-2025 om 11:19
Poezenmeisje schreef op 06-06-2025 om 17:41:
[..]
TimmerFrans denkt overigens dat de islam al meer dan 2000 jaar bestaat.
https://youtu.be/yzuBJzc3cv0?si=r_qZ00iAbN5QbtHJPvdA/GL zien daar kiezers die hopelijk op hen gaat stemmen.
Heeft Timmermans wel een vliegbrevet?