Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Sinds wanneer beschouwen we hier chatGTP als betrouwbaar?

Grappig genoeg beweert chatGTP tegen mij dat het al wel van kracht is. Met een linkje hier naar toe: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-3054.html

Maar dat is een eerdere aanscherping, die op dat moment van kracht werd volgens mij.

Al die cijfers die steeds genoemd worden en die percentages zijn helemaal prima. Echter wemelt het hier van de illegalen en dat maakt al die mooie statistieken, waar mensen goudgeld aan hebben zitten verdienen, behoorlijk onbetrouwbaar.

Ik heb inmiddels drie verschillende antwoorden van chatGPT, afhankelijk van hoe ik de vraag stel,  eentje lijkt op het antwoord dat Miravel heeft gekregen. Maar ook daar wordt geen betrouwbare bron bij gegeven door chatGPT.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

31-05-2025 om 21:03 Topicstarter

Assita Kanko over criminaliteit doot niet-Europeanen.

https://x.com/Assita_Kanko/status/1926713944615362672?t=dQFU2eLCfrSqfsEoplZFEw&s=19 

https://www.google.com/amp/s/www.arabnews.com/node/1103086/amp

Sheikh Abdullah Bin Zayed, minister van buitenlandse zaken in Saudi-Arabië, zei in 2017 al dat radicale moslim extremisten in de toekomst eerder uit Europa komen dan uit landen in het MO. En dat door het niet nemen (of durven nemen) van maatregelen en beslissingen uit politieke correctheid.

Tja, of dat zo is dat zal de toekomst natuurlijk uitwijzen. Ik hoop dat hij het fout heeft. En dan kun je je afvragen of woorden vanuit iemand uit Saudi-Arabië wel geloofwaardig zijn, gezien de mensenrechten aldaar. 

Ayaan Hirshi Ali is ook iemand die te vuur en te zwaard de Islam, of de invloed hiervan, bestrijdt. Tot ongenoegen van velen en anderen prijzen haar. 

Daglichtlamp schreef op 31-05-2025 om 17:13:

Grappig genoeg beweert chatGTP tegen mij dat het al wel van kracht is. Met een linkje hier naar toe: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2025-3054.html

Maar dat is een eerdere aanscherping, die op dat moment van kracht werd volgens mij.

De betrouwbaarheid is misschien discutabel, vandaar ook dat ik ChatGPT erbij vermeld heb.

Het punt is dat ook al maak je de regels strenger, dan nog zit je met de VN regels omtrent vluchtelingen. Dan nog zit je met rechters die meewegen dat het intrekken van de verblijfsvergunning buitenproportioneel is, en dus lagere straffen geven. 

Zo lang de wetgeving hierin niet duidelijker wordt en veranderd, zal alles een beetje blijven zoals het was. Ongeacht welke minister hier iets aan wil veranderen. (En ik ben verre van een Faber fan, even ter verduidelijking)

Poezenmeisje

Poezenmeisje

31-05-2025 om 21:53 Topicstarter

Ayaan Hirsi Ali was in de Nederlandse politiek welkom als excuustruus.

Het was schrikken voor politiek Nederland dat er ook nog verstand en een mening in zat.

Thora schreef op 31-05-2025 om 18:04:

Al die cijfers die steeds genoemd worden en die percentages zijn helemaal prima. Echter wemelt het hier van de illegalen en dat maakt al die mooie statistieken, waar mensen goudgeld aan hebben zitten verdienen, behoorlijk onbetrouwbaar.

Eens, maar je moet ergens vanuit gaan. 

Maar ook bij het CBS moet je goed blijven opletten of men bijvoorbeeld de definitie niet gewijzigd heeft teneinde de cijfers 'anders' te  kunnen presenteren. In het ene document staan de bevolkingsaantallen van 1996 tot en met 2022 en daarin zijn er per 1-1-2022 nog 13.151.772 inwoners met Nederlandse achtergrond. En 4.438.900 "met migratieachtergrond".

In een ander document (bevolking 2022 tot en met 2025) zijn de benamingen en zijn er ineens per diezelfde datum van 1-1-2022 nog maar 13.013.279 inwoners die vallen onder de aanduiding "Nederland". Daarnaast is er (i.p.v. Met migratierachtergrond) nu "Buiten Nederland" met 4.577.393 inwoners. 

Totaal zijn er evenveel inwoners (17.590.672) per 1-1-2022. Alleen zijn er nu 138.493 inwoners minder van NL herkomst en 138.493 méér met herkomst "Buiten NL". Maar natuurlijk waren die er altijd al ; - ) 

Westerse migratieachtergrond heet nu "Europa (exclusief NL)" en dat zijn er 432.339 minder dan voorheen ("westerse migr.acht.) 

En niet westerse migratieachtergrond heet vanaf 2022 "Buiten Europa" en dat zijn er nu 507.832 méér dan toen zij nog als 'niet westers' werden aangeduid.

Ik kreeg het idee dat er iets niet klopte, dus toen heb ik het maar even uitgezocht. Ook heb ik per 1996 en 2025 de inwoners uit 9 vluchtelingenlanden bij elkaar opgeteld en dit aantal (exclusief Oekraïne! en uiteraard exclusief alle mensen die nu elders of weer in hun thuisland wonen en/of zijn overleden - dit is pur het aantal inwoners uit die landen per 1-1-2025) afgezet tegen het aantal inwoners met NL herkomst: laat aardig zien hoezeer de verhoudingen intussen zijn gewijzigd.

1996 2025
plus:
Afghanistan 4916 63428 58512
Eritrea 164 31604 31440
Ethiopië 7978 33727 25749
Irak 11278 75225 63947
Iran 16478 62925 46447
Senegal 651 2565 1914
Soedan 943 11239 10296
Somalië 20060 46665 26605
Syrië 3604 192421 188817
TOTAAL 66072 519799
Nederland 12995174 12902189 -92985
197 25

Daglichtlamp schreef op 31-05-2025 om 17:13:

Ach, dan kunnen we beter naar een forummer op het VIA forum luisteren?

De vragen die ik stelde aan chatGTP werden wel correct beantwoord.

Daglichtlamp schreef op 31-05-2025 om 19:29:

Ik heb inmiddels drie verschillende antwoorden van chatGPT, afhankelijk van hoe ik de vraag stel, eentje lijkt op het antwoord dat Miravel heeft gekregen. Maar ook daar wordt geen betrouwbare bron bij gegeven door chatGPT.

Misschien zijn er meerdere antwoorden mogelijk?

Fleurtje_5 schreef op 01-06-2025 om 08:45:

[..]

Misschien zijn er meerdere antwoorden mogelijk?

Tja wellicht dat in jouw wereld tegengestelde antwoorden allebei waar kunnen zijn. Wat ChatGTP antwoordt hangt af van hoe je het vraagt. Het is een taalmodel dat getraind is om altijd te antwoorden, ook als het eigenlijk het antwoord niet zeker weet. 

Ik heb ooit ChatGTP gebruikt om de titel van een boek te zoeken wat ik niet meer wist. Toen ik lang genoeg doorvroeg verzon hij gewoon niet bestaande boektitels, om zo maar een antwoord te kunnen blijven geven.

Vijf plekken in de PBL. https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/minister-faber-belooft-strengere-aanpak-overlastgevende-asielzoekers-maar-er-is-slechts-ruimte-voor-vijf-mensen-160378
Gelukkig treed Faber af. Daar kunnen we helemaal niets mee.
Haar opvolger mag erover debatteren met de Tweede Kamer, debat aangevraagd door D66 (!). 

https://nos.nl/artikel/2569690-duitse-regering-mag-van-rechter-asielzoekers-niet-wegsturen-bij-grens-maar-zet-door 2 juni 2025 Duitse regering mag van rechter asielzoekers niet wegsturen bij grens, maar zet door 

Duitsland mag asielzoekers niet wegsturen aan de grens. De Duitse bestuursrechter noemt het weigeren van asielzoekers aan de grens onrechtmatig. De Duitse regering begon vorige maand met het wegsturen van mensen die aan de grens asiel aanvroegen om "illegale migratie geleidelijk terug te dringen".

Het land moet zich volgens de rechter volledig houden aan de Dublinverordening, die regelt waar migranten in Europa asiel moeten aanvragen. Volgens de Europese regels moeten aanvragen eerst in behandeling worden genomen, voordat kan worden vastgesteld welk land verantwoordelijk is voor de aanvraag en asielzoekers kunnen worden weggestuurd.

...............etc.etc.etc.............

Gisteravond hoorde ik op tv dat Duitsland, ondanks de uitspraak van deze rechter, toch door wil gaan met asielzoekers bij de grens terug te sturen.

Daglichtlamp schreef op 03-06-2025 om 16:54:

Vijf plekken in de PBL. https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/minister-faber-belooft-strengere-aanpak-overlastgevende-asielzoekers-maar-er-is-slechts-ruimte-voor-vijf-mensen-160378
Gelukkig treed Faber af. Daar kunnen we helemaal niets mee.
Haar opvolger mag erover debatteren met de Tweede Kamer, debat aangevraagd door D66 (!).

Het is een begin maar idd erg weinig. Dan ben ik benieuwd of haar opvolger het zoveel beter gaat doen. Want als je overlastgevende asielzoekers uit veilige landen het liefste terug wilt sturen, maar dat NIET mag, en maar plek hebt voor 5 overlastgevende asielzoekers, terwijl er 150 overlastgevende asielzoekers zijn, dan hoop ik niet dat de opvolger van Faber een softie is. Of iemand die roept dat iedereen welkom is ongeacht waar je wieg heeft gestaan.

In je link staat:

............

Bij haar bezoek aan Ter Apel begin februari kondigde minister van Asiel en Migratie Marjolein Faber een nieuwe proef aan om overlastgevende asielzoekers strenger aan te pakken. Asielzoekers uit veilige landen die in het dorp herhaaldelijk voor problemen zorgen, zouden onder verscherpt toezicht worden geplaatst en een gebiedsverbod krijgen.

'Een begin, maar erg weinig'

Hoewel de invoering van deze strenge aanpak van start gaat, blijft de impact vooralsnog beperkt. Op dit moment is er slechts plek voor vijf overlastgevende asielzoekers, waarbij dus een gebiedsverbod geldt, blijkt uit navraag van EenVandaag. Dat terwijl gemeenten zoals Westerwolde, waaronder Ter Apel valt, aangeven dat er zeker 150 overlastgevende asielzoekers actief zijn. VVD-Kamerlid Queeny Rajkowski noemt dit "een begin, maar wel erg weinig".

.............

Poezenmeisje

Poezenmeisje

03-06-2025 om 20:48 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 03-06-2025 om 17:02:

https://nos.nl/artikel/2569690-duitse-regering-mag-van-rechter-asielzoekers-niet-wegsturen-bij-grens-maar-zet-door 2 juni 2025 Duitse regering mag van rechter asielzoekers niet wegsturen bij grens, maar zet door

Duitsland mag asielzoekers niet wegsturen aan de grens. De Duitse bestuursrechter noemt het weigeren van asielzoekers aan de grens onrechtmatig. De Duitse regering begon vorige maand met het wegsturen van mensen die aan de grens asiel aanvroegen om "illegale migratie geleidelijk terug te dringen".

Het land moet zich volgens de rechter volledig houden aan de Dublinverordening, die regelt waar migranten in Europa asiel moeten aanvragen. Volgens de Europese regels moeten aanvragen eerst in behandeling worden genomen, voordat kan worden vastgesteld welk land verantwoordelijk is voor de aanvraag en asielzoekers kunnen worden weggestuurd.

...............etc.etc.etc.............

Gisteravond hoorde ik op tv dat Duitsland, ondanks de uitspraak van deze rechter, toch door wil gaan met asielzoekers bij de grens terug te sturen.

Duitsland heeft de stelling: "Voordat de rechter een einduitspraak heeft gedaan, hebben we aardig wat tegengehouden en alle beetjes helpen."

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.