Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Mick87
15-02-2025 om 13:32
Yumi schreef op 15-02-2025 om 13:30:
[..]
Ik werd van de stoep gebonjourd, door een witte vrouw op een fiets. Voelde me gediscrimineerd, als voetganger
Altijd weer die witte wieven hè? Asociale enge schepsel
Fleurtje_5
15-02-2025 om 13:34
Koekie1980 schreef op 15-02-2025 om 11:41:
https://vm.tiktok.com/ZNd1Bbc6F/
Ik geef deze dame in de video helemaal gelijk
Waarom zouden we dit niet mogen benoemen?
En dan komt een dame in beeld die zegt "Punt van orde, om even te herinneren dat we dit niet meer zouden zeggen in deze Kamer"
Fleurtje_5
15-02-2025 om 13:39
Mick87 schreef op 15-02-2025 om 13:19:
[..]
[..]
Wat wil je hier nu mee zeggen ? Je weet verder niets over die mensen. Wie weet hebben ze net wel heel slecht nieuws gehad in het ziekenhuis en zijn ze zich daarom niet heel bewust van hun omgeving. Misschien zijn ze inderdaad aso's zoals je die binnen de hele samenleving treft.
Echt wat een gekke post. Gaat nergens over.
Ik werd pas bijna omver gereden door een witte man in een BMW die veel te hard reed. En nu ?
Zo zagen ze er niet uit. Misschien hadden wij ook wel slecht nieuws gekregen.
Je vind mijn ervaring een gekke post? Echt? "Soheey, dan wil ik nu graag met jou woorden (uit je bericht hiervoor) afsluiten: Vind dat er hier ook best wel wat zout op slakken wordt gelegd.
En nu wat? Heb je het kenteken kunnen onthouden? of keek je alleen naar de kleur van de chauffeur en het automerk?
Poezie
15-02-2025 om 13:56
Nicole123 schreef op 15-02-2025 om 12:14:
[..]
Oké, nu snap ik het. Je bedoelde niks te zeggen over moslims of asielzoekers in het algemeen en over wat je vindt van hun cultuur of normen. Je wilde enkel 2 gebeurtenissen die jij een paar jaar geleden een keer meegemaakt hebt met mensen die heel toevallig een buitenlandse afkomst hadden en niet zo beleefd deden hier benoemen. Maar zonder algemene conclusies over mensen met dezelfde afkomst of religie. Mooi dat dat duidelijk is. Wat de zin is om die gebeurtenissen hier in het topic te beschrijven (voor de derde keer inmiddels geloof ik?) als je er echt helemaal niks algemeens mee bedoelt over de groep dat ontgaat me dan weer wel.
"Toevallig" heb ik heel vaak meegemaakt dat groepen vrouwen met hoofddoek breeduit over de stoep liepen en geen millimeter aan de kant gingen voor mij als tegenligger zodat ik het fietspad of de weg op moest om ze te kunnen passeren. Nee, dat gaat niet over ALLE vrouwen met hoofddoek maar wel over meerdere. Met "blanke" vrouwen heb ik dat in mijn hele leven slechts 1x meegemaakt.
Nicole123
15-02-2025 om 14:09
Poezie schreef op 15-02-2025 om 13:56:
[..]
"Toevallig" heb ik heel vaak meegemaakt dat groepen vrouwen met hoofddoek breeduit over de stoep liepen en geen millimeter aan de kant gingen voor mij als tegenligger zodat ik het fietspad of de weg op moest om ze te kunnen passeren. Nee, dat gaat niet over ALLE vrouwen met hoofddoek maar wel over meerdere. Met "blanke" vrouwen heb ik dat in mijn hele leven slechts 1x meegemaakt.
Dat kan, dat jij het iets algemeens vindt zeggen over de cultuur en normen van mensen met die afkomst. En dan niet van alle mensen met die afkomst, maar wel gemiddeld over die groep. Anderen hier hebben weer andere ervaringen die juist veel positiever zijn.
Wat ik vooral niet begrijp is als mensen hier wel allerlei ervaringen beschrijven, maar zodra erop gereageerd wordt terugkrabbelen met 'maar ik beschreef alleen maar een enkele ervaring hoor, ik bedoelde er niets algemeens mee over de groep!' (niet jij dus, jij geeft het hier wel gewoon eerlijk aan). Yeah right, schrijf dan niks, als het enkel die ene toevallige ervaring was en er verder echt niets algemeens mee bedoeld werd. Dan doet het net zoveel te zake dan benoemen dat iemand met een bril een keer op mijn tenen ging staan, iemand met rood haar me boos aankeek of ik een katholiek hoorde roddelen. Als mensen er niks algemeens of iets over de groep mee bedoelen dan doet het benoemen van de afkomst, uiterlijk kenmerken of religie totaal niet ter zake.
Poezenmeisje
15-02-2025 om 14:19
Als ik deze discussie teruglees, dan mogen "wij Nederlanders" niet over groepen spreken, maar worden "wij Nederlanders" wel aangesproken als groep.
Kunnen we back on topic over Ter Apel en voor deze discussie over fatsoensnormen een nieuw topic openen?
Daglichtlamp
15-02-2025 om 14:50
Daglichtlamp schreef op 14-02-2025 om 06:19:
Niemand in dit draadje heeft het meer over Ter Apel. Terwijl daar gister toch een hele dag over gedebatteerd is. Wat vinden jullie van de ingediende moties? Van het optreden van de minister? https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail/2024-2025/54
Goed idee, ik haal graag deze post daarvoor naar boven.
Miraval
15-02-2025 om 15:02
Ik reageerde alleen vanuit mijn ervaringen met mijn werk. Daarmee is het nog steeds slechts mijn ervaring. Zo lang er geen cijfers bekend zijn zegt dat ook helemaal niks.
Maar, iemands persoonlijke ervaringen zorgen er wel voor dat er met een andere bril gekeken wordt naar "de hele groep". Niet eerlijk wellicht maar wel menselijk. Als ik een slechte ervaring heb gehad met een man, dan zorgt dat er ook voor dat ik andere mannen wellicht toch net iets minder vertrouw.
En die persoonlijke ervaringen bepalen ook de kant die je kiest qua politieke partij, of het standpunt wat je hebt omtrent mensen met een migratieachtergrond, en het standpunt wat je inneemt tov asielzoekers en daarmee indirect dus ook wat je vind van de spreidingswet. En zo komen we weer terug op het onderwerp.
Cijfers zeggen alles feitelijk. Maar met cijfers neem je de persoonlijke ervaringen die mensen hebben niet weg. Want ik denk dat de meeste mensen hun mening bepalen op basis van die ervaringen en niet op basis van cijfers.
Daarom vind ik juist de persoonlijke ervaringen wel van belang, omdat je dan echt met mensen in gesprek kunt gaan en kunt luisteren naar hun zorgen, wanneer je dan die mensen met cijfers "om de oren slaat" gaat dat er echt niet voor zorgen dat ze hun mening veranderen. Sterker nog, ik denk dat dat voor velen averechts werkt, juist omdat ze zich daardoor niet gehoord en serieus genomen voelen.
Poezenmeisje
15-02-2025 om 15:14
Daglichtlamp schreef op 15-02-2025 om 14:50:
[..]
Goed idee, ik haal graag deze post daarvoor naar boven.
Eerlijk gezegd was er hier weinig aandacht voor. Caroline van de Plas kreeg volgens mij nog de meeste aandacht.
https://www.rtvnoord.nl/video/1268059/van-der-plas-is-even-de-weg-kwijt
"We" hebben alles al eens langs zien komen wat er gezegd wordt over Ter Apel en waren bezig onze huizen te controleren op nieuwe scheuren...
Even geen tijd voor Ter Apel.
https://www.rtvnoord.nl/economie/1267865/groningen-schrikt-wakker-van-aardbeving-22-bij-usquert
Daglichtlamp
15-02-2025 om 15:18
Verkeerde topic, overigens zie ik ook niet wat de gaswinning met de asielzoekers te maken heeft. Al ben ik het met je eens dat het schandalig is dat na alle beloftes dit kabinet gewoon door gaat met de gaswinning in Groningen
Gebruikersnaaminvullen
15-02-2025 om 16:04
Poezie schreef op 15-02-2025 om 13:56:
[..]
Ik maak dat ook regelmatig mee, niet perse vrouwen met een hoofddoek, vaker toeristen, in de stad. Ik blijf lopen waar ik loop, als zij dat ook doen dan blijf ik stilstaan voor ze tot ze om me heen lopen. Ben klaar met mensen die druk zijn met praten, nergens op letten en niet verder kijken dan de 5 cm voor zich en daardoor de stoep volledig in bezit nemen.
Daglichtlamp
15-02-2025 om 16:30
Ik probeer het gewoon nog een keer. Hier vinden jullie de moties die ingediend zijn tijdens het debat over Ter Apel: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P02455&did=2025P02455
Gestemd wordt er dinsdag, al zijn er moties met zoveel ondertekenaars dat al wel duidelijk is dat ze het gaan halen. Zo wordt een motie om de PBL te heropenen door zowel linkse als rechtse partijen gesteund
Miraval
15-02-2025 om 16:52
Daglichtlamp schreef op 15-02-2025 om 16:30:
Ik probeer het gewoon nog een keer. Hier vinden jullie de moties die ingediend zijn tijdens het debat over Ter Apel: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/stemmingsuitslagen/detail?id=2025P02455&did=2025P02455
Gestemd wordt er dinsdag, al zijn er moties met zoveel ondertekenaars dat al wel duidelijk is dat ze het gaan halen. Zo wordt een motie om de PBL te heropenen door zowel linkse als rechtse partijen gesteund
Ik heb ze gelezen.
Maar die PBL was bij de rechter niet wettig. Gaan ze dan daarmee ook de wetgeving aanpassen daaromtrent?
Jammer dat de motie om illegaliteit strafbaar te stellen alleen door FvD gesteund wordt. Lijkt mij juist goed want dan kun je daar effectief iets mee doen.
En de opties voor het uitwerken van schadeloosstelling voor winkeliers zie ik ook maar 2 namen staan. Best jammer want dat is toch een behoorlijk probleem voor de ondernemers. Maar die valt misschien samen met de algemene schadeloosstelling welke wel door meer partijen gesteund wordt. Dat geldt ook voor de motie van Eerdmans om diefstalvergoeding gelijk te stellen, die is ook maar weinig gesteund helaas. Maar daar staat bij aangehouden... weet niet wat dat betekent eigenlijk?
Asielprocedure voor veilige landers binnen 2 weken doorlopen lijkt me ook heel goed, de vraag is natuurlijk of daar weer personeel genoeg voor is en hoe ze dat dan in willen kleden.
Ik ken de kamerleden niet afzonderlijk per partij, maar zie voornamelijk moties ingediend door rechtse partijen? Klopt dat of kijk ik verkeerd?
Poezenmeisje
15-02-2025 om 16:53
Drie moties gaan eigenlijk over hetzelfde. De schadevergoeding na winkeldiefstal.
Daglichtlamp
15-02-2025 om 16:57
Voor de PBL was geen goede grondslag gebruikt. Die grondslag is er waarschijnlijk wel in de huidige wetgeving. Alleen heeft Faber daar tot nu toe geen werk van gemaakt.
Dit is wat de VVD er tijdens het debat over gezegd heeft:
Mevrouw Rajkowski (VVD):
Interessant. Daar ga ik zeker naar kijken. Over de PBL, dus over het opsluiten van overlastgevende asielzoekers, zei de rechter inderdaad eerder: de gebruikte juridische grondslag, artikel 55 van de Vreemdelingenwet, is niet de juiste. Alleen de grondslag voor een pbl is dus ter discussie gesteld. Het idee van de pbl is dat niet. We hebben gezien dat voor de htl — dat is een andere plek, zeg ik voor alle kijkers — in Hoogeveen artikel 56 wordt gebruikt als grondslag om mensen tijdelijk vast te kunnen zetten. Ik heb begrepen dat je artikel 56 ook zou kunnen gebruiken voor de pbl, maar dat daar dan wel allerlei eisen aan vastzitten. Er moet dus wel een dagprogramma zijn en het zou maximaal een aantal weken kunnen. Als we aan al dat soort eisen zouden kunnen voldoen: graag. Ik heb de motie daarom zodanig opgesteld dat in het dictum staat: heropen de pbl. De grondslag staat daarboven als overweging, om te voorkomen dat het niet kan doorgaan als dit niet de juiste oplossing blijkt te zijn maar er een andere grondslag nodig is. Het maakt me ook helemaal niet uit welke grondslag er wordt gebruikt en aan welke randvoorwaarden we moeten voldoen, als we Ter Apel en Westerwolde maar gaan ontlasten. Dat is voor mij het allerbelangrijkste. Het moet uiteraard wel juridisch houdbaar zijn.