Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Best interessant hoe/of dit die staatssecretaris gaat lukken. de algemene overtuiging lijkt toch wel dat faber een marionet van wilders is en niks doet zonder zijn zegen. ik zie dat de staatssecretaris óók pvv is... ben benieuwd!

Daglichtlamp schreef op 15-01-2025 om 11:47:

Ik vrees dat het in Budel niet veel beter gaat:
https://www.ad.nl/politiek/inspectie-wil-dat-ter-apel-op-de-schop-gaat-mensen-zitten-er-soms-maanden-en-missen-voorzieningen~abdade8e/
Asielzoekers blijven daarom noodgedwongen vele weken tot drie maanden in het aanmeldcentrum. De inspectie trof bij bezoeken aan Ter Apel ook bewoners aan die al een halfjaar in het aanmeldcentrum of een nachtopvang in de buurt verbleven. Maar het aanmeldcentrum is alleen berekend op kort verblijf van drie tot maximaal tien dagen. Asielzoekers worden soms dagelijks van het aanmeldcentrum naar een nachtopvang in de buurt gebracht, en weer terug, omdat er in het aanmeldcentrum zelf niet genoeg bedden zijn.

Overigens snap ik dit ook niet helemaal goed, want naast het aanmeldcentrum wat bedoeld is voor maximaal 10 dagen heeft Ter Apel ook een regulier AZC die deze voorzieningen wel heeft. Kunnen die voorzieningen dan niet gedeeld worden?

Dit is een betere link, rechtstreeks naar het rapport van de inspectie van Justitie en Veiligheid: https://www.inspectie-jenv.nl/actueel/nieuws/2025/01/15/leefbaarheid-en-veiligheid-in-ter-apel-en-externe-wachtlocaties-nog-steeds-zeer-risicovol

Dat betekend dat de maat meer dan vol is. Toch? Wat wil je dan met een spreidingswet? Zorgen dat niet alleen Ter Apel overloopt maar de rest van Nederland ook? Ter Apel en Budel zijn de grootste AZC's en die zitten vol.  Denk je dan niet dat kleinere AZC's al helemaal vol zitten? Moeten die dan uitpuilen?? Dat AZC in onze buurt is veel minder-in-het-nieuws dan het AZC in Budel en Ter Apel, maar de plaatselijke bewoners merken echt veel overlast. En hoe wil je die mensen dan straks huisvesten als plaatselijke bewoners noodgedwongen in een auto of tent bivakkeren?

Uit je eerste link:

.........

Het aanmeldcentrum in de provincie Groningen is bedoeld als centrale registratielocatie voor mensen die in Nederland asiel aanvragen. Na een registratie en identiteitscontrole wachten ze de beslissing van de asielaanvraag af in een asielzoekerscentrum (azc) op een andere plek in Nederland. Die azc’s zitten echter al jaren zo goed als vol.

.....etc.etc.etc......

Daglichtlamp schreef op 15-01-2025 om 13:37:

[..]

Volgens mij snap je mijn punt niet. Stel er zit een gezin in het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dan snap ik best dat er gezien de huidige situatie niet altijd de mogelijkheid is om dat gezin binnen de tien dagen die er voor staan uit te plaatsen naar een regulier AZC. Wat ik niet snap is waarom die kinderen niet naar de school kunnen die aan de andere kant van het hek is op het terrein van het AZC Ter Apel. Of waarom volwassenen in het aanmeldcentrum niet zouden kunnen sporten op de sportveldjes die op het reguliere AZC in Ter Apel wel aanwezig zijn.

Zeker omdat de totale bezetting van Ter Apel inmiddels al ruim twee maanden onder de 2000 is. Maar wellicht denk ik gewoon te simpel.

Misschien is er heel veel wat wij niet blijken te snappen.

Ik snap ook nog steeds erg weinig van een periode waar mijn ouders (destijds nog jong en niet getrouwd) in leefden. Hoe kon het dat er zoveel fout ging en niemand iets daar tegen deed?

In onderstaand artikel het verhaal van Ceral hij was als 15 jarige aangewezen om de eer van zijn familie te herstellen door 2 mensen te vermoorden. Het ging gelukkig niet door en Ceral werkt als deskundige op het gebied van eergerelateerd geweld. Ceral wil de term eerwraak vervangen in eermoord, en belangrijker zo geeft hij zelf aan, berecht het ook als moord. Hopelijk gaan de heren politici en rechters naar hem luisteren.
(op de website staat ook een video die ik helaas niet geplaatst krijg, zie link)

De politie telt steeds meer geweldsincidenten die plaatsvinden omdat de familie-eer geschonden zou zijn. Celal kreeg als 15-jarige de opdracht van zijn familieleden om de dood van twee neven te wreken. "Het voelde zeer eervol."
Deze daad zou hem ook veel positiefs voor de toekomst brengen, dacht Celal. "Het voelde zeer eervol. Mijn aanzien binnen de gemeenschap zou enorm gestegen zijn, mijn vrienden zouden mij met andere ogen bekijken. Ik zou waarschijnlijk ook een mooie vrouw krijgen. Kortom, vanuit mijn perspectief zag mijn leven er heel mooi uit."

"Vervang de term 'eerwraak' voor 'eermoord'. Want je neemt geen wraak, maar je begaat een moord. Als je het eerwraak blijft noemen, dan keur je het indirect goed. En misschien wel belangrijker, berecht het vooral ook als moord."

Politici 'naïef'
Celal is kritisch over hoe Nederlandse politici spreken over de aanpak van eergerelateerd geweld. Hij noemt het 'naïef' dat wordt gedacht dat zoiets als eergerelateerd geweld uitgebannen kan worden door het 'even in een inburgeringscursus aan de orde te stellen'.
Celal moest als 15-jarige twee mensen doden om familie-eer te 'herstellen', maar het ging niet door: 'Mijn aanzien zou enorm gestegen zijn' - EenVandaag

Ik vind die toegenomen aantallen eerwraak wel schokkend toch. Vanuit hun perspectief blijkbaar de norm en normaal in landen van herkomst. Maar hier een misdaad. En wat die man zegt is waar, het is naïef te denken dat men er met een inburgeringsexamen wel komt. Dat soort elementen uit midden oosterse cultuur willen we hier echt niet hebben.    

Mick87 schreef op 16-01-2025 om 21:16:

Ik vind die toegenomen aantallen eerwraak wel schokkend toch. Vanuit hun perspectief blijkbaar de norm en normaal in landen van herkomst. Maar hier een misdaad. En wat die man zegt is waar, het is naïef te denken dat men er met een inburgeringsexamen wel komt. Dat soort elementen uit midden oosterse cultuur willen we hier echt niet hebben.

Die aantallen zijn schokkend, des te erger vind ik dat we er Celal als ervaringsdeskundige voor nodig hebben, om de heren politici en rechters erop te moet wijzen dat we naïef bezig zijn. Dat we het eermoord moeten noemen en het ook als moord moeten berechten. 

Als we de aantallen van eermoord omlaag willen hebben, dan hebben we meer nodig dan een inburgeringscursus.

"Het is onrealistisch te denken dat mensen in korte tijd volledig afstand zullen doen hiervan. Het gaat echt om een zeer ingewikkeld psychologisch proces", vertelt Celal uit ervaring. "Daar kan een inburgeringscursus hooguit een bescheiden rol in spelen. Daar heb je echt intensieve en langdurige andere hulp bij nodig."

Poezenmeisje

Poezenmeisje

17-01-2025 om 07:20 Topicstarter

https://nos.nl/artikel/2536944-politie-ziet-meer-geweld-vanwege-familie-eer-aandacht-nodig-bij-inburgering

...

Minister Van Weel van Justitie vindt de toename van eergerelateerd geweld zorgelijk. "Elk geval is er een te veel", zegt hij. "Helaas neemt het aantal mensen toe dat het acceptabel vindt om dit soort delicten uit te voeren. Dat heeft te maken met een gebrek aan inburgering in Nederland en de manier waarop wij hier omgaan met de vrijheid van keuze van individuen."

Hij voegt eraan toe dat het in bepaalde landen, culturen en religies niet vanzelfsprekend is dat mensen een eigen keuze maken over wat voor leven ze leiden. "Maar dat moeten we wel meegeven", vindt Van Weel.

...

wat ik eigenlijk al meerdere keren in dit topic beschreef: in onze westerse samenleving staat individuele vrijheid centraal en in culturen waar veel vluchtelingen vandaan komen groepsdenken en onderwerping aan hun god. 
Dat staat best wel haaks op elkaar en zorgt voor problemen.

Poezenmeisje schreef op 17-01-2025 om 07:20:

https://nos.nl/artikel/2536944-politie-ziet-meer-geweld-vanwege-familie-eer-aandacht-nodig-bij-inburgering

...

Minister Van Weel van Justitie vindt de toename van eergerelateerd geweld zorgelijk. "Elk geval is er een te veel", zegt hij. "Helaas neemt het aantal mensen toe dat het acceptabel vindt om dit soort delicten uit te voeren. Dat heeft te maken met een gebrek aan inburgering in Nederland en de manier waarop wij hier omgaan met de vrijheid van keuze van individuen."

Hij voegt eraan toe dat het in bepaalde landen, culturen en religies niet vanzelfsprekend is dat mensen een eigen keuze maken over wat voor leven ze leiden. "Maar dat moeten we wel meegeven", vindt Van Weel.

...

“ Dat moeten we ze wel meegeven”. dat gaat dus niet werken. De moslimcultuur werkt niet samen met de westerse cultuur. Nu niet en dat heeft het ook nooit gedaan. 

Uitzetten jonge daders stuit op juridische obstakels las ik vandaag in onze krant. Ik kan alleen digitaal dit artikel daarover vinden.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1653506475/zo-wil-asielminister-faber-daders-van-gruwelijke-groepsverkrachting-het-land-uit-kunnen-zetten

Fleurtje_5 schreef op 17-01-2025 om 12:24:

Uitzetten jonge daders stuit op juridische obstakels las ik vandaag in onze krant. Ik kan alleen digitaal dit artikel daarover vinden.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1653506475/zo-wil-asielminister-faber-daders-van-gruwelijke-groepsverkrachting-het-land-uit-kunnen-zetten

Ik hoor niet anders dan dat alle maatregelen die eventueel genomen zou kunnen worden, stuit op juridische obstakels.  

Alice12 schreef op 17-01-2025 om 13:10:

[..]

Ik hoor niet anders dan dat alle maatregelen die eventueel genomen zou kunnen worden, stuit op juridische obstakels.

Faber gaat het gewoon regelen toch?

IND mag minderjarige asielzoekers na misdrijf sneller afwijzen en uitzetten - https://nos.nl/l/2552121

Het begint inderdaad een beetje de wereld op zijn kop te worden:
Juristen zijn er niet meer om het normale leven ordentelijk te laten verlopen door wetten en regels te toetsen, maar die hele juristerij is zover doorgeslagen dat zij nu zo onderhand verhinderen dat er normaal, ordentelijk, eerlijk en gerechtvaardigd gehandeld kan worden.  

Volgens Faber zijn de betrokkenen van de groepsverkrachting de pineut, en is het een van de redenen van de wijziging. Volgens haar kan de IND de nieuwe regels op hen toepassen. "En ik neem aan dat ze in detentie zitten, dus we hebben ze in beeld en kunnen ze dus uitzetten." 

IND mag minderjarige asielzoekers na misdrijf sneller afwijzen en uitzetten

Minderjarige asielzoekers met een verblijfsvergunning die zijn veroordeeld voor een misdrijf tegen de openbare orde kunnen hun verblijfsvergunning kwijtraken en het land worden uitgezet. Minister Faber van Asiel en Migratie wil dit binnen twee weken opnemen in de regels voor de IND, de Immigratie en Naturalisatiedienst. De IND kan op basis van deze Vreemdelingencirculaire vergunningen weigeren of intrekken.

Op dit moment kunnen minderjarigen alleen hun asielstatus kwijtraken of afgewezen worden als zij zijn veroordeeld volgens het volwassenrecht en minimaal zes maanden gevangenisstraf hebben kregen. Dat is een politieke keuze uit het verleden, deze beperking wordt niet opgelegd door nationale of internationale wetgeving.

Faber wil dat de IND voortaan elke veroordeling voor een ernstig misdrijf meeweegt bij het intrekken of weigeren van een vergunning.
IND mag minderjarige asielzoekers na misdrijf sneller afwijzen en uitzetten

Ik ben er wel voor, ook als de daders op het randje van (nog) minderjarig zijn. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.