Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Fleurtje_5
24-11-2024 om 12:47
Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 12:27:
Probeer je nu de asielzoekers de schuld te geven van de belabberde manier waarop wij hier hun opvang geregeld hebben? Net alsof zij daar inspraak in gehad hebben? Dat lijkt me pas absurd, al zal ik daar geen hoofdletters voor gebruiken. Ik denk niet dat dat helpt.
Ik hoop gewoon op een verstandige eerste Kamer die beseft dat we pas zonder de spreidingswet kunnen als de instroom afgenomen is, in plaats van dat andersom regelen.
Stel je deze vraag aan mij?
Als dat zo is, zou ik zeggen 'lees het nog een keer overnieuw'.
Die asielzoekers (vaak jonge mannen) zijn in het land van herkomst met grote waarschijnlijkheid 'geworven' (en uitgebuit) door mensensmokkelaars die hen vertellen over de droomkastelen die hen hier te wachten staat, en hier worden hun dromen niet waar gemaakt en is de kans groot dat ze buiten moeten slapen omdat die beloofde droomkastelen niet bestaan. En dan moeten ze platzak (want die mensensmokkelaars doen het niet gratis en voor niks) weer met gekrenkte trots huiswaarts gaan?
Het moet in het land waar ze vandaan komen vertelt worden dat die droomkastelen NIET bestaan. Dat mensen helemaal geen verblijfsvergunning krijgen en wellicht dakloos worden.
Als ze verspreid gaan worden komt er weer plaats in Ter Apel met het gevolg dat nóg meer 'door-mensen-smokkelaars-uitgebuitte' mannen naar hier komen.
Daarbij wou het COA juist de overlastgevende veilige landers gaan verspreiden. Heb je straks in elke provincie een leger overlastgevers?
Daglichtlamp
24-11-2024 om 12:55
Fleurtje_5 schreef op 24-11-2024 om 12:47:
[..]
Stel je deze vraag aan mij?
Als dat zo is, zou ik zeggen 'lees het nog een keer overnieuw'.
Zoals gewoonlijk is daar weer eens geen chocola van te maken.
Fleurtje_5
24-11-2024 om 12:59
Daglichtlamp schreef op 24-11-2024 om 12:55:
[..]
Zoals gewoonlijk is daar weer eens geen chocola van te maken.
Ik wil mijn uiterste best doen om het aan je uit te leggen. Zeg maar met welk bericht ik moet beginnen?
Nicole123
24-11-2024 om 13:18
Fleurtje_5 schreef op 24-11-2024 om 12:47:
[..]
Als ze verspreid gaan worden komt er weer plaats in Ter Apel met het gevolg dat nóg meer 'door-mensen-smokkelaars-uitgebuitte' mannen naar hier komen.
Daarbij wou het COA juist de overlastgevende veilige landers gaan verspreiden. Heb je straks in elke provincie een leger overlastgevers?
Meer plaats in Ter Apel zorgt niet voor een hogere instroom, net als minder plaats in Ter Apel de afgelopen jaren niet heeft gezorgd voor een lagere instroom. Wanneer stop je met dit fabeltje rond te pompen?
En hoe kom je bij een 'leger' aan overlastgevers, aan welke aantallen denk je dan? Hoe kom je erbij dat vooral/specifiek de veiligelanders zouden worden gespreid? Blijkbaar zit heel hardnekkig in jouw hoofd dat er in Ter Apel hoofdzakelijk overlastgevende veiligelanders zitten, maar dat strookt niet met de feiten.
Kun je zeggen op welke gegevens (cijfers dus, geen voorbeelden of nieuwsberichten) je je baseert bij je stellige uitspraken? Wat is volgens jou het percentage veiligelanders onder asielzoekers? Wat is het percentage daarvan dat overlast geeft? Wat is het totaal aantal overlastgevende asielzoekers in Ter Apel?
Yumi
26-11-2024 om 11:23
Belgie weren ze vanaf augustus 2023 mannen in de opvang, nu is er ook geen zekerheid meer voor vrouwen met kinderen op een slaapplek. België wil de asielprocedure en opvang voor oorlogsvluchtelingen en niet om economische redenen. Ook willen ze het aantal opvangplekken terugbrengen naar 11000, In Nl is het de bedoeling om op 1 juli 96000 opvangplekken te hebben.
Net als in Nederland moeten asielzoekers in België lange tijd wachten in een tijdelijke asielopvang. Maar anders dan Nederland wil de Belgische regering op korte termijn niet extra opvangplekken creëren. De ambitie van De Moor is juist om de komende 5 jaar het aantal plekken in de asielopvang van 38.000 dit jaar, terug te brengen naar 11.000 plekken.
Ze wil met name de druk op de opvang verlichten door een speciale snelle procedure. Hierdoor moeten asielzoekers die uit een land komen waarvan het zeer onwaarschijnlijk is dat een asielaanvraag wordt goedgekeurd, binnen 40 dagen uitsluitsel krijgen.
Dit jaar doorliepen 850 mensen de zogeheten 'fast-track procedure'. 96 procent kreeg een negatieve beslissing en de opdracht om te vertrekken.
Ruimte vrijhouden voor vluchtelingen
De staatssecretaris van Asiel en Migratie vindt dat de asielopvang en asielprocedure vrijgehouden moet worden voor mensen die vluchten voor oorlogen.
"Die is niet voor mensen die hier voor economische redenen heen komen, of voor mensen die in een ander land al asiel hebben aangevraagd." De Moor wil er samen met Nederland bij andere Europese landen op aandringen dat zij deze mensen terugnemen.
In België is er een nieuwe asielcrisis: 'Eerst waren het alleen mannen, nu slapen ook families op straat' - EenVandaag
Nicole123
26-11-2024 om 11:36
Yumi schreef op 26-11-2024 om 11:23:
Ze wil met name de druk op de opvang verlichten door een speciale snelle procedure. Hierdoor moeten asielzoekers die uit een land komen waarvan het zeer onwaarschijnlijk is dat een asielaanvraag wordt goedgekeurd, binnen 40 dagen uitsluitsel krijgen.
Dat lijkt me een heel goed initiatief, hopelijk kunnen we dat in Nederland overnemen. Helaas is het huidige plan van het kabinet volgens mij om juist de procedures langer te maken, wat het tegengestelde effect zal hebben.
Dat ze in België er al op vooruit lopen door al vóór de doorstroom verbeterd is de hoeveelheid opvangplekken te reduceren, waardoor hele families op straat slapen, vind ik wel heel slecht. Voor de asielzoekers is het niet humaan en voor de samenleving en omwonenden ook heel vervelend. Liever een AZC met 100 mensen om de hoek dan 100 mensen die op de stoep voor je huis bivakkeren lijkt me. Proberen de hoeveelheid asielzoekers die in je land verblijft te verkleinen door de uitstroom te versnellen kan ook als je gewoon wel genoeg opvangplekken behoudt. Het verminderen van het aantal opvangplekken verkleint de hoeveelheid asielzoekers niet, het zorgt enkel voor meer overlast.
Daglichtlamp
26-11-2024 om 12:13
Mooi voorbeeld België. Daar regelen ze dus al meer dan een jaar geen opvang voor mannen, en toch zien we nu daar het hoogste aantal asielaanvragen in tien jaar. Mag ik dan concluderen dat dat dus niet helpt tegen de instroom?
Overigens slaagt Nederland er ook behoorlijk goed in om veiligelanders snel af te handelen. https://ind.nl/nl/documenten/11-2024/202410-tabel-oktober-2024-publicatie.pdf
Bij de laatste meting stonden er nog maar 150 aanvragen van veiligelanders open. Er kan nog wel gewerkt worden aan sneller afhandelen van de Dublin aanvragen, daar stonden er nog 1840 open.
Maar de belangrijkste reden van de overlopende AZC's is natuurlijk het oplopende aantal wachtende voor de reguliere asielprocedure, daar zijn inmiddels meer dan 50.000 openstaande aanvragen. Daarnaast wonen in AZC's ook veel mensen die al een status hebben maar nog geen woonruimte elders.
Daglichtlamp
26-11-2024 om 12:14
Overigens geldt dus ook in België dat maar een beperkt deel van de instroom in aanmerking komt voor die snelle procedure.
Nicole123
26-11-2024 om 12:32
Daglichtlamp schreef op 26-11-2024 om 12:13:
Maar de belangrijkste reden van de overlopende AZC's is natuurlijk het oplopende aantal wachtende voor de reguliere asielprocedure, daar zijn inmiddels meer dan 50.000 openstaande aanvragen.
De asielprocedure voor Veiligelanders heel snel afhandelen ben ik voor, maar je hebt gelijk dat dat niet zoveel zoden aan de dijk zet wat betreft de hoeveelheid opvangplekken die er nodig zijn. Er wordt enorm veel geframed en opgeblazen over 'golven' van Veiligelanders waarmee we 'overspoeld' zouden worden en waarmee de AZCs vol zouden zitten, maar het tegendeel is waar. De feiten zijn dat van de asielzoekers die binnenkomen 5% een Veiligelander is en van de bewoners van AZCs 3%. Dus zelfs al zou je ze allemaal acuut wegtoveren, dan nog win je er nauwelijks iets mee wat betreft benodigde opvangcapaciteit. Hoe België denkt dat ze hierdoor de hoeveelheid opvangplekken met 70% kan verkleinen is me een raadsel.
Poezenmeisje
26-11-2024 om 14:16
3% veiligelanders?
Ja, landelijk misschien...
Maar dat veel hogere percentage van 16% veiligelanders is wel de overlastgevende meute in Ter Apel.
Gefotografeerd uit een artikel van de Volkskrant, 14 november 2024, door Jurre van den Berg geschreven.
...
...
Nicole123
26-11-2024 om 15:25
Poezenmeisje schreef op 26-11-2024 om 14:16:
3% veiligelanders?
Ja, landelijk misschien...
Maar dat veel hogere percentage van 16% veiligelanders is wel de overlastgevende meute in Ter Apel.
Mijn punt was dat als je de procedure van Veiligelanders versnelt dat je dan niet opeens met maar 30% van de landelijke opvangcapaciteit toe kan, zoals men in België lijkt te denken. Zelfs al zou je het versnellen naar 1 minuut, of ze in een flits wegtoveren. Dan zou het landelijk 3% schelen en in Ter Apel 16%. En dus niet 70%.
Ik ben dus zeker wel voor zo snel mogelijke procedures en ze zo snel mogelijk terugsturen, maar het bij voorbaat zo enorm de capaciteit terugschroeven klopt er niet mee. Echte vluchtelingen moet je gewoon opvangen vind ik, niet op straat laten slapen.
Nicole123
26-11-2024 om 15:31
Ik lees verder in je tweede stukje dat Faber hierin een sleutelrol speelt. Als zij nou eindelijk eens werk gaat maken van genoeg structurele opvang elders, van de spreidingswet uitvoeren, dan lees ik dat de speciale afdeling voor probleemgevallen (met verscherpt toezicht en meer restricties) weer in ere kan worden hersteld en de overlast zal afnemen. Maar Ter Apel wordt aan haar lot overgelaten door haar. Met burgemeesters praten en hun zorgen serieus nemen lijkt niet erg aan haar besteed.
Daglichtlamp
26-11-2024 om 17:16
We hebben meer van dit soort projecten nodig, laten we werk maken van die administratieve drempels die het werken van asielzoekers zo lastig maken. (en zorgen voor vaste locaties voor opvang, want investeren in aannemen van asielzoekers is gewoon echt een risico voor werkgevers als die ieder moment naar de andere kant van het land kunnen worden overgeplaatst).
https://www.volkskrant.nl/binnenland/in-de-noordoostpolder-werken-asielzoekers-in-de-kassen-en-dat-scheelt-arbeidsmigranten-een-win-winsituatie~b7cfb189/
Doodzonde in een land dat kampt met personeelstekorten, vindt het COA. Helemaal omdat die tekorten nu vaak worden bestreden door arbeidsmigranten naar Nederland te halen. Zo werken in de uitgestrekte akkers van de Noordoostpolder, waar Luttelgeest ligt, ruim drieduizend arbeidsmigranten op het land en in de kassen. Terwijl alleen al in het daar gevestigde asielzoekerscentrum 650 potentiële arbeidskrachten verblijven.
-----------
Ze wil alles immers ‘conform de regels’ doen. En die luisteren voor asielzoekers nogal nauw: het eerste halfjaar mogen nieuwkomers niet werken, daarna alleen als zij in het bezit zijn van een burgerservicenummer (wachttijd bijna een halfjaar) en een tewerkstellingsvergunning (wachttijd 5 weken). Als een asielzoeker dan eindelijk aan het werk is, kan hij elk moment worden overgeplaatst naar het azc in pak ’m beet het Limburgse Sweikhuizen.
----------------
Aan motivatie schort het de nieuwkomers in ieder geval niet, blijkt in de kas van Tesselaar. Syriërs Ali (19) en Abdul (40) sturen hun kar in noodvaart langs de rijen snijbloemen. De stengels met een ontluikende paarse knop trekken ze vakkundig uit de grond, die met een groene kop laten ze staan. ‘Dit is voor mij als therapie’, zegt Abdul. ‘Als ik hier ben, heb ik geen tijd om na te denken en gek te worden van het wachten.’
Ook voor de verlegen Ali heeft het werk, naast het salaris, een gezonde bijvangst: zijn nicotine-inname is drastisch omlaaggegaan. ‘Als ik niets omhanden heb, ga ik roken en dan denken aan Syrië’, vertelt hij. ‘Dat kan hier niet.’ Nog een voordeel: hij doet ervaring op. ‘Ik was 7 jaar toen de oorlog begon, daardoor kon ik nooit naar school. Dit is mijn allereerste baan.’
Fleurtje_5
28-11-2024 om 18:02
Evengoed nog erg veel. Ondanks de ongekende rust ondervindt het COA nog steeds een tekort aan opvanglocaties.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1449405837/rust-keert-terug-in-asiel-ter-apel-al-maanden-een-lagere-instroom-dan-verwacht
Ter Apel - Voorlopig komen er dit jaar aanzienlijk minder asielzoekers naar Nederland dan werd verwacht. Ambtenaren gingen ervan uit dat in heel 2024 tot wel 78.500 asielverzoeken zouden binnenkomen, maar het werkelijke aantal lijkt ruim onder de laagste schatting van 48.500 te blijven.
........
Het totaal aantal mensen in opvang ging echter van 60.000 naar 72.000 in een jaar.
Nicole123
28-11-2024 om 18:51
Wat een goed nieuws! Fijn dat de overlast in Ter Apel zo is afgenomen nu het AZC daar niet meer overvol is. Blijkbaar lag het dus toch echt aan het veel te overvol zijn van die locatie en niet aan het daar hebben van een AZC op zich of aan de aard van de asielzoekers.
Voor het tekort aan opvanglocaties zou Faber eens een keer echt aan de bak moeten gaan. Volgens de burgemeesters is het stil van haar kant en communiceert ze vrijwel niet. Dan schiet het natuurlijk niet op. AZC locaties komen niet uit de lucht vallen en het COA is hierin afhankelijk van Faber.
En fijn ook dat de instroom (in heel Europa volgens mij) veel lager is dan verwacht. Dat de hoeveelheid mensen in AZCs dan toch toeneemt komt dus blijkbaar dus niet door een grotere instroom, maar door het stokken van de uitstroom/doorstroom. Snellere procedurdusgaan hanteren dus en oplossingen voor statushouders in plaats van die maar eindeloos in AZCs te laten zitten.