Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Gebruikersnaaminvullen schreef op 24-04-2024 om 09:02:

[..]

Dan wordt er gezegd dat Nederland een van de welvarendste landen is van Europa.

Maar het BBP zegt niets over de kwaliteit van leven.



"Wel is er vaak kritiek op het bbp als indicatie van hoe een land ervoor staat. Er zijn tal van factoren die de kwaliteit van leven bepalen die er niet in zijn opgenomen. Bijvoorbeeld hoe het staat met de veiligheid in een land, of er genoeg woonruimte is, of de inkomensverschillen niet te groot zijn en wat de kwaliteit van de zorg is.

Om een beter inzicht te krijgen van hoe het gaat met een land en hoe prettig het is om erin te leven, is de term "brede welvaart" in het leven geroepen. Daarbij wordt ook gekeken naar onder meer huisvesting, milieu, sociale contacten en persoonlijke ontwikkeling.

Uit onderzoek van Rabobank en de Universiteit Utrecht bleek vorig jaar dat die brede welvaart de afgelopen jaren nauwelijks is gestegen. Ook zijn Nederlanders minder gezond en tevreden. Zo gaat het bijvoorbeeld qua baanzekerheid en persoonlijke ontwikkeling beter, maar qua huisvesting, gezondheid en geluk juist minder."


https://www.nu.nl/economie/6310219/nederland-in-top-drie-van-welvarendste-landen-in-europa.html


Dan zou het toch dieptriest zijn dat er zoveel mensen in armoe of op straat leven als Nederland een van de drie welvarendste landen van de EU is. In je link lees ik:

Het zegt iets over het welvaartsniveau in een land. Hoe hoger het bedrag per inwoner, hoe hoger de welvaart. Nederland komt met die 58.000 euro in principe op de vierde plaats. Maar het CBS heeft ook gekeken naar het prijsniveau, met andere woorden: wat je met dat geld kunt kopen. En dan komen we op de derde plek uit.

Dat is net zoiets als wanneer er geroepen word dat Nederland wel effe de beste zorg heeft, terwijl velen nu niet eens een huisarts hebben, of mensen die niet naar de dokter of tandarts gaan omdat ze het eigen risico niet kunnen betalen.

Dit zei dr. Ernst Kuipers er in 2022 al over:

https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/artikel/we-hebben-te-lang-verkondigd-dat-onze-zorg-fantastisch-is ‘We hebben te lang verkondigd dat onze zorg fantastisch is’

Het aantal aanvragen uit Syrië is het 1st kwartaal met 86% gestegen. Ook uit Irak kwamen er 5,5 keer zoveel aanvragen. Het waren vooral mannen waarvan de meest jonger dan 35 jaar, een kwart was minderjarig. Het aantal nareizigers is het 1st kwartaal gestegen met 62%. De meeste nareiziger zijn vrouwen waarvan iets meer dan de helft jonger dan 18 jaar.

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn 12.055 asielzoekers naar Nederland gekomen. Dat is zo'n 36 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Zowel het aantal asielaanvragen als het aantal nareizigers is gestegen.
Ruim derde meer asielzoekers naar Nederland in eerste kwartaal dan jaar eerder | Asiel | NU.nl

Yumi schreef op 25-04-2024 om 11:45:

Het aantal aanvragen uit Syrië is het 1st kwartaal met 86% gestegen. Ook uit Irak kwamen er 5,5 keer zoveel aanvragen. Het waren vooral mannen waarvan de meest jonger dan 35 jaar, een kwart was minderjarig. Het aantal nareizigers is het 1st kwartaal gestegen met 62%. De meeste nareiziger zijn vrouwen waarvan iets meer dan de helft jonger dan 18 jaar.

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn 12.055 asielzoekers naar Nederland gekomen. Dat is zo'n 36 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Zowel het aantal asielaanvragen als het aantal nareizigers is gestegen.
Ruim derde meer asielzoekers naar Nederland in eerste kwartaal dan jaar eerder | Asiel | NU.nl

Het wordt nog veel meer als de prognose goed is. 

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/04/05/aantal-asielzoekers-in-2024-in-lijn-met-eerdere-verwachting



Bij ongewijzigd beleid komen er dit jaar naar verwachting tussen de 32.000 en 63.000 nieuwe asielzoekers naar Nederland. De totale asielinstroom komt dan mogelijk uit tussen de 49.800 en 78.500.


Poezenmeisje

Poezenmeisje

25-04-2024 om 15:06 Topicstarter


https://youtu.be/Y9g3PZAFl_I?feature=shared

Er kan nog méér bij!! 🤗

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-04-2024 om 14:54:

[..]

Het wordt nog veel meer als de prognose goed is.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/04/05/aantal-asielzoekers-in-2024-in-lijn-met-eerdere-verwachting



Bij ongewijzigd beleid komen er dit jaar naar verwachting tussen de 32.000 en 63.000 nieuwe asielzoekers naar Nederland. De totale asielinstroom komt dan mogelijk uit tussen de 49.800 en 78.500.


En als de instroom blijft stijgen komen er dankzij de spreidingswet meerdere ter apels in Nederland. Ik denk dat je dat op voorhand had kunnen weten.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 25-04-2024 om 14:54:

[..]

Het wordt nog veel meer als de prognose goed is.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/04/05/aantal-asielzoekers-in-2024-in-lijn-met-eerdere-verwachting



Bij ongewijzigd beleid komen er dit jaar naar verwachting tussen de 32.000 en 63.000 nieuwe asielzoekers naar Nederland. De totale asielinstroom komt dan mogelijk uit tussen de 49.800 en 78.500.



Dé spreidingswet is helemaal niet zo geweldig. Straks zijn alle gemeentes een Ter Apel. Terwijl er in bepaalde gemeentes een tekort aan agenten zijn.

Fleurtje_5 schreef op 25-04-2024 om 17:26:

[..]


Dé spreidingswet is helemaal niet zo geweldig. Straks zijn alle gemeentes een Ter Apel. Terwijl er in bepaalde gemeentes een tekort aan agenten zijn.

Het is ook niet geweldig, maar wel nodig om Ter Apel te ontlasten. Alleen zitten er wel grenzen aan het ontlasten. De instroom moet echt drastisch teruggebracht worden. Wat België doet met alleenstaande mannen vind ik wel een goed idee. Gezinnen en vrouwen eerst.

Fleurtje_5 schreef op 25-04-2024 om 17:26:

[..]


Dé spreidingswet is helemaal niet zo geweldig. Straks zijn alle gemeentes een Ter Apel. Terwijl er in bepaalde gemeentes een tekort aan agenten zijn.

Zucht, hoe vaak is dat al ontkracht? Ter Apel barst uit zijn voegen en is te groot. Herverdeling in kleinschaligere AZC's helpt om het beter in de hand te houden, juist om te voorkomen dat er geen nieuwe Ter Apels kunnen ontstaan. 

Jij denkt dat staatssecretaris Van den Burg geen idee heeft waar hij mee bezig is? Dat hij en een team van deskundigen maar iets hebben bedacht? 

Fleurtje_5 schreef op 25-04-2024 om 17:26:

[..]


Dé spreidingswet is helemaal niet zo geweldig. Straks zijn alle gemeentes een Ter Apel. Terwijl er in bepaalde gemeentes een tekort aan agenten zijn.

Precies dat is denk ik zo duidelijk als wat dat dat uiteindelijk gaat gebeuren. Daarom was ik ook tegen de spreidingswet. 

Dietloverzzz schreef op 25-04-2024 om 17:48:

[..]

Precies dat is denk ik zo duidelijk als wat dat dat uiteindelijk gaat gebeuren. Daarom was ik ook tegen de spreidingswet.

Ook voor jou: jij denkt het beter te weten dan mensen die op professionele wijze en met deskundigheid de spreidingswet in het leven hebben geroepen? 

felija schreef op 25-04-2024 om 17:48:

[..]

Zucht, hoe vaak is dat al ontkracht? Ter Apel barst uit zijn voegen en is te groot. Herverdeling in kleinschaligere AZC's helpt om het beter in de hand te houden, juist om te voorkomen dat er geen nieuwe Ter Apels kunnen ontstaan.

Jij denkt dat staatssecretaris Van den Burg geen idee heeft waar hij mee bezig is? Dat hij zelf maar iets heeft bedacht? Hij en een team van deskundigen weten niet waar ze mee bezig zijn?

Het is volgens mij nooit ontkracht. Alleen de kijk is anders. Wie gelijk heeft staat sowieso nog niet vast. De toekomst zal het uitwijzen. 

ik denk dit. De instroom blijft te hoog en zelfs toenemen. Op een gegeven moment zijn ook alle andere plekken vol en dan hebben ze daar ook grote problemen. Zeker met al die personeelstekorten overal (ook bij oa de politie). Te weinig partijen durven voldoende op de rem te trappen. Dus dan ga je dat denk ik krijgen.

felija schreef op 25-04-2024 om 17:51:

[..]

Ook voor jou: jij denkt het beter te weten dan mensen die op professionele wijze en met deskundigheid de spreidingswet in het leven hebben geroepen?

Alsof ze alle toekomst en alles onder controle hebben. Tuuurlijk. Dat zien we. Let maar op er komen meerdere grote en kleine ter apels. De toekomst zal het uitwijzen.

Dietloverzzz schreef op 25-04-2024 om 17:52:

[..]

Het is volgens mij nooit ontkracht. Alleen de kijk is anders. Wie gelijk heeft staat sowieso nog niet vast. De toekomst zal het uitwijzen.

ik denk dit. De instroom blijft te hoog en zelfs toenemen. Op een gegeven moment zijn ook alle andere plekken vol en dan hebben ze daar ook grote problemen. Te weinig partijen durven voldoende op de rem te trappen. Dus dan ga je dat denk ik krijgen.

De spreidingswet is er ook niet om de toestroom in de toekomst op te lossen, de wet is in het leven geroepen  om nu Ter Apel te ontlasten, omdat gemeentes Ter Apel veel te weinig de helpende hand toesteken.

Dietloverzzz schreef op 25-04-2024 om 17:52:

[..]

Het is volgens mij nooit ontkracht. Alleen de kijk is anders. Wie gelijk heeft staat sowieso nog niet vast. De toekomst zal het uitwijzen.

ik denk dit. De instroom blijft te hoog en zelfs toenemen. Op een gegeven moment zijn ook alle andere plekken vol en dan hebben ze daar ook grote problemen. Te weinig partijen durven voldoende op de rem te trappen. Dus dan ga je dat denk ik krijgen.

Daarom moet er na de spreiding echt op de rem getrapt worden, harde maatregelen treffen. Er zijn al zoveel Nederlanders die geen "eerste" woning hebben. Dat wordt niet minder als je de bevolking zo snel laat groeien.

Dit trouwens wel een duidelijk stuk over het bagatelliseren van het toewijzen met voorrang aan statushouders. 

https://www.wyniasweek.nl/vanaf-jaarlijks-60-000-statushouders-vist-de-arme-jonge-huurstarter-altijd-achter-het-net/



Een recent voorbeeld is een interview in De Telegraaf met Anne-Jo Visser, de directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties:

Het idee leeft dat bijna alle vrijkomende sociale huurwoningen naar statushouders gaan.

‘O ja? Bij wie leeft dat idee?’

Nou, bij veel Telegraaflezers zeker.

‘Dan is het mooi om dat te ontkrachten. Er gingen vorig jaar 723 sociale huurwoningen naar statushouders, van de 9.578. Zo’n 7,5 procent dus, dat is vrijwel elk jaar zo. Daarmee zit Amsterdam flink onder de doelstelling die de stad van het Rijk krijgt.’

Wat klopt hieraan niet? Die 7,5 procent klopt gewoon. Dat kun je narekenen. Wat niet klopt – zelfs ronduit misleidend is – is de vergelijking met álle 9.578 woningtoewijzingen. Of dit onkunde of opzet is, doet er niet toe. Het gebeurt en dat is kwalijk.

Je moet hier namelijk vergelijken met starters op de sociale huurwoningmarkt. Want een doorstromer die van de ene naar de andere sociale huurwoning gaat, verandert niets aan de beschikbaarheid van huurwoningen. Die bezet de nieuwe woning, maar geeft de oude woning weer vrij voor verhuur aan een ander.

De cruciale observatie hier is: een sociale huurstarter heeft er niets aan als iemand doorstroomt van de ene naar de andere sociale huurwoning. Er komt dan namelijk geen woning vrij voor die sociale huurstarter. Een sociale huurstarter moet het dus niet hebben van doorstromers, maar van uitstromers, dus van sociale huurwoningen die vrijkomen omdat iemand overlijdt of verhuist naar vrije huur of koop. En het aantal woningtoewijzingen aan starters is veel kleiner dan het totaal aantal woningtoewijzingen.



Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.