Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

staat van het onderwijs (nav 1 vandaag)

Er wordt groot alarm geslagen over de staat van het primair en voortgezet onderwijs. Grote tekorten aan docenten, het curriculum wordt steeds uitgebreider en de lees-en rekenprestaties hollen achteruit.


citroentje

citroentje

16-03-2024 om 18:32 Topicstarter

Aftrap: in mijn tijd waren de feestdagen kerst, pasen en het afscheid van groep 8.
In de tijd dat mijn kinderen op school zaten: iedere maand wel iets wat gevierd of herdacht moest.
Mijn dochter deed lerarenopleiding VO, haar vriendin Pabo. Beide afgehaakt door zeer gebrekkige stagebegeleiding met hondsbrutale kinderen en strontvervelende ouders. Allebei succesvol in andere studie.
Hoe doorbreek je deze vicieuze cirkel?

citroentje

citroentje

16-03-2024 om 18:37 Topicstarter

citroentje schreef op 16-03-2024 om 18:32:

Aftrap: in mijn tijd waren de feestdagen kerst, pasen en het afscheid van groep 8.
In de tijd dat mijn kinderen op school zaten: iedere maand wel iets wat gevierd of herdacht moest.
Mijn dochter deed lerarenopleiding VO, haar vriendin Pabo. Beiden afgehaakt door zeer gebrekkige stagebegeleiding met hondsbrutale kinderen en strontvervelende ouders. Allebei succesvol in andere studie.
Hoe doorbreek je deze vicieuze cirkel?

-mobieltjes uit de klas, boeken erin lijkt me goede eerste stap.


citroentje schreef op 16-03-2024 om 18:32:

...............
Hoe doorbreek je deze vicieuze cirkel?

Wat betreft het basisonderwijs zou het denk ik helpen als er géén tig lesmethodes zouden zijn met bijbehorende scholingen, materialen, etc. waardoor leerkrachten soms elk jaar weer volledig mee 'om' moeten. Ik vond het item van Lubach hierover ook treffend.

Verder stel ik voor dat we voor de middelbare school over gaan op een systeem waarbij we kinderen de kans geven om dingen die ze goed kunnen (en daardoor vaak leuk vinden) op hun echte niveau te doen in plaats van ze massaal in te delen op het niveau van dat wat ze het slechtste kunnen. Zo schop je de motivatie van de meeste pubers (waarbij de motivatie voor 'moeten' toch vaak al niet zo hoog is) vanzelf onderuit.

Oh, en ouders moeten zich eens gaan beseffen dat a) leerkrachten over het algemeen echt het beste voor hebben met hun kind, b) ze níet alles rondom hun kind hoeven te micro-managen (maar het soms wel handig is om dingen juist wél door te geven en leren hoe deze afweging te maken) en c) dat meestal de leerkracht/school gewoon gelijk heeft, ook al zegt je kind dat het anders ging.

Ik zie niet in waarom het topdown onderwijs zoals vroeger (leraar was de onbetwiste baas in de klas en beviel dat je niet dan kon je opzouten) zo fout was, en het lijkt mij in ieder geval makkelijker voor alle partijen.

Nog een poos zo geweest dat ouders hun kinderen liever in België op school deden vanwege het schoolse systeem, waarbij de kinderen gewoon moesten luisteren en verder niets, maar dat schijnt nu ook niet meer zo te zijn.

Dit is overigens geen doorwrochten mening maar eerder een vraag. Hoewel een tijd op de PABO gezeten ben ik afgehaakt, gewoon wegens gebrek aan natuurlijk talent voor leerkracht.

Als ik mijn omgeving bezig hoor zou het al helpen moesten leraren en directies hetzelfde verkondigen. En moesten die directies al eens pal achter hun leraren gaan staan bij problemen ipv ineens het tegenovergestelde te gaan beweren of doen.

Eénduidig beleid helpt namelijk wel als je kinderen tot de orde wil roepen. En ouders nadien verhaal komen halen.

Daarnaast kan het inderdaad handig zijn om niet elk jaar van programma te willen switchen. En om leerkrachten mee te nemen in een eventuele switch ipv dat alles boven hun hoofd beslist wordt en "dit is wat jullie dit jaar weer moeten aanpassen".

In België lopen we dus inderdaad tegen 't zelfde aan  . Ik hoorde afgelopen week weer van een lagere school waar de helft gewoon dicht ging - en de kinderen naar een andere school worden verwezen - omdat ze al maanden geen leerkrachten vinden.

citroentje schreef op 16-03-2024 om 18:32:

Aftrap: in mijn tijd waren de feestdagen kerst, pasen en het afscheid van groep 8.
In de tijd dat mijn kinderen op school zaten: iedere maand wel iets wat gevierd of herdacht moest.
Mijn dochter deed lerarenopleiding VO, haar vriendin Pabo. Beide afgehaakt door zeer gebrekkige stagebegeleiding met hondsbrutale kinderen en strontvervelende ouders. Allebei succesvol in andere studie.
Hoe doorbreek je deze vicieuze cirkel?

Hierop inhakend. Zelf heb ik ook ooit de pabo gedaan en ben na een jaar afgehaakt. Net als destijds ongeveer de helft van de studenten. De studie had op dat moment een grote uitval van studenten, ik weet niet hoe dat nu is maar ik verwacht niet veel anders. Rond de financiële crisis was er weinig werk in het onderwijs, en veel afgestudeerden kwamen niet aan de bak. Mijn studiegenootjes die de pabo wel hadden afgemaakt gingen in plaats van werken nog een master doen en stroomden uit naar een ander vakgebied. Ik zie dat nu nog steeds vaak gebeuren.

Wat mij deed stoppen met de opleiding was de hoeveelheid administratie die erbij kwam kijken, zowel bij het vakgebied als bij de opleiding. En de hoeveelheid kinderen met een rugzakje op het regulier onderwijs. Daarnaast vond ik het allemaal erg inefficiënt. Elk jaar weer opnieuw paasknutsels verzinnen en themaweken, steeds weer die studiedagen, verplichte cursussen en bijscholing op onderwerpen die lang niet altijd nuttig waren. Ik denk dat er veel te verbeteren valt in het onderwijs. En ik denk ook dat de overheid hier strenger op mag reguleren en bijvoorbeeld harde eisen mag stellen aan lesmethoden.

Taal en rekenen zijn bedroevend. Ook hebben kinderen minder kennis van aardrijkskunde, geschiedenis en biologie. Voor zover ik weet gaan de kinderen nog evenveel uren naar school als in de jaren 80-90. Ook ligt het niet alleen aan de immigranten. Dus moet er iets anders aan de hand zijn. Ik zeg niet dat vroeger alles beter was. Vooruitgang houd je ook niet tegen. Maar dit is achteruitgang en daar moet iets aan gedaan worden. En niet via een werkgroep die een advies uitbrengt en jaren later is er nog niks veranderd. Het moet NU!

Als ervaringsdeskundige in het werkveld: teveel kinderen met gedragsproblematiek die niet in het regulier onderwijs thuishoren. Alles moeten documenteren, heel veel (groeps)plannen moeten schrijven waar niets mee gedaan wordt maar hey, als de inspectie ineens aankondigt te komen heb je mooi wel je administratie op orde. Ongemotiveerde kinderen (lezen willen ze niet, alles is teveel) enz enz enz.

Ik woon ver weg... maar mijn kinderen hebben in de ochtend 22 kinderen in de klas... en s; middags de helft....En woensdag vrij...

Joh.....die hadden we helemaal niet zien aankomen 

Butterflywhy schreef op 16-03-2024 om 21:45:

Als ervaringsdeskundige in het werkveld: teveel kinderen met gedragsproblematiek die niet in het regulier onderwijs thuishoren. Alles moeten documenteren, heel veel (groeps)plannen moeten schrijven waar niets mee gedaan wordt maar hey, als de inspectie ineens aankondigt te komen heb je mooi wel je administratie op orde. Ongemotiveerde kinderen (lezen willen ze niet, alles is teveel) enz enz enz.

Oprechte nieuwsgierigheid; ligt daar niet een (groot) deel van het probleem? Als de plannen geschreven worden, waarom wordt er dan vervolgens niets mee gedaan? Juist om het behapbaar te maken in een klas met (te)veel kinderen met een andere onderwijsbehoefte. Waarom wordt er niets mee gedaan? Klinkt nu vooral heel inefficiënt.

leerkrachten/scholen maken het zichzelf ook onnodig ingewikkeld hoor.   Basisschool van mijn dochter nu van een normaal rapport overgestapt op digitaal en iep.  Nou wat een documentatie.  Waarom doen leerkrachten zichzelf dit allemaal aan?

Echt de gymjuf geeft alle leerlingen les (zijn er heeel veel) maar in het digitale rapport zaten 2 gymnastiekoefeningen die gefilmd waren??? Betekent dat die juf 100en kinderen heeft staan filmen en daarna al die filmpjes op naam moeten uploaden.  
nogmaals. Waarom doen leerkrachten zichzelf dit aan

Praat met elkaar, met je bond, met je regio en zeg maak een grote lijst van zaken die je allemaal Direct stopt (bijv uitgebreide verplichte rapporten over kleuters)  en de inspectie heeft dan echt helemaal niets te zeggen.   Verenig jezelf en stop

Een varken wordt niet vetter door het vaker te wegen.

Houd op met al die lijstjes en toetsmomenten en ga gewoon doen waarvoor je ooit leraar wilde worden.
Geen lijstjes = geen slechte resultaten bij de inspectie.

Laat je niet voor het karretje spannen om de nieuwste modegrillen uit te voeren. 
"Schattend rekenen", is dat de basis waarom zoveel jongeren nu niet met geld om kunnen gaan?
"Begrijpend lezen", is dat zo stimulerend dat een groot deel van de jongeren op de leeftijd van 15 jaar functioneel analfabeet is?

's Morgens rekenen, na het speelkwartier taal. Na de middagpauze aardrijkskunde, geschiedenis, biologie of tekenen. En het laatste half uur voorlezen. 

Zo zonde hè, dat dit beroep zo onaantrekkelijk gemaakt is terwijl het in essentie toch een mooi vak zal zijn! 

vriend heeft pabo via zij-instroom gedaan. Kwaliteit van de opleiding laat tecwensen over, zeker wat betreft begeleiding en ondersteuning bij stages (daarom niet afgemaakt). 
Veel medestudenten hadden moeite verplichte (die moet je halen, anders kun je de pabo niet afronden) reken en taaltoets te halen. Tijdje terug lag er een voorstel om die toets af te schaffen om zo aantal docenten te verhogen (meer mensen starten dan de pabo en meer mensen kunnen hem afmaken). Slecht idee, want het reken en taalniveau van aankomende leerkrachten is essentieel voor goed onderwijs. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.