Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Rubiales, sexueel geweld of uit de context gehaald?


Montserrat Tomé is de nieuwe bondscoach. Dat is een vrouwelijke bondscoach. Zij laat Jennifer buiten de selectie. Vreemd. En dit is de reden die ze geeft:

https://www.nu.nl/voetbal/6281424/bondscoach-spanje-verrast-15-wereldkampioenen-bij-selectie-hermoso-ontbreekt.html

De nieuwe bondscoach van het Spaanse vrouwenelftal heeft maandag haar
eerste selectie bekendgemaakt. Montserrat Tomé verraste met het
selecteren van vijftien wereldkampioenen, die eerder weigerden in actie
te komen. Daarnaast laat ze Jennifer Hermoso uit bescherming buiten de
selectie.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2023 om 13:44 Topicstarter

Iedereen die wel opgeroepen is, maar die heeft geweigerd om te spelen heeft nu een probleem. Dus je kunt je afvragen waarom alleen Hermoso beschermd wordt, en niet de andere vrouwen die redenen hebben om niet onder het huidige bestuur te willen spelen.

Dat vind ik wel logisch. Allereerst omdat ze door die “kus” zo te kijk is gezet dat ze daar door medestanders en zeker juist ook door tegenstanders op aangesproken wordt, op en buiten het veld. En ik denk dat in een machocultuur, menig man nog een Rubiales bij haar probeert. Het maakt haar eerder kwetsbaarder. Daarnaast wil je voorkomen dat een mening over een speelster de wedstrijd domineert. Dat is voor niemand motiverend behalve voor de tegenstander.

MRI

MRI

19-09-2023 om 14:16

Het is wel een 'mooi' proces om te zien hoe powerdynamiek werkt: het lijkt te beginnen met slechts een zoen waartegen geageerd wordt. Dan trekt de machtige partij van leer door te laat te reageren e.d. Onder grote druk moeten ze om en de ongewilde zoen-gever op non actief stellen. Dan blijkt dat er veel meer aan de hand is en dat die zoen slechts de druppel was. Maar als men 'de hele emmer' wil adresseren, trekt de macht aan: "oh willen jullie dat, nou dan mogen jullie niet meer meedoen, en je betaalt ook nog eens 30.000 E"

 Het lijkt me een casus voor toekomstige sociologie studenten. Waarbij dus ook te zien is dat het niet uitmaakt van welke gender je bent als je in de machtspositie zit: als je vrouw bent, kun je net zo goed het patriarchaat ondersteunen. Gewoon omdat je er belang bij hebt.

Jennifer is helemaal niet blij met de beslissing van de nieuwe bondscoach.

Als je het mij vraagt is er zoveel meer aan de hand. 
Jij noemt het 'powerdynamiek'. Dat zou mooi zijn, maar het lijkt wel alsof het damesvoetbalteam met alle winden mee waait. Misschien staan zij nu ook min of meer onder druk, want wat gebeurt er als ze toch gaan spelen? En wat als ze niet gaan spelen?

Daglichtlamp

Daglichtlamp

19-09-2023 om 14:47 Topicstarter

Al voor het WK was er al een spelersboycot van het Spaanse dameselftal. Dus ja er speelt veel meer.

Fleurtje_5 schreef op 19-09-2023 om 14:40:

Jennifer is helemaal niet blij met de beslissing van de nieuwe bondscoach.

Als je het mij vraagt is er zoveel meer aan de hand.
Jij noemt het 'powerdynamiek'. Dat zou mooi zijn, maar het lijkt wel alsof het damesvoetbalteam met alle winden mee waait. Misschien staan zij nu ook min of meer onder druk, want wat gebeurt er als ze toch gaan spelen? En wat als ze niet gaan spelen?

Ik zie dat niet. Waarom lijkt dat voor jou wel zo? 

Fleurtje_5 schreef op 19-09-2023 om 14:40:

Jennifer is helemaal niet blij met de beslissing van de nieuwe bondscoach.

Als je het mij vraagt is er zoveel meer aan de hand.
Jij noemt het 'powerdynamiek'. [knip] Misschien staan zij nu ook min of meer onder druk, want wat gebeurt er als ze toch gaan spelen? En wat als ze niet gaan spelen?

Er is enorme powerplay aan de gang. Ik ben benieuwd!
Tja, stel een heel team op dat eigenlijk niet wil spelen mét als stok achter de deur een grote boete, kan ik mij voorstellen dat je met z’n allen komt en op het veld je best niet doet of demonstratief gaat zitten, de bal in de voeten van de tegenpartij schiet. Geen idee wat de dames gaan doen maar ik hoop wel dat de eensgezindheid blijft. Ik hoop dat ze als groep zodanig staken dat ze hun contract niet overtreden en dat ze advies krijgen van een vrouwelijke advocaat die de saamhorigheid bewaakt. 

Geen idee, maar is Hermoso ook gevraagd of zij mee wil voetballen of is dit besloten door de nieuwe bondscoach? 

Toevoeging: dit lees ik op NOS 



Vanochtend reageerde Hermoso op die uitspraak via X, voorheen Twitter. Ze zei niet beschermd te hoeven worden en was kritisch over de juridische dreigementen van de bond.


Toch vreemd dat een ander dit voor haar beslist. 

MRI

MRI

19-09-2023 om 22:18

https://www.nu.nl/voetbal/6281480/hermoso-walgt-van-handelwijze-spaanse-voetbalbond-ze-willen-ons-intimideren.html

Hermoso: "

"Waartegen moet ik beschermd worden? Tegen wie moet ik beschermd worden? We vragen al weken, zelfs maanden om bescherming van de RFEF. Maar deze bescherming is nooit gekomen. De mensen die verlangen dat wij hen vertrouwen, zijn dezelfde personen die tal van speelsters hebben geselecteerd die hebben aangegeven niet opgeroepen te willen worden."

"De speelsters zijn ervan overtuigd dat dit opnieuw een tactiek is om ons te manipuleren en intimideren. Op deze manier dreigen ze met juridische stappen en financiële sancties. Dit is opnieuw onomstotelijk bewijs dat er tot op de dag van vandaag niets veranderd is."

MRI

MRI

19-09-2023 om 22:24

https://www.nu.nl/voetbal/6281595/zes-stakende-voetbalsters-melden-zich-met-tegenzin-toch-bij-spaanse-ploeg.html

uit het artikel: 
"Victor Francos, de voorzitter van hoogste sportraad in Spanje, zei dat "de regering de wet moet toepassen" als de speelsters niet komen opdagen. De speelsters zouden een boete of een schorsing kunnen krijgen of hun spelerslicentie kunnen kwijtraken."

Die voetbalbond wil even laten zien dat zij de baas zijn en niet die voetbalstertjes. 

Zo laten ze tegelijkertijd zien wat er fout zit daar: machtspelletjes. Ze hadden misschien beter met de speelsters om de tafel kunnen gaan zitten, verbetering beloven en het dan op zijn beloop laten, zoals vaak gebeurt. Nu laten ze zich danig in de kaarten kijken imho. 

Helaas is het nog vaak zo dat dit soort mannetjes (en vrouwtjes die zich hiervoor laten gebruiken) toch aan het langste eind trekken
Ik vind het oprecht rot voor de speelsters


Machtsspel? Omdat een voetbalbond wil dat de leden voetballen op het moment dat dit van de leden verwacht word?

Dat zal allemaal wel, maar deze speelsters spelen wel namens Spanje en niet namens hun eigen zuur betaalde hobby.

Door niet te gaan voetballen met als eis 'vertrek van het bestuur' is dan ook een machtsspel.

De dames zijn geselecteerd maar willen niet spelen. Dat word de nieuwe vrouwelijke bondscoach verweten. Dat de vrouwelijke bondscoach Jennifer niet heeft geselecteerd om te voetballen is ook niet goed.

Het begon toch vanwege een zoen op de mond? Toch? Die man is nu weg. En hij niet alleen.

Ze stonden die dag nog te juichen en te springen. En nu willen ze niet meer spelen of ze durven niet meer te spelen.

Er is nog veel meer niet in de haak, en dat had men (zoals ik hier al meermaals heb geschreven) veeeeeel eerder en harder moeten aanpakken. Dan hadden ze nu niet zo vieze wansmaak gehad bij een overwinning.

Mija schreef op 19-09-2023 om 15:03:

[..]

Ik zie dat niet. Waarom lijkt dat voor jou wel zo?


Omdat ze het ene moment roepen, lachen en zingen 'kus kus kus'. En het andere moment weigeren te voetballen vanwege diezelfde kus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.