Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Opmerkelijk maar waar nieuws

Poezenmeisje schreef op 19-09-2026 om 11:57:

alestinian_inventions" target="_blank" rel="nofollow">https://en.wikipedia.org/wiki/Categoryalestinian_inventions

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Israeli_inventions_and_discoveries

Nieuwe poging.

Waarom geeft de eerste link steeds een foutmelding?

Als ik het bericht aanmaak ziet het er normaal uit.

Nogal een aparte opvatting van "Israelisch". Een hoop dingen op die lijst zijn het resultaat van samenwerking tussen wetenschappers uit verschillende landen. Niet netjes om dat dan als "Israelische ontdekking/uitvinding" te classificeren.

Ook zie ik Joodse wetenschappers uit andere landen en met andere nationaliteiten in de lijst. Dat vind ik kwalijk, want daarmee voed je het vooroordeel J/joods = israelisch. Dat wil je toch niet neem ik aan?

masi schreef op 19-09-2026 om 12:41:

[..]

Nogal een aparte opvatting van "Israelisch". Een hoop dingen op die lijst zijn het resultaat van samenwerking tussen wetenschappers uit verschillende landen. Niet netjes om dat dan als "Israelische ontdekking/uitvinding" te classificeren.

Ook zie ik Joodse wetenschappers uit andere landen en met andere nationaliteiten in de lijst. Dat vind ik kwalijk, want daarmee voed je het vooroordeel J/joods = israelisch. Dat wil je toch niet neem ik aan?

De eerste link, waar ik nu een printscreen van heb gemaakt, volgt datzelfde systeem.

Maar goed, als zelfs bronnen als wikipedia hier niet gebruikt mogen worden volgens sommige mensen...

Beide links zijn van wikipedia.

Beide links vallen onder dezelfde controles.

Poezenmeisje, waarom haal je hier nu opeens Palestijnen bij? Wat ontzettend kinderachtig.

Wieder schreef op 19-09-2026 om 12:48:

Even iets anders dan een Israel-discussie:

https://www.rtl.nl/nieuws/opmerkelijk/artikel/5653144/nieuwe-wilde-kattensoort-ontdekt-slechts-een-bekend-levend

Prachtig beestje!

Ze dachten eerst dat het een rare kitten was. Vraag mij af hoeveel onontdekte diersoorten nu mensen in huis hebben als huisdieren. 

masi schreef op 19-09-2026 om 12:50:

Poezenmeisje, waarom haal je hier nu opeens Palestijnen bij? Wat ontzettend kinderachtig.

Sommigen zitten muurvast in hun fuik, valt niet mee te praten.

Poezenmeisje schreef op 19-09-2026 om 01:53:

[..]

Terwijl Israël dat écht doet...

eefc6ed5-7665-4b23-bb7b-d0a059929cec.jpg

Poezenmeisje schreef op 19-09-2026 om 11:50:

Veel dingen worden uitgevonden in Israël en vervolgens geproduceerd in goedkope landen.

Maar niet heel veel van deze uitvindingen op het plaatje. 
Een voorbeeld: Weet jij wie Sir Christopher Wren was? Deze engelsman heeft de IV uitgevonden.

Nog een voorbeeld dan: Antonio Meucci uit Italië zou graag de credits willen voor het design van de landline telefoon. Amerika wilt dat overigens voor van alles mobiel.

En dan de televisie, 3 landen die daaraan gewerkt hebben. Maar geen van 3 was Israël, die eer gaat uit naar Schotland, VS en Japan. 

Maar commerciële cherry tomaatjes en bioindustrie, dat is wel Israël. 
Oh en ICQ, wie weet weet je dat nog. Echter, hier op dat plaatje vind ik niet zo snel iets wat enkel en alleen door Israël in de wereld is, of waar de rest van de wereld zonder Israël niet aan zou kunnen komen. 

Waarom zou je in hemelsnaam zoiets verspreiden zonder eerst te verifiëren? 

Wieder schreef op 19-09-2026 om 12:48:

Even iets anders dan een Israel-discussie:

https://www.rtl.nl/nieuws/opmerkelijk/artikel/5653144/nieuwe-wilde-kattensoort-ontdekt-slechts-een-bekend-levend

Prachtig beestje!

Prachtig maar heel erg zielig beestje.... heeft zich laten vangen waardoor hij voor de rest van zijn leven, alleen in een kooi moet zitten. Als dit dier zo zeldzaam is, geef het dan de vrijheid zodat er mogelijk meer van deze mooie dieren komen.

Haha, loopt die hond de inbreker achterna met een bal....en als de politie gewapend binnen sluipt.... komt dat beest weer blij kwispelend aanzetten met die bal.

'Slechtste waakhond ter wereld' wil spelen met inbreker VS

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.