Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Nicole123 schreef op 01-11-2025 om 17:14:

Wat ik een interessante vraag vind naar aanleiding van de verkiezingsuitslag: waarom is de SP zo klein?

Als ik de standpunten hoor van veel kiezers die PVV stemmen dan komt het vaak neer op 'conservatief links' gedachtengoed. Graag willen dat het straatbeeld niet teveel verandert, tegen 'woke', tegen het elitaire en hoogopgeleide wat hen afstoot in sommige andere partijen, anti-EU, grote verwachtingen van de overheid wat betreft de beschikbaarheid en betaalbaarheid van zorg (zoals regionale ziekenhuizen en verzorgingshuizen), het oplossen van de woningnood, het tegengaan van armoede en dakloosheid, bestaanszekerheid van mensen met lagere inkomens. Wat weerhoudt deze mensen om op de enige écht conservatief linkse partij te stemmen, die helemaal bij deze standpunten past?

Is het omdat de SP de oorzaak bij de rijken en het systeem legt en niet bij asielzoekers? Is het omdat deze mensen wel zeggen dat ze zo voor de armen zijn, maar puntje bij paaltje eigenlijk helemaal niet willen dat de rijkeren inleveren om de armen het beter te laten krijgen, omdat ze bang zijn dat ze dan zelf moeten inleveren? Is het puur het gezicht van de lijsttrekker? Of is er nog een andere reden? Waarom lukt het de SP niet om de ontevreden burger voor zich te winnen die vindt dat de hele politiek er een potje van maakt?

Ik denk dat mensen zó geïnternaliseerd hebben dat ze minder zijn dan een ander als ze weinig verdienen door het leven in een meritocratie als onze samenleving dat ze de schuld die ze bij zichzelf leggen, graag bij iemand anders (de asielzoekers en arbeidsmigranten) leggen zodat ze hem zelf "kwijt" zijn.

Stemmen op de SP is  "toegeven" dat ze zo'n partij nodig hebben en is daarom een hoge drempel. Terwijl op de SP stemmen juist goed zou zijn voor deze groep omdat de SP de bron hiervan, de meritocratie en de ongelijkheid in Nederland, ter discussie stelt. 

Stardust schreef op 01-11-2025 om 17:22:

[..]

Op reacties. Niet per se op dit forum. Ik heb een linker en een rechter telefoon met hun eigen algoritmes op alle netwerken. En er is geen ontkomen aan.

Telefoons aan de kant leggen of uitschakelen.

Mick87 schreef op 01-11-2025 om 17:01:

[..]

Collega's zeiden dat ze geen relnicht als een premier willen en lieten zogenaamd grappige foto's van Jetten zien (ik zal je de details besparen) en inderdaad als reactie onder nieuwsberichten.

Nou, mooie collega's heb je. En blijkbaar laat je hen ook gewoon hun gang gaan zonder er iets over te zeggen.

majorette2005 schreef op 01-11-2025 om 17:12:

[..]

Het is dan wel raar dat je in je stuk diegene meteen een label opplakt , je zei "Ik stond op het stembureau achter een PVV figuur" , als het een eikel was dan maakt het inderdaad juist niet uit waar hij op stemt, en hoef je dat ook niet te benoemen, dus maakt het je blijkbaar toch wel uit.

Ik ben geen fan van Wilders en stem er nooit op , het viel mij alleen op.

Precies dit.

Yumi schreef op 01-11-2025 om 18:36:

[..]

Nergens gehoord of gelezen, en dat wil ik graag zo houden!

Gelukkig, ik ook nergens iets over gehoord. En ook wil ik dat graag zo houden.

ps. Gisteren zag ik voor de eerste keer een foto van de partner van Jetten. Nette man. Met zijn 28 jaar de jongste first-man.

Jujubee schreef op 01-11-2025 om 18:45:

[..]

Jemig, kunnen we er nu over ophouden? Dank u. Ik ga het niet nog eens uitleggen. Ik postte dat omdat ik kwaad was dat hij zich zo asociaal gedroeg naar wildvreemden.

Hij zei zelf dat hij PVV stemde. Hij zag er uit als een tokkie ( niet gek hoor, mijn halve dorp loopt er zo bij ) en gedroeg zich ook zo. En nou is het wel mooi geweest hoor. Ik denk dat ik sowieso lekker weg ga blijven hier. Rare sfeer hangt er op dit topic.

Eerst was het dat 'PVV-figuur' op het stembureau. Nu loopt je halve dorp erbij als een tokkie. Stop nou toch eens om mensen een etiket op te plakken, om jezelf boven hen te plaatsen. 

Euphoria schreef op 01-11-2025 om 19:33:

[..]

Ik vind het wel heel correct en sympathiek dat ze dit zo duidelijk stelt.

Ik meende ook dat het oprecht was, en durfde er daarom wel een grapje over te maken. (dat ik er bijna emotioneel van werd). Maar het is voorlopig 'op'.

Euphoria schreef op 01-11-2025 om 19:35:

[..]

En waarom valt men dan niet massaal over dergelijke uitspraak van betreffende dame?

Zo iemand zou geen volgende keer als voorzitter moeten optreden bij verkiezingen.

Ongelooflijk inderdaad.

Euphoria schreef op 01-11-2025 om 19:46:

[..]

Wat mij bijbleef was dat hij PVV stemde, zijn biljet weggooide, tokkie was en asociaal deed.

En vooral dat PVV. Dat werd benadrukt.

Zijn biljet deed hij in de prullenbak (dat was de eerste omschrijving voor stembus) Dus niet weggegooid

Fleurtje_5 schreef op 02-11-2025 om 07:20:

[..]

Eerst was het dat 'PVV-figuur' op het stembureau. Nu loopt je halve dorp erbij als een tokkie. Stop nou toch eens om mensen een etiket op te plakken, om jezelf boven hen te plaatsen.

Stop jij nou eens met oude zooi uit dit topic te blijven opgraven en quoten. We praten hier al sinds woensdag over.  Alles is nou wel gezegd en uitgelegd.

Je bent alleen maar onnodig aan het rellen op deze manier. 

Normale discussie voeren mag maar dit is niet oké. 

Thora schreef op 01-11-2025 om 20:57:

[..]

Dit is schering en inslag in de mainstream media. Ongeacht mijn politieke voorkeur vind ik het zo kortzichtig om een bepaald soort mens een bepaalde partij toe te dichten. En het dedain waar het mee gedaan wordt is helemaal zum kotzen. Dit wilde ik even kwijt.

Precies dit.

Bakblik schreef op 02-11-2025 om 07:28:

[..]

Stop jij nou eens met oude zooi uit dit topic te blijven opgraven en quoten. We praten hier al sinds woensdag over. Alles is nou wel gezegd en uitgelegd.

Nee bent alleen maar onnodig aan het rellen op deze manier.

Normale discussie voeren mag maar dit is niet oké.

Ik reageerde hier op een bericht van gisteravond 01-11-2025 om 18:45: Dat lees ik pas vanochtend en is geen ouwe zooi. Ze kan het er maar beter bij laten (zonder die sneertjes dat het aan mij ligt) want ze maakt het alleen maar steeds erger. Het was ontopic, het ging over verkiezingen en kiezers (met name PVV-kiezers). 

Normale discussie voeren helemaal oké, maar mensen een etiket opplakken niet oké

letterlijk

Forum Moderator

Moderator

02-11-2025 om 07:45

Infobericht: vanaf hier graag quoten in één bericht in plaats van tien. Overbodige oneliners achterwege laten zodat berichten niet onnodig lang worden.  Hierop gaat in dit topic én op de rest van het forum gemodereerd worden. Dat betekent dat na deze waarschuwing er bannen zullen volgen op bovenstaande manier van posten. Let hierbij op: het is ook niet de bedoeling dat er 10 quotes in een post staan. Denk na waarop al dan niet gereageerd moet worden. 

Over dit moderatorbericht wordt niet gediscussieerd. Vanaf hier geldt regel 1.8 van de huisregels op deze manier van posten.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/argentijnse-media-zijn-vol-van-nicolas-keenan-de-mogelijke-eerste-heer-van-nederland~bef0a147/

Wel grappig, een nette Argentijnse die koningin werd. En een nette Argentijn die mogelijk first man word.

Daglichtlamp schreef op 01-11-2025 om 12:51:

[..]

Maar wat Wilders hier doet als Kamerlid van momenteel nog de grootste fractie in ons parlement vindt ik heel erg ondermijnend voor onze democratie. Onze verkiezingen worden goed georganiseerd. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar structureel fraude op grote schaal is bij ons heel erg moeilijk. Ik vind het ook richting de vele vrijwilligers die zich afgelopen dagen hebben ingezet voor een goed verloop heel respectloos. Alle procesverbalen van de stembureaus komen straks weer online en zijn voor iedereen in te zien. Het tellen van stemmen is openbaar, ik ben wel eens gaan kijken met mijn kinderen toen ze klein waren. Inmiddels is 1 van mijn kinderen een ervaren stembureau voorzitter. Democratie is kostbaar, laten we er zuinig op zijn en wat Wilders hier doet met zijn allen veroordelen.

Dit dus. 

Wat mij betreft heeft Wilders hier echt een grens overschreden. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.