Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces

Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.

Loeki72 schreef op 18-10-2025 om 07:26:

Ik ben het eens met de directeur van het DSW. Maar goed nieuws. We hoeven de komende 30 jaar geen geld meer uit te trekken voor onderzoek naar nieuwe medicijnen. Die zijn toch de komende decennia niet voor iedereen beschikbaar.

de11709a-c575-4904-9a4b-725aa2e39451.jpg

Dat zou dus betekenen dat er voor mensen met een ziekte zoals de mijne nooit zorg vergoed zal worden en dat we dus ook nooit zorg zullen gaan krijgen, omdat leven met een chronisch ziekte al ontzettend duur is zoals ik gisteren ook al uiteen zetten.

En voor de mensen die het eens zijn met die plannen, denk niet dat dit jou niet overkomt. Denk niet dat jij niet ook ooit en ziekte zult kunnen krijgen waar nog geen goede behandelingen voor zijn. Want ik krijg er nog dagelijks lotgenoten bij en het is verschrikkelijk om te beseffen dat door het gebrek aan behandeling en zorg regelmatig lotgenoten ons ontvallen. En dat zou met zo'n besluit waarschijnlijk alleen maar erger worden

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-10-2025 om 10:17 Topicstarter

Deze week lijkt in de peilingen wel een keerpunt geweest, waar de partijen in het midden weer kiezers terugwinnen als ik kijk naar de drie peilingen van deze week. 
Maar dat wel 1 op de 3 kiezers in Nederland de PVV noemt als een mogelijke partij om op te stemmen vind ik zelf schokkend. Dat zoveel mensen democratie zo onbelangrijk vinden.
Dat een amendement dat tegen onze grondwet ingaat gewoon aangenomen wordt in de Tweede Kamer, ik maak me echt zorgen over de toekomst. 

Muurbloem1985 schreef op 18-10-2025 om 09:58:

Mijn nachtmerrie zou juist zijn dat Timmermans Minster president wordt, dat arrogante linkse betweterige toontje, ik kan de man niet uitstaan.

Mij lijkt de inhoud belangrijker dan of je de partijleider als persoonlijkheid prettig vindt. Ik heb liever dat er op een betweterig toontje goede dingen worden gedaan dan op een prettige toon dingen waar in totaal niet achter sta. Zo vind ik iemand als Caroline van der Plas op een heel plezierige manier overkomen, soms fijner dan Timmermans, maar sta ik wat betreft het grootste deel van het BBB programma lijnrecht tegenover ze.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

18-10-2025 om 10:22 Topicstarter

Geen nieuwe behandelingen in het basispakket is totaal geen haalbare maatregel. Volgens mij beseffen partijen die dat in hun doorrekening hebben opgenomen dat zelf ook erg goed.  Wat dat betreft kijk ik ook wel met enige scepsis naar de huidige CPB doorrekeningen. De hogere defensieuitgaven passen eigenlijk niet goed in onze begroting, je ziet alle partijen daar kunstgrepen voor uithalen. GroenLinks-Pvda bijvoorbeeld door het geld alleen voor de komende kabinetsperiode te reserveren, en anderen partijen dus door maatregelen die absoluut niet haalbaar zijn. 

Nicole123 schreef op 18-10-2025 om 10:19:

[..]

Mij lijkt de inhoud belangrijker dan of je de partijleider als persoonlijkheid prettig vindt. Ik heb liever dat er op een betweterig toontje goede dingen worden gedaan dan op een prettige toon dingen waar in totaal niet achter sta. Zo vind ik iemand als Caroline van der Plas op een heel plezierige manier overkomen, soms fijner dan Timmermans, maar sta ik wat betreft het grootste deel van het BBB programma lijnrecht tegenover ze.

Dat mag maar het gaat mij ook om de plannen van links, economisch gezien maar ook buitenland beleid (bijv erkenning van een Palestijnse staat waar ik zeer op tegen ben) dat ik nooit links ga stemmen.

Interessante analyse van Wierd Duk, waar menig (ultra)rechts persoon mee wegloopt momenteel:

Onheilsprediker met een steeds groter podium: wie is Wierd Duk?
https://www.volkskrant.nl/binnenland/onheilsprediker-met-een-steeds-groter-podium-wie-is-wierd-duk~b40c0c99/

Nicole123 schreef op 18-10-2025 om 10:19:

[..]

Dit ja.

Ik kijk naar de verkiezingsprogramma's en of ik het op inhoud eens ben met een partij. Meestal stem ik dan op de eerste vrouw op de lijst, omdat de lijsttrekker toch wel genoeg stemmen krijgt om in de kamer te komen.

Ik stem op de inhoud die en partij te bieden heeft en niet op de persoon die de lijst aanvoert. Ik zweef nog tussen D66, PvdA en CU. Alleen bij CU zou ik op de lijsttrekker kunnen stemmen, omdat zij een vrouw is. 

Links maar ook de PVV Vindt dat het minimumloon al vanaf 18 jaar moet gelden, dan denk ik hoe dom kun je zijn want zo denken werkgevers wel 3x na voordat ze een 18 jarige gaan aannemen. Voor mij is het niet heel moeilijk ik ga weer VVD stemmen, simpelweg omdat ik achter de meeste standpunten van hen sta.

@bakblik; voor meer vrouwen in de kamer is de beste strategie “stem op de eerste vrouw die staat na het aantal gepeilde zetels”.  Dat heeft GL/PvdA afgelopen verkiezingen 1 of 2 vrouwen extra op zetels opgeleverd. 
Misschien is dat je doel niet hoor. Maar dan gewoon een random tip aan iedereen die hier schrijft en representatie meeweegt bij diens stemgedrag.

Stardust schreef op 18-10-2025 om 11:37:

@bakblik; voor meer vrouwen in de kamer is de beste strategie “stem op de eerste vrouw die staat na het aantal gepeilde zetels”. Dat heeft GL/PvdA afgelopen verkiezingen 1 of 2 vrouwen extra op zetels opgeleverd.
Misschien is dat je doel niet hoor. Maar dan gewoon een random tip aan iedereen die hier schrijft en representatie meeweegt bij diens stemgedrag.

Dank voor de tip. 

Bakblik schreef op 18-10-2025 om 11:34:

[..]

Dit ja.

Ik kijk naar de verkiezingsprogramma's en of ik het op inhoud eens ben met een partij. Meestal stem ik dan op de eerste vrouw op de lijst, omdat de lijsttrekker toch wel genoeg stemmen krijgt om in de kamer te komen.

Ik stem op de inhoud die en partij te bieden heeft en niet op de persoon die de lijst aanvoert. Ik zweef nog tussen D66, PvdA en CU. Alleen bij CU zou ik op de lijsttrekker kunnen stemmen, omdat zij een vrouw is.

Side note: mocht je het belangrijk vinden dat er meer vrouwen worden verkozen kun je beter niet op de eerste vrouw stemmen, die wordt toch wel verkozen, maar juist een vrouw wat verderop de lijst. Op de website van Stem op een Vrouw staat uitgelegd hoe dat werkt: https://stemopeenvrouw.com/

edit: wat stardust zegt

Lollypopje schreef op 18-10-2025 om 10:14:

[..]

Dat zou dus betekenen dat er voor mensen met een ziekte zoals de mijne nooit zorg vergoed zal worden en dat we dus ook nooit zorg zullen gaan krijgen, omdat leven met een chronisch ziekte al ontzettend duur is zoals ik gisteren ook al uiteen zetten.

En voor de mensen die het eens zijn met die plannen, denk niet dat dit jou niet overkomt. Denk niet dat jij niet ook ooit en ziekte zult kunnen krijgen waar nog geen goede behandelingen voor zijn. Want ik krijg er nog dagelijks lotgenoten bij en het is verschrikkelijk om te beseffen dat door het gebrek aan behandeling en zorg regelmatig lotgenoten ons ontvallen. En dat zou met zo'n besluit waarschijnlijk alleen maar erger worden

Ongelooflijk! Dat de meeste partijen juist op het belangrijkste willen bezuinigen vanwege defensie (sowieso VVD, D66, CDA en JA21). Dus geen nieuwe behandelingen en medicijnen gaan vergoeden! Iets met andere prioriteiten. Dit gaat ten koste van de gezondheid van mensen!  Hopelijk beseffen mensen dat. Alleen Pvda/GL wil er juist meer geld instoppen zoals het ook zou horen. Ik zou dan zeker niet rechts stemmen. Jammer genoeg is bv Pvda/GL wel weer voor het geleidelijk afschaffen van de hypotheekrente aftrek. Pff jammer dat er geen partij is die hypotheekrente aftrek wil behouden en die meer geld wil stoppen in de zorg. 

Geert Wilders is weer volop aan het twitteren en dingen aan het beloven die hij onmogelijk kan waarmaken.  Bij een foto van een krantenartikel in de Volkskrant over Marokkanen in Kanaleneiland die nu (vaak voor het eerst) gaan stemmen omdat ze de PVV van Geert Wilders zat zijn, tweet hij:  Maar ik ben geen pestkop maar een gekozen volksvertegenwoordiger die er alles aan zal doen om ervoor te zorgen dat Nederlanders zich geen vreemde meer in hun eigen wijk, dorp of stad voelen!
Hij heeft het hier over mensen met de Nederlandse nationaliteit, hij suggereert hier al dan niet gedwongen remigratie, maar Geert is slim dus zegt hij niets wat niet mag.

Lollypopje schreef op 18-10-2025 om 10:14:

[..]

Zeker dat is absurd zo'n plan. Maar wat ik nu meen te merken is dat het al maanden bezig is. Echt. Toen afgelopen week een zorg-econoom op tv zei dat het al gaande was, zei ik hard op "Ik wist het".

Verdrietig om te merken. Voorbeelden wil ik niet op het forum noemen. Daarover zou ik je eventueel wel een pb willen sturen.

Daglichtlamp schreef op 18-10-2025 om 10:17:

Deze week lijkt in de peilingen wel een keerpunt geweest, waar de partijen in het midden weer kiezers terugwinnen als ik kijk naar de drie peilingen van deze week.
Maar dat wel 1 op de 3 kiezers in Nederland de PVV noemt als een mogelijke partij om op te stemmen vind ik zelf schokkend. Dat zoveel mensen democratie zo onbelangrijk vinden.
Dat een amendement dat tegen onze grondwet ingaat gewoon aangenomen wordt in de Tweede Kamer, ik maak me echt zorgen over de toekomst.

Geert Wilders was gisteravond bij Vandaag Inside te gast. Hij werd flink door de mangel genomen. Wilfred Genee zei nog 'sorry dat we je zo streng aanpakken', maar dat vond Wilders alleen maar goed. Het was soms wel best grappig. Vooral toen René van der Gijp een mes ging halen om de taart aan te snijden. Eerst deed hij tegen de bewaking/beveiligers zeggen dat hij niks van plan was met dat mes.

Maar wat een groot verschil met hoe ze Timmermans vorige week met zachte fluwelen handschoen aanpakten. (Scheidsrechter Bas zat toen wat stil aan de kant, en toen hem wat gevraagd werd, zei Bas dat als hij nu thuis op de bank had gezeten hij de kliko buiten was gaan zetten) Dat ze toch wel soft waren tegen Timmermans, daarover zei Wilfred Genee dat ze twee jaren geleden Timmermans flink hadden aangepakt en dat ze dat nu niet konden doen omdat hij anders niet meer bij hen aan tafel zou aanschuiven.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.