Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
Daglichtlamp
17-08-2025 om 17:00
Zoals te verwachten was is het conflict bij DENK beslecht in het voordeel van Van Baarle.
Partijbestuur Denk stapt op, oud-partijleider Kuzu voorgedragen als nieuwe voorzitter - https://nos.nl/l/2578978
Fleurtje_5
17-08-2025 om 19:13
Miraval schreef op 17-08-2025 om 12:25:
[..]
Dit vind ik dan altijd weer een beetje verdrietig om te horen. Alsof Nederland (net als Amerika) geen eigen identiteit of cultuur/tradities heeft.
Buiten de klompen, de tulpen, de kaas, molens... Nederland is ook tolerant geweest naar andere culturen, andersgelovigen en de LGBTHI gemeenschap. Een vooruitstrevend drugsbeleid, het homohuwelijk, de mogelijkheid voor euthanasie, een heel goed sociaal stelsel, een heel goede ziekteverzuimregeling maar ook inventief met ontwikkelingen zoals de Deltawerken en de technologische sector. Ook qua agrarische sector is Nederland groot maar ook inventief. De Rotterdamse Haven is jarenlang de grootste van Europa.
En onze identiteit is/was juist ook wel dat iedereen kan zijn wie die wil zijn, kleden hoe die zich wil kleden, verbondenheid in kleinere gemeenschappen maar ook in de wijken van grote steden.
Sinterklaas met bijbehorende surprises, oliebollen bij oudjaar, vuurwerk met oudjaar, kerstvieringen met familie maar ook op scholen, onze popcultuur met grote festivals, de dance-scene, grote discotheken, DJ's die de bij de beste ter wereld horen, en vergeet ook niet de zee van Oranje supporters bij grote sportevenementen. Ons Koningshuis met natuurlijk Koningsdag, typisch iets Nederlands waar ook heel veel mensen zich uitdossen in rood/wit/blauw of oranje. Braderieën en dorpskermissen, of dorpsfeesten.
En inderdaad de handel waar we goed in zijn. Nederlanders zijn ook bijna altijd goed geweest in handel drijven en zagen overal wel geld in.
Het is ook wel zo dat door invloeden van buitenaf en veranderende ontwikkelingen wereldwijd, sommige dingen versplinterd worden zoals de kerstvieringen op scholen wat winterviering wordt om inclusief te zijn, Paasviering wordt lentefeest, of Sinterklaas wat minder gevierd wordt door invloeden van Amerika, het is nu veel meer kerst. De opkomst van Halloween waardoor Sint Maarten het onderspit delft.
En dan nog de zwembaden die beveiliging moeten hebben of zelfs moeten sluiten vanwege overlast van jongeren, toenemende homohaat/LGBTHI-haat, femicide wat almaar toeneemt met daarmee een nieuw iets namelijk eerwraak, de moccro-mafia.
Nederland is behoorlijk veranderd in een aantal opzichten, sommige positief en sommige negatief. En ik snap dat mensen vinden dat "we" onze identiteit verliezen, zeker wanneer je kijkt naar het straatbeeld in de grote steden en sommige wijken daar, daar lijkt niets meer Nederlands te zijn. Van moskees tot Arabische/Poolse supermarkten, Islamitische scholen, en mensen die amper Nederlands spreken. Dat is gewoon een feit.
Precies. En dan ben ik nog niet eens begonnen met mijn rijtje op te noemen.
De saamhorigheid van Nederlanders. Nederland met z'n prachtige groene weilanden met grazende koeien en schapen. Het Limburg waar mijnwerkers zwaar werk deden zodat de rest van het land de kachel kon laten branden en het beter ging met de economie.
FaithfulDuck87
17-08-2025 om 19:16
Fleurtje_5 schreef op 17-08-2025 om 19:13:
[..]
Precies. En dan ben ik nog niet eens begonnen met mijn rijtje op te noemen.
De saamhorigheid van Nederlanders. Nederland met z'n prachtige groene weilanden met grazende koeien en schapen. Het Limburg waar mijnwerkers zwaar werk deden zodat de rest van het land de kachel kon laten branden en het beter ging met de economie.
tenzij jij in de mijnen werkte, want dan was het stoflongen, vroeg dood, en de hele dag in de mijnen zitten/werken. Nou wat een lol
FaithfulDuck87
17-08-2025 om 19:17
En vroeger scheten we ook op poeptonnen, dan die ook maar weer terug? Was je oud als je 60 was, ook maar weer terug? Liep je de hele week in dezelfde smerige kleding, die je dan met de hand moest wassen. Ook maar weer terug?
Fleurtje_5
17-08-2025 om 19:17
Miraval schreef op 17-08-2025 om 16:08:
[..]
Dat kan allemaal wel zo zijn, ik heb ook niet gezegd dat er vroeger geen pesters of ruziezoekers waren. Jij zei dat Nederland geen eigen identiteit heeft, ik schrijf een heel stuk waarom ik vind van wel, en waarom mensen nu vinden dat Nederland demografisch erg veranderd is.
Nu gaan jongeren naar een festival met messen en vuurwapens, worden jongeren ingezet voor aanslagen met zwaar vuurwerk, straatintimidatie, zwembad terreur, haat naar LGBTHI, het lesonderwerp de Holocaust geeft problemen op scholen. Ik vind dat de samenleving in dat opzicht zeker wel veranderd en verhard is de laatste jaren.
Dit is inderdaad dieptriest.
Leerkrachten die bedreigd worden als ze bepaalde stukken uit geschiedenisboeken willen bespreken. Agenten en hulpverleners die bekogeld worden als ze hun werk doen.
Fleurtje_5
17-08-2025 om 19:24
Friezinnetje schreef op 17-08-2025 om 19:16:
[..]
tenzij jij in de mijnen werkte, want dan was het stoflongen, vroeg dood, en de hele dag in de mijnen zitten/werken. Nou wat een lol
Het werk was zwaar en hard. De controleurs die op het formulier iets anders invulden zodat iemand geen recht had op ziekengeld was heel slecht.
Maar de saamhorigheid onder de mijnwerkers was goed en sterk. In die documentaire kwamen oud-mijnwerkers aan het woord die ondanks alles het werk, de kameraadschap en saamhorigheid in de mijnen misten en meteen terug zouden willen gaan.
Herfstappeltaart
17-08-2025 om 19:26
Friezinnetje schreef op 17-08-2025 om 19:16:
[..]
Precies! Wat een onzinnig ge-idealiseer van onze 'waarden" zeg.
FaithfulDuck87
17-08-2025 om 19:28
Fleurtje_5 schreef op 17-08-2025 om 19:24:
[..]
Het werk was zwaar en hard. De controleurs die op het formulier iets anders invulden zodat iemand geen recht had op ziekengeld was heel slecht.
Maar de saamhorigheid onder de mijnwerkers was goed en sterk. In die documentaire kwamen oud-mijnwerkers aan het woord die ondanks alles het werk, de kameraadschap en saamhorigheid in de mijnen misten en meteen terug zouden willen gaan.
oh en dat kon alleen maar in de mijnen natuurlijk. Bullshit zeg. De saamhorigheid kwam vooral om dat vader op zoon in de mijnen werkte en geen andere keus had.
Fleurtje_5
17-08-2025 om 19:28
Herfstappeltaart schreef op 17-08-2025 om 16:24:
[..]
Precies dat bedoel ik. Onze 'eigen idenditeit' is in mijn ogen niet zo hoogstaand hoor.
Zegt iemand die het net had over "Wat een onzinnig ge-idealiseer van onze 'waarden" zeg".
Herfstappeltaart
17-08-2025 om 19:29
Fleurtje_5 schreef op 17-08-2025 om 19:24:
[..]
Zoals mensen die gezamenlijk in een shit-situatie zitten altijd een saamhorigheidsgevoel krijgen. Geloof jij nu echt dat die mijnwerkers terug zouden willen? Kom nou toch! Het is het nostalgische saamhorigheidsgevoel wat ze terug zouden willen, dat is iets heel anders.
Fleurtje_5
17-08-2025 om 19:30
Even wat anders. Er is Gedoe op X
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/oproer-op-x-over-de-miljarden-van-timmermans-is-timmermans-corrupt/ar-AA1KFxO6
Oproer op X over de miljarden van Timmermans. Is Timmermans corrupt?
Herfstappeltaart
17-08-2025 om 19:34
Fleurtje_5 schreef op 17-08-2025 om 19:30:
Even wat anders:
https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/oproer-op-x-over-de-miljarden-van-timmermans-is-timmermans-corrupt/ar-AA1KFxO6
Oproer op X over de miljarden van Timmermans. Is Timmermans corrupt?
Het verhaaltje begint al met "volgens rechtse media"......
En verder: Hou nou toch eens op met die Timmermans-obsessie van je.
Yumi
17-08-2025 om 19:40
Friezinnetje schreef op 17-08-2025 om 19:17:
En vroeger scheten we ook op poeptonnen, dan die ook maar weer terug? Was je oud als je 60 was, ook maar weer terug? Liep je de hele week in dezelfde smerige kleding, die je dan met de hand moest wassen. Ook maar weer terug?
Volgens mij heeft de manier waarop ik was, of poep en de leeftijd waarop je "oud bent", weinig te maken met de NL identiteit en heb je het dan over vooruitgang.
FaithfulDuck87
17-08-2025 om 19:42
Yumi schreef op 17-08-2025 om 19:40:
[..]
Volgens mij heeft de manier waarop ik was, of poep en de leeftijd waarop je "oud bent", weinig te maken met de NL identiteit en heb je het dan over vooruitgang.
de mijnen zijn ook al heel wat jaren dicht, is ook geen identiteit toch?